galen hingst!

Sv: galen hingst!

Malin_84W skrev:
tror själv att den enda skillnaden är att det bara tar lite längre tid med de "förstörda" hästarna.. ;)

Yupp.. ett fall är gammel gumman som jag körde lite "join up" på igår... Har aldrig testat, men jag var på skit humör (var ingen ide o rida då:o )så jag släppte hästen och gick runt i ridhuset o hon följde efter som en hund :bump: är egentligen ett nervvrak, huvudskygg, gammal hopphäst från tyskland som är rädd o ilsken...

apocalypsen skrev:
Jobbar inte mer inom travet, hade det som ett tillfällighetsjobb var inte ens tänkt att jag skulle bli där så pass länge som jag blev. Men jag har förstått att det tricket inte är så populärt:rofl:
Håller mig till ridning och ska det köras mer i mitt liv så blir det med fyrhjulig vagn och minst par:D

Kul! Jag har hålt på med enbetts körning ett tag hos en landslags tjej (år 2001):D

Kanelbulle skrev:
Mycket "modigt" att anmäla sig som försökskanin gällande de
felhanterade/förstörda hästarna.

Börjar känna mig son världens största fegis.
är det bara jag som sällan har haft kontakt med hingstar (får inte stå i nuvarande stallet) och
känner att det är något man bör ha erfarenhet av?
Jag skulle aldrig leda en hingst jag inte känner VÄL!
(och troligen skulle jag då ha kedja, min hälsa är värd mer än prestige).

Jag har lyckats leda alla hingstar utom en utan kedja.. det kallas vana och full diciplin ;)

Montéryttare skrev:
Jag har lyckats leda alla hingstar utom en utan kedja.. det kallas vana och full diciplin ;)

Det tycker jag är kanon, men inte 17 har alla den vana som du har?
Inte heller alla hingst/häst ägare har full diciplin på sin hästar.
Det jag tyckte var intressant var mycket huruvida du kan begära det av de som då (hypotetiskt) står i samma stall som du, medvetet har valt att inte ha hingst, men ändå ska kunna leda den till/från hagen?
Att du som ägare kan leda den i bara grimma, innebär ju inte att
jag kan/känner mig trygg (lika viktigt!!) med det?!

Det enklaste måste ju vara- snabb slutsats- led inte någon annans hingst.

körde enbett, par och unicorn och provade även tandem när jag pluggade i england. Skolan hade tre clydesdales och en shire:D
Ganska maffigt med alla stora collers och bryggerivagnar:D

apocalypsen skrev:
körde enbett, par och unicorn och provade även tandem när jag pluggade i england. Skolan hade tre clydesdales och en shire:D
Ganska maffigt med alla stora collers och bryggerivagnar:D

Coolt! Jag var bara medryttare på ett halvblod, (hon fick bedömning som sveriges finaste gångarts häst av dressyr domaren :D ) men hon blev skadad på våren när tävlingssäsongen kom igång så hon fick bli mamma igen... Har en 3 avkommor nu totalt :)

Sorry... Lite OFF TOPIC... igen :o :D

Senast ändrad av en moderator:

Hm, det känns som att du kanske inte har läst hela tråden? Det är ju en sak att ha koll på sin egen hingst och en annan att vara tvungen att hantera någon annans (eventuellt ouppfostrade) hingst?

Att få den kontakten du talar om med en hingst (eller en vilken annan häst som helst för den delen) tar TID och att en person kommer så långt i utbildningen av hästen innebär inte automatiskt att vem som helst kan hantera den så. Och att man kommit så långt i förhållandet till en hingst innebär inte heller att man kan hantera vilken hingst som helst så.

Min hingst "går fot" utan någon som helst utrustning. Jag kan be honom att gå på höger eller vänster sida om mig i trav eller skritt. Han kommer på inkallning. Jag kan "skicka iväg" honom. Jag kan säga åt honom att stå kvar och själv gå iväg. Han vänder på kommando osv. Men det är JAG som kan göra detta, p.g.a den kontakt vi har fått genom åren, och att jag därigenom kan läsa av honom så väl att jag kan avgöra vad han tänker göra innan han gör det. Om någon annan försökte sig på att hantera honom på detta sätt så skulle jag bli väldigt upprörd. (Med undantag för Hempfling då... ;))

Kan också tillägga att jag endast hanterar hingsten på detta sätt i lugna situationer på välkända platser och (viktigast av allt!) när jag kan hålla full koncentration på hästen. Jag skulle aldrig i livet försöka leda honom utan att hålla i honom på t.ex en premiering. Och om jag ska hantera en okänd hingst använder jag all säkerhetsutrustning jag känner att jag behöver med mottot "bättre för mycket säkerhet än för lite". På samma sätt vill jag att andra ska behandla min hingst.

Vad är "unicorn"? *nyfiken*

Min maffigaste upplevelse var att prova på att köra fem godkända nordsvenska hingstar i kronspann... Det lär man inte få vara med om igen i första taget!

Tandem är ju infernaliskt svårt btw...

Kanelbulle skrev:
Det tycker jag är kanon, men inte 17 har alla den vana som du har?
Inte heller alla hingst/häst ägare har full diciplin på sin hästar.
Det jag tyckte var intressant var mycket huruvida du kan begära det av de som då (hypotetiskt) står i samma stall som du, medvetet har valt att inte ha hingst, men ändå ska kunna leda den till/från hagen?
Att du som ägare kan leda den i bara grimma, innebär ju inte att
jag kan/känner mig trygg (lika viktigt!!) med det?!

Det enklaste måste ju vara- snabb slutsats- led inte någon annans hingst.

Men vänta nu... Vart har jag skrivit att någon skulle få leda "mina" hingstar??

ALDRIG! Kanske någon nära bekant som jag vet är erfaren o kan hingstar... annars skulle jag skälla ut människan efter noter om någon går in till min hingst eller ännu värre försöker ta in det med spö och tillbehör....

Som hingst ägare/tränare så tar jag mitt eget ansvar o tar hand om skötseln...

Ännu mera off topic - hur gör man för att lägga in bilder? (Du verkar ju kunna!)

Ett exempel så hade jag en hinst som jag ledde som en hund i grimskaft... Han var stor som ett hus och kunde skrika o små naffsas om man inte sneglade på honom... Utan min vetskap hände det 2 ggr att nån jöns-j-vel skulle ta ut honom med kedja... Fall ett, han stod på bakbenen o dundra ner killen i marken, fall två, han tog en tugga av skallen som heta duga....

I dom fallen måste ägaren själv ta ut hästen, men nu var det någon som inte lyssna på vad jag sagt att det bara var jag som kunde leda han....

MissInterpreted skrev:
Ännu mera off topic - hur gör man för att lägga in bilder? (Du verkar ju kunna!)

Du markerar ordet... sen klickar på jordgloben (infoga länk) så hämtar du Http-länken från exempelvis www.photobucket.com där man kan ladda upp bilder :D

Montéryttare skrev:
Men vänta nu... Vart har jag skrivit att någon skulle få leda "mina" hingstar?? ALDRIG! Kanske någon nära bekant som jag vet är erfaren o kan hingstar... annars skulle jag skälla ut människan efter noter om någon går in till min hingst eller ännu värre försöker ta in det med spö och tillbehör....

Som hingst ägare/tränare så tar jag mitt eget ansvar o tar hand om skötseln...

ingenstans! men jag är fortfarande "kvar" i trådskaparens ursprungsinlägg. Där var det någon annan än ägaren som ledde hingsten, och olyckan skedde.
Jag lägger mig överhuvudtaget inte i hur du hanterar dina hingstar/hästar, Det är när man lägger över ansvaret (som jag anser att den ägaren hade gjort, med den lilla inoformation vi fått)som jag reagerar.

Inte menat att på något sätt klanka ner på hur folk hanterar sina egna hästar ensamma.

Ber om ursäkt i fall jag på något sätt formulerat mig så det verkat så.
:o

Montéryttare skrev:
Ett exempel så hade jag en hinst som jag ledde som en hund i grimskaft... Han var stor som ett hus och kunde skrika o små naffsas om man inte sneglade på honom... Utan min vetskap hände det 2 ggr att nån jöns-j-vel skulle ta ut honom med kedja... Fall ett, han stod på bakbenen o dundra ner killen i marken, fall två, han tog en tugga av skallen som heta duga....

I dom fallen måste ägaren själv ta ut hästen, men nu var det någon som inte lyssna på vad jag sagt att det bara var jag som kunde leda han....

JA!!!! Ägaren får själv ta ansvaret!!!
det är ju detta jag försökt få fram!!
Detta är ju ett lysande exempel på hur det kan gå annars!
Sen att du sagt till om att bara du kunde ta ut hästen är kanon. :bow: .synd bara att ingen lyssnade.
Men det som är problemet är ju de som INTE gör så, utan glatt hävdar att ALLA kan leda deras hingst/häst.
Med iblan riktigt otäcka olyckor som följd.

MissInterpreted skrev:
Kan också tillägga att jag endast hanterar hingsten på detta sätt i lugna situationer på välkända platser och (viktigast av allt!) när jag kan hålla full koncentration på hästen. Jag skulle aldrig i livet försöka leda honom utan att hålla i honom på t.ex en premiering. Och om jag ska hantera en okänd hingst använder jag all säkerhetsutrustning jag känner att jag behöver med mottot "bättre för mycket säkerhet än för lite". På samma sätt vill jag att andra ska behandla min hingst.

Kanon!:bow:

Kanelbulle skrev:
Sen att du sagt till om att bara du kunde ta ut hästen är kanon. :bow: .synd bara att ingen lyssnade.
Men det som är problemet är ju de som INTE gör så, utan glatt hävdar att ALLA kan leda deras hingst/häst.
Jag hävdar glatt att alla i vårt stall över 18 år kan leda och hantera vår hingst. De får använda kedja om de vill medan mina egna barn och mina stalltjejer ska använda kedja.

Welsh skrev:
Jag hävdar glatt att alla i vårt stall över 18 år kan leda och hantera vår hingst. De får använda kedja om de vill medan mina egna barn och mina stalltjejer ska använda kedja.

Detta gör skillnad för mig.
Känns dock som om personer över 18 oftast har så pass mycket skinn på näsan/mognad/självbevarelsedrift att man kan säga nej om man känner att man inte klarar av det.
Jag är ju mest nervös för småtjejerna/killarna som inte alltid kan det (tyvärr) och känner att de "måste" ställa upp i vissa lägen.

Varför ska de använda kedja? bara nyfiken!!

Hehe...nää det var inte så jag menade riktigt...att alla skulle leda sina hästar i halsring..jag tog det bara ett exempel.
Frågan är inte om man har en hingst de är om man har en häst som lyssnar. Bara för att hästen lyssnar perfekt på dig behöver den inte göra lika myket på andra bara så man kan hantera den.
Knepet är att säga till mengång inte vänta tills hästen gör nånting oerhört korkat. Man får lägga märke till små saker som hästen testar för det är många människor som är väldigt vädresserade av sina hästar;) Hästen gör precis som dom vill när dom blir ledda tex flyttar på dig med bogen....
Man måste ju visa sig starkare än hästen och inte bara för att det är en hingst....man kan ju tänka att den lilla 15 åringen kan leda med kedja och kanske dem andra för säkerhets skull me de flesta människor hakar upp sig på "VA?!?!! e det en HINGST!!! och knepet är att säga till mengång och vara bestämd.....ma får väl gå igenom i stallet hur man ska leda hästarna då...

Kanelbulle skrev:

Vad bra, då är vi på banan :D och tänker rätt lika trots allt...

Min åsikt om att någon annan skall leda sin hingst så tycker jag regeln... Om hästen inte är tillräcklit lydig att det går att leda m vanlig hingstkedja så ska inte man låta någon annan ta hand om hästen... Då är den för "ohanterad" för att man skall lämna över ansvar...

Kanelbulle skrev:
trådskaparen:: hur har det gått?
har ni pratat med hingstägaren om det som har hänt?
hur mår du? antar att det var otäckt även för dig...
Hur ser DU på hanteringen av hästen i framtiden?

*kanelen härjar inne på NH en stund.... varmt välkommna!:D :D *

har pratat med hon som blev trampad nu .. hon har fortfarnde ont men de va inget allvarligt som tur var!

ja tänker inte ta in den hästen utan att ha kedja på den, ja fattar inte vad för skada de skulle göra?.. de är ju inte så att man går och rycker med kedjan ersom hästen tycker att de är obehagligt.. utan de känns bara säkrare att ha kedja om hästen får för sig att göra nått dumt:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern