galen hingst!

Sv: galen hingst!

Det må va tecken på vad som helst att backa, för mig spelar det ingen roll, jag tänker inte stå kvar när en fullvuxen hingst sätter igång att dansa och stå på bakbenen. Jag tänker inte stå kvar och vänta på att bli sparkad i någon fånig "jag bestämmer över dig"-övertygelse.
Sedan har jag aldrig sagt att jag slår dem med spöt, jag markerar och petar. man har inget för att slå en häst, det är bara dumt.

Du kan tycka att kedjor är dumt bäst du vill. Jag har på senaste tid lett många helt, för mig okända hästar.
Vad kedjan ger är en kontrollfaktor som du kan använda när saker inte alltid går så lugnt till väga som det borde.
Kedjan är inte där för att man ska gå och dra hästen över nosen stup i kvarten. Den är där för att den är en betydligt hårdare broms än vad en grimmas mjuka tryck över nosen är.
Den är där ifall något skulle hända och händer saker gör det alltid med hästar - förr eller senare

Hej, hur gick det med tjejen?? :(
Jag har varit med något liknande, en hingst som ofta försökte hoppa upp på människor.

Jag tror att en hingst måste man göra mycket med, jobba mycket på marken för att få den att förstår vad den får o inte får göra. Också så att de inte blir understimulerade, hingstar har ju mycket energi!

Varför jag aldrig skulle våga leda en hingst utan kedja.?

jo, ett grinigt sto har jag ändå en viss erfarenhet av,
och vet ganska väl vad jag klarar och inte.
Men som jag ser det så är en (potentiellt) hormonstinn
hingst betydligt vanskligare att hantera.
Det kan ju bero på att jag är liten och okunnig,
men jag ser det som självklart.
Sen förstår jag inte hur man som hingstägare glatt kan
lämna över sin hingst till "vem som helst".
Att ha hingst innebär för mig ett UTÖKAT ansvar.

Varför min pappa hjälper till?
I mitt fall beror det på att jag är underbensamputerad, och därför
kan jag inte alltid på egen hand slutföra alla sysslor pga
värk.
Dock har jag stalljour, men tyvärr känner jag inte så många som
har lust att hjälpa till en lördag eller söndag morgon med att leda hästar och mocka. (helgerna, särskilt mornarna i vårt stall är det
ganska folktomt. folk rider oftast på eftermiddagarna).

Det känns ändå bättre och säkrare att ha hjälp av min
okunniga far, än att själv leda 25 hästar till hagen.
Om det händer ngt, så har man ju ngn form av backup.

Malin_84W skrev:
Kanelbulle
jag förstår inte riktigt varför din pappa, som inte har någon hästvana alls, ska behöva hjälpa till att ta in hästarna?? varför gör du det inte själv?? jag skulle aldrig låta någon med lite, eller obefintlig hästvana hjälpa till att ta in eller ut hästarna! det är en säkerhetsrisk! vet man inte vad man gör, ska man heller inte göra det..

anser du då att hingst, sto och valack är samma sak?

själv anser jag ju inte att "hästvana", vilket jag lite förmätet anser
mig ha, är samma sak som hingstvana.

Att jag "träffat en som är jättesnäll", spelar ju ingen roll vid en konflikt.

Tramsigt resonemang. Hur många hästar leder du till och från hagen varje dag?
De hjälpmedel Apocalypsen nämner är säkerhetsbefrämjande åtgärder om man hanterar hästar, inget konstigt djurplågeri.

Hur gick det föresten för den som trådskrivaren nämnde som blev nedsprungen?

Uss va hemskt. Jag tycker hon kan börja ta in hästen själv. vet hon vad som hänt med dom andra också? isf tycker man väl att hon borde fatta att man kanske behöver kjedja eller nått liknande på han.

Givetvis ska en häst ha förtroende för den människa som hanterar den. Men min erfarenhet är också att har hästen väl lärt sig vad en kedja betyder så vet den. Min store valack kan vara dum ibland och resa sig och bära sig åt. Sätter man kedja på honom gör han det ALDRIG.

De e enormt bra att leda en häst i kedja... min häst e krånglig å lasta... hane inte rädd han e bara fjöntig!
han har ingen respekt för oss, han låtstas bli rädd å slänger sig när han känner trycket i nacken, då sätter vi på en kedja under hakan på honom å när han slänger sig så rycker vi til, så att han känner att de gör ont,
nu har vi den varje gång vi lastar å vi behöver bara röra lite på grimskaftet så han känner av den så går han raka vägen in.....
;)

du kanske, som jag skrev förrut, bör fundera på om du ska byta till ett mindre stall då.. varför vill du lägga över ansvar för din hobby på din pappa? om du kanske hade din häst i ett mindre stall kanske du orkar med det själv..
men du har säkert dina skäl till varför du står i det stall du står.

jag förstår heller inte hur man kan låta "vem som helst" ta hand om sin häst, när man vet om att den är lynnig. det är dumt..

och ja, i vissa fall kan det vara bra att ha något som förstärker dina hjälper. men som jag skrev förut så handlar det inte så mkt om vad man har för saker, utan hur man hanterar dom.
men problemet med att hästen är fjantig utan kedjan kvarstår ju fortfarande.. borde man inte vilja rätta till det då som hästägare?

om jag bara ska prata för mig själv, så vill jag ha en så naturlig kontakt med den häst jag jobbar med som möjligt. det är det jag strävar efter. och finns det några problem så tar jag hellre i tu med problemen, än sätter en kedja på dem.... och är man osäker kring andras hästar så kanske man ska ta ett snack med ägaren till den hästen å fråga varför den hästen gör som den gör.

hantering av hingstar är lite annorlunda än med andra hästar, ja.. men kontakten häst - människa är fortfarande den samma..

alla tycker vi olika.. vill inte säga att någon har varken rätt eller fel. jag vill bara ge min synvinkel på det.

Om jag vore du skulle jag använda kedja och spö ändå. Sedan om ägaren blir arg så säg åt henne att uppfostra hästen eller ta in den själv. Vill hon bli allvarligt skadad bara för att hästen inte ska ha kedja eller ska bli uppfostrad så får hon göra det, men hon borde inte räkna med att andra vill det.

Stå på er!

ja vet inte hur de är med hon som blev trampad på nacken ja har försökt att ringt men ja får inte tag på henne=/

*knapplån*
Jag tar in min hingst själv varje dag då han ska slippa tas in av rädda människor som inte drar sig för att slänga på hästar kedjer etc.Som hingstägare har man ansvar både för sin hingst och för andra människor.
Jag behandlar min hingst som vilken annan häst som helst.Tanken har inte ens slagit mig att ta med spö,kedja samt på med hjälm etc men det är jag det och det är min hingst det gäller så..har hört många skräckhistorier om hingstar från travet?
Är en hingst lynnig så ska han vara vallak...

skojskrot skrev:
*knapplån*
Jag tar in min hingst själv varje dag då han ska slippa tas in av rädda människor som inte drar sig för att slänga på hästar kedjer etc.Som hingstägare har man ansvar både för sin hingst och för andra människor.
Jag behandlar min hingst som vilken annan häst som helst.Tanken har inte ens slagit mig att ta med spö,kedja samt på med hjälm etc men det är jag det och det är min hingst det gäller så..har hört många skräckhistorier om hingstar från travet?
Är en hingst lynnig så ska han vara vallak...

Vad har du för hingst? *nyfiken*

Ok trodde du hade en arab valack(som du skrivit om i tidigare trådar)

jag syftar inte på vad de har använt för material när de handskats med sina hästar. jag syftar på hans sätt att se på förhållandet mellan häst och människa. och eftersom jag är min egen person med mina åsikter, så kan det ju även vara så att jag inte håller med till 100 % vad, i det här fallet M. R., gör. Men jag gillar hans filosofi och det sätt han ser på hästar. Och som jag skrivit flera gånger förut, det handlar inte så mkt om vad man använder för något, det är HUR man använder det..

ex så var det någon som skrev att hästen krånglade när den inte hade kedja, men med kedjan var den lugn.. är väl inte så konstigt.. kan tänka mig att när hästen varit olydig första gångerna när den haft kedjan, så har den som lett hästen ryckt till. (vill tillägga att jag inte vet hur det är i detta fall, så om det inte är det så, är det bara för den personen att bortse från detta. men jag har själv sett andra fall då det går till väga så.) detta GÖR ONT på hästen.. det kan man ju kanske försöka sätta sig in i själv.. någon som rycker i en kedja som sitter spänd mot din kropp.. det gör ont.. och då är det klart att man inte vill att det ska göra ont, därför låter man bli att göra så igen om kedjan är på. men problemet kvarstår ju om det är så att hästen utan kedjan fortfarande beter sig illa..

Senast ändrad av en moderator:

buz_fia skrev:
De e enormt bra att leda en häst i kedja... min häst e krånglig å lasta... hane inte rädd han e bara fjöntig!
han har ingen respekt för oss, han låtstas bli rädd å slänger sig när han känner trycket i nacken, då sätter vi på en kedja under hakan på honom å när han slänger sig så rycker vi til, så att han känner att de gör ont,
nu har vi den varje gång vi lastar å vi behöver bara röra lite på grimskaftet så han känner av den så går han raka vägen in.....
;)

Okej, inte för att jag har världens mestaste erfarenhet, men för mig är det ganska underligt att hästen håller på så.
Du har ju på sätt och vis tagit till "våld" för att få din häst att lyssna på dig och visat honom att du bestämmer genom att göra honom illa när han fjantar?
För mig så fjantar inte hästar, det är något människor gör. Om en häst jag hanterar helt enkelt inte vill så kollar jag upp varför. Och har den ingen respekt för mig så ser jag till att få det. Om din häst inte respekterar dig så är det något du bör se över inte bemästra med "våld" anser jag.
Ni kan väl rätta mig om jag har fel men det är såhär jag tänker iallafall... :bump:

/L

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern