galen hingst!

Sv: galen hingst!

najs! :) gillar inte att ha saker otalt med folk.. jag kan lätt "get carried away" i diskutioner.. men det är väl så ibland..
tack för att tar emot min ursäkt! :bump:

Malin_84W skrev:
najs! :) gillar inte att ha saker otalt med folk.. jag kan lätt "get carried away" i diskutioner.. men det är väl så ibland..
tack för att tar emot min ursäkt! :bump:

Visst kan man ha olika åsikter om saker och ting, men för det är det väl ingen anledning att behöva gå och vara sura på varandra.:) :bump:

Malin_84W skrev:
nej, jag svarade på ett inlägg som inte direkt hade med grundtråden att göra.. AHA!

grundtråden handlar om en hingstägare som inte har pli på sin hingst och inte låtar andra människor använda hjälpmedel för att hantera hingsten vid in och utsläpp.
jag tycke i detta fallet att hingstägaren bör antingen ta fullt ansvar för sin hingst och ta ut och in den själv eller flytta till ett annat stall.
och ja, det är svårt att säga till någon annan vad man tycker om deras häst.. men man får tänka som så att om man inte gör det så kanske någon till (eller rent utav en själv) råkar illa ut.. om det gör saken lättare så kan man ju kanske prata ihop sig några stycken och försöka komma på bästa sättet att säga det till hingstägaren i detta fall. ensam är inte alltid stark..

Men då fiskar vi ju verkligen efter samma sak. (knepigt att det ska vara så lurigt att komma fram till det...:crazy: :) )

*sträcker fram en tass på försök*:D

Visst kan man ha olika åsikter om saker och ting, men för det är det väl ingen anledning att behöva gå och vara sura på varandra.

precis min mening! :bow:

Men då fiskar vi ju verkligen efter samma sak. (knepigt att det ska vara så lurigt att komma fram till det... )

*sträcker fram en tass på försök*

*sträcker tass tebax* :)

ja, kan vara klurigt ibland.. :) ofta så är det ju så att alla som skriver här bara har hästars bästa i tanken.. även om våra tankar kan vara olika!

:bump:

Eldoria skrev:
i söndags när en i stallet skulle fodra eftermiddag och ta in alla hästarna, så hände en jätte läskig grej!

när hon tog in hingsten så slog han om kull henne på nått sätt sen så trampa han henne på nacken:eek:, de är inte första gången de händer nått när nån ska ta in honom.. ägaren borde inte få ha kvar hästen i vårat stall om hon inte tar in honom själv!:cool:

var tvungen att skriva av mej lite:angel:

Som tidigare hinsthållare så undrar jag varför man ska låta någon annan ta in sin hingst??

En hingst tänkter inte på samma sätt som ett sto eller valack... Dom vill visa upp sig, skrika, gärna SPRINGA fram och hälsa på ston... och valackar ska inte ens tänka tanket att komma innanför sfären på 100meter för då kan det bli att dom vill markera revir och jaga iväg....

Sånna här scenarion kan utspela sig om en okunnig person hanterar en hingst eller ännu värre om en person har vart o skött ett sto/valack med tidigare kläder så kan det bara behövas en doft för att det skall gå till attack emot dig!!!

Hingstar skall hanteras på ett säkert sätt där personerna är medvetna och vet vad dom skall göra! Det går inte att ha en liten stalltjej som får ta in alla hästarna, inkl hingsten...

Mina reflektioner...

Då är vi överens! Hoppas att du inte kände dig påhoppad av mig, jag högg som jag skrev bara första bästa knapp (din var längst ner på sidan när jag svarade) och gav mig in i debatten! Mitt inlägg var alltså inte speciellt riktat till bara just dig.

Hingstar skall hanteras på ett säkert sätt där personerna är medvetna och vet vad dom skall göra! Det går inte att ha en liten stalltjej som får ta in alla hästarna, inkl hingsten...

*håller helt med* :D

Hoppas att du inte kände dig påhoppad av mig, jag högg som jag skrev bara första bästa knapp (din var längst ner på sidan när jag svarade) och gav mig in i debatten!

ingen fara på taket här! :bump:

jag antar att du hade någon liten pik till mig inlindat i det där inlägget.. undrar bara då hur du skulle löst det hela i min situation? :confused:
(detta är en fråga utan någon som helst elak underton) vill gärna veta om det skulle finnas någont allternativ som inte jag tänkt på..
älskar min gamle vän och vill honom bara det bästa här i livet!
:banana:

jag skulle inte ens ta in hingsten mer.
jag skulle säga till ägaren att jag inte vill riskera mitt liv.
visst...det är jättebra att man hjälps åt med in/utsläpp...men nån stanns får gränsen gå.
det kan ju hända nått allvarligt!

P.S jag är inte emot hingstar om ni tror det!

Knapplån
Numer står jag med en avelshingst i ett kollektivstall. Jag föredrar att de andra hanterar hingsten med kedja framför att jag får griniga stoägare på halsen:crazy:
Själv ahr jag haft problem med att en i kollektivet låtit sin dotters kompis leda hingsten i bara grimskaft in från hagen, så snäll och beskedlig är vår hingst nu MEN om någon vecka så är han nnog betydligt mer på tårna.När barnen tar in honom så är det kedja under nosen som gäller. Vid betäckning så har vi den i munnen. Olika signaler för honom och det vill jag att mina kollektivkamrater ska respektera.

Welsh skrev:
Knapplån
Numer står jag med en avelshingst i ett kollektivstall. Jag föredrar att de andra hanterar hingsten med kedja framför att jag får griniga stoägare på halsen:crazy:
Själv ahr jag haft problem med att en i kollektivet låtit sin dotters kompis leda hingsten i bara grimskaft in från hagen, så snäll och beskedlig är vår hingst nu MEN om någon vecka så är han nnog betydligt mer på tårna.När barnen tar in honom så är det kedja under nosen som gäller. Vid betäckning så har vi den i munnen. Olika signaler för honom och det vill jag att mina kollektivkamrater ska respektera.

Då är det ditt ansvar som ägare att se till att hästen tas in och ut av kunnig person :smirk:
Var för ska ett BARN ta in en hingst?? :crazy:

Hej Malin.
Det var ett mycket bra inlägg du skrev. Du har helt rätt angående hästhantering. Det hela är ju bara en fråga om uppfostran oavsett om det gäller Hingst vallak eller sto. Jag har alltid haft Hingstar som körhästar av många olika raser och aldrig haft några problem med någon
Rolf.

Fenton skrev:
Hej Malin.
Det var ett mycket bra inlägg du skrev. Du har helt rätt angående hästhantering. Det hela är ju bara en fråga om uppfostran oavsett om det gäller Hingst vallak eller sto. Jag har alltid haft Hingstar som körhästar av många olika raser och aldrig haft några problem med någon
Rolf.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Dagens bästa! "jak har åkso en snel hest"

apocalypsen skrev:
Inte bara hingstkedja, hanterar man hingstar ska man ha hjälm på huvudet och leder man en hingst i något kortare än longerlina så är man inte rädd om sig själv.
Jobbade på travet ett kort tag och alla hingstarna leddes i longerlina och den som ledde hade alltid hjälm och ett dressyrspö. Hände det något, var det bara att släppa ut linan och komma utom räckhåll.
Hingstar är speciella och det ska de som hanterar hästen vara medvetna om.
Nu vet vi ju inte vad som gäller i Eldorias stall vem, hur mycket erfarenhet personen som skulle ta in hästen har av hingstar och vi vet inte ens hur gammal och vilken typ av hingst det var.
Unghingstar är betydligt oberäkniligare än äldre

Har själv jobbat i travstall där det fanns flera hingstar, vi använda aldrig dessa metoder när vi ledde/hanterade dem. Tror de flesta hästar (givetvis med undantag) blir som man behandlar dem och som man "förväntar sig" av dem. Visst vissa hingstar har mer hingstkaraktär än andra men tror ändå att mycket påverkas av hur en person uppfattar ex en hingst, har den en bild av att hingstar är svåra att hantera så handlar den därefter och ganska givet så uppfattar hingsten det.
Har själv en unghingst nu och han är en utav de snällaste i stallet, han leds i grimma och grimskaft och på promenader används träns enbart för tränsträning och då har vi på grimma under tränset.

:eek: aaaaaaaaaaaaaah :(

Inte bra de du...

Gick de bra för henne dÅ?? får man ju hoppas ush va läbbigt

Knut skrev:
Har själv jobbat i travstall där det fanns flera hingstar, vi använda aldrig dessa metoder när vi ledde/hanterade dem. Tror de flesta hästar (givetvis med undantag) blir som man behandlar dem och som man "förväntar sig" av dem. Visst vissa hingstar har mer hingstkaraktär än andra men tror ändå att mycket påverkas av hur en person uppfattar ex en hingst, har den en bild av att hingstar är svåra att hantera så handlar den därefter och ganska givet så uppfattar hingsten det.
Har själv en unghingst nu och han är en utav de snällaste i stallet, han leds i grimma och grimskaft och på promenader används träns enbart för tränsträning och då har vi på grimma under tränset.

Min förra hingst, som användes till avel leddes i grimma bland stona... Han skrek men var så snäll att han inte skulle göra en fluga förnär... Medans hans granne fick gå med kedja över snoken om du inte ville bli ner mejjad... Var bara jag, ägaren, semin-gubben och en till tjejj som jobbade på stuteriet som fick komma i närheten och leda han...

Hingstarär väldigt skarpa individer som man skall vara mycket försiktig med, snäll men bestämd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama