men varför ha 6 stycken hästar om du inte har tid att ta hand om dem??
jag har även haft långt till stallet (ca 2 mil) och pendlat dit i över 4 års tid och under den tiden haft 2 hästar + att jag haft familj att ta hand om. nu har jag dessvärre inte råd att ha häst, då jag är arbetslös.. men tar man på sig ansvaret om en häst, så tycker jag inte att man ska överlåta det till någon annan, bara för att man inte tycker att man själv hinner. jag säger inte att det är något fel med att ha skötare till sina hästar.. men när man har 6 stycken så kanske man borde tänka till lite.. kanske skulle ta å sälja någon häst då, så du har lite mer tid för de du har kvar..
men det är som sagt min åsikt och hur du gör är ditt val. jag vet hur svårt det är att sälja hästar.. tär något fruktansvärt på en.. men ibland har man inget val..
en liten instickare till.. tycker du inte det vore bättre om du kunde låta bli hingstkedjan, i alla lägen? i fel händer kan den göra mer skada än nytta.. och även om du nu säger att din häst är snäll.. så är det ju precis som du skrev, saker kan hända även de som är hästvana/kunniga just för att hästar är levande djur med flyktinstinkter. och om din häst då har en hingstkedja på istället för ett vanligt grimskaft, kan den göra sig betydligt mer illa.. om det nu är någon som är lite oerfaren å inte riktigt har koll på hästen (utan hingstkedjan) och din häst ex brallar till för något, och personen i fråga rycker till så att din häst skadar sig.. då är den väl inte lika smidig längre.. jag tycker det är ungefär lika dumt som att lägga på ett starkare bett på en häst som drar i munnen, bara för att ryttaren inte orkar.. finns oftast en anledning till varför de drar.. det är också ett sätt att överlappa ett underliggande större problem..
men vi kan iaf konstatera att de flesta i denna tråd har en annorlunda syn på detta än mig..
vill även tillägga en till sak.. vill du verkligen lära unga tjejer att bara man använder en hingstkedja på en häst, så lyssnar den?