Galen granne-vad göra?

AnneSofie

Trådstartare
Hoppas detta ligger på rätt forum..

Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt möjligt, men igår tog han priset!

Jag och mamma var ute och red på grusvägen (smal) en bit från stallet när vi möter honom på motorcykel. Jag gör tecken att han skall sakta ner och han gör detta. Mamma som tömkör sin supercoola islänning kommer förbi, men syrrans fullblod som jag sitter på blir naturligtvis skraj när han närmar sig och gubben stannar som tur är till sist när fullblodet börjar kasta sig runt och vill rusa hem.

Han tar öppnar visiret på hjälmen och jag frågar snällt om han skulle kunna tänka sig att stänga av motorn så att jag kan rida förbi då hästen är uppenbart skärrad av detta fordon som han inte är van vid. Vägen är smal och det går inte att gå åt sidan då det är djupa diken på båda sidorna. Hade jag vänt hade kusen förmodligen skuttat hemåt i snabb takt.

Då får jag till svar (i mkt ilsken ton) att man ska inte hålla till på vägarna om hästen inte är trafiksäker. Jag ser förmodligen ut såhär:crazy: och försöker förklara att en häst blir aldrig 100% trafiksäker och att man måste öva på att möta motorcyklar innan hästen kan vänja sig vid dem. Bilar går ju bra, men motorcyklar är ju en annan femma.

Mannen ser tom ut i blicken men fortsätter hävda sin rätt samt att vi inte ska rida på vägen. Tillslut säger jag att vill han orsaka en olycka så visst, kör på. Då vänder mamma, arg som ett bi och börjar skälla på mannen som skäller tillbaka. Det hela slutar med att jag med ren viljestyrka får hästen förbi motorcykeln och mannen skriker "det finns regler för sånt här, det finns regler för sånt här!!" samt "jag har haft häst långt innan ni skaffade era!" (menade väl på att han minsann visste hur hästar fungerar) Sen gasar iväg.

Denne man har inga hästar, samt densamme har tidigare uttalat sig om att det är djurplågeri att rida på vintern då hästen kan bli förkyld. Han är absolut ingen hästmänniska, tvärtom.

Han har även tidigare försökt snacka in sig hos bonden i närheten om att det nog måste finnas regler och lagar som säger att man inte får rida på grusvägen (han anser att det är hästarnas fel att vägen är gropig, inte traktorerna och lastbilarnas fel)

Detta känns så otroligt trist då denna grusväg långa perioder om året är den enda väg vi kan rida på. Misstänker att han inte ens kommer stanna nästa gång jag möter honom till häst, vilket känns läskigt och gör att jag drar mig för att rida. Jag vet inte vad mer han kan hitta på...detta har legat och grott i flera år och han har många konstiga ideér för sig. han gillar defentivit inte att vi har hästar och risken finns att han börjar krångla..

Vad gör man med en granne som inte går att resonera med, och som hellre hävdar sin egen rätt i trafiken än visar hänsyn för att undvika olyckor?

Finns väl inget uppenbart svar på detta, men vill gärna höra era tankar och hur ni hade hanterat detta.

Skönt att skriva av sig lite:grin:

/Annesofie
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Vilken slags väg det är är jag osäker på. En grusväg på ca 2km som ansluter till alla hus i området (ute på landet) Finns en vägförening som alla boende är med i.

Bonden var den som skvallrade för oss om vad han (grannen) ville få till, bonden har som tur är inga problem med att vi rider där, och det verkar ingen annan heller ha.

Denna väg kantas av "läskiga" saker så som en bondgård man måste rida igenom med kossor, traktorer, sågverk mm. Samt ganska mkt trafik och många hus med fotbollsspelande, skällande hundar,stora "plast pooler" mm. Så våra hästar är relativt miljötränade.

Motorcyklar har vi dock inte haft en chans att träna på då han nyligen skaffade den och det inte finns några andra i närheten.

Tycker att man kan sätta säkerheten i första rummet och visa lite respekt för andras liv och välmående.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Ur tafikförordningen

"1 kap. Allmänna bestämmelser
Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

Rider eller kör ni på vägen har ni alltså samma rättigheter som han och alla ska visa samma hänsyn. Detta borde ju vara självklart för en människa som har tagit körkort men du kan ju hänvisa till trafikförordningen.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

För att det inte ska bli mer bråk eller kanske en olycka t.o.m. så skulle jag ringt denna granne och bjudit in på fika och pratat lite om hur hästar fungerar och vad som kan hända, att man visar lite kompromissvilja. Kanske kan du t.o.m. smickra in dig lite och säga att det vore så snällt om han kunde komma över någon dag och åka runt lite med sin motorcykel fram och tillbaka så att din häst vande sig vid den. Sedan att det är han som inte visar så god hänsyn får man kanske svälja för den framtida grannsämjans skull och lirka lite med honom. :)
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Har också tänkt i dessa banor, men det tar emot av SÅ många anledningar.. Denne man är otroligt knepig att ha att göra med. Han har ett väldigt utpräglat "rätt ska va rätt" tänk (hans "rätt" då alltså:angel:) Men det kan ju vara värt att svälja stoltheten för att kunna rida lugnt och tryggt igen..
 
Sv: Galen granne-vad göra?

mm vissa människor är inte kloka.
Men testa omvänd psykologi, låt honom tro att han har rätt, men ändå få igenom din grundliga vilja. Så blir alla nöjda glada.

Eller gör som jag svälja sin stoltet, jag är bla säljare och träffar på rätt så udda människor ibland. Men bara att be om ursäkt för att man "finns" och säga ex. att det tänkte jag ej på, förlåt, va inte min mening. Men.. så har man ialla fall fått dem nöjda. Man får ju inte ta vad som helst men. Börjar man själv hia upp sig, eller verkligen måste ha rätt i alla punkter så brukar det bara ta hus i H*lvete. (huvudsaken är att man själv vet med sig att man gör rätt)
. Som den andre skrev att bjud över honom, han lär bli förvånad, och rätt så nollställd. Och där kan man även svälja sin egna stolthet, börja med att be om ursäkt för att det blev så himla fel förra gången, men att det kunde vara skönt att reda ut saker och ting så man vet vart man har varandra.:bow:

Lycka till, hoppas att det löser sig (om inte får du anmäla er till grannfejden) så får även vi andra se hur det går :p
 
Sv: Galen granne-vad göra?

men ush, vilken hemsk man!!! Tänk om de hade hänt en olycka?! MEn som de andra har sagt försök att prata vett i huvet på han funkar de inte. Får ni väl ta hjälp av andra grannar eller "gadda" ihop er att alla ska visa hänsyn till alla?=)
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Ja, det är lite läskigt. Allt annat trams han gör rör mig inte i ryggen, men när det gäller säkerheten när man är ute och rider så berör det mig i högsta grad! Jag vill inte ens utsätta mig för risken att han gasar förbi mig nästa gång jag möter honom till häst.

Knepigt värre det här..
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Jag kan tänka mig vad det är för väg och vem det är! Eller precis likadan!
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Först av allt så är inte din granne galen utan ser bara världen på ett annat sätt än du. Han har lärt sig hur han ska bete sig av sina föräldrar och följer bara en tradition om hur en redig man ska vara :grin:

Först av allt så hjälper det aldrig att skrika på den typen av människor utan man får helt enkelt förklara sin åsikte och sen försöka så in ett frö av sina egna åsikter för att få honom att tänka om. Jagtycker förslagetatt be honom komma upp och "vänja" hästarna vid MC är bra för då tar ni ett steg för att mötas och vill han inte ta nästa så har han förlorat och han kommer att veta om det även om han aldrig kommer att erkänna det.
Om ni möts igen och hästen reagerar så kan ni bara svara när han klagar "men vi bad ju dig hjälpa oss och du ville inte".

Lägg inte energi på att reta er på andra för det är inte värt det, ni mår bara själv dåligt av det. Blir ni irriterade så ignorera dem bara och var ännu trevligare än vanligt för då mår ni bra men de kommer att bli vääääldigt perplexa och inte veta vad de ska göra för de är bara vana vid att mötas av ilska. Det funkar rätt bra att få dem ur balans och själv känner man sig jäkligt nöjd med sig själv när man mött deras ignorans med ett leende och ett trevligt ord. Skitkul faktiskt!:rofl:
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Bara för att namnet stämmer betyder det inte att det är den personen som skrivit inlägget.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Håller med dig i mycket:) Dock irriterar jag mig inte på honom, jag är RÄDD för att hamna i en situation där jag eller häst kan bli skadade av att någon annan inte tänker på säkerheten, utan främst på sig själv och sina "rättigheter".

Tråkigt om det skall till en olycka innan folk fattar att hästar trots allt bara är hästar och inte går att kontrollera till 100% i alla situationer.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Hej AnneSofie,

Naturligtvis var det inte på skoj! Bara en utsträckt hand för att se om du ville ha hjälp!

Mvh
Jokum

Strix
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Tack för det, men som sagt-nej tack:)

Men vill du hitta material till ditt program tror jag du har en guldgruva här på bukefalos, finns garanterat många "grannfejder" som skulle behöva lösas:p
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Varför hoppade du inte av hästen och ledde förbi den?

Jag håller med gubben, har man inte trafiksäker häst har man inte ute på vägar att göra. Och måste man ut på vägen så får man hoppa av sin häst och leda den om man inte kan hantera den från ryggen.


100% trafiksäkra hästar finns det visst, kolla tex polishästar i new york.

Självklart måste man träna extremt för att få det så men det är knappast din grannes uppgift att hjälpa dig med...


Alltid onödigt att tjaffsa men det finns mer än ett sätt att se saker på...
 
Sv: Galen granne-vad göra?

Varför hoppade du inte av hästen och ledde förbi den?

Jag håller med gubben, har man inte trafiksäker häst har man inte ute på vägar att göra. Och måste man ut på vägen så får man hoppa av sin häst och leda den om man inte kan hantera den från ryggen.


100% trafiksäkra hästar finns det visst, kolla tex polishästar i new york.

Självklart måste man träna extremt för att få det så men det är knappast din grannes uppgift att hjälpa dig med...


Alltid onödigt att tjaffsa men det finns mer än ett sätt att se saker på...


Du har helt fel där "hästmänniska". Helt helt fel ! Man kan vara ute på vägarna med en häst som inte är trafiksäker. Det är alltid bil/buss/långtradare/motorcyklistförarens fel om något händer om inte hästföraren AVSIKTLIGT gjort något som gör skada.
En häst kan gå på landsväg även på 90 sträcka om de så vill så länge det inte är motortrafikled eller motorväg.
Läs nedanstående text (från Agria) kanske du förstår mer:


Reglerna i trafikförordningen gäller i tillämpliga delar för den som framför en häst i trafik. Ryttaren har liksom bilföraren skyldighet att iaktta och följa allmänna trafikregler och anvisningar.

Gångväg, cykelväg eller trottoar får inte man inte rida på. Ryttaren skall framföra sitt ekipage på körbanan om inte någon särskild ridbana finns anordnad. De ridande skall hålla sig så långt till höger som möjligt i körbanan. Om det finns vägren ska man använda sig av den. Man får dock inte färdas med häst på motorväg eller motortrafikled.

Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg så gäller väjningsplikt. Man skall ge tecken när man skall svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.

Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänster sida av ekipaget.

Rider eller leder man en häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.

Andra förare av fordon, som t.ex. bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik. De har en skyldighet vid omkörning att försäkra sig om att såväl häst och ryttare upptäcker dem. För att uppmärksamma hästekipaget på omkörning bör man då inte använda sig av signalhorn eller andra höga ljudsignaler om kan göra hästen orolig.

Skadestånd
Om en häst blir skrämd i samband med att den är i trafik och detta leder till någon forma av skada, kan skadeståndsansvar uppkomma. Skada kan uppkomma på såväl person som bil och häst och andra saker, t.ex. kläder.
I den mån skada uppkommer i följd av trafik med motordrivet fordon regleras ersättningsfrågorna i trafikskadelagen.

Personskada i följd av trafik med motordrivet fordon ersätts alltid och helt oberoende av om det förekommit vållande från förarens sida eller inte. I motsvarande mån gäller rätten till ersättning vid sakskada på sådan egendom som inte är motordrivet fordon i trafik eller befordras med det – d.v.s. t.ex. ersätts en häst som blir påkörd av ett motorfordon genom trafikförsäkringen. Då utgår liksom vid personskada ersättning ur fordonets försäkring oberoende av vållande på bilistens sida.

Det kan dock bli aktuellt med en jämkning (reducering) av ersättningen i de fall den skadelidande ryttaren är medvållande till skadan. Bedömningen görs utifrån ryttarens agerande då det är ryttaren som lider en sakskada om dennes häst blir skadad.

Till grund för en jämkning torde i första hand vara frågan om ryttaren har följt gällande trafikregler och anvisningar eller inte. En ryttare som t.ex. rider på fel sida av vägen eller korsar vägen på ett sätt som strider mot lokala trafikanvisningar eller trafikförordningen kan få sin ersättning jämkad på grund av medvållande. Likaså kan ryttaren enligt allmänna skadeståndsregler bli ansvarig mot bilföraren för skada som han eller hon genom oaktsamhet tillfogar bilen.
 
Sv: Galen granne-vad göra?

För det första sitter jag hellre kvar på hästen än riskerar en häst som sliter sig och springer lös på vägarna. Känns som att jag har mer kontroll uppe på hästryggen.

För det andra så är våra hästar trafiksäkra när det gäller bilar, traktorer mm. Dock inte motorcyklar än. Det krävs så lite av den som framför motorcykeln för att slippa riskera onödiga olyckor.

Jag saktar ALLTID ner bilen om jag möter ryttare eller någon som är ute och kör sin häst. Ser jag att hästen stirrar upp sig stannar jag, alt. stänger av bilen om det ser ut att behövas. Finns inte i min värld att tänka att denne minsann inte ska vara ute och rida på en häst som inte är 100% säker på allt och sedan bara gasa förbi utan att tänka en sekund på risken man utsätter ryttaren för.

Och visst finns det underbara hästar som är super coola i nästan alla situationer, men sen finns det ju faktiskt rätt många hästar som inte kommit lika långt i sin miljöträning.

Naturligtvis skulle jag aldrig ge mig ut i trafiken med en häst som var uppenbart rädd för bilar, men var det ju inte riktigt det det handlade om.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 355
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 058
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp