Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Tror inte det går när hela jag skriker nej, nej, nej. Jag har liksom inte förmågan att lösa akuta problem när de uppstår och måste lösa dem i förväg. Tror att det är autismen som ställer till det.

Och löser du dem i förväg?

Jag vet att autism lägger till svårigheter som andra inte har. Men autismen i sig omöjliggör inte att man t.ex. arbetar med sin ångest. Eventuellt skulle jag säga att autism kanske nödvändiggör att man jobbar med saker som andra slipper. Det är inte rättvist, men det kan vara så ändå.

Säger sig självt. Var ska man ens söka efter dem när man inte vet vilka de är?

Just därför potatisen måste sättas. Och så måste jag leva ännu snålare.
Om man inte vet vilka metoder som finns men man VILL arbeta med sin ångest eller fastnande i tankespiraler så kan man ju tex FRÅGA på buke, där det bara i din tråd finns otaliga exempel på personer som lyckats bryta det..

Men du KAN ju inte leva snålare har du sagt i tråd efter tråd?

Behöver ändå avlopp till bdt-vattnet.
Det kan du nog köra på ditt gamla.
Där handlar det mest om att kunna bli av med vattnet även när det är tjäle i marken.

Det sticker i ögonen på mig när du i princip anklagar alla som använder kommunalt avlopp för att vara miljösvin och inte bry sig om planeten medan du själv har WC på en dålig anläggning vars slam körs till det kommunala avloppsreningsverket.
Särskilt som du inte verkar det minsta uppdaterad på hur reningsverk fungerar i dagsläget.

Du kan redan i dag för en billig penning lösa det problemet för dig själv.
Och sedan så slipper du dessutom oron med att plötsligt behöva lägga en förmögenhet på ett nytt avlopp.

Dåtiden ger kunskap inför framtiden. Och jag vet redan nu hur jag ligger till med pension och det är inget som är positivt direkt. Jag har små till inga möjligheter att påverka pensionen.

Kunskap ja, men du målar fan på väggen långt innan färgen är blandad.

Du förutsätter att du aldrig kommer få ett jobb, med normal lön och tjänstepension. Att ditt bnb aldrig kommer dra i en stadig liten inkomst över säsong osv.

Och löser du dem i förväg?

Jag vet att autism lägger till svårigheter som andra inte har. Men autismen i sig omöjliggör inte att man t.ex. arbetar med sin ångest. Eventuellt skulle jag säga att autism kanske nödvändiggör att man jobbar med saker som andra slipper. Det är inte rättvist, men det kan vara så ändå.
Ja, jag försöker odla. Minska mina utgifter. Försöker få in extra pengar.
Om man inte vet vilka metoder som finns men man VILL arbeta med sin ångest eller fastnande i tankespiraler så kan man ju tex FRÅGA på buke, där det bara i din tråd finns otaliga exempel på personer som lyckats bryta det..

Men du KAN ju inte leva snålare har du sagt i tråd efter tråd?
Jag måste leva snålare. Köpa billigare mat. Odla mat själv. Katterna får också billigare mat nu. Inte köpa något som inte är absolut nödvändigt.
Det kan du nog köra på ditt gamla.
Där handlar det mest om att kunna bli av med vattnet även när det är tjäle i marken.

Det sticker i ögonen på mig när du i princip anklagar alla som använder kommunalt avlopp för att vara miljösvin och inte bry sig om planeten medan du själv har WC på en dålig anläggning vars slam körs till det kommunala avloppsreningsverket.
Särskilt som du inte verkar det minsta uppdaterad på hur reningsverk fungerar i dagsläget.

Du kan redan i dag för en billig penning lösa det problemet för dig själv.
Och sedan så slipper du dessutom oron med att plötsligt behöva lägga en förmögenhet på ett nytt avlopp.
Jag har inget alternativ till min nuvarande toalett. Sa ju att jag inte har möjlighet att skaffa dass just nu.

Kunskap ja, men du målar fan på väggen långt innan färgen är blandad.

Du förutsätter att du aldrig kommer få ett jobb, med normal lön och tjänstepension. Att ditt bnb aldrig kommer dra i en stadig liten inkomst över säsong osv.
Inget talar för att jag kommer att få jobb. Tyvärr. Och jag har redan förlorat alldeles för många år. Ett jobb nu och framåt skulle inte göra så stor skillnad.
Hink inne.
Med separering.
Och så får du bära ut bajset och kompostera det.

Typ så här.
https://www.avloppscenter.se/vara-p...ortable-camping-toilet-rescue-camping-25.html
Det kommer ju kommunen aldrig godkänna. Då måste den gamla toaletten monteras bort i så fall.

Och mina gäster lär inte vilja använda hink.

Kissar f.ö. själv i hink ibland för att ha något att gödsla med, men det är bökigt att sitta över en hink och sen lyckas torka sig också.

@Wille du skrev "Jag måste leva snålare. Köpa billigare mat. Odla mat själv. Katterna får också billigare mat nu. Inte köpa något som inte är absolut nödvändigt."

Men det där kommer utifrån vad du sagt själv inte ens lösa problemet med att du går minus varje månad? Dels för att du sagt att du inte köper onödigheter, men framförallt för att du redogjort för hur du dragit ner allt du kan redan. Och du orkar ju inte odla (själv) inte ens en enda potatis. Du kan inte äta vad som helst. Osv.

Och viktigt - du kan ju inte hänga upp hela odlingen på boendestöd?

Så förutom att stressa dig själv mer - vad det ger det för fördel eller vinst i realiteten?

Är det inte bättre planera utifrån verkligheten och vad som är reellt

Planera utifrån verkligheten och vad som är på riktigt tycker jag är den stora, viktiga utmaningen och förändringen som behöver ske.

Realistiska planer och förväntningar.

Att leva på skogsträdgård och AirBNB som pensionär är inte särskilt realistiskt. Det är ok att ha en dröm och ett mål, men sen kan verkligheten vara så du att hamnar i rullstol pga en bilolycka, eller bara är för gammal och skruttig för det, eller så är ingen intresserad av att hyra i ditt område.

Du KAN INTE låsa fast framtiden. Det går inte att ha kontroll över den. Och du kan inte förändra det förflutna heller.

Det jag tycker återkommer i alla dessa trådar är någon sorts panik inför att acceptera verkligheten.

Ja, jag försöker odla. Minska mina utgifter. Försöker få in extra pengar.

Jag måste leva snålare. Köpa billigare mat. Odla mat själv. Katterna får också billigare mat nu. Inte köpa något som inte är absolut nödvändigt.

Jag tycker mig se att du rätt ofta skriver "jag måste göra X för att kunna ha Y när jag blir pensionär, eftersom jag inte klarar Z". Men är inte grejen att det du först och främst behöver göra är att öka din fysiska och psykiska hälsa? Så kanske allt inte är samma lika, och premisserna inte är desamma, när du är pensionär?

Om du pressar dig själv till gränsen hela tiden nu, för att t.ex. kunna ha bil som pensionär, är det en överhängande risk att andra saker i ditt mående sätter krokben längs vägen. Varför är framtids-Wille så mycket viktigare än nutids-Wille?

Ett exempel: du kommer aldrig kunna kontrollera din Airbnb-uthyrning. Därför är det totalt poänglöst att ha ångest kring ev inkomst från den. Om den ger dig glädje, extrainkomst och en känsla av nöjdhet är den däremot toppenbra.

@Wille ett litet exempel
Jag riskerar som jag tidigare skrivit om att lagom till midsommar bli av med halva min försörjning.

Jag dricker rätt mycket läsk, jag äter en del godis, äter snabbmat ibland, köper lite blommor och annat mm. Dvs jag skulle kunna dra ner på kanske upp till 1000 kr i månaden genom att strypa snask och onödiga inköp samt tänka lite extra på matkostnad.

Jag har inte gjort det. Helt enkelt för att dra in på 1000 kr inte kommer göra någon reell skillnad om jag blir av med halva inkomsten. Jag kommer inte överleva pga de där 1000 kronorna. Det kommer saknas betydligt fler tusenlappar. Jag kommer heller inte hinna spara ihop någon buffert att leva på eller liknande.

Så, jag dricker min läsk, köper blommor till balkongen, äter lite godis och köper ost till smörgåsen. Tar en utelunch ibland. Däremot skulle jag inte köpa något stort/dyrt. Jag fick nyss ta bort min häst och vill gärna ha en ny men självklart kan jag inte ens tänka på häst innan jag sett vad som händer med inkomsten.

