SweetBriar

Trådstartare
Vad gör ni när era hästar får gallor?(kyler benen, liniment, lindar, back on track osv. ?)
Hur ofta/när får dom gallor?
Upplever ni det som allvarligt när dom har lindor?
+Något annat ni vill skriva om gallor

:cool:

Sv: Gallor!

När min pålle får gallor susar jag till affären och köper vitkål. Världens bästa huskur!!! Lägg ett blad med vitkål på benet där gallorna sitter sedan på med pad och lindor. Beroende på hur stora gallorna är tar det olika lång tid för dem att försvinna, men min pålle brukar vara gallfri efter en, max två dagar!:bump:

Vad gör ni när era hästar får gallor?(kyler benen, liniment, lindar, back on track osv. ?)
Hur ofta/när får dom gallor?
Upplever ni det som allvarligt när dom har lindor?
+Något annat ni vill skriva om gallor

:cool:

De gånger min häst får gallor så vet jag att han har fått i sig för mycket protein. Vi har hösilage från tre vallar så det kan variera lite så jag itne kan ha 100 koll jämt, men de gånger det händer så sänker jag kvoten.
Sommartid är det väldigt svårt så då får jag stå ut med att han har gallor men jag försöker minimera dem genom att ge exta energi och hoppas på en lite sämre betessommar.

SÅ, jag skulle till att börja med ta reda på varför hästen har sina gallor, det finns ju alltid en orsak och sedan göra vad jag kunde för att ta bort grundproblemet.

Jag brukar låta min häst vila några dagar från tungt arbete (dressyr och hoppning) och bara skritta lugnt ute i skogen. Brukar även massera in ett jättebra kyllinement på han.
:)

Min häst har senskidsgallor i bak, men jag har henne lindad på nätterna vilket tar ner gallorna mycket.
:)

Bra svar ni har! :)

Det där med vitkålen hade jag ingen aning om, måste testa :D

Min pålla brukar ofta ha gallor på frambenen, särskilt efter hoppning och jag blir alltid så nervös att hon har nån slags kotledsinflammation eller nåt, fast hon har aldrig haltat eller visat att hon haft ont. Jag rider mkt varierad ridning på olika underlag, hoppar aldrig mer än en gång i veckan och använder liniment ofta, men ledinflammationer kan ju komma ändå.

Jag brukar linda hennes ben, använda liniment och ska nog köpa ett par back on track paddar, har någon nån erfarenhet av att använda back on track? :cool:
/Elin

back on track har fungerat bäst på min polle :) har dom på på nätterna (inte alltid)

Tar d som ett tecken på att kolla läget. Gallor överallt = fodret? Galla på särskilt ett ben/en led = ajaj, blir på helspänn. Kanske vilar jag hästen lite mer än vanligt men medikamenter och lindor är inget för mej.

back on track:love:
min ena kan vara lite gallig i bak ibland men är mkt bättre efter hon fått ha BoT på sig. funkar super!

har upptäckt att min häst är svullen i kotorna på morgonen. Kan detta bero på fodret? Har nämligen börjat ge alfaalfa då hon är lite tunn. Om det är alfaalfan (mkt protein) vad kan jag ge istället då? hon måste gå upp i vikt.. :confused:

har upptäckt att min häst är svullen i kotorna på morgonen. Kan detta bero på fodret? Har nämligen börjat ge alfaalfa då hon är lite tunn. Om det är alfaalfan (mkt protein) vad kan jag ge istället då? hon måste gå upp i vikt.. :confused:

Min häst är också lite svullen speciellt i bakbenen på morgonen. Men det beror på att det är dålig cirkulation i benen då hon inte rör på sig..försvinner så fort hon får röra på sig. Så länge de inte visar hälta eller liknande så är det nog inget farligt..fortsätt o ge Alfa..annars Om du vill så är det ju bara att ha henne lindad på natten..det brukar funka..

Jag gör ingeting åt min häst gallor..så länge hon inte är halt av dom så gör det inget... Det är inget dom lider av. om hon skulle va lite gallig så beror det troligvis på fodret..- mkt protein men det behöver hon då hon är tunn. /C*

Min häst är också lite svullen speciellt i bakbenen på morgonen. Men det beror på att det är dålig cirkulation i benen då hon inte rör på sig..försvinner så fort hon får röra på sig. Så länge de inte visar hälta eller liknande så är det nog inget farligt..fortsätt o ge Alfa..annars Om du vill så är det ju bara att ha henne lindad på natten..det brukar funka..

okej. Nej ja tror inte heller det är så farligt. Försvinner när hon börjar röra på sig. Men vad använder du för lindor? Lindar du bara bak då eller?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett flera hästar som har haft magneter på sig som har blivit mycket bättre!

Okej, här kommer jag och skäms som en hund :crazy:

Hur märker man att en häst har gallor, och vart sitter de?

Sitter de vid hästens knän, högt upp, långt ner?!

Känner mig oerhört dum, detta borde jag veta som har egen häst och allt :cry: . Men jag hittar ingen information någonstans.
(slå mig inte)

Vår häst hade gallor när vi köpte henne i våras (fick hem henne 1/5) hon hade sen gallor under hela sommaren ända fram till installning mitten av oktober. Så ganska säkert är det fodergallor hon har och känslig för gräs så vi gör ingenting!

Okej, här kommer jag och skäms som en hund :crazy:

Hur märker man att en häst har gallor, och vart sitter de?

Sitter de vid hästens knän, högt upp, långt ner?!

Känner mig oerhört dum, detta borde jag veta som har egen häst och allt :cry: . Men jag hittar ingen information någonstans.
(slå mig inte)

Skulle aldrig slå någon som vågar fråga!!! Jätte bra att du vågar! Håller med om att detta är något som "alla" vet, men det finns ju mycket annat som "alla" vet som inte jag vet heller, och då måste man ju kunna fråga!!!
Gallor är egentligen lymfa (på något sätt, att det vätskar sej) så att det blir en mjuk bula. Den sitter På baksidan av benet, precis i ovankanten på kotan. När du känner längs böjsenorna och gaffelbandet så ska de gå in i kotan, det ska kännas hårt alltihop och du kan känna exakt var senorna slutar och kotleden börjar. Då kallas det att leden är "torr". Är det istället mjukt, som en vätskefylld blåsa, ungefär, mer eller mindre, kan vara alltifrån lite svampigt till knytnävsstort och spänt, så är det en galla.

Gallor kan ha flera olika orsaker, och generellt sett brukar man inte bry sej så mycket om mindre, liksidiga kroniska gallor hos en häst som för övrigt verkar frisk, utan man tar till lite huskurer så som ovanstående. Äldre hästar drabbas oftare av gallor som en slags åldersförändring. Om gallan uppstår plötsligt är den en reaktion på något. Är det ett enda ben som är drabbas är hästen skadad på något sätt. Är det en häst som inte tränats så hårt tidigare men satts i träning och får gallor som en följd av den ökade ansträngningen kan det tänkas bero på att hästen har lite svaga leder och inte tål så hård träning i framtiden.

Jätteroligt när man kan hjälpa någon!!!:love:

Min häst hade mycket svåra gallor förmodligen som en kombination av felnäring, långa nätter i box, svaga leder och vrickningsskador i kotorna. Jättesvårt. Jag provade allt - arnicagel, arnicaessens i bandage, back-on-track, vanliga lindor, liniment, aloe vera, ingenting hjälpte. Sedan började jag med magneter och då krympte gallorna till ett minimum! Sket jag i magneterna växte gallorna igen, satte jag på dem krympte de igen.

Sedan fick jag flyttat henne till lösdrift, riktad foderstat och ingen mer träning någonsin och då har hon hållit sej hygglig iallafall. Man kan inte ha magneter när de är dräktiga, men så fort fölet kommit ut så åker de på igen!!!

Min slutsats är att magneter är bäst! (EJ menat som smygreklam...)

Puuh..
Tack så jättemycket för bra svar :bow:
Nu förstår jag nog vad det är för något.
jag har alltid trott att gallor är de avlånga knölarna som sticker ut från vissa hästars framknän. en del stora, en del mindre. men det kanske är något helt annat :confused: ?! kanske till och med något som alla pållar har :crazy:

Veterinären som besiktigade min häst när jag köpte honom, sa att han hade gallor, men då hade han stått en hel sommar och var 15 så det berodde nog på det.
Får väl kolla igom hans ben efter "riktiga" gallor nu då :D

men tack så mycket för svaret :bow:

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 708
Senast: corzette
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 844
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025