Sv: galen hingst!
Min egna hingst som jag hade på den tiden var guda snäll och jag ledde alltid den med longerlina och hjälm på huvudet ändå. Det handlar om säkerhet och i travstall där hingstar och övriga hästar kommer och går finns det inte alltid den optimala tiden "att bli kompis" och då tar man det säkra före det osäkra. Då jag senare har sett personal på bla Flyinge ha hjälm och longerlina när de leder hingstar tror jag inte att jag var fel ute
Spö hade jag inte på alla hingstar, men en del var buffliga marodörer som mer än gärna testar gränserna och du kan säkert räkna ut för egen hand hur poppis det är med lösspringande hingstar på ex jägersro.
Jag bryr mig inte om vad folk tycker men om skillnaden på att leda hingsten lugnt och trevligt ut till hagen eller ha ett smärre helvete hänger på om jag bara har ett spö i handen så tänker jag faktiskt släpa med mig det spöt även om det är tråkigt att släpa på det.
Sedan den dagen jag fick en framhov i huvudet av en stegrande hingst som leddes i grimskaft kommer jag aldrig mer leda en utan longerlina med kedja i, jag kommer heller inte leda utan hjälm på huvudet och jag kommer ha ett spö med mig för säkerhets skull - är jag en hästplågare för att jag sätter min säkerhet först - fine!
Men jag kan meddela att efter den hoven i huvudet kunde jag inte jobba på en månad och det är faktiskt ingen som kan ersätta ens hälsa när olyckan väl varit framme
Och som jag uttryckte i ett tidigare inlägg - jag anser att det är trådskaparens hingstägare som är skyldig att uppfostra sin häst att den går att hantera. Är man som hingstägare inte beredd att ta ansvar för sin häst så ska man inte ha en hingst, då ska man ha en valack.
Om man som hingstägare lägger ansvar på att andra ska hantera hästen så får man vara så god att ge dem möjlighet att hantera hingsten på ett så säkert sätt som möjligt. Det finns en orsak till att det heter hingstkedja. Hingstar har i regel lite respekt för den och det ger personen som leder hingsten lite bättre kontroll.
Sedan finns det inget som säger att den kontrollen är hundraprocentig och består om hingsten får en knäpp över något, men man har i alla fall skapat en möjlighet.
Jag hanterade dagligen i 5 år fyra hingstar hemmavid och ett stort antal under det året jag jobbade inom travet.
Jag respekterar dem, ställer krav på att de ska uppföra sig och vara hanteringsbara, men jag är aldrig så dum att jag litar på dem.
Jag har sett en "gudasnäll" hingst bita av sin ägares ena testikel eftersom ägaren kom raka vägen från ett stostall och jag har sett folk bli allvarligt sparkade av hingstar som har fått spunk. När man ser sådant blir man mer eftertänksam och säkerhetsmedveten.
Apo som är lite förvånad över att tråden blev så lång när alla verkade vara överens på sidan 3