Gallor fram...

N

Naween

Jag är medryttare på ett sto på 18 år. Hon har en vad jag tror är en galla fram på ett knä. Ägaren kallar det en senknuta, men jag är ganska säker på att det är en galla. Någon som har lite tips på hur jag ska motionera henne, och sköta henne och gallan? Känner att jag behöver lite mer tips...

Sv: Gallor fram...

En galla och en senknuta är två helt olika saker, en galla är en mjukare svullnad som ofta går ner under rörelse och blir värre efter en natt på box.
En senknuta är hårdare och mindre och försvinner inte av rörelse, den täcker alltså inte knät. Du har ingen bild?

Ok men då är det kanske en senknuta iaf. Den försvinner inte efter ridning... någon bild har jag inte tyvärr. Hur ska jag göra med en senknuta då? Tösen verkar lite stel i benet men det verkar inte som om hon har ont iaf.

Förlåt, men varför frågar du inte ÄGAREN hur hästen ska skötas??

Varför tror så många medryttare att de "kan" sin medryttarhäst så mycket bättre än ägaren? Vet bättre varför den gör si och så, huruvida sadeln passar eller inte, huruvida hästen är obalanserad eller inte.
Och varför frågar man HÄR hur hästen ska skötas? Det är väl ägaren som känner hästen bäst får man förmoda? Och framförallt den som har ansvaret och säkert vill få bestämma hur hästen ska skötas.

Har just sagt upp en medryttare som efter två månader hade så mycket ideer och hur och varför hästen gjorde si och så, så jag höll på att bli tokig. :crazy: Efter sex år känner jag nog min häst, skulle tro att det är samma för de flesta hästägare...

en senknuta sitter väl inte på knät? Snarare en galla isåfall...

Fast ibland vet man inte bäst trots att man haft hästen i många år. Lätt att bli lite hemmablind ibland.

Och hur avgör den superkunniga medryttaren det då?
Det är fortfarande ägaren som är ansvarig och som ska få lov att bestämma hur hästen ska skötas och ridas.
Om medryttaren tror att den har någon information som ägaren missat så uppskattar ägaren säkert att få veta det, men sedan måste medryttaren acceptera ägarens beslut.

det kanske du som är ägaren eftersom du tar så illa vid dig? Vad gör det om tjejen frågar här om vad det kan vara. Det kan ibland vara bra att ha flera versioner på en sak för att bilda sig en bra uppfattning. Även om ägaren bör känna hästen bäst, så finns det nog många hästar där ute som går omkring halta eftersom ägaren inget märker.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 306
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!