F

fraaida

jag stod och rycktade min häst idag och märkte att hon tyckte inte om när jag rycktade henne på höger kors utan började trampa. så jag kände på hoven och den var lika som den andra så det var ju inget ovanligt med dem, men sen kände jag längs med benet och hittade en knöl, bara på höger bak. en hård ganska stor, rund knöl. kan det vara en galla? hon reagerar inte när jag trycker runt,på eller drar längs med benet utan bara när jag "masserar" henne på bara höger kors.

Sv: galla?

jag har inte bytt foder nyss eller något sådant. men hon har fått biotin några månader nu.
och hon haltar inte.

Sv: galla?

En galla är en ökad mängd ledvätska i en led. Alltså ingen hård knöl på benet. Det går inte att säga vad det är för knöl utan att undersöka hästen, men sitter den på skelettet kan det ju vara ett överben.

En häst som reagerar när man trycker på muskulaturen i korset brukar av en eller annan anledning ha spänt sig/spänna sig. Ibland beror det på en hälta i det aktuella bakbenet (eller motstående sidas bakben - överbealstning), ibland har hästen helt enkelt frusit i hagen och stått och kurat.

Fodergallor, som du själv verkar fundera på, sitter nästa alltid i kotsenskidorna och är alltid liksidiga.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 887
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?