Galna bilister

I det område jag brukar rida är alla bilister så trevliga, de saktar ner överdrivet mkt och kör om med stor plats, tom lastbilschaufförer har kört lika snabbt som en snigel bara för att inte skrämma hästarna som är hyfsat trafiksäkra.
Men däremot var där en polis som körde förbi som en dåre fast ryttaren gav tecken att sakta ner för hon red ut på en rätt så "grön" unghäst, men nä poliserna bara öka och gasa förbi (hade ingen uttryckning) så där vet vi vem som visar hänsyn!

Vet även en annan historia som hände min syster.
Hon var ute och red på en söt travare tillsammans med en annan tjej i stallet som oxå red en söt travare (pinglan) som är trafiksäker när hon vill och är väldigt speciell i sitt humör.
De red iaf på en rätt smal väg då det kom en bil som körde typ i 70, då började pinglan konstra och vände bakdelen rakt ut i vägen, bilisten försökte ändå köra förbi men körde då på Pinglans bakben, bilen stanna och chauffören kom ut och fråga hur det gick och var väldigt ororlig.
Tjejen på Pinglan blev ursinnig och skrek : Hur f*n tror du?! Du kan ju ha knäckt hennes bakben!! Om hon är skada ska du minskäll få !!! osv osv
Den stackars bilisten blev så chockad att han inte visste vad han skulle göra men tillslut löste det väl sig om inte tjejen skrämde iväg han (hon är rätt tuff av sig)
Pinglan blev iaf inte skadad otroligt nog, inte ens halt. Efter långt om länge hoppa tjejen upp igen och red vidare, förbannad!
Iof gjorde väl inte bilisten nåt större fel merän att han var dum nog att försöka köra om på en sån smal väg..
Han var snäll nog att stanna och fråga hur det gick..
Men vem som helst kunde ju ha reagerat så men kanske inte gormat som en galning..
Denna bilisten försöker nog aldrig köra om en häst igen :angel:

*skratt* Det var min också. Bilar, lastbilar, långtradare och stora väghållningsfordon med saftblandare på taket var ingen fara. Men när det kom en MOPPE!!! :eek: DEN var JÄTTEfarlig!

Hej! Jag har varit med om både att dom kör för snabbt och för nära förbi, men även att dom kör för långsamt och ligger bakom hästen och brummar så hästen håller på att hoppa ur skinnet! Härom veckan när jag tog in min häst från hagen kom det ett gäng "coola killar" på sina moppar och dom började tuta och skrika för att få hästen att bli rädd, så att deras "polare" skulle skratta! Snacka om respektlöst :mad:

Har väl hänt endel men det jag tänker på senast hände i nån gång i början av denna våren. Snön höll på att smälta bort, på vägarna var det borttinat där det var soligt men på övriga ställen var det slirig isgata. Vägen är en någorlunda trafikerad grusväg som vi ofta rider på.

Jag och en kompis skrittar lugnt fram, när vi kommer till en liten sväng som ligger under träd (= isgata) så ser vi en ung kille i sin bil komma i ganska hög hastighet. Man ser att han får syn på oss och då gasar han :eek:
Vi blir förvånade och jag börjar gå ut lite från kanten så han ska bli tvungen att stanna av. Hinner så jag står ungefär mellan kanten och mitten av vägen när jag ser att han inte tänker sakta ner utan tränger förbi oss slirandes halvvägs ner i diket.

Som tur är så krävs det en hel del för att min häst ska bli rädd för just bilar så han stod blick stilla. Det var ungefär 30 cm från hans bak som bilen körde, vad hade hänt om han tatt ETT steg åt sidan precis när bilen kom? Jo, föraren hade fått en stor hästrumpa rakt i ansiktet :crazy:

Förutom detta så har vi en hel del gruslastbilar som kör som galningar runt om här, min häst avskyr sådana tingestar som låter mycket och får panik :(

Idag råkade vi ut för något värre. Nämligen ett gäng fotbollskillar ute på uppvärmningsjogging. När de fick syn på hästen började några smartskallar dessutom tjoa högt. Hästen fick totalt dåndimpen och vände på fläcken hem.

Är det verkliegn så svårt att förstå att man kanske kan ta det lite lugnt om man möter en ensam häst mitt ute i skogen? Han måste trott att det var minst 50 livsfarliga lejon som kom emot honom.

Jag har varit med om en riktigt korkad bilist,jag var ute och red på en unghäst när en bil kommer bakom mig och börjar tuta,så hästen jag red blev ju helt panikslagen.Hur kan man vara så korkad att man gör något sånt?!! :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 713
Senast: fixi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama