Galna hästar vid fodring.

Sv: Galna hästar vid fodring.

Jag är av den åsikten, alla sätt är bra utom dem dåliga.
Skulle "mitt" sätt att hantera morgonfodringen visa sig att inte funka, att hästarna skulle bli stökigare skulle jag ändra på mig och hitta på något annat. Men om det funkar, alltså hästarna "sköter" sig. Varför ska jag då ändra på det?
Psykologiskt vet jag inte om det här är rätt sätt för hästarna eller inte, det låter som något gubben Pavlo skulle kunna svara på, ni vet han med hundarna. :p
Mitt sätt kanske inte funkar i en ridskola, men något måste göras för att ingen olycka ska hända.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Tro du att hästar kan tänka som oss människor?:cry:
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Då får man se till så att hästarna får tillräckligt med mat och kan även ha halm att sysselsätta sig med, gå hästen till attack eller dyligt, ja, då ska hästen inte vara kvar, för då passar den kanske inte in på en ridskola:crazy:

Tro du hästen tänker så här? nu ska jag sparka och leva jävlen bara för att jag ska ha mat först...Nää, du...då är det något annat som är galet, då är det ens skyldighet att ta reda på varför istället för att redan straffa ett dåligt mående

Flickans ena ponny kunde vara lite otålig för några år sedan, han fick alltid sin mat först, inget onödigt bråk, och det var alltid lugnt och skönt;)

Varför ska man bråka med dem när man inte behöver det, oftar skapar vi hästarnas olater själva:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galna hästar vid fodring.

Tror som de andra säger också att man ska ge dem en tuss hö och sen ge kraftfodret dels för att få dem att lugna ner sig och dels för att de inte ska kasta i sig maten och riskera strupfoderförstoppning

Foderstrupsstockning;)

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

*delvis knapplån*
ang. hästar som attackerar o shit.
Det går inte att göra så mycket åt. Dom flesta som jävlas är privata.

Utifrån vad jag tror och hur ja känner hästarna skulle dom aldrig i livet lugna ner sig om ja hoppade över dom bråkiga och gav dom snälla mat. Inte en chans!
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Jag har tagit hand om en hel del ponnyn/hästar där ägarna har gett upp hoppet, det roliga är att här har de ändrat sig till det bättre bara på ett par dagar, det är så mkt som spelar roll på hur en häst mår, titta bara på oss själva;)
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Kanske, men dessa hästar står på ridskolan o de är bara att gilla läget med att dom är aggressiva utöver.
Men just vid mat blir ALLA hästar freaked.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Det är synd om både er och pållarna, kan man inte ta ut en duktig Nh-tränare och be om råd, kanske en föreläsning om just detta problem?:smirk:
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

farliga hästar ska inte vara på en ridskola.. men det verkar ju ingen fatta som har "dom" hästarna..
som den hästen som jag syftar på, där ska ägaren själv vara där å fodra, så slipper alla andra riskera livet..
men jag har ju inte varit där nå ofta längre, sist på nattningen och då är det ju kaos..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ja men hon brukar ta honom själv iaf. på morgonen då täcke ska på o av. fodringen får vi oftast sköta själv.

Rocki: Ja kanske. Tror tyvärr inte att de finns någon bra i närheten.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Tro du att hästar kan tänka som oss människor?:cry:

Har jag aldrig sagt, de jag tror är att hästar liksom de flesta djur reagerar på belöning. Skrapar/sparkar den får den mat = hästen kopplar sparkande med ngt positivt, mat. Får dom inte mat får dom heller ingen belöning som uppmuntrar beteendet, detta har funkat bra på mina hästar.
Om vi jämför med hästar som blivit bortskämda med godis o bits om de inte får ngt, hur gör du då? Ger du hästen godis (= ger hästen som sparkar först) eller låter du bli? I båda fallen handlar de enligt mig att belöna ett "icke önskvärt" beteende ,vare sig de är att sparka eller bitas..
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ge inte hästen mat förrän den är lugn.

Bråkig = ingen mat, Lugn = mat. Enkelt som korvspad. Därför är det alltid lugnt i vårt stall vid all utfordring.

Se till er själva - om ni får godis om ni skriker allt vad ni kan så skulle ni antagligen göra det, men som tur är har de flesta föräldrar fattat att det inte går att hålla på så... :)

/Camilla
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Ha, ha, ha!!! Jag tror jag dör... :rofl:

Jag är bannlyst när det gäller att hantera ridskolans hästar så det tipset är nog inget värt.. ;)

/Camilla
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Och vad är det för fel på mig?

Jag finns t.o.m. under tränarlistan på NNHAs sida men jag är väl för nära - det är svårt att bli profet i sitt eget hemland.

Du får gärna komma ner till stallett och ser hur lugna våra hästar är vid utfordring!

/Camilla
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Eh..?

Vi gör så att en häst som bråkar vid utfordring inte får mat TILLS att den är lugn, dvs du kan inte bara strunta i den utan man måste passa på att ge den när den lugnar sig så förstår den att lugn = mat. Att alltid ge i samma ordning och den första hästen alltid bråkar - leder bara till att den tror att den får mat för att den lever om.

Nä, var lugn i dig själv och jäkta inte mellan hästarna och om någon bråkar så stanna till och vänta tills att den är lugn och då får den mat.

Och det här är vanlig inlärningspsykologi som inte hästar är undantagna av senast jag läste ämnet... Samma regler för amöbor till människor. Varför tror ni annars att forskning på möss ger teorier som stämmer på människor?

/Camilla
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Hej.
Detta gäller ju dock ridskolan hemma.
Inte ströms. Jag har aldrig varit med på en fodring där.
Ni i stallett verkar ha de jättemysigt :)
Ingen där som söker medryttare?:angel:
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Okej, ursäkta, jag läste lite slarvigt och tänkte att detta också handlade om ströms ridskola.

Jo, vi har en hel del hästar som skulle kunna ridas mer - kom och hälsa på så får vi träffa dig och se om du går att låna som "beridare"!

/Camilla
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Jag PM.ar :)

Ja, vi har fått ett jättefint stall :)
Stort o luftigt.
Nu är de bara hästarna det är fel på :D
Gräver upp bäddarna för att dom är så jäkla psykotiska så de blir dålig luft i stallet :crazy:
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

*kl*

Tänkte speciellt på detta när jag utfordrade igår kväll. Jag hade ridit ut sent så hästarna fick inte mat förrän strax före 22.30. Det är ca 1 timme senare än normalt och alltså borde de vara upprörda.

Under tiden som jag gjorde eftervård på min häst så stod alla helt tysta. När jag släppte in honom i hans box så gav jag honom maten direkt då. Sen gav jag hans närmaste granne och då hörde jag några lågmälda hummande från dem i andra änden i stallet. När jag närmade mig dem så tystnade de närmaste men någon hummning kom från dem längst bort. Vid mattillfället var dock alla hästar tysta och flyttade automatiskt på sig när jag kom in i boxen.

Det här är så självklart för mig att jag var tvungen att tänka speciellt på det efter att ha läst denna tråd igår. På det här sättet är jag på bra humör, hästarna på bra humör och det blir stund till lite gos och en klapp på varje hästhals, istället för att stressa runt som en idiot och sen vara förbannad dessutom.

Varför sen en del säger åt mig att det inte går, eller iaf är onormalt att kräva detta av hästarna och därför HELLRE har bråket och stressen, det begriper jag inte och kommer heller aldrig att begripa.

/Camilla
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp