Sv: Gallor!

Hela jag brukar vara en enda stor galla, då jag överansträngt mej, blir svullen som michelingubben:p .
Gallorna på hästen brukar kunna kännas som att man klämmer på en vattenballong. Dom kan sitta vid lederna på hästens ben, både nertill o upptill.

Finns dom där på morron och går bort då hästen rört sej lite, är det inget att oroa sej för. Har med cirkulationen att göra.

Kommer dom efter en ansträngande ritt, så har hästen förmodligen överansträngt sina ben, man kanske ridit på för hårt/löst underlag, då kan man låta hästen vila lite (skritta) inte rida alltför hårt de närmaste dagarna. Linda benen med vad du själv tycker är lämpligt. Till exempel Back on Track.

Finns där bara ett ben med en galla, som inte funnits förut, är det en varning, något kan vara fel med hästens ben. Då bör man kanske kontakta veterinären.

Hoppas du fått svar

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag fått reda på att hon inte har gallor. Utan hon är bara "tjock" i bakbenen efter natten. Ett tecken på dålig blodcirkulation.

Hej! Förstår att du blir orolig, det är ju aldrig roligt med gallor. Det enda man kan trösta sig med är att dem inte har ont utav dom utan fungerar lika bra med gallor. Min ena häst, en ponny har haft gallor på sina båda bakben ett bra tag. Nu står hon på vintervila och efter det så har de gått ner rejält. Linement och lindor kan hjälpa för stunden men gallorna kommer alltid tillbaka. Haft veterinär där som kollat på henne men han sa att så länge hon inte har ont utav dom kan man inget göra. Lindor och ta linement hjälper som sagt bara för stunden, iaf vad han sa. Testa att minska hästens proteinintag och byt inte foder ofta, gallor kan komma av många olika orsaker, olika för varje häst. Men det finns alltid en orsak så ta reda på den. Min ponny fick vila, har testat allt som finns! Plus att försök hålla dig till ett kraftfoder och ett grovfoder, Minskar gallor det också.. Hoppas det löser sig. Men kom ihåg att din häst inte mår dålig pga av gallorna, hästen har ej ont av dom. Mvh Sofia

Tack :)
Ja, man bli ju lite orolig, vill alltid det bästa för min prinsessa :love:

Hon har mindre gallor nu när snön försvunnit, kan det bero på att hon inte behöver pulsa i ansträngande snö längre (red iofs inte hårt i djup snö, men de går ju i djup snö i hagen ändå) ?

min ponny har gallor och har alltid haft det. Vi har ju en hel del snö här uppe i hagarna men det påverkar inte gallorna negativt, inte på min iallafall. Hon är gallig på morgon men bara av att gå till hagen gör att gallorna blir mindre och hon har alltid helt rena ben när hon kommer in, oavsett om det varit en snöig dag då hon mest står stilla i hagen... Jag tror däremot inte du behöver oroa dig för gallorna för det är en vanlig "åkomma" som många hästar har, det du ska hålla utkik för är så att gallan inte blir hård.

Gallor är egentligen lymfa (på något sätt, att det vätskar sej) så att det blir en mjuk bula. Den sitter På baksidan av benet, precis i ovankanten på kotan.

Korrigering, inte för att vara petig utan för att rätta till ett vanlgit missförstånd.

En galla är en svullnad på hästens ben och kan sitta var som helst. Det Knasen beskriver är en galla i kotsenskidan. Men gallan kan sitta runt andra leder också. Svullnaden behöver inte bestå av lymfa, det beror på orsaken till gallan. Vid ledinflammationer är det t ex vanligt att kroppen bildar överskott av ledvätska. Vid trauma kan svullnaden bestå av blod. Etc.

En galla är alltid något onormalt och innan man ger sig på huskurer ska man ha klart för sig vad gallan beror på, anser jag. Det behöver inte vara en underliggande skada som behöver behandling, men ibland gör det ju det.

kl

men on hästen har gallor i hasen liksom, och som ständigt är där, inte bara på morgonen?
En häst jag rider fick gallor för ungefär ett halvår sedan. han har det på båda bakbenen, men större på det ena, och oftast är de lite varma. har prövat alla möjliga linement, men det har inte hjälp, spec inte eftersom hästägaren själv inte hjälp till så mycket, och jag bara har möjlighet att göra det ca 3ggr/vecka. De är liksom växelvis mjuka / ganska hårda, det olika från dag till dag.
han har inte byt foder det senaste året.
Har sagt till hästägaren att hon ska ta upp det med veterinären när han kommer, men hon tar ju aldrig dit honom.
Vad ska man göra då?
jag har ingen möjlighet att linda honom varje natt, då detta skulle ge massor av extrajobb för stallägaren, då "min" hästägare ALDRIG hjälper till med insläpp/utsläpp och fodring.

Kyl-lera funkar perfekt på min häst:D Behöver bara använda det i.2 nätter och gallorna försvinner:D Men såg det där om vitkål så det måste jag testa nångång :D

Nu har jag fått reda på att hon inte har gallor. Utan hon är bara "tjock" i bakbenen efter natten. Ett tecken på dålig blodcirkulation.

Vad är det för skillnad? Alltså på "tjockhet" i benen och gallor som är där på morgonen och försvinner efter att hästen har varit i hagen?

men on hästen har gallor i hasen liksom, och som ständigt är där, inte bara på morgonen?
En häst jag rider fick gallor för ungefär ett halvår sedan. han har det på båda bakbenen, men större på det ena, och oftast är de lite varma.

Personligen anser jag att en häst som har dubbelsidiga ledgallor i hasen borde undersökas av veterinär. Gallan är inte ett problem i sig, utan ett symptom på att något inte är som det ska.

jo jag tänkte det också. har sagt till ägaren flera ggr senaste månaderna, som säger att h*n ska ringa veterinären...
känns jobbigt att påminna hela tiden, jag skulle ju helst vilja att h*n brydde sig och blev lite orolig när hästen inte är fullt frisk...

Jag brukar oftast massera in liniment (Arnika gel, radital eller blue lotion) och ev. linda över natten.
Det jag föredrar emst på gallor är däremot att lägga på kyllera, sen ett lager tidningspapper, och sen pad och linda över.

Senast ändrad:

Har köpt Back on Track nu, tycker det funkar utmärkt :D

Sen anvnder jag ofta Arnika gel, det är överlägset!

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 708
Senast: corzette
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 844
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025