Galna hästar vid fodring.

Sv: Galna hästar vid fodring.

Tro du att hästar kan tänka som oss människor?:cry:

Nej, det kan de inte, men de har en viss inlärningsförmåga. De kan lära sig vilka beteenden som leder till en positiv förstärkning. Om man ger hästen mat när den sparkar, så har man lärt den just det: sparka=mat
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Det är ju till och med så att vi människor kan tänka ett steg längre - att det inte är för att vi skriker som vi får godis utan för att det var dags att få godis och det kommer inte att hjälpa att skrika igen och det är ingen bra idé att skrika...

Men det är för att vi kan lägga ihop två och två och se mönster från andra situationer som vi kan applicera på den vi är i just nu.

Men faktum är att omedvetet så fungerar vi som de djur vi är. Vi gör det som fungerar. Det är därför det är svårt att sluta röka, banta, mm för den omedelbara belöningen är större än den som vi får längre fram.

/Camilla
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

Min häst är alltid helt hysterisk vid utfodring. Jag har henne i ett privatstall och där är det relativt lungt när det är matdax. Ett par hästar för sådär lagom mkt oljud, en spark i väggen, en varningtill boxgrannen att hålla sig undan. Men min pålla far och flyger åt alla håll och kanter och det har ingen som helst betydelse om hon får mat först eller sist. Hon lugnar sig helt så fort hon fått maten, men innan dess är det en hyllning till exorcisten i den där boxen. Tidigare ägaren (som haft henne sen fölaben) har berättat att hon alltid har vart sådan och kan inteminnas någon händelse då det hänt något traumatiskt vid utfodringen. Jag tror att vissa hästar blir mer uppspelta än andra vid tanken på mat och i i ett stall med många hästar (min häst står i en box där hon inte ser några boxgrannar) kan det nog ha dominoeffekt.
 
Sv: Galna hästar vid fodring.

På ridskolan jag rider är hästarna rent ut sagt förjävliga när det är fodringsdags på kväll/morgon.
Dom sparkar, skriker, slår mot varandra, småreser sig, en del sparkar upp framhoven i krubban.
Det är kaos.
Varför detta beteende och finns det något man kan göra åt det?

Det bästa är att alla hästar går i samma hage, då blir dom en flock och vet exakt rangordningen. Då kan jag garantera att det blir lugnare istallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp