Galna hästar vid fodring.

A

Aeternum

På ridskolan jag rider är hästarna rent ut sagt förjävliga när det är fodringsdags på kväll/morgon.
Dom sparkar, skriker, slår mot varandra, småreser sig, en del sparkar upp framhoven i krubban.
Det är kaos.
Varför detta beteende och finns det något man kan göra åt det?
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ridskolan i Strömsund känner jag till, köpte häst därifrån för 6 år sen. :banana:

Hästhysteri i samband med utfodring i stall kommer sig oftast av stress. Hästarna är livrädda för att bli bortglömda och börjar en stöka så blir det lätt en dominoeffekt.
Bästa lösningen långsiktigt är att alltid göra utfodringen i samma ordning. Börja vid en viss box och arbeta sig igenom stallet och aldrig frångå den ordningen som man bestämmer sig för. Då lär sig hästarna när det blir deras tur. Det är bra att ge grovfodret först för då kan de stå och knapra på det i väntan på det mumsiga kraftfodret.
Det sämsta man kan göra är att gapa och skrika på hästarna när de börjar banka och hoppa runt för då bekräftar man bara dem i deras "se mig! se mig jag är hungrig"-behov.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Håller med pellen i dennes uttalande.

Dock är inte alal ridskolor så där riktigt. Där jag rider så är det lite skumt byggt men alla hästar står inte på en rad utan är uppdelade lite gran så det blir inte lika måna hästar som stressar upp varandra. I ena ponnystallet tillexempel är det bara 6 ponnysar stående så då blir det ganska lugnt å skönt vid fodringar även om vissa gräver å flyttar lite på sig så blir det aldrig någon riktig kallabalik.

Min ponny som jag ägde kom därifrån när jag köpte henne å hon var helt kolugn vid fodringar, dock var hon inget matvrak under tiden jag ägde henne (hon är numera såld), hon kunnde verkligen stå å sås äta å gå runt å göra annat när det gällde grovfodret.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

det är nästan självklart, precis som Sablar säger, dom får för lite mat!

ena ridskolan jag rider på ger hösilage, helt ok många kilon om det hade varit hö.. men för lite TS eftersom att det är vatten i :( där är det vissa hästar som örja hoppa runt och det gnäggas och sparkas. dock ger sig ingen häst på nån annan eller blir helt sjövilda.. doch är det bara dom som fodrar som får vara i spiltstallgången vid fodrig utoifall nån skulle sparka..

andra stallet ger dom bra med grovfoder, där servras det hö och det är inte många som verkligan dammsuger boxen efter strån, så dom får lagomt där.. där är det mycket lugnare..

moonlightgarden: Pellan, Carro, Al, Cactus, Robby, Indy och Picasso är 7 st.. inte 6 :p
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

*Se till så att hästarna inte är så hungriga innan de fodras. Mera grovfoder som räcker längre!

*Ge grovfoder först. Märker stor skillnad på våra hästar, och då är de sällan jättestökiga vid fodringsdags...

*Fodra alltid i rätt ordning, då får de in rutinen och vet att ingen blir utan.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Dom får väl inte tillräckligt med mat så dom är helt utsvultna... :crazy:

Mina gör aldrig så, dom står bara med spetsade öron och ser förväntansfulla ut. :)
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

*KL*

Har funderat lite........om hästarna får mat enl. alla konstens regler (analys, foderprogram osv) och ändå beter isg så, beror det väl på social påverkan?

Jag menar: mer mat resulterar ju i det fallet i tjockisar!
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

kanske hästarna tycker att de har för lite att tugga på ändå? hönät med små maskor kanske kan vara något då? eller försöka fylla ut med halm? (så att det passar i foderstaten)

det kan också vara ett inlärt beteende som bottnar i att hästen tidigare fått för lite mat.. enda sättet att dämpa är att ignorera bankandet (kanske hänga en matta på insidan så att ljudet dämpas?) och ha stadiga rutiner vid fodringen..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

kanske hästarna tycker att de har för lite att tugga på ändå? hönät med små maskor kanske kan vara något då? eller försöka fylla ut med halm? (så att det passar i foderstaten)

det kan också vara ett inlärt beteende som bottnar i att hästen tidigare fått för lite mat.. enda sättet att dämpa är att ignorera bankandet och ha stadiga rutiner vid fodringen..


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ska försöka förklara lite nogrannare.
Det är INTE ridskolan i Ström det gäller.

Morgonfodring sker 07.00-07.30 ungefär.
Då får dom kraftfoder havre, korn, osv.

Därefter släpps dom ut. I hagarna har dom stora silagebalar och dom har fri tillgång till dessa mellan 08.00-16.00 dom äter HELA tiden.
Dom kommer in vid 16.00. (helger. 15.00 vardagar) och får kraftfoder.
Går sedan lektion 17.00-20.00 ungefär. Beror på olika hästar hur mycket dom går.
Sista ridgruppen fodrar då med kvällshö och kraftfoder till de hästar som ska ha de. (Ridskolehästar får ingen kraft på kvällen)

Är det för lite mat?
När dom ätit av balen exakt hela dagen?

Hästarna blir såpass hysteriska att en del går över spiltväggarna.
Hästarna i box reser sig mot varandra.
Särskilt en av hästarna trasslar in sig i spiltklossen.
Dom sparkar bakut rätt ut i gången. osv.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Sista ridgruppen fodrar då med kvällshö och kraftfoder till de hästar som ska ha de.

Hur mycket hö får de då? Räcker det ända fram till...

Morgonfodring sker 07.00-07.30 ungefär.
Då får dom kraftfoder havre, korn, osv.


Som sagt, att börja med att ge kraftfoder till hästar som stått länge utan mat är som att be om en stökig situation...:crazy:

Dessutom är det mer eller mindre katastrof för magen att ge enbart kraftfoder till en häst som inte ätit grovfoder på kanske flera timmar. Som att be om magproblem. Och kanske även ett allmänt upptrissat ätbeteende?:idea:

Kan de inte ge en liten hötuss före kraftfodret? Det behöver kanske inte vara en jättegiva, utan bara så att alla får något att lugna sig på innan/medan kraftfodret delas ut.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ska försöka förklara lite nogrannare.
Det är INTE ridskolan i Ström det gäller.

Morgonfodring sker 07.00-07.30 ungefär.
Då får dom kraftfoder havre, korn, osv.

Därefter släpps dom ut. I hagarna har dom stora silagebalar och dom har fri tillgång till dessa mellan 08.00-16.00 dom äter HELA tiden.
Dom kommer in vid 16.00. (helger. 15.00 vardagar) och får kraftfoder.
Går sedan lektion 17.00-20.00 ungefär. Beror på olika hästar hur mycket dom går.
Sista ridgruppen fodrar då med kvällshö och kraftfoder till de hästar som ska ha de. (Ridskolehästar får ingen kraft på kvällen)

Är det för lite mat?
När dom ätit av balen exakt hela dagen?

Hästarna blir såpass hysteriska att en del går över spiltväggarna.
Hästarna i box reser sig mot varandra.
Särskilt en av hästarna trasslar in sig i spiltklossen.
Dom sparkar bakut rätt ut i gången. osv.
hur pass öppen planlösning är det i stallet där dom står, är spiltorna avdelade så att hästarna står 2&2 eller 3? är det en hel länga med 10 spiltor och bara galler emellan hela vägen till främre väggen kan hästarna hetsa upp varandra..

vore bättre om näst sista ridgruppen fodrade efter sin lektion, när 1-2 grupper fortfarande är i ridhuset på lektion, då kan de hästar som inte går sista lektionen hålla sig lite lugnare.. lägg fram det som förslag till stallchefen, det bör fungera mycket bättre..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Får dom alltså inget hö eller hösilage inne på morgonen? :confused: Utan bara kraft?

bara kraft på morgonen.

Hur mycket hö får de då?
Individuellt beroende på häst/ponny

hur pass öppen planlösning är det i stallet där dom står, är spiltorna avdelade så att hästarna står 2&2 eller 3? är det en hel länga med 10 spiltor och bara galler emellan hela vägen till främre väggen kan hästarna hetsa upp varandra..

På ena raden med spiltor är det
13st (?) spiltor tror jag. Med mellanväggar och galler längstfram vid hästarnas huvuden.
Mellan en del har dom satt upp en trävägg framme vid huvudet.

Mellan boxarna är det bara galler.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

så alla spilthästarna står individuellt? det är alltså helvägg och inte ens galler mellan två hästar så att dom kan se varandra? huuu.. :(

nej, det som borde ändras är att dom borde få en tuss hö på morgonen först, sen kraftfoder.. behöver inte ens vara mycket hö. bara så att hästen tar ett par tuggor och tuggar och får igång salivproduktionen..
och att kvällsfodringen sker medans sista lektionen håller på..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Som sagt rutiner, samma tider, börja i samma ända av stallet osv. Speciellt även på kvällen! Sen skulle nog även ja se till att de har mer grovfoder att pyssla med...
Jag har fodrat i stora stall, dvs uppåt 30 hästar i varje stall, och det har visserligen varit lite hummande, men aldrig hysteriskt... Men då har det varit väldigt lika rutiner hela tiden...

avelsston
06 15 kraftfoder
07 15 utsläpp och fri tillgång på grovfoder
19 00 (ungefär) insläpp, kraftfoder i krubborna och fullt med hö/hösilage så att det nästan alltid finns kvar dagen efter när man mockar...
22 00 koll av hästarna, fylla på med mer hö/hösilage där det behövs
I många av avelssto stallen står även en avelshingst och då fick ofta hingsten en extra rason av kraftfoder vid 22...

tävlingshästarna
06 15 kraftfoder
07 15 utsläpp, fri tillgång på grovfoder
16 00 senast in, grovfoder i boxarna när de kommer in, kraftfoder vid 16 00
22 00 kraftfoder, koll av grovfoder, extra till de som behöver.
Samma här så fanns det nästan alltid kvar grovfoder till morgonen efter.

Och sagt väldigt lugnt vid fodringarna, någon kunde stå och "humma" lite, men annars väntade de på sin tur!
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Våra hästar stog ofta och skrapade och brummade och höll på som attan på morgonen. Vi löste det genom att ta bort kraftfodret på morgonen. Vi har märkt att hästarna har blivit mycktet mer lungna och harmoniska.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Det är en vägg emellan. men vrider dom på huvudet ser dom ut i gången och på den andra hästen. Sen blir det en upphöjning med galller längst fram för att dom inte ska kunna bitas.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp