När min ångest blir intensiv kring något praktiskt som i detta fallen med potatisen (fast i mitt fall oftast städning) har jag börjat inse att det verkar vara ett sätt för min hjärna att få saker gjorda.
Jag har ju också väldigt svårt med startmotorn och ju värre ett problem blir (det blir stökigare och stökigare, diskberget växer) desto svårare är det att ta tag i. Till slut blir inget alls gjort utan jag stoppar huvudet i sanden bara och försöker ignorera det. Tanken på att "jag borde" finns såklart alltid där men den går att skjuta bort. När jag så mår sämre och sämre över detta och tillslut börjar få riktig ångest av det så kommer jag till slut till en punkt där jag inser att det ända som lättar på den här vidriga känslan, är att ta tag i problemet.
Så jag städar lite. Jag kör oftast metoden att om jag gör något som är avslappnande, oftast typ spelar Hearthstone, så ska jag göra ett moment mellan varje match. Varje match tar 10-30 minuter så jag kör en, sedan kanske jag plockar ur diskmaskinen, kör en till, samlar ihop all pant, en till osv.. Vissa moment tar lite längre tid (men aldrig mer än typ max 10 minuter) och vissa går jättefort, men det blir ett sätt att beta av. Ångesten släpper ganska direkt när jag väl gjort ett par moment, även om jag inte "gör klart" den dagen.
Nu vet jag
@Wille att du säger att det är helt omöjligt för dig att göra något, men det tråkiga svaret är ju troligtvis att antingen får du bara tvinga dig själv till att göra något praktiskt för att lösa problemet, eller så får du bara härda ut ångesten. Kanske släpper den naturligt för dig efter ett tag ändå men för mig gör den iaf inte det så länge problemet kvarstår.