Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

En jag känner hade ett sto som gjorde som ditt sto, alltså vägrade ta hand om sitt föl. De fick henne att ta sig an fölet till slut, men de höll på i flera dagar.

Stoet fick två föl till, de tog hon till sig direkt!

Så det behöver ju inte vara kört för ditt sto om du vill ha fler föl! :) Dock så förstår jag mer än väl om du INTE tar fler föl på det stoet! O_o
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

405614_10151697241303313_1560236748_n.jpg


Ja nog är han allt lik sin mor.:D

Och Eskil, är inte det ett typiskt namn för nordsvenskar?:laugh:

Han ser ut att må bra den lille korven.Skönt att det gick så bra och modern är ju urläcker!
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Blir alldeles varm i hjärtat av fina nordisen som fick ett föl och föl som till slut fått en snäll mamma:love:!
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Alltså, jag sitter och suckar som en kärlekskrank tonåring men jag döööör så sött!!! :love: hästar är otroliga djur!!
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Amen kära jössenes då så gulligt!
Men hur gick det med mat till fölis? Stege eller förlängningar på juvret? :D
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Ameo: Jag hade inte sett dessa bilder förut och de måste vara något av det sötaste jag någonsin har sett. Kärlek! :love:

TS: Jag har följt tråden i tysthet och vill bara säga grattis till det fina fölet och den lyckliga upplösningen! Kan knappt föreställa mig vilken pärs du har gått igenom. Lilleman är så söt med sin nya rejäla mamma. Hon är nog något att luta sig mot när det blåser ;)
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Amen kära jössenes då så gulligt!
Men hur gick det med mat till fölis? Stege eller förlängningar på juvret? :D
Det var inte så att stoet hade förlorat något eget föl, utan hon bara älskade föl i största allmänhet. Så jag hade inga betänkligheter över att släppa ihop dem när mamman dog.
Fölet fick en ny mamma men maten bestod av fölmjölk.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Ameo: Jag hade inte sett dessa bilder förut och de måste vara något av det sötaste jag någonsin har sett. Kärlek! :love:


+1 ! :love: Kommer leva länge på dem ... :D

TS jag kan tyvärr inte se dina bilder. :arghh:

Fler underbara bilder på detta tema, någon ? :banana:
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Snutte då!

Jag har också ett sånt sto hemma!

När painten skildes av från sin som är född -10 för att hon skulle föla igen -11 så anmanade mitt sto hennes 1 åring(!!!) samtidigt som hon själv hade en -11 vid sidan...!
Det tog rätt hårt på stoet att mjölka till både en egen bebis och en annans 1 åring, men som tur var så är hon lättfödd ;)
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Stort Grattis nyförvärvet!! Visste inte att ni väntade tillökning! Men förstår vilka besvärliga dagar ni har haft, helt underbart att det löste sig så fint med en ny vacker amma :)
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Skönt att det löst sig så bra, grattis till både fölet och extramamman :)

Min häst blev också moderslös som liten, tackolov var hon då tre månader och klarade sig bra. Hon blev adopterad av de andra fölstona istället och fick syskon, uppfostran och hela baletten.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Googlade "fjording arabföl" och tror jag fick fram en bild på det söta paret :D :love:

(Törs inte lägga in den här, vet inte om man får det)

Så skönt att höra om din fölis TS och om alla andras fina historier.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

En jag känner hade ett sto som gjorde som ditt sto, alltså vägrade ta hand om sitt föl. De fick henne att ta sig an fölet till slut, men de höll på i flera dagar.

Stoet fick två föl till, de tog hon till sig direkt!

Så det behöver ju inte vara kört för ditt sto om du vill ha fler föl! :) Dock så förstår jag mer än väl om du INTE tar fler föl på det stoet! O_o

Rent biologiskt har första avkomman sämre överlevnadschans för i stort sett alla djurarter än de ungar som föds efter. Delvis på grund av att mamman får öva med första ungen men huvudsakligen pga högre hormonnivåer efterförljande "graviditeter" som gör att man både fysiskt och psykiskt blir en bättre mamma. Dvs ett försök till kan helt klart vara värt att prova om det är ett bra sto men fungerar inte det då heller så är det ingen idé att prova fler gånger.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Jag vet inte hur stora likheterna är egentligen, men jag har haft samma erfarenheter med får - vissa puckade tackor har betett sig som skit med första lammet/lammen men har funkat klockrent året efter.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Jamen guuuuud så sött!:love::love: De är ju helt ljuvliga de små liven! Tänk vilka mammor det finns iaf.

kl

Tack för alla inputs om att betäcka igen. Jag hade redan bestämt mig innan att jag skulle sälja henne för jag kände att det här med avel ändå inte var nåt för mig. Trodde verkligen att jag skulle tycka det var kul med lite fälttävlansavel men icke. Men det känns faktiskt riktigt bra att höra om ston som gjort som min o som sen ombetäckts o det funkat o jag tror det skulle gå med henne också. För nu när jag släppt ut Eskil med nya mamma så är Britta precis som tokig efter fölungen! Hon försöker övertala min lilla Svarta att följa med upp till andra hagen för att där stå o glo på fölis men Svarta är inte intresserad...och Britta visste ju att hon fått föl, hon hummade ju mot mig när jag mjölkade henne, höll ju ändå på med det i 3 dygn och hon ställde upp sig så fint o var extra snäll mot mig precis som om jag var hennes föl. Så nånstans därinne finns det ju en modersinstinkt iaf.
Men Eskil är inte till salu! En fölunge som är så cool som han kan man inte sälja. Det MÅSTE ju bli en fantastisk fälttävlans häst när han har en äkta bruksnordis till mamma!:D

Ang ngn som ville lägga in bilder i tråden men inte vågade, kör bara det är ju underbart att se alla udda bilder!

Idag har Eskil o Malva fått komma ut i stor gräshage, det var toppen sa Malva!

941776_10151700801328313_1776817129_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: cello
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 864
Senast: Lipperta
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 237
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp