GALEN hingst - hur lugnare vid kastrering?

Sv: GALEN hingst - hur lugnare vid kastrering?

Hejsan! Har pratat med vet nu och han vill att vi väntar till hösten med kastrering pga risken i sommarvärmen (vilken värme?)
just nu går han med min valack som är 15 år, en väldigt lekfull sådan. I början var det riktigt illa dock. Min valack blev kastrerad sen , som 4-5 åring och har därför mycket av dessa instinkter kvar, han var riktigt elak mot den lilla.
Nu funkar det bra. I sommar var det meningen med hingstbete, men fick varken fatt i någon kompis till honom eller någonstans att skicka honom (samt att han kom i dåligt skick)
Nästa år har jag tänkt låta honom gå på något bete 2 månader med hästar i hans ålder

Vad har han gått med för kompisar under sin tid efter avskiljning fram till dagens datum.

Det finns givetvis lika många åsikter, som häst människor om med vad unghingstar som det här fallet 1 åringar, skall gå ihop med.

Men är det en stark flockledare i flocken brukar lite tuffa unghingstar plockas ner på ett naturligt sätt. Jag tror på det som man gjorde förr i tiden, man lät avvanda unghingstar gå ihop med en eller flera äldre dräktiga ston, och dom höll ordning i ledet.
Men som sagt det finns olika åsikter om detta.......

Innan har han gått med sin pappa, mamma, ett travsto samt sitt halvsyskon lika gammal och hingst han med!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025