Galna hästar vid fodring.

Sv: Galna hästar vid fodring.

okai, så dom ser varandra över brösthög vägg men har galler upptill som i mellan två boxar? elle rja galler framtill så de inte anfaller varandra.. men då förstår jag hur du menar.. och kan en häst se alla andra hästar i samma rad förstår jag att det blir livat :(
hos oss är varannan spiltvägg brösthög med galler och varannan helhög med plank..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Våra hästar stog ofta och skrapade och brummade och höll på som attan på morgonen. Vi löste det genom att ta bort kraftfodret på morgonen. Vi har märkt att hästarna har blivit mycktet mer lungna och harmoniska.

Ja så där gjorde vi också ett tag. Tyvärr funkar det inte så bra för min häst eftersom han måste ha ganska mycket kraftfoder och jag kan tänka mig att många ridskolehästar också behöver dela upp kraftfodergivan. Dock kan det funka att ge kraftfoder vid insläpp och vid natt på en ridskola. Funkar inte för mig eftersom hästarna går in vid ca 20.00 på kvällen och vi har inget mer pass än morgon och kväll. Alla står på fri tillgång på hö.

Många skriver att bra rutiner hjälper. Jag både håller med och inte. Tycker att man ska ställa hästarna i stallet så att stressade individer får sin mat först och sedan håller sig lugna. Kan handla om rang. En del hästar blir jätte stressade av att inte dagen ser ut som den alltid gjort. Våra hästar funkar däremot bättre utan bestämda klockslag mm. I somras gick ju våra hästar på bete och alla var där olika tider och gav mat mm. I början surade de andra lite om de såg att min fick mat och inte de (om de av någon anledning var inne då) men efter ett tag vande de sig. Min står fortfarande och bara tittar lite spänt och undrar om han kanse också ska få. Hoppas det håller i sig ett tag till.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ridskolan i Strömsund känner jag till, köpte häst därifrån för 6 år sen. :banana:

Hästhysteri i samband med utfodring i stall kommer sig oftast av stress. Hästarna är livrädda för att bli bortglömda och börjar en stöka så blir det lätt en dominoeffekt.
Bästa lösningen långsiktigt är att alltid göra utfodringen i samma ordning. Börja vid en viss box och arbeta sig igenom stallet och aldrig frångå den ordningen som man bestämmer sig för. Då lär sig hästarna när det blir deras tur. Det är bra att ge grovfodret först för då kan de stå och knapra på det i väntan på det mumsiga kraftfodret.
Det sämsta man kan göra är att gapa och skrika på hästarna när de börjar banka och hoppa runt för då bekräftar man bara dem i deras "se mig! se mig jag är hungrig"-behov.



Håller helt och hållet med dej! Det sämsta m,an kan göra är att gapa o slå dom! De är bättre o ignorera o ge alltid(!) hästarna i samma ordning.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Jag har läst hela tråden och har lite åsikter!

Det första hästarna bör få på morgonen är iaf 1/2-1kg hö, (för bättre matupptag) om alla hästarna har en varsin höpåse som görs iordning kvällen/dagen innan så går det fortare än när man måste stå och fylla påsarna under fodringen.
Under tiden som hästarna knaprar på höet så fodrar ni kraften. Ha samma "utdelnings" ordning varje dag.

eftermiddags fodringen borde oxå bestå av lite hö innan kraftfodret. Det kan göras iordning när hästarna är ute och hänga i påsar så blir intaget lite säkrare än om det redan ligger i boxen/spiltan.

Kvällsfodringen skulle kunna göras av näst sista ridgruppen så är det inte lika många hästar som står och väntar, tycker att höpåsarna ska vara klara för kvällsfodringen oxå. Fyll gärna ut höpåsarna med lite halm som hästarna kan stå och plocka lite med under natten.


Jag förstår att det blir mycket mera jobb på det sättet som jag beskriver.
Att fylla hönät som någon föreslog, är för tidskrävande och så anser jag att det är bättre (mer naturligt) för hästarna att äta från marken.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Vi har höpåsar som man fyller under dagen.
Man ställer fram hästens påse framför/bakom hästen och när alla är utställda börjar man i en ände o ger hästarna allt eftersom.

Visar lite bilder hur stallet ser ut.
Stallgången
Stallgng.jpg


Stallgång igen
Stallet.jpg


Box till spilta
Boxutsida.jpg


Box
Boxute.jpg


MIniponnysarna + Kanin
Smttis.jpg


Minispilta
Lillspilta.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galna hästar vid fodring.

På ridskolan jag rider är hästarna rent ut sagt förjävliga när det är fodringsdags på kväll/morgon.
Dom sparkar, skriker, slår mot varandra, småreser sig, en del sparkar upp framhoven i krubban.
Det är kaos.
Varför detta beteende och finns det något man kan göra åt det?

Låter som hungriga hästar. Fri tillgång på grovfoder är nog bästa botemedlet. Eller så går de inte ihop med boxgrannen och har därmed aldrig gjort upp om rang.

Hälsning Maja
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

*kl*
jag brukar också jobba på en ridskola, men där är det ännu fler hästar. på morgonen är allt frid och fröjd (oftast). men just på eftermiddagen när det är lite mer folk, och oro i stallet då blir de också lite halvgalna (dock inte alla, men en stor del). alla står på halm, och får iaf runt 6-8 kg hö om dagen. vilket jag tycker låter sunt och normalt.
men just när det är fler saker som händer, och att de inte få lugn och ro, en sådan sak är ju svår att göra ngt åt. man kan ju inte kasta ut alla barnen (eller vuxna för den delen). sedan när de får kvällsfodringen så är de flesta lugna igen.
tror att det är svårt att dessutom få in rangordningen på ett bra sätt.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Du säger att hästarna har balar ute som de äter ur hela tiden. Betyder det att alla hästar står lugnt och äter samtidigt på morgonen, eller att de äter i tur och ordning och det tar hela dagen innan de med låg rang kommer till?

Är det SÄKERT att ALLA hästar verkligen har fri tillgång i hagen?
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Hästarna står två och två i hagen.
2 hagar delar på en bal. och den står såpass att alla fyra kan äta samtidigt (över hagavdelningen) och hästarna står så att dom är jämna i rang och funkar ihop. Och gör dom inte det så river man alltid av balarna i stora sjok så de blir ungefär 10kg åt gången och lägger det på ett annat ställe i hagen så att båda hästarna får att äta.
Så fyller man på högarna under dagen.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Beteendet att hästarna är ivriga/stressade vid utfodring är känt sen länge. Vad man kan göra åt det hela är att fodra med automater så att alla får sitt foder samtidigt.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

faktum är att det i aldeles för många stall blir kaos fid fodring! jag tränar en del trick med mina hästar och vet hur inlärningen går till och alla ni som sett kor bli utfodrade med foderatomat!

I lagårdar där kor inte står stilla vid fodring dröjer maten tills maskinen kan läsa av koden som kon har runt halsen.

I de flesta stall där hästar beter sig illa vid fodring skyndar sig utfodraren till hästarna som är värst! det gör att hästarna lär sig att ju mer kaos det blir desto fortare får jag min mat = inlärt beteende

Mitt tips är att vänta tills hästen står still "och ser snäll ut" sen fodra då lär sig hästen ganska snart att det inte lönarsig att bete sig som en vilde när man ska få mat och situationen blir lugnare!!!!!
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Dom får väl inte tillräckligt med mat så dom är helt utsvultna...

Det tro jag oxå är det vanligaste problemet:(

Om inte annat kan man ju blanda i halm, så de åtminstone har lite att plocka med när höt är slut.

Var och tränade här om dan i ridhuset, där gick en pojke och skulle utfodra hästar i en hage, kan ju säga att det var inte mkt de fick dela på,en liten tuss hö.... inte lustigt att de slåss om maten:crazy:

Hemma är det lugnt och stilla, det man hör när man går ner till stallet, är gnäggningar:love: ;)
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

ojojoj, jadu.. är glad att man inte är där på kvällarna så ofta längre, jag blev ju instängd av självaste galningen då han stog i spilta, ren mardröm alltså.. han var helt inställd på att spraka skiten ur mig den gången.. så därför ska man vara TVÅ personer n'r det är nattning där..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Många har har gett olika förklaringar om varför hästarna gör som dem gör, som låter vettiga. Frågan är bara vad man ska göra åt saken. Tycker alla som fodrar på ridskolan att morgonfodringen är ett problem? Gör alla likadant?
Jag tolerar inte att hästarna slår eller skrapar när jag fodrar dem. Jag hoppar helt enkelt över den häst som inte uppför sig, och när den lugnat ner sig och slutat (med vad den än gjorde) så får den sin morgonmat. Och det funkar oftast.
Men ni måste prata igenom saken på ridskolan tillsammans. För det låter som ett allvarligt problem. Det verkar som hästarna både kan skada sig själva och er som fodrar med sitt beteende.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Kom på vem du menade..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galna hästar vid fodring.

Många har har gett olika förklaringar om varför hästarna gör som dem gör, som låter vettiga. Frågan är bara vad man ska göra åt saken. Tycker alla som fodrar på ridskolan att morgonfodringen är ett problem? Gör alla likadant?
Jag tolerar inte att hästarna slår eller skrapar när jag fodrar dem. Jag hoppar helt enkelt över den häst som inte uppför sig, och när den lugnat ner sig och slutat (med vad den än gjorde) så får den sin morgonmat. Och det funkar oftast.
Men ni måste prata igenom saken på ridskolan tillsammans. För det låter som ett allvarligt problem. Det verkar som hästarna både kan skada sig själva och er som fodrar med sitt beteende.

:bow: :bow: :bow: Håller med!
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Jag tolerar inte att hästarna slår eller skrapar när jag fodrar dem. Jag hoppar helt enkelt över den häst som inte uppför sig,

Brukar inte uttrycka mig så här:

Men det här var nog det dummaste och osmartaste jag hört, det handlar väl inte om någon människa, tro du hästen förstår varför den inte få någon mat:devil: jag blir väldigt illa berörd av ditt sätt att behandla ett djur som inte kan tänka som oss människor. Du behöver gå en kurs i NH-träning:mad:

Hoppas det inte finns fler här som utsätter hästar för detta,då är det bättre ni gör som åke, ta bort kraften på morgonen så ska ni se att det förhoppningsvis blir lugnare
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galna hästar vid fodring.

Många har har gett olika förklaringar om varför hästarna gör som dem gör, som låter vettiga. Frågan är bara vad man ska göra åt saken. Tycker alla som fodrar på ridskolan att morgonfodringen är ett problem? Gör alla likadant?
Jag tolerar inte att hästarna slår eller skrapar när jag fodrar dem. Jag hoppar helt enkelt över den häst som inte uppför sig, och när den lugnat ner sig och slutat (med vad den än gjorde) så får den sin morgonmat. Och det funkar oftast.
Men ni måste prata igenom saken på ridskolan tillsammans. För det låter som ett allvarligt problem. Det verkar som hästarna både kan skada sig själva och er som fodrar med sitt beteende.

Genom att hoppa över en häst som håller på och "trilskas" skapar det ju mer oro och oordning hos hästarna.

Till TS
Vad jag är nyfiken på är om alla på ridskolan har samma fodringsschema?
Vet att på vissa ställen så ger man sina egna favoriter först och ger aldrig hästarna en chans att veta i vilken ordning de får maten.

I stallet där jag stod hade de alltid samma rutiner vid matning som in och utsläpp och det fungerade alldeles utmärkt.
I början kunde ngn enstaka häst stöka omkring men efter att få ta del av rutinerna så lugnade den snabbt ner sig.
Tror som de andra säger också att man ska ge dem en tuss hö och sen ge kraftfodret dels för att få dem att lugna ner sig och dels för att de inte ska kasta i sig maten och riskera strupfoderförstoppning (eller vad det nu heter som de kan få när de får i sig kraftfodret för snabbt utan att ha ätit grovfodret innan)

Har du tagit upp detta med ridskolan?

Hoppas ni kommer till en lösning
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Jag är en sådan människa som utsatt min hästa för nåt sådant vidrigt... Förra morgonfodraren gav alltid min häst mat först för han förde sådant liv = han blev bara värre och värre. När jag började fodra fick han maten när han lugnade sig, vilket han lärde sig ganska fort. Numera så gnäggar han bara lite när de är dax för mat och det är inga problem. Klart att hästarna lär sig vilket beteende som belönas, eller?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp