galen hingst!

Sv: galen hingst!

apocalypsen skrev:
Montéryttare har dessutom inte svarat på varför metoden är idiotisk då även ställen som ex Flyinge leder sina hingstar med långa linor och personalen har hjälm.
Men det är klart den allvetande travbranschen vet väl bäst eller något...

Skillnad på trav o ridning.

I travet uppfostras små hästarna från 1½ års ålder att springa så fort dom ser ett spö... Inom ridning andvänder man bla för att förstärka skänkelns inverkan, vilket gör att du får en heeeelt annan reaktion på en ridhingst än en trav hingst!

:bow: :bow: :bow:

Jag är själv "uppfostrad" av gamla Flyinge människor.
Verkar vara ett lika hett ämne som "hjälmfrågan" det här.

apocalypsen skrev:
Tack:bow:

Det är tydligen fel att rekomendera något som innebär någorlunda säkerhet för den som leder.

Du rekomenderar något som kan sluta i en uppskärrad hingst som vill skena ifrån spöet och dig :smirk: VÄLDIGT smart säkerhetstänk! NOT! :cool:

Kanelbulle skrev:
Borde man inte tycka att det är BRA med folk som inte
tar onödiga risker?

Onödiga risker... Nu börjar det bli så där OFF TOPIC igen... det är risk att ha hingst, att ha häst, att rida, att hoppa, att köra bil osv osv... Bäst att ha hjälm på dig dygnet om... utifall! :devil: F-låt... men jag var bara tvungen... blir så less i bland :D

Montéryttare skrev:
Du rekomenderar något som kan sluta i en uppskärrad hingst som vill skena ifrån spöet och dig :smirk: VÄLDIGT smart säkerhetstänk! NOT! :cool:

O!!! Jaag får svara!!!!:bump: :bump:

tjaaa, enkelt uttryck och min högst personliga åsikt:

Hellre en uppskärrad hingst, än en vrålkåt:eek: hingst på ryggen.
(en naaaaturligt hanterad vrålkåt hingst, icke att förglömma;) )

*kan också vara larvig*

F**, försöker ju tänka SÄKERT, men det innebär ju inte att man misshandlar den!!!!!!!!

*galen*

Jag tror inte du har gått med ett spö och behövt andvända det på en travhingst... Då skulle du inte säga som du gör! Det kan sluta fruktansvärt olyckligt!

OBServera... att jag bara pratar om travare med spö-historian.

*lånar*
Som uppväxt på ett stuteri, så har jag den erfarenheten att med ansvarsfulla VUXNA, och rätt uppfostrade sunda hingstar, så är sällan hingsthållning ett problem. Ingen av de hingstar vi hade hemma på gården eller de som kom dit för att "leverera" var Galna eller elaka på något vis.

Visst de "dansade" fram och pep och skrek och visade upp sig när det fanns brunstiga ston i deras närhet, MEN aldrig att de var elaka eller inte hade koll på var den som ledde dem var någonstans.

Vi hade även en treårshingst, som när pappa var borta och jag var i skolan var min något hästrädda mammas ansvar att släppa ut. Han tog helt sonika tag längst ut på hennes jackärm (mkt försiktigt)och ledde henne ut till hagen och stod som ett ljus tills hon knäppt lös grimskaftet och stängt grinden :D Hon var den enda han gjorde så med..

Ingen behövdes ha spö/långlina eller andra "tillbehör" för att vara hanterbara.

Dock så fick vi barn/ungdom inte hämta hingstarna från hagen på egen hand (förutom treåringen då..) Det var Alltid vuxna som gjorde det! Och det gällde även de ston som var oregerliga/otrevliga, vilket var Många..

Montéryttare skrev:
Skillnad på trav o ridning.

I travet uppfostras små hästarna från 1½ års ålder att springa så fort dom ser ett spö... Inom ridning andvänder man bla för att förstärka skänkelns inverkan, vilket gör att du får en heeeelt annan reaktion på en ridhingst än en trav hingst!

Men det hela(trådens grund) gällde en hingst i något som hela tiden antagits vara ett ridstall.
"Våra" travare användes spöt bara till att knacka i sulkyn med och de svarade bra på det, kanske därför det fungerarade. Vad sedan kuskarna gjorde när det gick in i snabbträning vet jag inte för då hade jag nya adepter och började om, men de var lika orädda för spö när de kom tillbaka.
Att hela travet skulle träna sina hästar lika dant vet jag att det inte är så med tanke på att jag har varit runt i olika stallar, så kanske var "mitt" lilla stall ett unikum, men lugna fina hästar hade vi:D Sprang tom in lite pengar mellan varven:D

Och som sagt jag har hela tiden antagit att vi har pratat om en ridhingst. Sedan halkade det av någon anledning in på travet eftersom jag har lärt mig av en travmänniska som iofs var väldigt open minded och hade goda kontakter med folk i i ridbranschen och ibland testade nya saker som faktiskt fungerade.
Man ska inte alltid dömma ut saker bara för att det inte är så "i mitt stall" eller "där jag arbetar"

Gnist skrev:
*lånar*
Som uppväxt på ett stuteri, så har jag den erfarenheten att med ansvarsfulla VUXNA, och rätt uppfostrade sunda hingstar, så är sällan hingsthållning ett problem. Ingen av de hingstar vi hade hemma på gården eller de som kom dit för att "leverera" var Galna eller elaka på något vis.

Visst de "dansade" fram och pep och skrek och visade upp sig när det fanns brunstiga ston i deras närhet, MEN aldrig att de var elaka eller inte hade koll på var den som ledde dem var någonstans.

Vi hade även en treårshingst, som när pappa var borta och jag var i skolan var min något hästrädda mammas ansvar att släppa ut. Han tog helt sonika tag längst ut på hennes jackärm (mkt försiktigt)och ledde henne ut till hagen och stod som ett ljus tills hon knäppt lös grimskaftet och stängt grinden :D Hon var den enda han gjorde så med..

Ingen behövdes ha spö/långlina eller andra "tillbehör" för att vara hanterbara.

Dock så fick vi barn/ungdom inte hämta hingstarna från hagen på egen hand (förutom treåringen då..) Det var Alltid vuxna som gjorde det! Och det gällde även de ston som var oregerliga/otrevliga, vilket var Många..

Men du sa ett par kloka ord "ansvarsfulla vuxna och rätt uppfostrade sunda hingstar":bow: :bow: :bow:
Det är så det ska vara:bow: :bow:
Inga små stalltjejer ska hantera ouppfostrade hingstar, ston eller valackar.
Hästar är stora och starka djur och då krävs vuxet ansvar.

Är nyfiken på hur det gick för tjejen som blev trampad och vad som har beslutats efter detta i trådskaparens stall.
För klart är att det måste till en ändring för de inblandade och att människan som är hingstägare verkar ha en märklig inställning till det hela - i mina ögon

*min stackars rygg skulle inte klara tyngden:( . annars har jag
alltid drömt om en hingst mellan lakanen....;) :D *

Blir tyvärr så när folk generalisrar för mycket.
Att en hingst är kanon innebär ju inte att alla är det.

Uppfattade också det som att tråden ursprungligen handlade om
en ridhäst, i ett stall med (kanske missförstått) många yngre tjejer.

Hoppas att trådskaparen vågar komma tillbaka till tråden
och berätta hur det har gått???!

apocalypsen skrev:
Men det hela(trådens grund) gällde en hingst i något som hela tiden antagits vara ett ridstall.
"Våra" travare användes spöt bara till att knacka i sulkyn med och de svarade bra på det, kanske därför det fungerarade.

:rofl: :rofl: :rofl: passa dig för att göra så i träning, och ännu värre i tävling... Då åker du på dryyyyyyyga böter! På en travare andvänds spöet på hästen som drivande annars inte! En kille som gjorde det i träningslopp åkte på utskällning efter noter så du kan skrämma livet ur både din o andras hästar :o

Aaa eller så har man koll på hästen....man behöver inte leda i longerlina och hjälp och kedja....kolla på Klaus ferdinad hempfling han leder i halsring......man får väl ha lite koll...

Han är min största förebild... Åhhh vad jag skulle vilja kunna göra som honom! Men han har möjligheten att börja med oförstörda hästar oxå... det är en skillnad!

tror själv att den enda skillnaden är att det bara tar lite längre tid med de "förstörda" hästarna.. ;)

Sshameless skrev:
Aaa eller så har man koll på hästen....man behöver inte leda i longerlina och hjälp och kedja....kolla på Klaus ferdinad hempfling han leder i halsring......man får väl ha lite koll...

Jopp, jättefint!

(detta riktat till fler än Sshameless.......)
men, som sagt- Om vi säger att du har din hingst i ett "vanligt"
stall,där man hjälps åt med in/utsläpp och fodring, kan du då begära att alla har samma koll som Hempfling/Monty mfl som nämts?
Inräknat "X", 15 år som har sin ponny i stallet och därför även hon hjälper till att släppa in/ut din hingst?
Är det realistiskt?
Känner du att du alltid har koll?
Vad gör du, om du mot förmodan känner att du inte har koll?
Är det Realistiskt att förvänta sig att "X" har samma kunskap som de som framhålls som de bästa i världen på hästhantering?

*nyfiken*

Senast ändrad:

Jobbar inte mer inom travet, hade det som ett tillfällighetsjobb var inte ens tänkt att jag skulle bli där så pass länge som jag blev. Men jag har förstått att det tricket inte är så populärt:rofl:
Håller mig till ridning och ska det köras mer i mitt liv så blir det med fyrhjulig vagn och minst par:D

Malin_84W skrev:
tror själv att den enda skillnaden är att det bara tar lite längre tid med de "förstörda" hästarna.. ;)

Mycket "modigt" att anmäla sig som försökskanin gällande de
felhanterade/förstörda hästarna.

Börjar känna mig son världens största fegis.
är det bara jag som sällan har haft kontakt med hingstar (får inte stå i nuvarande stallet) och
känner att det är något man bör ha erfarenhet av?
Jag skulle aldrig leda en hingst jag inte känner VÄL!
(och troligen skulle jag då ha kedja, min hälsa är värd mer än prestige).

Sshameless skrev:

:rofl: :rofl: :rofl:
Visst klona du honom och skicka ut en klon till varje stall så är snart alla problem lösta:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern