galen hingst!

Sv: galen hingst!

Konstigt, när man kolla dina svar skriver du bara om en häst, ska jag vara ärlig så tror jag bara du har en valack men utger dig för att ha hngst av någon underlig anledning, varför ljuga för?

Jag har köpt mig en till häst? vad är ditt problem? Du vet man köpa köpa fler hästar än en om man tycker sig ha tid och råd?
Vill du ha stammen och några bilder på båda så kan jag Pma dig?

klart du kan skicka pm med bild på någon annans häst :angel:

Du har fått ett minst sagt argt pm som sagt var.
Det där är ju nästan förtal för sjutton! Vad är ditt problem? Att alla inte skriver en : Nu har jag köpt en till häst-tråd?Väx upp för i helvete.

Senast ändrad:

Lines skrev:
En lynnnig hingst ska ju vara valack.

håller med men många behåller de som hingst ändå (konstigt nog) ska man inte avla är det lika bra att kastrera, min personliga åsikt

många travare hålls kvar som hingst för dom springer ofta väldigt bra, bara dom inte blir för hingstig på banan

den jag speciellt tänker på tillhör den "högre klassen" för kallbloden och han springer bra och sköter sig, är hård och tålig men absolut ingenting att lita på inom hanteringen

Senast ändrad:

Ledsen att din tråd tog helt fel vänding och tappade fukos men jag anatr att ni andra förstår varför jag blev förbannad.

M.R. ansåg själv att den hingsten var livsfarlig att hantera trots hans filosofi häst - människa. När duktiga hästkarlar förstår att hantera hingstar med säkerhetstänkande ser det väldigt underligt ut att du använder honom som exempel på nån sorts motsats. :smirk:

Du är välkommen hit och gå med mina fyra hästar halv sju på morgonen i blåst och mörker ut till hagen. Eller ta in en 170 stor tvååring när den är sjövild och det blåser halv orkan? Vet du hur hästar beter sig då ibland? Oavsett om det är hingstar.
Get real

kullerbytta skrev:
Du är välkommen hit och gå med mina fyra hästar halv sju på morgonen i blåst och mörker ut till hagen. Eller ta in en 170 stor tvååring när den är sjövild och det blåser halv orkan? Vet du hur hästar beter sig då ibland? Oavsett om det är hingstar.
Get real

Eller så ska du fundera över vad du kräver av dina hästar? Oavsett väder kräver i alla fall ajg alltid att de kan uppföra sig. Även en tvååring kan lära sig vad som gäller när man leder den. Det akn uppstå speciella omständighter någon enstaka gång men hästen ska lyssna på dej. Särskilt när man måste upp och ut med dem tidigt och det ska helst gå fort så vill jag kunna ta dem två och två och då får de lov att uppföra sej.
Så fundera en gång till. Kanske du som ska ändra något?

Malin_84W skrev:
nej, ingen har skrivit det.. men vad tror du händer om de hamnar i en situation med hästen då? och varför har de med sig spöt??

om en häst, oavsett om det är ett sto, hingst eller valack, verkligen blir rädd eller vill göra något, så har man som människa inte en chans att "hålla" kvar hästen. relationen mellan häst och människa bör bygga på förtroende, inte på rädsla och osäkerhet.

om man har ett spö med sig så kan det vara för att man vill kunna förlänga sin arm. men det kan även vara för att man är rädd och man tror att om man spöar hästen när den är "olydig" så kommer den att lyssna bättre..

Det verkar som du förutsätter att de flesta använder spöt för att slå hästen med, trots att ingen skrivit det, medan du använder det som en förlängning av armen. Varför tror du inte att andra också använder det av den anledningen?
Jag har en jättesnäll hingst som jag t o m kan låta 10-11 åringar leda utan problem, men vi använder alltid hingstkedja när vi leder honom av säkerhetsskäl, sedan får du säga vad du vill ifall det fungerar eller inte. Jag vet att det fungerar, för dessutom på en av mina valacker så använder medryttarna hingstkedja, för utan hingstkedja så drar han iväg med dom, och med hingskedja gör han inte det minsta försök till att göra det. Det har jag sett massor av gånger, så visst fungerar det.
Visst jag vet att du nu kommer att säga att då är han ouppfostrad och inte lärt sig att respektera människan. Han är en väldigt stark och envis häst, jag själv som hanterar honom dagligen behöver inte hingstkedja, men för yngre tjejer som bara rider 1-2 gånger i veckan har inte lyckats få den plin på honom, för han vet precis vilka han kan köra över om han får en chans. Vissa hästar har sådana personligheter.:cool:

Jag hoppas verkligen att det gått bra för tjejen
som tråden handlade om från början,
och att hon inte får några bestående besvär av det som hänt.

Hur du än uppfostrar en häst så är det flyktdjur.
Det är ju svårt att ändra på.
Det finns tillfällen då man behöver använda tex hingstkedja för att minimera risken att själv bli skadad. Jag vet inte vad du har för hästar eller hur din dagliga hantering ser ut.
Jag har hanterat hästar sen 1968 och kan du lära mig något revolutionerande nytt om hästhantering så är du hjärtligt välkommen.

jag antar inte att alla använder spöt för att slå sina hästar.. men tyvärr så visar min erfarenhet av olika hästmänniskor att de flesta faktiskt använder det till det. jag vill inte dra alla över en kam och är det så att alla i denna tråd som svarat inte använder spöt för att slå sina hästar i en stressad situation, så är det jätte bra! men som jag sa tidigare, så har jag sett allt för många gånger sett motsatsen..
kan tyvärr lätt bli att man drar alla över en kam, speciellt när de pratar som att det inte finns något bättre sätt att hantera en häst än genom hårda tag och hingstkedjor...

tycker även det verkar lite konstigt att du låter någon hantera dina hästar som inte verkar ha full kontroll över dem.. men det är ju ditt val och något som du får stå för..
om de nu heller inte lyckats få pli på honom, men du har det.. varför tar du dej inte tiden att jobba med dem och hästen då? då blir ju vardagen säkrare för er alla...

och som jag skrivit fleratalet gånger nu.. det handlar inte så mkt om vad du har för utrustning. det handlar om hur du hanterar den utrustning du har!

Skulle jag ta med spö skulle det vara för att kunna hålla hästen på avtstånd om den skulle springa på mig, men självkalrt är det bättre att uppfostra hästen, vare sig det är en hingst, ett sto eller en valack. Det ska inte finnas någon ursäkt för en häst att spinga över folk...

undantag finns alltid.. oavsett om det är männsikor eller hästar.. det finns de hästar som helt enkelt inte klarar av att ha en relation till människor.. är sånt som kan inträffa.. och som jag skrev förut så bara för att jag gillar hans filosofi, så betyder det inte att jag håller med om allt till 100%!
så vitt jag har förstått M.R. filosofi rätt, så går den inte ut på att "bryta" ner hästar och göra illa dem för att komma dit man vill.. utan relationen häst människa går ut på förtroende och ledarskap. jag anser att om man sätter på ex en kedja på en häst, rycker till några gånger så att det gör ont på hästen, så är det inte direkt att skaffa förtroende mellan häst - människa.. det är snarare att ta till en kortsiktig lösning, för man vet att den funkar just nu. och sätter du på kedjan igen, så är hästar faktiskt så intelligenta att de kommer ihåg att sist den hade kedjan på, så gjorde det ont. och ingen varelse på denna jord vill nog frivilligt ha ont..

har öppnat en tråd inne på NH om detta ämne, med hingstkedjor etc.. så jag flyttar mitt fokus till den tråden nu, då denna tråd från början handlade om en olycka.
jag hoppas att det gick bra för tjejen som blev trampad och att problemet med hingsten i fråga åtgärdas!

finns heller inga ursäkter för en människa att slå en häst..

Självklart ska hästar inte springa över folk. De flesta gör heller inte det.
Men, jag har sett väldigt erfarna och erkännt duktiga hästmänniskor flyga som vantar när hästar blivit rädda, tex om det blåser kraftigt ute eller hästen blir skrämd.
I trådsdkaparens fall låter det som att hennes enda val (om hon fortsätter att ta ut och in just denna hingst) är att ta hingsten i kedja om hon inte vill bli skadad. Givetvis är det hästägarens ansvar att uppfostra hästen.
Sen är hästar olika i temperamentet. Jag har tex ett sto som inte går att hantera dagarna efter hon fölat, det är direkt farligt.
Alla hjälpmedel är bra om de används på rätt sätt, även hingstkedjor:idea:

kullerbytta skrev:
Hur du än uppfostrar en häst så är det flyktdjur.
Det är ju svårt att ändra på.
Det finns tillfällen då man behöver använda tex hingstkedja för att minimera risken att själv bli skadad. Jag vet inte vad du har för hästar eller hur din dagliga hantering ser ut.
Jag har hanterat hästar sen 1968 och kan du lära mig något revolutionerande nytt om hästhantering så är du hjärtligt välkommen.

:bow: :bow: :bow:

kullerbytta skrev:
Självklart ska hästar inte springa över folk. De flesta gör heller inte det.
Men, jag har sett väldigt erfarna och erkännt duktiga hästmänniskor flyga som vantar när hästar blivit rädda, tex om det blåser kraftigt ute eller hästen blir skrämd.
I trådsdkaparens fall låter det som att hennes enda val (om hon fortsätter att ta ut och in just denna hingst) är att ta hingsten i kedja om hon inte vill bli skadad. Givetvis är det hästägarens ansvar att uppfostra hästen.
Sen är hästar olika i temperamentet. Jag har tex ett sto som inte går att hantera dagarna efter hon fölat, det är direkt farligt.
Alla hjälpmedel är bra om de används på rätt sätt, även hingstkedjor:idea:

mycket vettigt tänkt!!:bow: :bow:

Malin_84W
och som jag skrivit fleratalet gånger nu.. det handlar inte så mkt om vad du har för utrustning. det handlar om hur du hanterar den utrustning du har!

men det är ju det jag vill säga!
och en rätt hanterad kedja skadar inte hästen.
tycker dessutom att det är heeeelt okej om en häst låter bli att springa ner mig för att den vet att den har en kedja. Så länge det är någon annans häst spelar orsakerna till att den låter bli ingen roll för mig- bara den låter bli.

*lite larvig nu*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama