Gallor och uppdatering

majola

Trådstartare
Hur är det här med gallor egentligen?

Min häst är gallig i båda kotsenskidorna bak. Veterinären kollade på det förra veckan och frågade lite. Jag sa som det var, att gallorna var större än för ett par månader sedan, men att de hade varit lite hårda ett par veckor tidigare men blivit mjuka när jag började linda bekbenen vid ridning och ha stallbandage när hon stå i boxen. Då verkade han inte så himla bekymrad längre utan jag skulle fortsätta så.

Jag oroar mig lite eftersom hennes exteriör (björnfot) tydligen anstränger senorna extra mycket. De påverkas inte av motion, dvs blir varken större eller mindre. Ibland kan de gå ner en ynkans aning efter träning dock, men det är inte så mycket. De som inte glor på henne varje dag tycker att man kan se en liten förbättring över de senaste veckorna (sedan jag lindat henne).

Hur pass orolig ska jag vara? Senorna själva är helt klara och hon visar inga reaktioner på böjprov.

PS. För dem som har följt skrällets historia: Jag har hittat en beridare som jag är fantastiskt nöjd med (utbildat hos von Neindorff). Hästen gör framsteg och ser fräschare ut från dag till dag. Första dagen han longerade henne grinade jag nästan för hästen såg så knackig ut. Men han frågade bara hur fint jag själv skulle springa om min fot sov... :devil: Därefter har hon verkligen gått renare och taktmässigare för varje dag! Han menar att ca 60% av det som ser ut som en hälta ligger i hennes naturliga snedhet och att resten kommer från otränade muskler. Behandlingen av ledbanden i knäna verkar ha fungerat utmärkt. :) Håll gärna tummarna för oss!

Sv: Gallor och uppdatering

Detta med gallor är nått som har oroat mig med.. min häst hade väldigt mycket gallor ett tag men ju mer hon kom igång i ridningen ju mer försvann dem... och på vintrarna får hon max stå inne i 9 h brukar ja köra.. och nu gåt hon ute ända till slutet av september om inte längre. hon mår bättre av de. samtidigt brukar ja massera på gallorna de funkar jätte bra. mvh Christin ps om gallorna kryper uppåt då ska du oroa dig. men om de bra sitter längst hoven å karleden mm så är de ingen fara så länge de är mjuka mm :smirk:

Jag har en liten följd fråga om gallor. Hoppas trådskaparen tycker att det är ok... :smirk:

Har jag förstått rätt nu men kan gallorna bli bättre om hästen rör på sig, ridning?
Har en bekant som har en häst med gallor, riktigt stora ibland...

Det är klart att jag inte har något emot det!

Min mammas häst som är lite äldre (21) blir gallig om hon rids för lite även om hon går i hage. Så visst kan gallor gå ner av rörelse.

Har åxå oroat mig för stoets gallor. Hon har alltid mjuka gallor på bakbenen, nere vid kotan. De blir inte mindre eller större av motion, vila, lindning, massage eller laser. Har grubblat mig till döds angående dessa. Hon har inga problem alls av dem, inte öm, ingenting. Nu försöker jag att inte stirra mig galen på dem och hoppas att de en dag är borta. Det är fult!

Jag har frågat detta flera gånger utan att få svar, så med risk för att vara tjatig och envis frågar jag igen för Er som kanske vet men inte sett mina inlägg.
Min häst har gallor, men jag förstår inte varför man ska oroa sig för dem om de inte är att betrakta som farliga. Ingen som vet vad gallor är och om de kan vara farliga? På vilket sätt i så fall?

Min mammas häst som är lite äldre (21) blir gallig om hon rids för lite även om hon går i hage. Så visst kan gallor gå ner av rörelse. (av majola)

Hur mycket rids hon? Är det hård träning eller bara att blodcirkulationen kommer igång? ut och skritta lite små trava eller liknande....

Vet ni hur länge det tar innan man märker att gallorna har blivit bättre av ridning? Jag antar att det är olika för varje häst men om man sku prova ca en månad och rida hästen skulle man se någon skillnad då?

Hoppas ni kan svara på dessa frågor funderingar...

En galla är en svullnad i hästens ben, helt enkelt. En överdriven mängd vätska i en senskida eller runt en led. De kan vara tecken på en överansträngning eller bara bero på dålig cirkulation i området. Vissa hästar har lätt för att bli svullna i kotorna om de t ex står inne en dag eller om man ändrar i foderstaten. Precis som vissa människor har lättare att bli svullna i benen än andra om det är varmt eller man sitter eller står mycket.

Om man ska oroa sig eller inte beror helt på hur gallan sitter, vad som orsakat den och hur den uppför sig. En galla som är dubbelsidig (likadan på båda bakbenen t ex), är mjuk, en varm och går ned efter arbete är oftast inte något att oroa sig för. Om gallan blir värre av arbete eller bara sitter på ena benet så är det högre risk för att den beror på en skada och då är det förstås hög tid att reagera.

Det bästa man kan göra som hästägare är att ta reda på var hästen är svullen (dvs kunna sin anatomi) och känna sin hästs ben såpass väl att man märker om det blir någon skillnad. Gallor som blir bättre av arbete eller går ned när det är kallt ute kan man få att minska genom att kyla benen efter arbete, använda ett kylande/värmande liniment eller använda stallbandage.

mvh
Lejonelle

Om hästen är mindre svullen efter ridpasset än före ridpasset ser du på en gång.
mvh
Lejonelle

lovehorses skrev:
Min mammas häst som är lite äldre (21) blir gallig om hon rids för lite även om hon går i hage. Så visst kan gallor gå ner av rörelse. (av majola)

Hur mycket rids hon? Är det hård träning eller bara att blodcirkulationen kommer igång? ut och skritta lite små trava eller liknande....

Den hästen går bara lätt arbete. Man ser alltså skillnad efter ett par dagars promenadridning jämfört med ett par dagars vila. Gallorna går ner direkt efter ridning och om hon hålls igång så återkommer de inte förrän hon har ett par dagars paus igen.

Min häst verkar för övrigt bli lite bättre eftersom nu. Beridaren tyckte att hon behövde stå inne lite mer och banta *hrm* så hon har haft sina Back-on-track-bandage betydligt längre tid per dag och det verkar göra susen.

heej! Jag har hört att man inte ska Kyla Gallor med Kyllera, utan att man ska spola benen i ca. 20 minuter. samtidigt har jag hört att det är bättre att kyla med lera en att spola. blir totaltförvirrad!! Nån som vet hur det egentligen ligger till? Min pålle han nämligen gallor på bakbenen. :eek: Det är inte mycket. Men han är gammal nu och jag vill helst att han ska slippa. visst går de ner när man rider honom. Han är nu 25 år och jag rider fortfarande L:A i hoppning med honom, och MVS Dressyr. Men hur vet jag att gallorna inte försämrar hans prestations förmåga??? :confused: Tacksam för svar!!
Mvh. Lisa och Innervision :crazy:

Sålänge gallor går ner av rörelse så betrakatar jag dem generellt som 'ofarliga'. De som ÖKAR av rörelse däremot de åker till klinik, och de som är konstanta bekymrar mig.

Valacken som alltid haft jättefina, torra ben blir gallig ffa i kotsenskidorna bak efter lite hårdare ansträngning och/eller när han står inne. Känns dock jättefräsch (hälsokollsböjprov är det snart dags för så då får jag veta). Med honom så gör Back On Track dock att gallorna håller sig undan, dvs jag bekymras inte speciellt. Hans hasledsgalla däremot är ju en klar indikator för mig och har alltid varit, försvinner av vila och ökar med ansträngning (för hård). När den poppar upp är det ett säkert tecken på att det blev lite för mycket. Den är helt opverkbar av värme/kyla.

Unghästens förbaskade gallor däremot :crazy: Hon är gallig ta mig fan i varenda led och de påverkas inte av rörelse, ökar något av stillastående men går då ner på någon timme i hagen till 'normalläge'. Det där 'normalläget' bekymrar mig däremot. Sen så har/har hon ju haft problem med ledinflammationer (hur det står till just NU vet jag inte).

Ang kyla gallor så är MIN erfarenhet att det hjälper ytterst lite, däremot svarar cirkulationsstörningsgallor bar på värme. kommer de efter ansträngning brukar jag kyla först (isbalsam eller lera) och värma sen (liniment eller BoT)

Motion hjälper visst mycket, iaf på min som JÄMT har gallor.
En tid var det väldigt jobbigt och ingenting hjälpte, köpte sådana där back on track och allting blev superbra över en natt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 582
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama