galen hingst!

Sv: galen hingst!

:bow: Har med en arabhingst användrer ite kedja på honom heller nu..Får nog börja göra det när stona brunstar men det är en annan femma;) Så länge man klarar sin häst så tycker jag det är lugnt..Kan tillägga med att hingsten är 1000 gånger lugnare än mtt halvblod..Så det är ju i från häst till häst!

Åhh det visste jag inte om arabiska fullblod, att dom hade svårare än andra raser att acceptera dominans, i vilken gen finns den egenskapen tro.
Tänk vad man lär sig på Buke.
Knepigt att dom 3 arabavelshingstar jag hanterat och de kanske 15 stona inte visade detta - men där kanske dom hade avlat bort den egenskapen.

Jag menar självklart inte att dom har svårt att respektera och "underkasta" sig människan men man kan inte tvinga sig till denna respekt. Min mening är att araben behöver få plats med sin egen personlighet och vilja, araben gör inget FÖR dig den gör det MED dig. Du kanske har en helt annan åsikt och erfarenhet, jag kan bara referera till min egen erfarenhet av dom araber JAG har hanterat. Och jag har sett hur illa det kan gå när man försöker tvinga en arab till lydnad, dom tar inte skit. Med respekt och låga krav blev denna hingst min bästa vän, men han accepterade bara mig. Tråkigt att du skulle ta det så negativt...

Timpa skrev:
Jag menar självklart inte att dom har svårt att respektera och "underkasta" sig människan men man kan inte tvinga sig till denna respekt. Min mening är att araben behöver få plats med sin egen personlighet och vilja, araben gör inget FÖR dig den gör det MED dig. Du kanske har en helt annan åsikt och erfarenhet, jag kan bara referera till min egen erfarenhet av dom araber JAG har hanterat. Och jag har sett hur illa det kan gå när man försöker tvinga en arab till lydnad, dom tar inte skit. Med respekt och låga krav blev denna hingst min bästa vän, men han accepterade bara mig. Tråkigt att du skulle ta det så negativt...

jag vet inte, men för mig är det negativt med en häst som
enbart respekterar mig. hur kul är det?
vill ha en häst som kan funka med alla.

Det finns en skillnad på onödiga risker och Onödiga risker...

Att rida är en onödig risk... ja för du kan falla av.
Att rida en bockmasking är en Onödig risk, för chansen att du kan falla av är större.
Att rida en livsfarlig odräglig ohanterad vild häst är ONÖDIGT, för att du skadar dig själv, hästen eller din omgivning är 99%.

Att köra bil är onödigt, för du kan krocka. Men du måste för du behöver ta dig från A till B.
Att köra bil för fort är Onödigt, för chansen att du krockar eller tappar kontrollen är större.
Att köra bil full är ONÖDIGT för du riskerar dig själv, andra trafikanter och andra människor i din omgivning såsom familj och vänner.

Du kan minimera riskerna med ridning genom att rida en välskolad väluppfostrad häst. Använda hjälm, säkerhetsväst och vett samt unvika risker som att galoppera på blankis eller hoppa ett naturhinder du inte vet hur det ser ut bakom.

Du kan minimera bilresan genom att köra lagligt, hålla hastigheten, använda vett. Du kan avläsa vägförhållanderna och ta gott om tid på dig så du inte behöver stressa eftersom stress sänker din förmåga att avgöra vad som är en risk.

Du kan minimera riskerna att hantera någon annans hingst genom att:

A) Använda hjälm.
B) Använda kedja med långt grimskaft. Därmed inte sagt att du skall använda det felaktigt. Det skall användas i förebyggande syfte. Kedja och pisk ska inte använads för våld.
C) Se till att det inte finns riskmoment som du måste passera, såsom en hästägare som står med ett brunstigt sto.

Det är itne upp till dig att uppfodtra och träna någon annans häst och speciellt inte en hingst som är farlig att hantera.
Måste du hantera denna häst (oavsett om det är en hingst, sto eller valack, jag vet en valack som hade för vana att fälla och springa över människor), så se till att det inte är en fara för dig själv.

Du ska inte lida för att någon annan inte kan uppfostra sin häst.

Jag är inget fan av kedja, men i vissa fall så är det frågan om människors säkerhet, och då sätter jag hellre på en kedja på en besvärlig farlig hingst och den kanske får obahag eller kanske rent av ont...
Än att jag får besöka en vänninna/stallkamrat på sjukhuset, se henne i rullstol, vara med och begrava henne...

...Om jag inte har något val....

I den bästa av världar finns inga ouppfostrade hästar eller människor som inte fattar att de inte kan ha en hingst som är farlig...

Fö. till trådskaparen... Om jag var ni skulle jag se till att hingstägaren antingen fick flytta eller se till att uppfostra sin hingst eller komma och hantera den själv.

Senast ändrad:

Man kan lägga kedjan över också så blir det lite mera effektivt utan att man behöver ta i så att man kanske skadar honom. När vi betäcker så har jag grimma med kedjan över nosen för även om han är hur snäll som helst så kan saker hända.

Det finns risk att man knäcker näsbenet på hästen med detta.

Om inte annat OM hästen trotts allt skulle komma loss och springer iväg. Om han då trampar på grimskaftet...

Om kedja skall användas skall den användas under hakan.
Inte i mun och inte över nosrygg.
Kommer hästen lös och den har kedjan i munnen kan den slita sönder tunga och tandkött samt skada tänder.

Kedjan skall vara så lång att den kan fästas genom båda ringarna på grimman och sedan tillbaka i sig själv längst ner mot vart själva grimskaftet börjar. Så den skapar en triangel.

search skrev:
Man kan lägga kedjan över också så blir det lite mera effektivt utan att man behöver ta i så att man kanske skadar honom. När vi betäcker så har jag grimma med kedjan över nosen för även om han är hur snäll som helst så kan saker hända.

det är ju konstigt att hästmänniskor på kontinenten kan hantera sina hingstar utan problem medan vi i sverige knappt vågar ta i en.

Det är frågan om vad vi är vana vid.

Kastrering är mest vanligt här i norden och framför allt sverige av vad jag förstått.

I övriga länder såsom du säger är hingstar vanligare.
Därmed fostras de bättre eftersom folk som hanterar dom är vana vid att hantera hingst.
Och de som börjar med hästar är vana vid hingstar på ett helt annat sätt.

Se på travsidan här i sverige. Hingstar är betydligt vanligare och många av de hingstar som kommer därifrån är som valacker.

Hingstar blir vad man gör dom till, precis som en valack eller ett sto.

Sammet skrev:
Se på travsidan här i sverige. Hingstar är betydligt vanligare och många av de hingstar som kommer därifrån är som valacker.

Hingstar blir vad man gör dom till, precis som en valack eller ett sto.

Ja det stämmer till viss del, men inte fullt ut, efter åtta år i travet har jag sett många ohanterliga och farliga hingstar, men de har presterat bra så de har fått behålla kulorna, det har definitivt inte bara handlat om uppfostran, i vissa fall, ja men inte i alla..

Har själv fött upp två hingstar, den ena gick inte att behålla som hingst, den andra är ett lamm,,

Jag törs egentligen inte ens svara på det med risk att du uppfattar det som en förolämpning mot dig.

Jag gör det ändå och hoppas att du förstår att det inte är det.

I det flesta fall där en häst är svårhanterlig är det frågan om uppfostran. Och att hinna med att matcha hingstens testande av gränser allteftersom de växer och blir äldre.
Det kan i vissa fall vara fel på dom psykiskt... då är de ännufarligare.

Det finns inga ouppfostrade eller svårhanterliga hingstar i det vilda. De som är psykiskt instabila dör för de blir utstötta, utan flock är de ett givet mål för rovdjur och de blir inte långvariga.
De övriga blir natuturligt uppfostrade i flock från det att de är unga.

Det finns inte ens ouppfostrade zebror i det vilda och de sägs vara extremt svåra att uppfostra för oss människor.

Men frågan är... Hur mycket är man beredd att lägga ner på att ha en hingst?

Jag tycker att som i ditt fall där du hade en som inte gick att ha kvar som hingst (antar att den blev för "kaxig" och "tuff" alt. för förtjust i damer) så skall man kastrera.
Alla mår bäst av det.
Hingsten behöver inte känna sig stressad mentalt och människor behöver inte lägga ner tid på att uppfostra en häst som i slutändan bara kan hanteras av få för tat vara uppfostrad.

Senast ändrad:

han var onåbar, jag menar onåbar, han var inte elak men han tappade all fokus runt sig vid ston, han kunde inte rå för sitt beteende. Ungefär en blick som någon som dagdrömmer, går inte att väcka lixom, ok jo du skulle kunna använda våld, kraftigt våld, för att vifta med ett spö var inget som bet eller osm han ens märkte av

Kaxig? Tuff? inte så som jag tror du menar, för han var goaste gosig och lydde etc, men han kunde inte hantera sina känslor för ston..

Vid kastration var den ena testikeln dubbel storlek av den andra, det innebär ökad testestoron utsöndring för den legat längre i magen innan den trillade ner...

Jag är inte förolämpad av vad du säger, men har jobbat så mycket med hingstar att jag anser att jag har stor erfarenhet på området.

Då var hans uppförande orsakat av något fysiskt som inte går att hantera.

Är glad att du inte tog det som en förolämpning.

Nu blir ju jag jätterädd här!
Jag ska kanske köpa en snäll lugn 15 årig d-ponny hingst och ägaren säger att han är som en valack.:idea: Men nu säger alla här att man nästan "måste" leda en hingst i longerlina, ha hjälm på huvudet och en piska i handen:mad: ! Är det inte bara så att det kanske bara behövs på dom lite större hingstigare hästarna? Eller har jag ett för stort hjärta för att fatta att man måste leda en helt vanlig häst i longerlina??:crazy:

sjl skrev:
Nu blir ju jag jätterädd här!
Jag ska kanske köpa en snäll lugn 15 årig d-ponny hingst och ägaren säger att han är som en valack.:idea: Men nu säger alla här att man nästan "måste" leda en hingst i longerlina, ha hjälm på huvudet och en piska i handen:mad: ! Är det inte bara så att det kanske bara behövs på dom lite större hingstigare hästarna? Eller har jag ett för stort hjärta för att fatta att man måste leda en helt vanlig häst i longerlina??:crazy:

Summa summarum är igentligen att det måste du kunna vara kapabel att avgöra själv, köper man häst måste man ha så mycket erfarenhet och kunnighet att man ser vad som krävs och vara beredd på att kunna hantera situationen.. oavsett kön eller storlek....

ankans skrev:
Summa summarum är igentligen att det måste du kunna vara kapabel att avgöra själv, köper man häst måste man ha så mycket erfarenhet och kunnighet att man ser vad som krävs och vara beredd på att kunna hantera situationen.. oavsett kön eller storlek....

:bow: :bow: :bow:

får bara mer och mer respekt för dina åsikter.

Tillfället gör tjuven - har jobbat m hingstar som har varit jättetrevliga - men jag vänder inte ryggen till (eller rättare sagt jag gör inte om det då jag har gjort det misstaget) en hingst.

inom galoppen använder vi stigbett på hingstarna ja på alla även ston och valaker för då har man en chans att säga till och man behöver inte vara rädd för nån av könen .ett tips som hjälper i9nte dyrt och inte skadligt för munnen bara en säkerhet:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30