@Wille ett litet exempel
Jag riskerar som jag tidigare skrivit om att lagom till midsommar bli av med halva min försörjning.
Jag dricker rätt mycket läsk, jag äter en del godis, äter snabbmat ibland, köper lite blommor och annat mm. Dvs jag skulle kunna dra ner på kanske upp till 1000 kr i månaden genom att strypa snask och onödiga inköp samt tänka lite extra på matkostnad.
Jag har inte gjort det. Helt enkelt för att dra in på 1000 kr inte kommer göra någon reell skillnad om jag blir av med halva inkomsten. Jag kommer inte överleva pga de där 1000 kronorna. Det kommer saknas betydligt fler tusenlappar. Jag kommer heller inte hinna spara ihop någon buffert att leva på eller liknande.
Så, jag dricker min läsk, köper blommor till balkongen, äter lite godis och köper ost till smörgåsen. Tar en utelunch ibland. Däremot skulle jag inte köpa något stort/dyrt. Jag fick nyss ta bort min häst och vill gärna ha en ny men självklart kan jag inte ens tänka på häst innan jag sett vad som händer med inkomsten.
Jag har också en plan för vad jag ska göra om jag blir av med halva inkomsten. Eller jag har tre planer lite beroende på hur saker faller ut eller inte.
Så. Jag är medveten om ett potentiellt problem. Jag kan inte påverka själva beslutet. De ekonomiska indragningar jag kan göra i nuet är långt från tillräckliga för att förändra något. Alltså har jag valt att leva, försöka att inte oroa mig eftersom det inte är jag som bestämmer utfallet men ha en plan för vad jag gör om och när..
Ser du skillnaden jämfört med om jag skulle göra som du beskriver du gör. Att jag skulle ha ångest och må kasst här och nu för något som inte hänt. Att oroa mig för vad som skulle ske om 15 år. Om 25 år. Att måla skräckscenarios om att jag skulle hamna på gatan och gå hungrig. Att snudd på gå hungrig här och nu för att undvika det. Osv.
Edit för tillägg. OM det blir så att jag blir av med halva inkomsten är det såklart slut på både godis och läsk och en hel massa annat (i ett ytterst exempel så slut på både katter och bil och hus och..).