galen hingst!

Sv: galen hingst!

kimsan skrev:
inom galoppen använder vi stigbett på hingstarna ja på alla även ston och valaker för då har man en chans att säga till och man behöver inte vara rädd för nån av könen .ett tips som hjälper i9nte dyrt och inte skadligt för munnen bara en säkerhet:idea:
Varför använder ni stigbett på alla??? Tycekr inte du ska skriva inom galoppen för när jag var inom galoppen stötte jag bara på stigbett på 1 enda hsät. Dessutom kan stigbett vara skadlig om man använder det fel.

Okey "Ankans". Jag menade mer att det verkade som om alla trodde att alla hingstar var lite galna. Självklart skulle jag inte vända ryggen till åt en hingst, Inte åt nån häst över huvud taget! Men tack för ditt svar :d Du e ganska smart du :idea:

sjl skrev:
Okey "Ankans". Jag menade mer att det verkade som om alla trodde att alla hingstar var lite galna. Självklart skulle jag inte vända ryggen till åt en hingst, Inte åt nån häst över huvud taget! Men tack för ditt svar :d Du e ganska smart du :idea:

haha tack tack, jag vet, jag är 1337 vettu!

Kanelbulle skrev:
*kanelbullen funderar på att lägga ner hästeriet och hitta en mindre krävande hobby. kanske blockflöjt?:angel: *

Jag kunde kanske kompa i bakgrunden på gitarr? :D *Degree som har börjat skapa den i framtiden smått fantastiska Buke orkestern*

Kanelbulle skrev:
I det läget skulle jag vägra befatta mig med hästen.
Ingen kan tvinga någon att hantera en häst man är rädd för,
dessutom vore det korkat, eftersom skaderisken därmed ökar.

Det är inte mitt/ditt jobb att lära andras hästar att uppföra sig.
Det ska de kunna innan man så mycket som tänker tanken
på att överlåta en del av ansvaret (foder, in-/utsläpp m.m)
till någon annan.

Om jag som hästägare fick höra att min häst betedde sig så skulle
jag inte vilja att någon annan hanterade den.
Jag skulle ju göra det på egen risk, men jag kan ju inte begära samma sak av andra.

Bra sagt!! precis vad jag tänkte när jag läste denna tråd!! :bow: :bow: :bow:

Jag tror inte att du vet vad du talar om... Visst, det är jättebra med kroppsspråk och allt det, men när du hanterar en hingst måste du alltid vara vaken för att saker kan hända. Jag kan lova dig att du inte kommer någon vart med kroppsspråk osv när hingsten drivs av sin fortplantnings instinkt, eller när han ev,
. ser dig som en rival. Har du tex sett hur hästar behandlar varandra i hagen eller i vilt tillstånd.

apocalypsen skrev:
Inte bara hingstkedja, hanterar man hingstar ska man ha hjälm på huvudet och leder man en hingst i något kortare än longerlina så är man inte rädd om sig själv.
Jobbade på travet ett kort tag och alla hingstarna leddes i longerlina och den som ledde hade alltid hjälm och ett dressyrspö. Hände det något, var det bara att släppa ut linan och komma utom räckhåll.
Hingstar är speciella och det ska de som hanterar hästen vara medvetna om.
Nu vet vi ju inte vad som gäller i Eldorias stall vem, hur mycket erfarenhet personen som skulle ta in hästen har av hingstar och vi vet inte ens hur gammal och vilken typ av hingst det var.
Unghingstar är betydligt oberäkniligare än äldre

jag har då inga erfarenheter av att göra så stor skilnad för att det är en hingst! hingstar är stabila om dom är upfostrad rätt annar så kan ston däremon vara mer oberäkeliga

Det här med att äga eller hantera en hingst har ju diskuteras i flera trådar här på Buke, så nu tycker jag det är dags för de som inte ser några som helst problem med att ha en hingst träder fram och ger sina goda råd !

Har du tex sett hur hästar behandlar varandra i hagen eller i vilt tillstånd.
å vad kallar du det som hästarna använder sej av då? jag skulle vilja kalla det kroppsspråk..
sen så bryr jag mej inte i om du "tror" på det jag säger eller inte.
tråkigt dock att du har den inställningen..

jag agerar efter Monty Roberts principer. Om du inte är införstådd i dem så kan jag berätta för dej att de utgår från hästen två mål här i livet:

*Överleva
*Föröka sej

vaksamhet, uppmärksamhet, respekt och förståelse skulle jag vilja påstå är de viktigaste egenskaperna när man som människa handskas med hästar.
Vaksamhet för att hästen är ett levande djur som har flyktinstinkter.
Uppmärksamhet för att saker runt i kring hästen kan utlösa dess flyktinstinkter.
Respekt för att hästen är en individ precis som du och jag.
Förståelse för att för hästen är en häst, inte en människa i ett annat "fodral".
För att kunna ha riktig förståelse för en häst måste du även veta hur den skulle bete sej i naturligt tillstånd.

och om du respekterar din häst, (dvs inte slår, gör illa den på annat vis eller tvingar den till något den inte vill) så får du även respekt tillbaks.
då har hästen ingen anledning att se dej som en rival eller göra illa dej.
Föreslår att du läser Monty Roberts bok "Från mina händer Till dina" om du inte gjort det..
Den kommer, förhoppningsvis, ändra ditt synsätt en aning... :D
Försök å vara lite öppensinnad och tro att man faktiskt kan umgås med hästar utan spön, kedjor och dyl, för att vara "säker".
Hästar är ett fantastiskt djur och jag förstår inte hur man kan vilja göra illa dem eller förstöra deras förtroende till oss..
Tänk vad hästen går med på egentligen!
Den bär runt på dej i vått och torrt. Hoppar över höga hinder och springer långa sträckor fort. Och allt detta bara för att vi människor tycker att det är roligt..
Tänk på den en stund! :smirk:

Jag tror inte den unghingst jag såg på förra löshoppningen har läst ngt av MR. Han reste sig och slog ner tjejen som ledde, som tur var hade hon hjälm, men det är väl dumt att tänka säkerhet vid hanteringen av hingstar? :angel: Han såg inte ett dugg rädd och osäker ut när han reste sig och slog under hoppningen heller. :crazy: Jag tror han hade fullkomligt förtroende för de som hanterade honom, men jag tog det säkra före det osäkra och flyttade mig utom räckhåll. Ser ingen anledning att hantera andras ouppfostrade hästar. :cool:

Det är inget fel att använda kedjegrimskaft om man gör et av rätt skäl. Rätt är det om det är av säkerhet, fel för det ska vara så eller för det kanske ser snyggt ut inte vet jag vad folk har det för, men vi hade det på en nykastrerad valack på 4 år för att han var väldigt hingstig och slet sig mm. då vi hade en väg precis vid huset så tyckte vi det var bättre ha det för annars kanske hästen hade blivit påkörd, för det var till vägen han sprang varje gång och väl där hoppade han ut framför lastbilen, så kedjegrimskaft! Funkade bra och idag så leder vi honom i grimskaft, och han är världens lydigaste. Vad jag ville säga med dettta är att det inte är bara hingstar man kan behöva ha kedjegrimskaft på, och att det faktiskt är bra på de hästar som behöver det.Man ska aldrig tumma på säkerheten, för det är då olyckorna händer. Hingstar tycker jag man alltid bör ha kedjegrimskaft på, för vad man än säger och hur lydiga de än är så är de hingstar med ''behov''. Doch skulle jag själv aldrig använda stigbett, kan skada hästarna oerhört mycke och den ser väldigt skarp ut.

Var inte riktad till dig, blev lite fel bara:o sorry Mia_R

Senast ändrad:

*KL*
Jar har bara erfarenhet av en enda unghingst.
Vad jag tyckte var intressant var att ston känner av på långt håll att det är en hingst. Hingsten behöver inte visa: här kommer jag.

Jag brukade rida förbi en skogshage, med valacken, där det gick 3 ston. Jag hade inte sett dem på flera månader.
Men när jag kom med den då 2åriga hingsten,då dök de upp.

Tömkörde vidare till ett stall m. ridbana, där det var ston som gick vid sidan om ridbanan o klart visade tycke.

Denna häst var MYCKET snäll o välhanterad.
Men nu :devil: spratt hormonerna igång på riktigt (April).
Han reste slog o slog efter mig och sen en riktig kospark.

Ringde Vet. dgn därpå.
Jag anser att man alrig får "tappa" eller ramla av en hingst.
Sen vill man att hästar ska få gå med andra.

Var i valet o kvalet om hur kastrationen skulle utföras och fick många olika svar på stående eller liggande kastr.

Ringde till slut till Fitunas ägare o frågade.

han sa att han hade förlorat 2 st. året innan pga av sövandet av dessa.
Då blev det stående.

Efter detta klättrade han inte en enda gång o matte kunde slappna av vid möte med sto.:cool:

*knapplån*
Hm. Jag känner inte riktigt igen mig. När jag jobbade heltid med hästar senast hade jag och mina två kollegor 19 hingstar på pass. De flesta ledde vi i grimman eller vanligt grimskaft fäst på vanligt vis. En hingst som vi nyligen hade fått överta var aningen strulig, så han körde vi kedja över nosen på, något jag i vardagliga situationer är emot pga skaderisken.
En annan av unghingstarna hade vi i några omgångar spö med oss när vi ledde honom för att han inte skulle gå och fladdra med frambenen, men annars var de som små ljus. Många av dem ledde vi två och två också. Jag har aldrig upplevt att hingstar skulle medföra något större problem än tex ston, och då har jag ändå jobbat med fler hingstar än vad jag sett valacker.
(Därmed inte sagt att man inte får ha en hjälm på sig om man vill, skadar ju inte.)

Bill skrev:
Det här med att äga eller hantera en hingst har ju diskuteras i flera trådar här på Buke, så nu tycker jag det är dags för de som inte ser några som helst problem med att ha en hingst träder fram och ger sina goda råd !

Man kan inte ge generella råd, eftersom individerna skiljer sig åt, därför måste råden oxå bli individuella. Jag själv har en yin och en yang, och har jobbat med många hingstar, alla kräver olika hantering.

Ska jag vara ärlig, är väl rådet att se till att ha erfarenhet av olika hästar, flera olika, innan man ger sig på hingst. Sen, döm inte hunden efter håren, utan analysera individen.

Jag var på en tävling för en del år sen.
Hästskötaren ledde 2 hingstar som sen började slåss:devil:

Det var skitläskigt
Dessa kastrerades efter detta, men de var lite äldre o de hatade varandra som pesten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30