Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

kl

Jag vill även tacka Nafayette för alla hennes goda råd! Det är tur för såna som mig att det finns såna som hon som vill dela med sig av sin kunskap. Det som fastnade i min skalle, trots att jag var som i en dimma de där dygnen, det var det hon skrev i den andra tråden om att man ska akta sig för att överhantera föl. Jag var extremt noga med att inte ta i fölet mer än nödvändigt, dvs han fick sin flaska o sen var det bra, inget gos o kel. Men jag kan säga redan nu att han trots detta är alldeles för van vid att människor tar i honom, det blev ju så. Han visar typiska symptom på att jag är hans lekkamrat och se det vill jag INTE bli!
Jag hoppas det snart är varmt nog att släppa ut dom på bete och där kommer ingen få gulligulla med honom för jag vill inte ha en "välhanterad" fölunge utan jag vill ha en uppfostrad häst!

Tänk på det ni som har föl, det ni gör nu hänger med upp sen o då väger den lille sötnosen kanske 650 kg...
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Kan han inte dela med sig till min fölunge, hon är inte ett dugg rädd för människor men hon sprallar som en fisk när jag ska försöka ge henne medicin. Har du något tips på "bra grepp", nu håller jag i huvet/grimma och svansen men hon är för stark för mig...
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Vi brukar "trycka" in fölen i ett hörn mot väggen, en håller o en ger medicin, annars är det nästan omöjligt. Ett stadigt tag i svansen o runt halsen o sen tryck mot väggen. Om man håller dom där ett litet tag så brukar de slappna av när de känner att de inte kommer loss.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Precis så, in med rumpan i ett hörn och håll runt halsen.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Funkade rätt bra faktiskt :D Sur blev hon som ättika, örona bak och skulle huggas med sina två framtänder...

Tack för tipset!
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Ha ha ha vad sött! Lille Eskil har inga gaddar än...tack o lov!:o
 

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: cello
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 864
Senast: Lipperta
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 237
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp