Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Novali01

Trådstartare
Ja som jag skrev i Vänta föl tråden så fick Britta en hingst igår morse. Först var allt lovande, hon låg o hummade mot honom men när dom sedan reste sig upp blev hon rädd för efterbörden, trodde tydligen det var han som sprang efter henne o gick sen till attack mot honom. Vi provade att hålla henne tills efterbörden gick strax efter men när han närmade sig så kosparkade hon o högg efter honom. Tog isär dom o mjölkade ur henne vilket gick bra o har gått bra sen dess. Mjölkade hela gårdagen, försökte 2 ggr sedera henne men då fattade inte ungen hur han skulle göra. Nappade honom och sen efter en foalcheck fick han en påse plasma. Han har varit väldigt pigg hela natten och jag har gett honom 1 gång/timme.

Idag kom vet på morgonen o vi sederade, gav oxytocin och då äntligen fick den lille till det så han diade. Har gjort om det igen och det gick ok även då men så fort minsta lilla av sederingen går ur kroppen på henne så kosparkar hon mot honom o har slickade öron. Han får äta o sen försvinna ut ur boxen. Strax dax för nästa mål under sedering igen. Är det någon här som tror på att hon kommer ge upp? Eller ska jag söka reda på en amma redan nu? Problemet kommer ju bli inatt när jag är själv, svårt att både hålla ordning på henne och honom så han inte kommer i närheten av hennes bakben...nu på dagen finns det ju tillgängliga kamrater som kan hjälpa till. Hon har förstås fått smärtlindring också iform av metacam intravenöst.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Ropa på Naffa och CK,dom har massor med förslag och erfarenhet.
Eller sök upp dom med PM
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Stackare vad jobbigt det blev för er . Jag säger som Dobbis skicka Pm till Naffa och CK .

Men om nu bebban hittat mjölkbaren så är det något positivti det hela .
Du har boxarna jämter varandra när du särar på dom ?
För varje gång ni lyckas så är det ett framsteg till mamman och det går förhoppningsvis lättare .
Hand mjölkr du eller har du mjölkmojäng , det är avsevärt lättare med mjölkmojängen om du inte har en sådan för människor från apoteket .
Tänker på dig och hur slut du måste vara önskar jag kunde hjälpa dig .
Mia
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

i värsta fall så såg jag precis på facebook om ett russ sto som förlorat fölet i helgen, i mitten av skåne. kom att tänka på det när jag läste tråden bara, ingen erfarenhet av föl eller avel så inga tips. håller tummarna för att det ska bli bättre bara :)
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Har tänkt så på er och undrat hur det gått.
Som jag skrev i andra tråden, fråga Naffa om råd.
Själv kan jag bara ge stöd att inte ge upp och fortsätt kämpa, det allra bästa är ju om det löser sig, men jag har full respekt inför svårigheten att sköta detta själv på natten.

Håller verkligen tummarna för att mammahäst tar emot honom snart.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Tack Miia, jag är verkligen helt slut o tyvärr så blir det ingen som helst bättring på hennes beteende trots att han nu diat flera ggr med henne sederad. Så fort sederingen släpper det minsta så bangar hon på honom allt vad hon orkar. Så jag ger upp nu, hämtar ett nordsvenskt sto som blivit av med sitt föl i förrgår, hoppas det funkar.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Det är nog klokt! Jag hade för många herrans år sedan ett sto som blev så där galen. Vi hade henne sederad och på oxytocin i ca en vecka innan hon gav med sig eller blev så uttröttad att hon inte iddes sparka åt ungen längre. Hon lät henne dia, men kunde gladeligen gå ifrån ungen när hon låg och sov. Den enda kontakt de hade var när fölet åt, annars gick hon med sin mormor och morbror istället.
Nordsvenska ston är bra för de är lite coolare och sparkar inte lika snabbt. Vi hade ett nsv sto åt ett swb-föl för, också väldigt många år sedan, och hon födde upp honom så han liknade en gödkalv ;). Var inte förvånad om hon protesterar i början, men ge inte upp. Kör som du gjort med din egen om det behövs. De brukar ge sig inom 3 dygn även om de känns helt rabiata i början. Försök hitta någon som kan hjälpa dig.
Lite fölbrunst kan också göra den argaste mamman mer välvilligt inställd. Om man orkar vänta så länge..

Lycka till!
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Hejsan på dig
Precis så gjorde mitt sto när hon fick sitt föl.

Tre dygn höll vi på tills vi fick ge upp och skaffa en amma till fölet. Har aldrig varit så slut som jag var efter att mjölka ur stoet var tredje timme dygnet runt. Tack och lov fungerade det med amman.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Håller tummar och tår för allt ska gå bra... Måste kännas jättejobbigt.. :/
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

KL

Moderatorn påminner om att hur behjärtansvärt ändamålet än är så är det inte tillåtet att tipsa om eventuella ammor här. Sådant sköts av föl- och ammajouren http://www.asvt.se/page82469.php
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Om dom är i delade boxar ska stoet in till fölet vid
matdags, inte tvärt om. Stoet vaktar sin box.
Ge stoet partoxin/hipracil några minuter innan varje matning.
Bind hennes huvud i gallret, hårt. på med brems, och upp med framben.
Var bestämd, men lugn.

Ett tips är att hålla för ögonen, så hon inte ser fölet.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Ja tack för råden CK, det var så vi gjorde men tyvärr gjorde det ingen som helst skillnad. Hade jag haft andra resurser med veterinärer som kunde kommit många fler ggr per dag än de kunde här så hade det säkert lyckats. Om jag hade haft hjälp o inte varit ensam kunde jag kanske hållit ut till fölbrunsten men jag var ju helt själv med hjälp av kamrater dagtid till viss del. 3 dygn utan sömn är mycket, tro mig...:crazy:

Inatt när jag vacklade ut kl 0400 trodde jag att jag skulle dö. När jag sen upptäckte att amman inte hade nån mer mjölk, att mamma Britta fått livmoder inflammation o slutat mjölka ja då DOG jag nästan på riktigt. Men efter att ha jagat rätt på ett par ston o mjölkat dom o sedan köpt mjölkersättning så fort affärerna öppnade så kom vetten o vi sederade nordsvensken, gav förstås Oxytocin, o tog in henne till fölis så fick han dia. Jag hade dessförinnan suttit o mjölkat o masserat hennes juver i över 1 timme så mjölken hade runnit till lite iaf. Och när sederingen gick ur så var han kvar hos henne o hon knöt an direkt!:love: så nu får det bli så, han har en ny mamma som älskar honom o jag slipper nervsammanbrott o svimningsanfall av trötthet!:D Britta är behandlad o tillbaka i hagen, har inga som helst moderskänslor eller verkar sakna nåt. Kanske ändrar hon sig vid fölbrunsten men då lär det nog vara försent.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Som du kämpat; du är värd all respekt.
Så skönt att den lille fått en ny mamman och att du kan slappna av.

:love:
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Är glad att det nu verkar ha löst sig med amman och hon tagit till sig bebisen.

Önskar dig lycka till och att du snart får sova och återhämta dig.

Mia
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Blir lite gråtfärdig när jag hör det... så underbart att det fungerade med amman! :love: Jag hoppas du kan slappna av och få sova lite och njuta av ditt föl.

Jag kommer aldrig att glömma när Kullatorp fått ett föl som mamman inte ville veta av och de fått tag på en fjording som amma. De var med på Blommerödsutställningen, fjordmamma med tjusigt arabträns och fölet helt och hållet "hennes"! :)
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Vad skönt att han äntligen har fått en mamma som vill ha honom! :love:
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

vi har ju sett fler udda ammamamma-föl-konstellationer här på buke. Jag har ju mitt halvblod som adopterade shettisföl (även om fölet inte kunde dia av förrklarliga skäl), Krisses Mercy hade en ardennermamma etc och kickets welshsto hade väl en travarunge nåt år.

Skönt att det löste sig så bra med en amma, vi hoppas det håller hela vägen!
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Gud va skönt att det verkar ha löst sig. Hade ont i hjärtat när jag läste tråden i går. Visste inte att du väntade på föl, så får gratta till de också.
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Så härligt att höra att det fungerade med amman!:love:
 
Sv: Galet ilsken mamma! Lägger mina frågor i egen tråd.

Åhh så himla fint!!! Har tänkt massor på dig!!! Pusta ut nu så ses vi snart på FT-banan!!!!
 

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: cello
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 864
Senast: Lipperta
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 237
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp