galen hingst!

Sv: galen hingst!

Malin_84W skrev:
tycker även det verkar lite konstigt att du låter någon hantera dina hästar som inte verkar ha full kontroll över dem.. men det är ju ditt val och något som du får stå för..
om de nu heller inte lyckats få pli på honom, men du har det.. varför tar du dej inte tiden att jobba med dem och hästen då? då blir ju vardagen säkrare för er alla...

och som jag skrivit fleratalet gånger nu.. det handlar inte så mkt om vad du har för utrustning. det handlar om hur du hanterar den utrustning du har!

Dom HAR full kontroll på honom om de bara har hingstkedjan på, det är inte så att dom behöver använda den, utan hästen går fint bredvid bara att ha hingstkedja på, så vad är det då för fel att använda den i stället för vanligt grimskaft:confused:

Jag hjälper mina medryttare så gott jag kan att lära sig att hantera hästarna, jag känner denna ponny väldigt väl och vet att han skulle inte komma på tanken att göra nåt han vet är fel så fort jag finns i närheten, men så fort jag inte finns i närheten tar han chansen att bråka med dom som han vet inte har en chans. Och tjejer på 10-14 år har inte samma förmåga att klara av en envis ponny (eller häst heller flör den delen) som en vuxen.
Som sagt jag hjälper dom så gott jag kan, visst drömmen skulle väl vara att man kunde säga upp sig från sitt jobb, flytta ut till stallet och alltid vara tillgänglig för alla som överhuvudtaget behöver nån hjälp att rida nån av mina hästar.

Jag har ett heltidsjobb, bor ca 15 km från stallet, (tillbringar ändå den mesta av min tid där), har 6 hästar, varav bl a min B-ponny som nu inlägget handlar som jag inte rider så ofta själv har 3-4 olika medryttare, även några av de andra hästarna har flera medryttare. Finns inte en möjlighet att jag alltid ska kunna vara där. När jag annonserar efter medryttare söker jag alltid medryttare som är ansvarsfulla och pålitliga, det är viktigare meriter för mig än att kunna rida bra. Och självklart så har de yngre antingen nån förälder med sig (som inte alltid är så hästkunnig) eller annan äldre och mer erfaren när dom vistas i stallet.

Och jag låter självklart inte nån som jag vet att dom inte skulle klara av det att få vara där och rida utan nån ansvarig hästkunnig person. Sedan kan det ju alltid hända saker. Det kan det även göra när jag har hand om hästarna. För två veckor sedan, för att jag inte var uppmärksam så sprang en av hästarn ut från sin box och ut ur stallet när jag morgonfodrade. Men då jag vet att han inte sticker nånstans, så gick jag bara ut och ropade på honom och öppnade grinden till hans hage så sprang han dit i stället. Så det är ingen garanti att det inte ska hända nåt bara för att man är hästkunnig och hållt på med hästar i massor av år.

men varför ha 6 stycken hästar om du inte har tid att ta hand om dem??
jag har även haft långt till stallet (ca 2 mil) och pendlat dit i över 4 års tid och under den tiden haft 2 hästar + att jag haft familj att ta hand om. nu har jag dessvärre inte råd att ha häst, då jag är arbetslös.. men tar man på sig ansvaret om en häst, så tycker jag inte att man ska överlåta det till någon annan, bara för att man inte tycker att man själv hinner. jag säger inte att det är något fel med att ha skötare till sina hästar.. men när man har 6 stycken så kanske man borde tänka till lite.. kanske skulle ta å sälja någon häst då, så du har lite mer tid för de du har kvar..
men det är som sagt min åsikt och hur du gör är ditt val. jag vet hur svårt det är att sälja hästar.. tär något fruktansvärt på en.. men ibland har man inget val..

en liten instickare till.. tycker du inte det vore bättre om du kunde låta bli hingstkedjan, i alla lägen? i fel händer kan den göra mer skada än nytta.. och även om du nu säger att din häst är snäll.. så är det ju precis som du skrev, saker kan hända även de som är hästvana/kunniga just för att hästar är levande djur med flyktinstinkter. och om din häst då har en hingstkedja på istället för ett vanligt grimskaft, kan den göra sig betydligt mer illa.. om det nu är någon som är lite oerfaren å inte riktigt har koll på hästen (utan hingstkedjan) och din häst ex brallar till för något, och personen i fråga rycker till så att din häst skadar sig.. då är den väl inte lika smidig längre.. jag tycker det är ungefär lika dumt som att lägga på ett starkare bett på en häst som drar i munnen, bara för att ryttaren inte orkar.. finns oftast en anledning till varför de drar.. det är också ett sätt att överlappa ett underliggande större problem..

men vi kan iaf konstatera att de flesta i denna tråd har en annorlunda syn på detta än mig..

vill även tillägga en till sak.. vill du verkligen lära unga tjejer att bara man använder en hingstkedja på en häst, så lyssnar den? :confused:

måste bara få påpeka att hästen (hingsten) som det handlar om i denna tråd, inte har någon tydlig ledare i sin ägare. ägaren verkar ha glömt bort att lära hästen hur man beter sig när man går brevid någon.
jag skulle vilja påstå att sånt här som hände denna flicka, händer när hästägare inte bryr sig i att uppfostra sina hästar! :mad:

själv tycker jag inte att uppfostran kommer genom en kedja som träs under hakan på hästen..:eek:

Malin_84W skrev:
men varför ha 6 stycken hästar om du inte har tid att ta hand om dem??
jag har även haft långt till stallet (ca 2 mil) och pendlat dit i över 4 års tid och under den tiden haft 2 hästar + att jag haft familj att ta hand om. nu har jag dessvärre inte råd att ha häst, då jag är arbetslös.. men tar man på sig ansvaret om en häst, så tycker jag inte att man ska överlåta det till någon annan, bara för att man inte tycker att man själv hinner. jag säger inte att det är något fel med att ha skötare till sina hästar.. men när man har 6 stycken så kanske man borde tänka till lite.. kanske skulle ta å sälja någon häst då, så du har lite mer tid för de du har kvar..
men det är som sagt min åsikt och hur du gör är ditt val. jag vet hur svårt det är att sälja hästar.. tär något fruktansvärt på en.. men ibland har man inget val..

en liten instickare till.. tycker du inte det vore bättre om du kunde låta bli hingstkedjan, i alla lägen? i fel händer kan den göra mer skada än nytta.. och även om du nu säger att din häst är snäll.. så är det ju precis som du skrev, saker kan hända även de som är hästvana/kunniga just för att hästar är levande djur med flyktinstinkter. och om din häst då har en hingstkedja på istället för ett vanligt grimskaft, kan den göra sig betydligt mer illa.. om det nu är någon som är lite oerfaren å inte riktigt har koll på hästen (utan hingstkedjan) och din häst ex brallar till för något, och personen i fråga rycker till så att din häst skadar sig.. då är den väl inte lika smidig längre.. jag tycker det är ungefär lika dumt som att lägga på ett starkare bett på en häst som drar i munnen, bara för att ryttaren inte orkar.. finns oftast en anledning till varför de drar.. det är också ett sätt att överlappa ett underliggande större problem..

men vi kan iaf konstatera att de flesta i denna tråd har en annorlunda syn på detta än mig..

vill även tillägga en till sak.. vill du verkligen lära unga tjejer att bara man använder en hingstkedja på en häst, så lyssnar den? :confused:

Har bara en sak att säga: STORT SUCK

Jag har inte sagt att jag inte har tid att ta hand om mina hästar. Med medryttarnas hjälp får jag lite mer tid över just till den / de hästar som jag behöver jobba lite extra med under vissa perioder och även att man får lite ekonomisk hjälp. Visst skulle jag inte ha medryttare så skulle jag nog fixa det ändå: ägna mer tid i stallet än vad jag redan gör och att avstå från annat för att har råd att ha dom kvar. Men VARFÖR ska jag göra det, när det finns tjejer som gärna kommer och rider som inte har möjlighet att gå på ridskola (ja, jag kan tala om att jag tar mycket mindre än hälften, av vad många andra tar för att vara medryttare i Stockholm), och jag vet att flera av dom som rider hos mig inte skulle ha råd att rida alls om jag bestämde mig för att ha medryttare.

Och jag tänker inte sälja mina hästar. Dom är våra familjemedlemmar, min man har samma åsikt, trots att han är allergisk mot hästar. Jag tillhör en av dom som har jag skaffat ett djur, så får det djuret stanna och jag tar hand om det under resten av djurets livstid. Och jag gör allt för att djuret ska trivas och må bra.
Ingen som känner mig kan nog överhuvudtaget påstå att jag inte sätter djuren i första hand.

Och varför skulle jag låta bli hingstkedjan, när det fungerar bra. Jo, kanske om jag vill riskera att ha en lös häst springande efter vägen för att nån inte lyckats hålla i honom. Du menar väl inte att hingstkedjan skulle orsaka större skada än om hästen blev överkörd av en bil:eek:

Du får gärna ha din åsikt, men behöver du då få det till att alla som inte tycker och tänker som dig verkar ha fel:mad: . Det finns massor av sätt att hantera hästar och det behöver inte betyda att vissa sätt är mer rätt än andra. Av alla mina hästar så kan jag säga att jag hanterar alla på olika sätt, just pga att de är individer och inte bara tillhör kategorin hästar som ska hanteras på ett visst sätt.

jag kankse inte gör på samma sätt som dom i grannstallet, men det betyder inte att jag klankar ner på dom och tycker dom gör fel, dom gör säkert på det sätt som passar deras stall, hästar och rutiner, och jag gör det som passar mina hästar.

Håller med, självklart inte. Men spöt skulle jag använda för att mota iväg hästen, spön är inte till för att slå hästar.

Senast ändrad:

shampiz skrev:

Jag har inte sagt att jag inte har tid att ta hand om mina hästar. Med medryttarnas hjälp får jag lite mer tid över just till den / de hästar som jag behöver jobba lite extra med under vissa perioder och även att man får lite ekonomisk hjälp. Visst skulle jag inte ha medryttare så skulle jag nog fixa det ändå: ägna mer tid i stallet än vad jag redan gör och att avstå från annat för att har råd att ha dom kvar. Men VARFÖR ska jag göra det, när det finns tjejer som gärna kommer och rider som inte har möjlighet att gå på ridskola (ja, jag kan tala om att jag tar mycket mindre än hälften, av vad många andra tar för att vara medryttare i Stockholm), och jag vet att flera av dom som rider hos mig inte skulle ha råd att rida alls om jag bestämde mig för att ha medryttare.

helt irrelevant för tråden men.....:bow: :bow: tycker du gör en jätteinsats för alla som drömmer om egen häst, men inte har den ekonomiska situationen att klara av det. Dessutom får du ut något av det.
Om man läser dina tidigare trådar ser man att du verkar bry dig om dina medryttare på ett sätt som går utöver det vanliga. bugar och bockar!:bow: :D

trådskaparen:: hur har det gått?
har ni pratat med hingstägaren om det som har hänt?
hur mår du? antar att det var otäckt även för dig...
Hur ser DU på hanteringen av hästen i framtiden?

*kanelen härjar inne på NH en stund.... varmt välkommna!:D :D *

shampiz skrev:
Jag håller med dig shampiz, suck.
Man kan ju om man har många hästar vilja ge andra som inte har råd att ha häst, en chans att få umgås med hästar.

Är det bättre att lämna ut sina gamla hästar på foder eller sälja dem för att man inte har råd/tid med dem?

Svarar både kanelbullen och kullerbytta på en gång:

:bow: Tackar så jättemycket :bow:

(tyvärr råkade man väl ifrån ämnet på tråden lite, men när vissa alltid tolkar sånt som inte står i trådarna, så blir det att man måste lägga in låååååånga förklaringar hur man själv gör och ser på det hela)

Till trådskaparen; Jag hoppas att hästägaren tar sitt ansvar med hingsten så att man tar till de säkerhetsåtgärder som ändå behövs när man har hingst.

tycker det är kanon med låååååånga förklaringar på varför man gör som gör.
Då förstår man ju på ett helt annat sätt.
Ditt exempel är ju hämtat ur din vardag, inte ur en bok.
det ger fiiina trovärdighetspoäng på dina råd enligt mig.:)

*wooops, så blev det klubben för inbördes beundran*;)

*hugger en knapp och kastar mig in i debatten*

Jag har en egen (godkänd) hingst, han är 15 år och väldigt väluppfostrad. Såpass att jag kan ha honom lös i stallgången (och han står där jag ställer honom), leda honom utan grimma och grimskaft (dvs "plats" och "fot" om vi pratar hundspråk). Faktiskt är han den mest lätthanterade och mest väluppfostrade häst jag någonsin känt. MEN om jag ska visa honom, eller av annan anledning vistas bland okända hästar eller i nya situationer så är det kedjan under hakan som gäller! Inte för att jag inte skulle kunna hantera honom utan, utan (som många andra här skrivit) för den extra säkerheten det ger. Det är väldigt lätt att en hingst förlorar koncentrationen på den som leder/hanterar den när saker och ting händer runt omkring. Min hingst är så väluppfostrad att människor runt omkring ofta glömmer att ta hänsyn till att han ÄR hingst och inte lämnar tillräckligt med avstånd t.ex. Detta är inget jag kan kontrollera men det gör att jag vill ha den extra kontrollen en kedja ger.

Det fiffiga med kedjan är ju att man verkligen bara behöver använda den när den behövs, så länge hästen gör rätt hänger den ju bara löst under hakan. Om man går och rycker och drar i kedjan kontinuerligt får man INTE en lugn lydig häst.

Jag har även arbetat med hingstar i olika situationer (betäckning, samling av sperma, körning etc.) och då var det säkerhet som gällde. Hjälm på och kedja (ibland kombinerat med grimma, ibland träns) och ibland spö, beroende på vilken hingst man hanterade. Det så många olika faktorer som spelar in i hingsthantering, så det är att göra det enkelt för sig att säga att det "ska gå" att hantera dem utan kedja eller andra säkerhetsåtgärder.

Sen skulle jag vilja ha en definition på vad ni som menar att man aldrig få slå hästar menar med slå? Är det att utan tanke avreagera sig på hästen, eller att "ge igen", så håller jag med, sånt är förkastligt. Dock anser jag att man ibland måste korrigera hästen fysiskt, det är inte att "slå" utan att "prata hästspråk". Alla som har sett ston uppfostra sina föl vet att det inte alltid går så ömsint till. Viktigt är dock att man korrigerar i absolut rätt sekund, så att hästen förstår varför man säger ifrån och vad den gjorde fel.

vill bara säga att jag vill inte få det till att du har fel eller rätt.. vet att jag har en förmåga att vilja "omvända" folk som jag själv tycker har fel.. men jag respekterar andras val och så länge inga hästar far illa så är jag glad!
vissa hjälpmedel kan i vissa situationer underlätta.. sen behöver vi inte diskutera det mer.
jag betvivlar inte att du sköter dina hästar på ett bra sätt och att du värderar dem som familjemedlemmar. det är ju toppen om det är på det viset! :)
och du ska skatta dig lycklig som har en partner som accepterar din hobby och all den tid den tar! :bow: inte alla som har sån tur!

vill inte ha något otalt med någon, så jag hoppas vi på varsin kant kan acceptera varandras sätt att sköta hästar!
jag ber då om ursäkt om du tagit illa vid dig! :bow:

Är det bättre att lämna ut sina gamla hästar på foder eller sälja dem för att man inte har råd/tid med dem?

om hästen har det bättre hos någon annan, än att man själv ska ha kvar dem så ser jag inga problem med det!

känner mig dock lite påhoppad.. :cry:

hade jag haft råd så hade jag inte tvekat att ha kvar min gamle vän!
jag har haft honom sen jag var 14 år.. så nog svider det i mitt hjärta över att någon annan tar hand om honom.. men jag kan inte ge honom den livskvalité han förtjänar!

Sen skulle jag vilja ha en definition på vad ni som menar att man aldrig få slå hästar menar med slå? Är det att utan tanke avreagera sig på hästen, eller att "ge igen", så håller jag med, sånt är förkastligt. Dock anser jag att man ibland måste korrigera hästen fysiskt, det är inte att "slå" utan att "prata hästspråk". Alla som har sett ston uppfostra sina föl vet att det inte alltid går så ömsint till. Viktigt är dock att man korrigerar i absolut rätt sekund, så att hästen förstår varför man säger ifrån och vad den gjorde fel.

jag syftar på sådana fall där människan inte vet vad den ska göra, så den då tar till ex ett spö och slår hästen. alltså hästen får stryk pga människans okunnighet. sen finns det, som du beskriver, hästspråkets sätt att fysiskt säga ifrån när något är fel. men det som människor ofta gör fel på är att de inte släpper händelsen, utan fortsätter att vara irriterad på hästen.. återigen männsikans okunskap som går ut över hästen..

och som jag skrivit flertalet gånger nu.. rätt utrusning i rätt händer (kunniga händer) = helt OKEJ!!

Inte alls meningen att du ska känna dig påhoppad. (kändes som om jag kanske var en "hoppare":o ;) )
Vi har ganska skilda sätt att se på saken, även om jag skulle tro att målet är det samma.

Malin_84W
jag syftar på sådana fall där människan inte vet vad den ska göra, så den då tar till ex ett spö och slår hästen. alltså hästen får stryk pga människans okunnighet. sen finns det, som du beskriver, hästspråkets sätt att fysiskt säga ifrån när något är fel. men det som människor ofta gör fel på är att de inte släpper händelsen, utan fortsätter att vara irriterad på hästen.. återigen männsikans okunskap som går ut över hästen..

men, fallet som trådskaparen beskrev handlade enligt mitt sätt att se på saken inte om det?!?:confused:
Det är mycket lättare för alla tror jag, om man klart och tydligt talar om vad man syftar på. Jag brukar försöka vara övertydlig, då det är så lätt att missförstå. särskilt när det gäller såna här ämnen som har en tendens att få igång folk...

Malin_84W skrev:
vill inte ha något otalt med någon, så jag hoppas vi på varsin kant kan acceptera varandras sätt att sköta hästar!
jag ber då om ursäkt om du tagit illa vid dig! :bow:

No problems:)

men, fallet som trådskaparen beskrev handlade enligt mitt sätt att se på saken inte om det?!?

nej, jag svarade på ett inlägg som inte direkt hade med grundtråden att göra..

grundtråden handlar om en hingstägare som inte har pli på sin hingst och inte låtar andra människor använda hjälpmedel för att hantera hingsten vid in och utsläpp.
jag tycke i detta fallet att hingstägaren bör antingen ta fullt ansvar för sin hingst och ta ut och in den själv eller flytta till ett annat stall.
och ja, det är svårt att säga till någon annan vad man tycker om deras häst.. men man får tänka som så att om man inte gör det så kanske någon till (eller rent utav en själv) råkar illa ut.. om det gör saken lättare så kan man ju kanske prata ihop sig några stycken och försöka komma på bästa sättet att säga det till hingstägaren i detta fall. ensam är inte alltid stark..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30