Gaedingakeppni

cress

Trådstartare
Har läst lite på forumet och andra ställen..
Ibland står det att man har 3 varv på sig att visa sina gångarter och på andra 3,5.. Vad gäller?..

Gärna lite tips och erfarenhet och gärna en "visnings"/program ide.. :)

Jag försöker lära mig lite om Gaedinga nämligen :)

Sv: Gaedingakeppni

Just ja,,, Har också sett att på gaedinga uttagningar kör dom ofta tex T3 också..
Bör man lägga ett eget program där eller rids det efter speaker?..
Tacksam för svar :)

Dyggur har gjort en jättebra beskrivning av Gæðingakeppni och hur den rids här. Där finns även hänvisning till reglementet hos FEIF.

T3 rids vad jag vet alltid enligt FIPO, och då är det fast gångartsföljd som gäller.

Kanske är jag extra trög/trött idag men jag förstår inte riktigt, måste få fråga:

Om man tävlar en 4 gångshäst som senior, skall man alltså rida B flokk, så långt är jag med.
Man MÅSTE alltså visa ökad tölt? Eller väljer man vilka av gångarterna hästen är bäst på?

Exempel: Start på en kortsida (efter hälsning till domarna) skritt 2/3 av första långsidan, gå över till tölt på nästa kortsida som sedan rids hela nästa långsida (då är vi uppe i ett varv?)
Nästa kortsida, gå upp i galopp som rids en långsida (alternativt två långsidor?) Då är vi uppe i 2 varv?
Sedan byte till trav som körs ett helt varv?
Kan man alltså rida så eller MÅSTE man visa samtliga??

Du måste visa samtliga gångarter (Bflokk: Skritt, trav, långsam tölt och ökad tölt och Aflokk: skritt, trav mellantölt, galopp och pass) och har så du en extra lång sida på dig att visa något som gick sämre = 3varv med 6långsidor på fem "gångarter".

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: Pilot
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka