galen hingst!

Sv: galen hingst!

Montéryttare skrev:
Vad bra, då är vi på banan :D och tänker rätt lika trots allt...

Min åsikt om att någon annan skall leda sin hingst så tycker jag regeln... Om hästen inte är tillräcklit lydig att det går att leda m vanlig hingstkedja så ska inte man låta någon annan ta hand om hästen... Då är den för "ohanterad" för att man skall lämna över ansvar...

skönt!........;)

Vanlig hingstkedja är det jag menat hela tiden.
glatt placerad under hakan.

Eldoria skrev:
har pratat med hon som blev trampad nu .. hon har fortfarnde ont men de va inget allvarligt som tur var!

ja tänker inte ta in den hästen utan att ha kedja på den, ja fattar inte vad för skada de skulle göra?.. de är ju inte så att man går och rycker med kedjan ersom hästen tycker att de är obehagligt.. utan de känns bara säkrare att ha kedja om hästen får för sig att göra nått dumt:smirk:

Väldigt skönt att höra att det inte blev värre än så.
Det lät så otäckt!

Det kan ju vara så att bara känslan av att man har kedjan gör att
man blir säkrare.

Du kan ju be hingstägaren att vara med ett par gånger när ni
tar in hästen, om det känns bättre.
Och prata med henne om händelsen i fall ni inte gjort det!!!!

Hehe...nää det var inte så jag menade riktigt...att alla skulle leda sina hästar i halsring..jag tog det bara ett exempel.

Skönt att höra...;)
förstod nästan det, men du hade kanske oturen att
hoppa rakt in i en ganska livlig debatt.
*slåss vilt med alla tassarna*
Så jag läste med gaaaanska kritiska ögon vad du hade skrivit...:o

*lånar*

Tycker den här diskussionen egentligen är två separata diskussioner. Diskussion nr 1 (och egentligen vad denna tråd ursprungligen handlade om) : Att hantera någon annans ouppfostrade hingst.

Diskussion nr 2: Hur jag tränar och hanterar min egen hingst.

När man arbetar med andras inackorderade hästar har man ett ansvar för både sig själv och nämnda häst. Jag arbetar på ett stall som ligger väldigt nära en högt trafikerad genomfartsled vilket lägger extra ansvar på personalen vad gäller att leda häst till och från hagen. Om någon av de hästar jag leder till och från hagen får mig att känna mig osäker på min förmåga att utföra detta uppdrag, ser jag till att leda denna häst i träns eller med kedja. Kalla mig hemsk men jag sover gott om natten, även i vetskap om att kedjan har dragits åt kring hästens haka då hästen försökt ta sig loss och springa iväg. Alternativet är köttfärs på genomfartsled. Givetvis tar jag också upp mitt problem med ägaren till hästen, men guess what? Många ägare ser inte problemet i att deras hästar är ouppfostrade, deras hästar är ju "helt underbara och är ju bara lite hungriga på väg in från hagen, eller lite ivriga på väg ut till hagen.." Och nu pratar vi inte ens hingstar, med all sina hormoner i svängning under brunstsäsong. Vi talar om ston och vallacker. Och tänk er in i den hemska situationen att hästen verkligen kommer lös och blir mosad av en bil. Gissa vems felet är? Mitt. OM denna situation någonsin uppstår vill jag vara säker på att jag tagit mitt ansvar och lett denna häst i mer än grimma och grimskaft, om jag nu visste att den utnyttjade situationen. Det är inte mitt ansvar att uppfostra andras hästar dock.

Och som tillägg vill jag bara säja att barn under 18 år skall ALDRIG ha ansvar för in och utsläpp av andras hästar, ston vallacker hingstar, whatever. Tänk om något händer? Vill jag då anklaga en 15 åring för att ha hanterat min häst felaktigt? Personligen tycker jag att jag har hanterat min häst felaktigt som lagt dess säkerhet i händerna på ett barn.

jotack, det är nog två separata diskussioner.
därav den lite upprörda stämningen....;)

Degree:
Givetvis tar jag också upp mitt problem med ägaren till hästen, men guess what? Många ägare ser inte problemet i att deras hästar är ouppfostrade, deras hästar är ju "helt underbara och är ju bara lite hungriga på väg in från hagen, eller lite ivriga på väg ut till hagen.." Och nu pratar vi inte ens hingstar, med all sina hormoner i svängning under brunstsäsong. Vi talar om ston och vallacker. Och tänk er in i den hemska situationen att hästen verkligen kommer lös och blir mosad av en bil. Gissa vems felet är? Mitt. OM denna situation någonsin uppstår vill jag vara säker på att jag tagit mitt ansvar och lett denna häst i mer än grimma och grimskaft, om jag nu visste att den utnyttjade situationen. Det är inte mitt ansvar att uppfostra andras hästar dock.

sant.

Dergree:
Och som tillägg vill jag bara säja att barn under 18 år skall ALDRIG ha ansvar för in och utsläpp av andras hästar, ston vallacker hingstar, whatever. Tänk om något händer? Vill jag då anklaga en 15 åring för att ha hanterat min häst felaktigt? Personligen tycker jag att jag har hanterat min häst felaktigt som lagt dess säkerhet i händerna på ett barn.

Nu skulle man ju kunna dra igång ytterligare en tråd om hur det fungerar egentligen på många ställen... kanske inte alltid så som man skulle önska?
(vilket delvis redan varit uppe...)

*kanelbullen funderar på att lägga ner hästeriet och hitta en mindre krävande hobby. kanske blockflöjt?:angel: *

*kanelbullen funderar på att lägga ner hästeriet och hitta en mindre krävande hobby. kanske blockflöjt? *

*har spelat tvärflöjt tidigare.. blev hästar ändå.. :D :D *

*Lånar en knapp*

Jag tror inte att man ska haka upp sig på att det är en hingst, och bara därför är han knäpp.

Jag har själv en hingst som är snäll och kan hanteras och vi har tidigare haft hingst som har varit världens mysigaste och snällaste.
Däremot har vi haft ston som har varit djävulen själv, rätt som det är när man ska ta ut dom till hagen så har dom försökt att slå ner en för att kunna dra någon annanstans:mad:

Så dom flesta i vårt stall tycker tvärtom, hingstar är snälla och ston är skitjobbiga:devil:

Det har ju med vilka individer man träffar på, tror inte på att man kan säga att ston kan man inte ha pga hormoner som hoppar eller att hingst kan man inte ha för den vill bara hoppa på allt...

Ne man får se till individen hur man ska hantera en häst:)

precis så är det ju, de är individer..

Min ena var ett litet helsike och är kastrerad, det är jag glad för idag, han hade inte koll på sig själv som hingst, ännu mindre koll på sin omgivning, fanns bara en sak i skallen...

Den andra som är fyra nu, han har börjat brumma lite, ibland, men är snäll som ett lamm, har aldrig lyft ett framben och fogar sig direkt vid tillsägning.. Vem som helst skulle kunna hantera honom skulle jag vilja säga....

En hingst är alltid en hingst, hur snäll och väluppfostrad den än brukar vara. Men en sak förstår jag inte över huvud taget. Varför har man en hingst, som inte går att få godkänd, bara "för att"? Vad är meningen med det?

*kl*

självklart finns det ston som inte vet hur man uppför sig,
de kan vara lika illa (om inte värre ibland......:crazy: ).
Att det blev hingst i denna tråd beror ju på trådskaparen.
Hade rekommenderat kedja iaf. (som en snabb första åtgärd- inte nån universll lösning!)

Och, (lite less på att upprepa detta) Nej, alla hingstar är
inte monster- snarare är de nog sällsynta.
Det är jättekul att höra om alla trevliga, väluppfostrade hingstar/hästar som finns.:)
Men tråden handlade ju om en inte såå trevlig händelse- engångsföreteelse eller vardag- vad vet jag om det?
Problemet ligger ju i hur man hanterar det, det var inte alls
meningen att kasta sk*t på all världens hingstägare.

Angely skrev:
En hingst är alltid en hingst, hur snäll och väluppfostrad den än brukar vara. Men en sak förstår jag inte över huvud taget. Varför har man en hingst, som inte går att få godkänd, bara "för att"? Vad är meningen med det?

bra fråga, men om du syftar på tråden, så vet vi (väl?)
inte huruvida det är en godkänd hingst eller inte?
spekulera kan man iofs alltid....;) :D

Har ju min lilla prestige-teori.......:o :D

*kl*

Kan inte sitta på händerna längre. När jag jobbade med galoppörer så hade vi många fina hingstar. Ingen hanterades med annat än longeringslina i tränset när man var ute och gick. 1 hade stigbett vid tävlingsdagar för då vart han så stressig vilket inte berodde på att han var hingst. Alltså behöver man inte massa kedjor för att hantera hingstar.

Med anledning av trådskaparens frågeställning så tycker jag inte att någon annan än hingstägaren ska hantera hästen och om det måste hanteras av andra så ska man ha rätt att använda hingstkedja om man vill.

Med anledning av en sent ställd fråga. Jag tycker ärligt talat inte alls om när 13-15 åringarna (hästvana) i byn av någon anledning ska hantera våra hästar. Det har hänt att de släppt in hästarna för att vi haft förhinder så de i så fall skulle kommit in tidigare. Jag har ingen hingst. Mina två hästar är snälla, väl uppfostrade och lufsar oftast snällt efter. Men ibland får de för sig att showa lite. Den lilla kan får för sig att takta in och den stora kan gå och pipa och sprätta som en hingst. Jag vet att det bara är att fortsätta gå och strunta i dem för då slutar de. Men jag vet oxå att det ska mycket till för att jag ska tappa demom de börjar dumma sig. Det räcker med att räddharen min blir skrämd av något. Jag tycker helt ärligt inte att det ansvaret ska ligga på småtjejer.

Om det skulle hända något vems är felet då??? INte kan jag anklaga en lite tjej heller. Nä barn kan hantera ponnysar eller sina egna stora om de har det men jag vill inte att så unga ska hantera mina utan en vuxen i närheten.

Angely skrev:

Varför inte? om hästen fungerar normalt? varför kasterar vi inte alla hanhundar som inte ska i avel?

Dessutom finns det andra skäl till att man behåller som hingst, inom trav och galopp, skulle tippa alla prestationssporter, så är det i nio fall av tio hingstar som presterar bäst, dvs håller världsrekord osv...

*kl*

ska vi försöka utgå från att det är en häst som är svårhanterlig, och helt strunta i vad den har-eller inte har- mellan benen??
Då kanske diskussionen kan gå framåt, inte haka upp sig på
vilket kön hästen har. :confused:

Kanelbulle skrev:
*kl*

ska vi försöka utgå från att det är en häst som är svårhanterlig, och helt strunta i vad den har-eller inte har- mellan benen??
Då kanske diskussionen kan gå framåt, inte haka upp sig på
vilket kön hästen har. :confused:
:) Bra! Jag anser att om man har en svårhanterlig häst öht så ska man som ägare ta sitt ansvar och hantera den helt själv tills den blivit mer fostrad. Har man ingen lust att fostra den så får man hantera den själv jämt.

Tycker trådskaparen ska prata med ägaren och tala om hur hästen beter sig. Antingen att de får använda hjälpmedel eller att ägaren själv hanterar den. Eftersom det nu dessutom handla om en hingst så står den förmodligen inte ens i samma hage så det borde inte vara några problem att ägaren själv tar in och ut.

Skulle vilja säga en ouppfostrad hingst,..Om man inte vågar säga till dom ordentligt redan när de är små blir dom för jävliga sen..Min hingst slog med frambenen innan..Det var innan jag hade honom..Sen lämnade hon i väg honom på tillridningoch där fick han komma ner med bägge fötterna på jorden..Nu är han hur snäll som helst..Gör ingenting..Gör han något rycker man till i kedjan så slutar han..Men man får vara tuff mot dom..Ger man dom lill fingret tar dom hela handen typ..

Kan tillägga med att are sig det är en hingst, valack elelr sto är dom ouppfostrade från början är dom inte roliga..Mitt halvblod var totalt ouppfostrad köpte honom som 7 åring och dom hade aldrig sagt till honom typ..När man sa till honom när han naffsade på en så stegrade han sig..Så är inte bara hingsatr som är sådanan..Men har fått bukt på honom nu..Men det tog tid kan jag säga får vara stenhård emot honom och det är inte alltid så kul..Men han är en typisk häst ger man honom lill fingret tar han hela handen:p

Senast ändrad av en moderator:

Kanelbulle skrev:
Detta gör skillnad för mig.
Känns dock som om personer över 18 oftast har så pass mycket skinn på näsan/mognad/självbevarelsedrift att man kan säga nej om man känner att man inte klarar av det.
Jag är ju mest nervös för småtjejerna/killarna som inte alltid kan det (tyvärr) och känner att de "måste" ställa upp i vissa lägen.

Varför ska de använda kedja? bara nyfiken!!
Kedjan är för säkerheten ifall han glömmer att vara snäll o folig. Min dotter är inte så stor, iof är hingsten inte det heller. I vårt stall så får barn under 18 år inte hantera andras hästar. Mina stalltjejer och mina egna barn får hantera alla mina hästar. I vårt stall är nog arabisarna och nordsvensken de som kan busa mest vid insläpp.

Jag skulle aldrig använda kedja på unghingsten (en arab) av den anledningen att han är livrädd för den :smirk: Han kastar sig och blir döhispig, en arab har dessutom svårt att acceptera dominans och därför blev han bara jobbigare och farligare med kedja. Jag sätter alltid på träns vid promenader och vistelse på andra platser. Funderar allvarligt på att köpa en monty grimma, tror absolut att det gör stor skillnad om man sätter på stål eller textil. Har använt "be nice grimma" men upplever honom som väldigt strulig med den också. Just nu funkar träns utmärkt, han är lugn och harmonisk, men vill fundera på andra lösningar då jag är rädd om munnen. Tillägas ska väl att grabben är 3 år och i mina ögon ofarlig då vi har en ömsesidig respekt för varandra som byggts upp i andra situationer än under själva ledandet. Han är otroligt sprallig och intelligent, men är medvetet rädd om mig (tror jag iallafall). Jag kräver dessutom inte "onödiga" saker av honom, bara han uppför sig så kan han få gå lite framför, självklart inte mer än att jag kan sätta armbågen i sadelgjordsläget om han skulle trängas. Jag tror att han blir mindre farlig om man ger plats för hans personlighet under ordnade former. Jag är lite allergisk för NH´ts krav på "respekt" med hästar som ska gå bakom o.s.v. Jag och prinsen är vänner, med ömsesidig respekt och kärlek.:love:

Kramisar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30