Galna bilister

Bilisterna är rena drömmen i jämförelse med traktorförare. Där min pålle stod (när jag hade en :cry: ) fans det en galning som alltid körde alldeles för fort. Hans traktor blev därmed omdöpt till mördartraktorn av hästmänniskorna i trakten. En gång dök han upp från ingenstans när jag och en vän höll på att korsa en väg med våra hästar, och körde MELLAN oss, så att hästarna skiljdes åt. :crazy:

En annan gång skrämde han livet ur en grupp med nybörjarbarn som skrittade i lugn takt längs vägkanten. :mad:

joo,jag har varit med om detta ett par gånger å inte så nåra heller.som en gång åkte dom förbi med en stor bil å tuta som sjutton å vi åkte vagn..tänk om våran häst inte varit så lugn som hon va.ja dom inser inte det fören hästen en vacker dag börjar skena med en å det händer en RIKTIG olycka.. :mad:..dom som kör såhär är riktigt svampiga i skallen!!! :devil:..ush..

joo,jag har varit med om detta ett par gånger å inte så nåra heller.som en gång åkte dom förbi med en stor bil å tuta som sjutton å vi åkte vagn..tänk om våran häst inte varit så lugn som hon va.ja dom inser inte det fören hästen en vacker dag börjar skena med en å det händer en RIKTIG olycka.. :mad:..dom som kör såhär är riktigt svampiga i skallen!!! :devil:..ush..

Gud vad trött man blir på folk. :mad: Jag brukar rida ut i vägen och göra halt (om hästen i fråga är någorlunda säker). När jag ser att de saktar ner ler jag vackert och tackar samt rider åt sidan. Har samma erfarenhet av yrkeschaufförer som någon annan skrev (har inte koll vem), de vet vad de gör och vad de kör och ha ofta stor respekt för den vettskrämda lilla pållen vid vägkanten. All heder till dem. Det är idioterna som passerar en halvmeter från en i 70 som man skall akta sig för.

När jag hade min foderhäst var jag tvungen att rida ca 2 km på en 90-väg. Urdumt, jag vet, men det var min enda chans att få rida för tränare. Vi red alltid på förmiddagen och det var inte särskilt mycket trafik ute då. Hästen var inte det minsta rädd för nånting, men en dag körde en långtradare om oss samtidigt som vi fick möte. Han var närmare än en meter ifrån oss. Det tyckte t.o.m min pålle var otäckt och jag blev livrädd... De allra flesta var dock snälla, saktade in och gick ut ordentligt.

Ahhh vad förbannad man blir ner man leser om allt DUMT folk som det finns...

Jag har varit med om ner jag red pá min, trafiksekra hest och min kompis pá en icke trafikseker hest. Var en smal landsveg med elstaket pá´báda sidorna men det finns plats i kanten för evt möte.
Iallafall sikten var veldigt god och vi ság bilen komma och placerade oss i kanten....Men dá ság vi vilken FART bilen hade.....man fick en klump i magen och kompisens sto börjar oroa sig. ...Plötsligt slenger hon sig upp pá vegen och vegrar flytta pá sig (bilen var dá ca 3-400m ifrán)...han gasar ennu mera och kör mot oss...jag setter helarna i sidorna pá min hest och galopperar dom smá metrena fram till kompisen (kendes som km!!) och rider in i henne sá hesten blir redd och tar ett skutt ner i diket och styr undan min hest men var tvungen att duka för stegen som var fastsurrad pá taket pá bilen (PA BREDDEN!!! :eek:) jag skrek en láng ramsa efter den bilen... :devil:

En annan gáng ner jag red pá det opálitliga stoet pá en mkt smal veg med elstaket pá sidorna sá kom en traktor bakom mig med TVÁ Höbalsvagnar efter sig och skumpar och far...han kör alltid som en galning och er velkend i trakterna. Iaf sá försökte jag hinna in pá en avfartsveg tio meter framför men gubben gasar pá och hesten bara förlorar allt i skallen och kastar sig om mot traktorn och jag trodde vi skulle dö, hon trenger sig om sidan och skenar hem...han gasa pá och försvann i ett damm moln... :smirk:

haha...men hemnden er ljuv ner jag sitter pá min egna sekra hest!! ;) Red pá en veg der kanterna sluttar rakt ner och det er en omöjlighet att rida ner i diket under en strecka. Men vegen er lugn och anvends i princip bara av mig och menniskorna med hus lengre in (som endast er der pá sommrarna) Kom iaf en Timmer lastbil isittande en surgubbe som sekert hade bráttim till kafferasten. Han gasade pá och herjade vilt..trodde vel min hest skulle bli redd och lemna plats...hehe...icke icke... Han skrittade pá lánga tyglar...hehe...den nu illröde gubben fick snellt bromsa in och S M Y G A förbi hesten medan han svor och grinade illa mot mig..hehe...der satt jag och vinkade lyckligt tillbaka och stötte med ena handen mot timmret sá min pálle in skulle vingla in i decken eller nát ( :crazy:) hehe....

Jag har even varit med om idioter som lyft gever och skremt hesten och om ett folk som sleppte sin schefer pá mig och pállen...tur var att schefern mest var intresserad av att pissa in sitt revir....och familjen satt der i sin bil och glodde surt... :D

idioter finns det drösvis av! en eloge till alla som stannar in och visar hensyn! dom finns det mánga mánga av! :)

Nja det har inte vart så mycket mer än att folk kör fort. En gång så kom två killar på moppar eller något liknande och gasade om oss på en relativt smal väg i skogen. Min kompis och jag red på våra stencoola ponnys och helt enkelt jagade dem :D
Sen så körde de panikslagna in i skogen och då följde vi efter och bad dem snällt och lugnt att inte köra om hästar så i fortsättningen.
De har jag träffat flera gånger efter det och dom sköter sig exemplariskt nu mera
Dock så hörde jag från min körlärare att inspektörerna på Vägverket tydligen underkänner elever på uppkörningen och de inte kryper förbi hästar. Det tycker jag är bra.

Har både bra och dåliga erfarenheter av folk...

Galna skidåkare... Vi bor vid en golfbana där folk åker skidor på vintern. En idiot åkta bakom oss nerför en backe, plogandes så att han lät jättemycket... Min systers vanligtvisa lugna islandshäst höll på att hoppa ur skinnet. Som tur var höll sig min lugn o då lugnade han sig också... :mad:

Galna cyklister... Jag och två till var ute på en ganska smal grusväg, vi red två på ena sidan och en på andra... Kommer en cyklist bakom oss som kör slalom mellan hästarna för att komma förbi... Han var typ två millimeter från hästarna... :mad:

Sen finns det faktiskt helt underbara människor i bil också... Vi har en ganska starkt trafikerad landsväg med en cykelbana bredvid... Det är 90 på vägen och jag hade aldrig väntat mig att ngn skulle sakta in för hästar på cykelbanan men det är det faktiskt flera som gör och går ut en bra bit i vägen... En stor eloge till dessa faktiskt vettiga förare!!!

/Linda :bow:

Jag rider rätt så mycket på vägar och med tanke på antalet bilar jag möter måste jag säga att de flesta är väldigt försiktiga och snälla. Det är klart att det finns riktiga puckon också men fler trevliga.

Ibland stannar det folk och kommer ut och berömmer mig och hästen för att vi är så lugna. En sådan god gärning gör en mer glad än en utskällning gör en arg.

Så tänk på alla trevliga bilister ni möter istället för att slösa tid på idioter som ändå aldrig kommer fatta något. Fast det är klart, en välriktad spark på deras fina bil kunde man dock önska sig ibland.

Jag har slängt spöt i vindrutan på en som körde som en galning förbi min häst och hade en lång mening (icke skrivbart språk) uttänkt som jag skulle säga till honom när han klv ur bilen. Nu gjorde han inte det utan körde vidare, men han kör inte så fort förbi mig längre heller!! Sen kanske man inte ska uppmuntra er andra att göra så man ska ialla fall veta att man kan ha sönder vindruta eller annat på bilen om man har otur och då får man ju vara beredd på att ta de konsekvenserna (och det var jag)...

Låtsas om att det regnar.

Karavaner med motorcyklar, cyklar , bilar, bilar med släp etc stör inte min pålla. Däremot lastbilar och då händer det att vi tar en tur ner i diket men det börjar försvinna.

Puckon som slåss kan man ju rida ifrån...

Min häst är som tur är väldigt orädd för trafik. Dock är människor så mycket obehagligare. Igår mötte vi två cyklande killar på typ 15 år. Den enes telefon ringde och han svarade cyklandes. Sen styr han cykeln MOT min häst, kastar sig över styret och kör upp telefonen i ansiktet på min häst och tjoar " HALLÅÅ?!" :eek: :mad: Vilken stackars kuse reagerar inte på det där? :( Inte kunde jag skälla på snorungen heller, då skulle min häst bli ännu räddare. Jag gav honom fingret (myycket moget gjort av mig, jag är stolt :D) och sa något torrt om hur smart ungen var.

Ute hos oss är de alltid massa bilar på sommaren... Kör allt för fort o saktar inte ner eller stannar dom helt! Har vårat sommar bete ute på en ö med en smal grusväg som är preciiis plats för två bilar, 50km/h men lagom att köra 30, jag o en kompis kom o red precis innan en kurva o där kommer en bil i en jäkla fart absolut inte under 50..o vi hinner inte reagera på att flytta oss, stog mer eller mindre i mitten av vägen, innan kärringen har trängt sig förbi utan o ens bromsa en sekund! O det är vatten på båda sidor av vägen! Idiot!!! Va tänker dom med? :mad: :mad: :mad:

Har oxå ett ställe i skogen där dom kör cross... kört upp marken så de e bara stora stenar där nu! :(
Hörde dom komma åt mitt håll en gång o pollen är rädd för motorcyklar, hann efter lite om o men få upp henne i skogen men där stirra hon ju runt som en ja vet inte vad! Men som tur va så hann hojen se att de va hästar där innan han körde vidare, han vände o körde andra hållet! En dag kommer de hända nåt där... :(
Traktorer o lastbilar är oxå "farliga" men dom brukar för de mesta stanna lite när dom ser att hästarna blir skrämda!

flera ggr har jag råkat ut för att bilar saktar ner, för att sen när dom är jämsides gasa igen. :mad: eftersom min häst är trafiksäker behöver jag inte oroa mig, men dom tar ingen hänsyn alls. :mad:

Min kompis blev påkörd av en bil en gång precis vid sitt stall,bilföraren tyckte att han ägde vägen, Men som tur var så blev det inget allvarligt, hästen fick ju stå i boxen 1 månad och i sjukhage 1 månad sen så var det full rulle igen!Men hästen har ju fått psykiska men, så han kickar mot alla motordrivna föremål han ser!! :cool:

Jag har varit med om idioter som kastar snöbollar på häststackarn, fast det gick bra som tur var!
Det är inte smart...

Paraplyer och stavgångare ska vi inte ens nämna, där är det fullt sken ut på nysådden!!

Jag är glad att jag har sluppit folk som ska börja slåss, fast dom skulle nog inte våga för jag har alltid med mig min rottweiler när jag är ute och rider!Hehe.. :devil:

DEN SISTE IDIOTEN ÄR INTE FÖDD ÄN!!

Jodå, det har hänt några gånger. Bl.a idioter som prejar ner hästarna i diket o liknande. Min häst är mer än trafiksäker men visst händer det att han blir rädd. Speciellt när det blåser förbi en dubbeldäckad buss i 290 eller en snöplog... Traktorer är också farliga fast jag tror att jag är mer rädd för dom än han är och att det är därför han blir rädd :smirk:. Har ännu inte varit med om att någon hoppat ut och börjat skälla på oss men de flesta glor surt efter oss. Jag har funderat ganska mycket på vilken typ av bilister som egentligen kör alldeles galet och kommit fram till att det antingen är medelålders kärringar (ursäkta uttrycket) eller pensionärer (som alltid tycks ha bråttom av ngn anledning). Folk med bilen full av ungar kör ofta fort (stressigt med barn, men ingen ursäkt). Typen som ser det som sin plikt att alltid köra om vettskrämda hästekipage i högsta möjliga fart verkar vara den alldeles vanliga bilföraren i nästan ny Volvo eller Merca... :smirk: Nuförtiden så får man på körskolorna faktiskt lära sig hur man ska bete sig när man möter eller kör om hästar i trafiken. I varje fall om man läser teoriboken ordentligt. Tyvärr är det nog många som tar alldeles för lätt på saken. Man tänker på hästen som en maskin eller också tänker man inte alls... Hur som helst, de som verkar ta mest hänsyn till hästarna, bland dem jag har mött, är de yngre bilförarna som inte har haft körkort så länge. Men så finns det ju alltid undantag. Det konstigaste i detta sammanhang är hur folk kan bli arga på hästen för att den blivit rädd! Kan det vara så att bilföraren själv blev rädd och reagerar på detta sätt som ett sorts försvar? Eller också är dom bara dumma i huvudet... ;)

Jag är så "duktig" att jag sänker farten och försöker rulla förbi hästar, vad jag än kör! (MC, bil, buss)
Ryttare brukar vinka till mig av någon anledning! :)

Lite fantasi i trafiken skadar inte.
Det gäller även ryttare och cyklister i bredd!
Alla behöver hjälpa till!

Ush..slå med spöt? :crazy: Nej jag har bara varit med om galningar som tutar å skriker å jaa......det vanliga att dom antingen kör utav hel***e eller att dom sniglar förbi..vet inte vilken som är värst!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 713
Senast: fixi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama