galen hingst!

Sv: galen hingst!

Montéryttare skrev:
Då är det ditt ansvar som ägare att se till att hästen tas in och ut av kunnig person :smirk:
Var för ska ett BARN ta in en hingst?? :crazy:
Av denna enkla anledning att det är min 11 åriga dotters ridponny.
Här pratar vi om en hingst på 1.29;)

apocalypsen skrev:
Inte bara hingstkedja, hanterar man hingstar ska man ha hjälm på huvudet och leder man en hingst i något kortare än longerlina så är man inte rädd om sig själv.
Jobbade på travet ett kort tag och alla hingstarna leddes i longerlina och den som ledde hade alltid hjälm och ett dressyrspö. Hände det något, var det bara att släppa ut linan och komma utom räckhåll.
Hingstar är speciella och det ska de som hanterar hästen vara medvetna om.
Nu vet vi ju inte vad som gäller i Eldorias stall vem, hur mycket erfarenhet personen som skulle ta in hästen har av hingstar och vi vet inte ens hur gammal och vilken typ av hingst det var.
Unghingstar är betydligt oberäkniligare än äldre

"jobbade på travet" ? Vart då??

"ALLA hingstar leddes i longerlina med spö" :confused: Hur många hade ni? Varför göra så med ALLA :confused:

SLÄPPA UT LINAN??? Jag skulle aldrig låta någon leda mina hingstar på travet som tänker släppa, då är man inte kunnig nog att leda!

Har du någon aaaaaning om vilken kraft hästen har om den får 2meters lina o löpa i? Ett ryck så har du tappat den... och tror du att ett spö skulle hjälpa så är det tragiskt då en hingst som gått så långt som till att du måste andvända spö, kommer att skita i dig :(

Senast ändrad av en moderator:

Welsh skrev:
Av denna enkla anledning att det är min 11 åriga dotters ridponny.
Här pratar vi om en hingst på 1.29;)

Det är ju lite annorlunda än "mina" på 1.65;)
Men när du skrev barn ser jag mig små kidds(8-13år) som inte kan se logiken i hur hormonerna snurrar i skallen på hingsten och hans handlingssätt...

Montéryttare skrev:
Det är ju lite annorlunda än "mina" på 1.65;)
Men när du skrev barn ser jag mig små kidds(8-13år) som inte kan se logiken i hur hormonerna snurrar i skallen på hingsten och hans handlingssätt...
Mina barn är med och hjälper till vid betäckningarna:angel: De vet mer om blommor och bin än de flesta av mina bekanta. Hingstvana har de efter att vi har haft hingststation i några år.

Det är nog ingen som diskuterar i den här tråden som förnekar att det finns väluppfostrade och snälla hingstar (jag har träffat många!). Och när man känner en hingst väl och vet hur den reagerar i de situationer man hanterar den i så kan man ju anpassa säkerhetskraven efter det.

När man däremot hanterar okända hingstar/andras ouppfostrade hingstar (eller ston och valacker för den delen!)/sin egen hingst i en ny potentiellt riskfylld situation så tycker jag att man ska höja säkerhetskravet ett snäpp. Dessutom är det ju så att samma hingst kan ha helt olika personligheter i olika situationer. Jag har hanterat hingstar som har varit gudomliga så länge de vet att det är arbete på gång men som ystert sprallar omkring på bakbenen på väg till hagen...

Det är så många komponenter som spelar in i ett säkert hanterande av hingst, och kunskapen om hur de fungerar och varför de fungerar som de gör är självklart inte den minsta. Den får man väl hoppas att en hingstägare har, men man kan inte vänta sig att alla runt omkring en självklart ska ha den. Vill man därför att andra ska hantera ens hingst tycker jag att man ska låta dem använda den säkerhetsutrustning som faktiskt finns. Om jag inte litade på att någon kunde använda en hingstkedja på ett korrekt sett så skulle jag inte vilja att den personen hanterade min hingst alls.

Sen undrar jag lite varför många verkar tycka att en hingstkedja är SÅ fruktansvärt skarp? Jag har aldrig varit med om att en kedja "skurit in i skinnet" på en hingst, och då har jag varit med om tillfällen då jag faktiskt varit tvungen att ta i. Den nyper till lite under hakan så att de blir medvetna om att det faktiskt är någon där som vill något (hingstar kan ju faktiskt bli mer eller mindre "radiostyrda" i vissa situationer), och när de lyssnar ska de genast få eftergift. (Över nosen tycker jag inte om att ha kedja, då de faktiskt kan bryta nosbenet om man har otur.) Jag håller med den som tidigare skrev att det är värre att rycka en häst i munnen när man har tränset på.

Ja, det där med linan reagerade jag också på... Risk för att trassla in sig själv och/eller hästen samt att det faktiskt finns hingstar som vill gå på en i vissa situationer, och dem vill man inte gärna ge för mycket spelrum. Hjälm är bra, och spöet kan man ju använda till att markera med (ex. peta i revbenen om hingsten "trycker"), det behöver ju inte vara så att man tänker "slåss" med det.

Men longerlina skulle jag nog inte vilja blanda in, om jag inte skulle longera förstås... ;)

MissInterpreted skrev:
Ja, det där med linan reagerade jag också på... Risk för att trassla in sig själv och/eller hästen samt att det faktiskt finns hingstar som vill gå på en i vissa situationer, och dem vill man inte gärna ge för mycket spelrum. Hjälm är bra, och spöet kan man ju använda till att markera med (ex. peta i revbenen om hingsten "trycker"), det behöver ju inte vara så att man tänker "slåss" med det.

Men longerlina skulle jag nog inte vilja blanda in, om jag inte skulle longera förstås... ;)

Precis...

Jag föredrar ett grimskaft på 3meter och håller alltid hästen en armlängd tu ifrån mig, kommer den närmre kan jag "vifta till" med grimskafts snutten "runt mig"... Oftast blir reaktionen att hästen håller sitt avstånd då narurligt :) Jag kan även peta på bogen eller luta mig med hela kroppen o knuffa till åt sidan o morra lite o grymta så flyttar dom o håller avstånd... Jag har aldrig blivit skadad av en hingst vid hantering men har stått under många framhovar :o så jag vet hur scenariona kan se ut om dom är på "stök-humör" ;)

(har skött Digger Crown... en av dom största människo och häst-ätande hingstar som finns just nu :devil: )

Welsh skrev:
Mina barn är med och hjälper till vid betäckningarna:angel: De vet mer om blommor och bin än de flesta av mina bekanta. Hingstvana har de efter att vi har haft hingststation i några år.

Jomen dåså... Jag fick uppfattningen att ni hade problem:D Men det är ju bra när det funkar!

Min egna hingst som jag hade på den tiden var guda snäll och jag ledde alltid den med longerlina och hjälm på huvudet ändå. Det handlar om säkerhet och i travstall där hingstar och övriga hästar kommer och går finns det inte alltid den optimala tiden "att bli kompis" och då tar man det säkra före det osäkra. Då jag senare har sett personal på bla Flyinge ha hjälm och longerlina när de leder hingstar tror jag inte att jag var fel ute:cool:
Spö hade jag inte på alla hingstar, men en del var buffliga marodörer som mer än gärna testar gränserna och du kan säkert räkna ut för egen hand hur poppis det är med lösspringande hingstar på ex jägersro.
Jag bryr mig inte om vad folk tycker men om skillnaden på att leda hingsten lugnt och trevligt ut till hagen eller ha ett smärre helvete hänger på om jag bara har ett spö i handen så tänker jag faktiskt släpa med mig det spöt även om det är tråkigt att släpa på det.:cool:
Sedan den dagen jag fick en framhov i huvudet av en stegrande hingst som leddes i grimskaft kommer jag aldrig mer leda en utan longerlina med kedja i, jag kommer heller inte leda utan hjälm på huvudet och jag kommer ha ett spö med mig för säkerhets skull - är jag en hästplågare för att jag sätter min säkerhet först - fine!
Men jag kan meddela att efter den hoven i huvudet kunde jag inte jobba på en månad och det är faktiskt ingen som kan ersätta ens hälsa när olyckan väl varit framme

Och som jag uttryckte i ett tidigare inlägg - jag anser att det är trådskaparens hingstägare som är skyldig att uppfostra sin häst att den går att hantera. Är man som hingstägare inte beredd att ta ansvar för sin häst så ska man inte ha en hingst, då ska man ha en valack.
Om man som hingstägare lägger ansvar på att andra ska hantera hästen så får man vara så god att ge dem möjlighet att hantera hingsten på ett så säkert sätt som möjligt. Det finns en orsak till att det heter hingstkedja. Hingstar har i regel lite respekt för den och det ger personen som leder hingsten lite bättre kontroll.
Sedan finns det inget som säger att den kontrollen är hundraprocentig och består om hingsten får en knäpp över något, men man har i alla fall skapat en möjlighet.

Jag hanterade dagligen i 5 år fyra hingstar hemmavid och ett stort antal under det året jag jobbade inom travet.
Jag respekterar dem, ställer krav på att de ska uppföra sig och vara hanteringsbara, men jag är aldrig så dum att jag litar på dem.
Jag har sett en "gudasnäll" hingst bita av sin ägares ena testikel eftersom ägaren kom raka vägen från ett stostall och jag har sett folk bli allvarligt sparkade av hingstar som har fått spunk. När man ser sådant blir man mer eftertänksam och säkerhetsmedveten.

Apo som är lite förvånad över att tråden blev så lång när alla verkade vara överens på sidan 3:D

Montéryttare skrev:
"jobbade på travet" ? Vart då??

"ALLA hingstar leddes i longerlina med spö" :confused: Hur många hade ni? Varför göra så med ALLA :confused:

SLÄPPA UT LINAN??? Jag skulle aldrig låta någon leda mina hingstar på travet som tänker släppa, då är man inte kunnig nog att leda!

Har du någon aaaaaning om vilken kraft hästen har om den får 2meters lina o löpa i? Ett ryck så har du tappat den... och tror du att ett spö skulle hjälpa så är det tragiskt då en hingst som gått så långt som till att du måste andvända spö, kommer att skita i dig :(
Ett år i ett av stallarna på jägersro och "jobbade" dessutom fem år för travhästuppfödare som tillika var uppfödare till min gamle häst

Fem hingstar "hemma" i stallet hos uppfödaren och tre-fyra i jobbstallet

Vaddå släppa ut linan, orsaken till att man har en lina är att man ska få mer manövreringsutrymme än ett grimskaft ger det betyder inte att man ger hästen en 2-3 m radie i någon konstig form av longeringsvolt.
Du jag är fullt medveten om vilka krafter som arbetar och det är därför jag inte vill släppa lös dem.
Vissa hästar har respekt för spöt och uppför sig om man har det med, precis som att andra är små änglar så länge kedjan hänger där
Jag har aldrig slagit en häst med spöt när jag har lett, det enda jag har haft det till är att markera när hingsten blir för närgången genom att lägga det längs hästens kropp.

Jag tycker att du har en skitt & nedlåtande attityd mao anser jag dig vara tragisk

Det känns bara på ditt sätt som att du är rädd för hingstar... Vilket är synd om du skulle jobba med dom!

En travhäst har inte respekt för spö, i 99% av fallen blir dom stressade o vill springa ifrån det då det är vad dom har fått lära sig... Ridhingstar uttalar jag mig inte om då jag har bara haft 2-3 sånna...

Om du lägger det längs hästens kropp är ju signalerna att den skall öka tempot!!! Jag fattar inte din logik i hantering med travhingstar.. Har inte mött på någon inom travet som betett sig mot hingstar på det sätt som du förklarar...

Men om det funkar för dig så respekterar jag det... Men det är absolut inget man får rekomendera...

Malin_84W

Mitt inlägg handlade om huruvida det var försvarbart att ha medryttare eller inte om man har många hästar.

Nej men det är så att ibland fungerar metoder som inte alla använder:cool:
Den som lärde mig tekniken med spöt hade jobbat med travhästar i 40 år så helt fel kan han ju inte ha haft;)
Ingen av hästarna vi hanterade var stressade på något sätt när det gällde spöt, vem vet de kanske fick valium i frukostgivan och uppåttjack i lunchgivan innan tävling:idea:
Lugna och snälla var de allihop så länge man följde rangordning när man hanterade dem. Urmysiga att rida och min egna lilla illbatting hade jag med i grimma och longerlina fram till den dagen han kom på att han var hingst, då hade vi träns och kedja istället, men han var lika snäll ändå.
Jag vet inte varför den tekniken lärdes ut, men den enda gången jag inte använde den fick jag en framhov i huvudet - så det känns bra att hålla sig till den:D

Jag är inte rädd för hingstar, tycker de är mysiga individer och hade gärna haft en, tyvärr är det otroligt svårt med stallplats för hingst och dessutom skulle jag aldrig överlåta på någan annan att hantera min hingst och då det då inte finns ett realistiskt sätt att hålla hingst på har jag valt att avstå.

Och varför får man inte rekomendera något som fungerar?
Ta ett låååångt grimskaft med kedja i, om man inte klarar av att hantera en longerlina, men jag förtår inte vad det är för fel på att rekomendera hjälm och lina med kedja i när man hanterar hingstar på det sättet på de flesta ställen jag har sett. Spö är valfritt men jag har det om det behövs, precis som jag har kedjegrimskaft på en okänd häst

Malin_84W skrev:
...så vitt jag har förstått M.R. filosofi rätt, så går den inte ut på att "bryta" ner hästar och göra illa dem för att komma dit man vill.. utan relationen häst människa går ut på förtroende och ledarskap.
Helt ärligt så känner jag inte till en enda vettig människa som tror att uppfostran handlar om att knäcka någon, undrar var du får det ifrån eftersom du hugger på alla som förespråkar säkerhetstänkande? Vad samtliga i den här tråden säger är att man ska tänka på att hantera hingstar säkert för sin egen, andras och hästarnas skull! Att använda hjälm, spö och ev. kedja betyder inte att man slår och sliter i en häst :eek:, det betyder att man har det tillgängligt ifall det värsta skulle hända och man hamnar i en krissituation.

Hingsten Monty hade som var farlig hanterades enligt allt säkerhetstänkande och trots detta så kom andra till skada. Vad väljer du, ett ögonblicks obehag, skador eller allvarliga olyckor med i värsta fall dödlig utgång?

apocalypsen skrev:
Ta ett låååångt grimskaft med kedja i, om man inte klarar av att hantera en longerlina, men jag förtår inte vad det är för fel på att rekomendera hjälm och lina med kedja i när man hanterar hingstar på det sättet på de flesta ställen jag har sett. Spö är valfritt men jag har det om det behövs, precis som jag har kedjegrimskaft på en okänd häst

Hur många hingstar sa du att du haft/tränat? Eftersom du kan rekomendera en sån idiotisk metod?

Sen om han hade jobbat i 10-20-30-eller-40 år med hästar skiter jag totalt i då det endå är helt fel att hantera en travhingst på det sättet!

Jag är ledsen men att du tycker att det funkar bra är ok... men du kan inte rekomendera sånt som kan bli livsfarligt när det praktiseras i verkligheten...

(har haft hand om/tränat 5 avelshingstar, 30 tävlingshingstar(för trav) samt runt 100-150 hingstar under tre år....)

*knapplån*

Lite fundersam. (trodde jag var klar, men neeej)

Varför verkar det som om vissa i princip hånar de som
har ett utvecklat säkerhetstänkande vid hingsthantering?
Borde man inte tycka att det är BRA med folk som inte
tar onödiga risker? Med tanke på alla saker många (inte alla....;) )
byltar på sina hästar för att de inte ska frysa (termotäcken upp över öronen..) , diverse senskydd, svansskydd, skritttäcken, ländtäcken och så vidare....
Själva har vi hjälmar, västar och säkerhetsstigbyglar.
Men om man leder en hingst i kedja med hjälm på huvudet av omtanke om sig själv, andra hästar och människor, så ska man piskas för det???
Hur F** hänger det ihop?

*helt lessen och förbryllad*

apocalypsen
Nej men det är så att ibland fungerar metoder som inte alla använder
Den som lärde mig tekniken med spöt hade jobbat med travhästar i 40 år så helt fel kan han ju inte ha haft
Ingen av hästarna vi hanterade var stressade på något sätt när det gällde spöt, vem vet de kanske fick valium i frukostgivan och uppåttjack i lunchgivan innan tävling
Lugna och snälla var de allihop så länge man följde rangordning när man hanterade dem. Urmysiga att rida och min egna lilla illbatting hade jag med i grimma och longerlina fram till den dagen han kom på att han var hingst, då hade vi träns och kedja istället, men han var lika snäll ändå.
Jag vet inte varför den tekniken lärdes ut, men den enda gången jag inte använde den fick jag en framhov i huvudet - så det känns bra att hålla sig till den

Jag är inte rädd för hingstar, tycker de är mysiga individer och hade gärna haft en, tyvärr är det otroligt svårt med stallplats för hingst och dessutom skulle jag aldrig överlåta på någan annan att hantera min hingst och då det då inte finns ett realistiskt sätt att hålla hingst på har jag valt att avstå.

:bow: :bow: :bow: mycket vettiga inlägg tråden igenom. :bow:
en påse kanelbullar till dig!

Senast ändrad:

(kidnappat ur tråden "kedja när man leder häst.." inne på NH..som hänger ihop med den här...;)
hoppas det var ok!!!)

ska jag åka iväg med hästen (vetrinär,tävling,träning) har jag kedjan som säkerhet utifall att ngt skulle hända...det är ju inte säkert alla andra som är på samma tävling/vetklinik har koll på sin.

Det är det här jag menar!!!! Även om du som hingstägare då skulle ha full koll på din pålle när du leder- hur vet du att omgivningen har detsamma?
Du har ju som sagt ett utökat ansvar för vad din hingst gör- oavsett vem som startar en kofrontation.
Vad tusan är felet med att försöka minimera riskerna??

*spinner loss totalt*

Tack:bow:

Det är tydligen fel att rekomendera något som innebär någorlunda säkerhet för den som leder.
Den här tråden handlar ju om en ouppfostrad hingst som andra, utöver ägaren tvingas hantera med rent absurda medel.
Inte vad som händer på travet och alla andra ställen där hästar hanteras på ett mer "arbetande" sätt.
Men det är tydligen som vanligt bland vissa "jag håller inte med och eftersom du då måste ha fel så ska jag idiotförklara dig"
Eftersom jag ha hanterat ett antal hingstar på travet och betydligt många fler "ridhingstar" efter det så vet jag att den metoden jag har föreslagit fungerar.
Montéryttare har dessutom inte svarat på varför metoden är idiotisk då även ställen som ex Flyinge leder sina hingstar med långa linor och personalen har hjälm.
Men det är klart den allvetande travbranschen vet väl bäst eller något...

Mia_R skrev:
Vad samtliga i den här tråden säger är att man ska tänka på att hantera hingstar säkert för sin egen, andras och hästarnas skull! Att använda hjälm, spö och ev. kedja betyder inte att man slår och sliter i en häst :eek:, det betyder att man har det tillgängligt ifall det värsta skulle hända och man hamnar i en krissituation.
:bow: :bow: :bow:

*knapplån*

(lite off topic....men jösses vad många hingsthanteringstrådar som plötsligt ploppade upp...:o :D )

Som jag ser det så är det största problemet inte travbranchen-
har nån liten tanke om att inom trav så jobbar många proffessionellt med sina hästar, och man har inte hingst för att det ligger prestige i det, vilket jag är övertygad om är skälet till att det står så
många hingstar ute i buskarna.

Inom travet ligger det (oftast) ett ekonomiskt intresse i hästen, på ett helt annat sätt än för oss vanliga hobbyryttare.

Man kan alltså ha ett ekonomiskt intresse av att ha kvar hästen som hingst, på ett sätt som inte förekommer med buskhingstarna (räknar alltså inte in den seriösa aveln i detta, då det inte är de som är föremålet för min ilska- de sköter sånt här föredömligt).
MAn har väl inte en travhingst för att imponera på polarna med sin pålle???? rätta mig om jag har fel....;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30