Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

angelaL

Trådstartare
Sa tankte mig en trad i ungifar samma still som huskurstraden, men som handlar om konstiga, galna i vissa fall korekta pastaenden av vet, hovslagare och annat kunnigt folk.

Var vetrinar (bor i kina jag kan inte valja) skulle undersoka en halt hast och sager hasten har sa konstig farg. Har han alltid haft den fargen? Vi svarar, joo han ar klippt och har alltid haft samma farg. Vet sager: " ibland nar hastar blir halta sa byter de farg, fargen i haremmen blir konstig"

:banana: klockrent

Sv: Galna saker sagda av veterinarer / annat kunnigt folk

Haha, underbart!

Men.... en häst med mineralbrist t ex, får ofta en blekare färg. Så han hade nog en liten poäng där iaf även om jag inte riktigt köper att en halt häst skulle byta färg.

när vetrinären säger
" när jag ändå är här och raspar skall jag inte ta urinstenarna ochså.
hästen kommer att gå mycket bättre sen"

när de raspar tänker så brukar man kunna ta bort urinstenar precis i urinrörsmynningen på valacker o hingstar o då mår de mkt bättre o kan slappna av...
så en liten poäng fanns även där...:smirk:

våran vet. sade till oss, men om du går o fråga hästen, vad tror du han vill? (angående avlivning eller 50/50-operation)
klart han vill leva, eller? men ska man fråga alla slaktsvin det samma?:smirk:

när vetrinären säger
" när jag ändå är här och raspar skall jag inte ta urinstenarna ochså.
hästen kommer att gå mycket bättre sen"

Vilket iofs kan stämma väldigt bra, urinsten plockas på alla ridvalacker på hösten när de tas in för ridning på Island. Det är endast någon enstaka som inte har stenar.

Ehum. Det hade jag ingen aning om. Det kanske mina hästar har då. Vad är det? Hur tar man bort dem?

...Eller alla korkade kommentarer och påståenden som djurägare har sagt?:devil::devil:;)

Har inte slutat skratta än åt den valackägaren som på allvar trodde att det var en älg som orsakat fula skador (betäckningsskador) i vagina på den brunstiga märren i hagen... (för inte kunde väl det vara hennes häst?) :devil:

/Flizan, veterinär

Ehum. Det hade jag ingen aning om. Det kanske mina hästar har då. Vad är det? Hur tar man bort dem?

Jag vet inte hur, men det finns några veterinärer som känner till hur man tar bort dem. Bl a en isländsk veterinär som tjänstgör här i Sverige och är ambullerande, jag tror att du kan googla på det. Om du inte får ett resultat, hör av dig så kan jag titta om jag hittar det.

Eller varför inte idiotiska saker som ägare till inackorderade hästar sagt?

"Behöver man verkligen ge hästen vatten när det finns snö ute?"

Nu är det egenligen inte fråga om urinstenar utan en smegmainpackning i fossa uretralis. Jag vet inte hur vanligt det är, jag har då inte sett några o då går man ändå in där med en provtagningspinne vid CEM-prov.
PL

Har varit med om ett sto som haft urinsten och jag trodde att en sådan bara kan bildas i urinblåsan!

Denna sten fick plockas ut genom slidmynningen, via urinröret med handen under narkos, stenen var ca 6-7 cm lång och ca 3-4 cm tjock, formen var som en baseboll oval alltså. Detta sto kissade blod ibland och stenen upptäcktes med ultraljud.

...Eller alla korkade kommentarer och påståenden som djurägare har sagt?:devil::devil:;)

Har inte slutat skratta än åt den valackägaren som på allvar trodde att det var en älg som orsakat fula skador (betäckningsskador) i vagina på den brunstiga märren i hagen... (för inte kunde väl det vara hennes häst?) :devil:

/Flizan, veterinär

:rofl::rofl::rofl:

Åh herregud, nu spottade jag cola över nya tangentbordet. Den var bäst hitills!!

Min häst med hedshaking syndrom har bitit ihop tänderna/idisslat sig till en mycket dålig tandstatus:crazy:

När jag frågar vet. vad jag ska göra säger hon -ja du kan ju prova att linda huvudet så att hon inte kan idissla:eek:

Men då kan hon ju inte äta svarar jag, hon -ja just det, det kanske blir dumt:crazy:

Min häst med hedshaking syndrom har bitit ihop tänderna/idisslat sig till en mycket dålig tandstatus:crazy:

När jag frågar vet. vad jag ska göra säger hon -ja du kan ju prova att linda huvudet så att hon inte kan idissla:eek:

Men då kan hon ju inte äta svarar jag, hon -ja just det, det kanske blir dumt:crazy:

PetimeterAlex är i farten.. Men en häst KAN INTE idissla.. Så du/vet menar nog något annat..

Det sade någon id-ot i mitt stall också.
Inte skulle jag vilja ha ett glas snö om jag var törstig:crazy:

Det fick jag också till svar av min fd. hyresvärd när jag ville att min häst skulle få äta frukost inne när det var så kallt. Jag frågade snällt om dom inte kunde få frukost inne nu när vattnet fryser så fort ute. Då tittar hon förvånat på mej och säger: Men snälla du, dom äter ju snö. Å så var det slut på den disskusionen.....

Gammla travgubbar vill inte att det ska byggas ridhus på rommetravet då ridhästarna har sjukdomar som är vanliga bland ridhästar och kan smitta travhästarna.
Har ej fått veta vad det var för konstiga sjukdomar, det visste inte den som berättade för mig, men nåt farligt var det.

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter
  • Mata småfåglarna