Jag har också en plan för vad jag ska göra om jag blir av med halva inkomsten. Eller jag har tre planer lite beroende på hur saker faller ut eller inte.

Så. Jag är medveten om ett potentiellt problem. Jag kan inte påverka själva beslutet. De ekonomiska indragningar jag kan göra i nuet är långt från tillräckliga för att förändra något. Alltså har jag valt att leva, försöka att inte oroa mig eftersom det inte är jag som bestämmer utfallet men ha en plan för vad jag gör om och när..

Ser du skillnaden jämfört med om jag skulle göra som du beskriver du gör. Att jag skulle ha ångest och må kasst här och nu för något som inte hänt. Att oroa mig för vad som skulle ske om 15 år. Om 25 år. Att måla skräckscenarios om att jag skulle hamna på gatan och gå hungrig. Att snudd på gå hungrig här och nu för att undvika det. Osv.

Edit för tillägg. OM det blir så att jag blir av med halva inkomsten är det såklart slut på både godis och läsk och en hel massa annat (i ett ytterst exempel så slut på både katter och bil och hus och..).

Senast ändrad:
Tror inte det går när hela jag skriker nej, nej, nej. Jag har liksom inte förmågan att lösa akuta problem när de uppstår och måste lösa dem i förväg. Tror att det är autismen som ställer till det.
Fick du ingen hjälp av habiliteringen? Jag fick min diagnos för några år sen och har gått nån typ autismkurs hos habiliteringen. Jag har redan gått i så mycket terapi så det var inte direkt några nyheter för mig, men den tog upp mycket om anpassningar man behöver göra för sig själv och hur man kan hantera olika saker. Du skriver ju ofta "kan inte" och argument till att saker inte funkar för dig, så det låter inte som du fått med dig nåt sånt alls.

@Wille du skrev "Jag måste leva snålare. Köpa billigare mat. Odla mat själv. Katterna får också billigare mat nu. Inte köpa något som inte är absolut nödvändigt."

Men det där kommer utifrån vad du sagt själv inte ens lösa problemet med att du går minus varje månad? Dels för att du sagt att du inte köper onödigheter, men framförallt för att du redogjort för hur du dragit ner allt du kan redan. Och du orkar ju inte odla (själv) inte ens en enda potatis. Du kan inte äta vad som helst. Osv.

Och viktigt - du kan ju inte hänga upp hela odlingen på boendestöd?

Så förutom att stressa dig själv mer - vad det ger det för fördel eller vinst i realiteten?

Är det inte bättre planera utifrån verkligheten och vad som är reellt
Det jag får dra in på är att köpa blommor. Inte köpa kläder alls. Inte köpa jord till odlingarna.

Och jag har nyss satt ett kilo potatis. Utan boendestöd.

Planera utifrån verkligheten och vad som är på riktigt tycker jag är den stora, viktiga utmaningen och förändringen som behöver ske.

Realistiska planer och förväntningar.

Att leva på skogsträdgård och AirBNB som pensionär är inte särskilt realistiskt. Det är ok att ha en dröm och ett mål, men sen kan verkligheten vara så du att hamnar i rullstol pga en bilolycka, eller bara är för gammal och skruttig för det, eller så är ingen intresserad av att hyra i ditt område.

Du KAN INTE låsa fast framtiden. Det går inte att ha kontroll över den. Och du kan inte förändra det förflutna heller.

Det jag tycker återkommer i alla dessa trådar är någon sorts panik inför att acceptera verkligheten.
Jag har inte tänkt leva på bara skogsträdgården och airbnb. Var fick du det ifrån? Det är tänkt som ett KOMPLEMENT till pension och bostadstillägg.
Jag tycker mig se att du rätt ofta skriver "jag måste göra X för att kunna ha Y när jag blir pensionär, eftersom jag inte klarar Z". Men är inte grejen att det du först och främst behöver göra är att öka din fysiska och psykiska hälsa? Så kanske allt inte är samma lika, och premisserna inte är desamma, när du är pensionär?

Om du pressar dig själv till gränsen hela tiden nu, för att t.ex. kunna ha bil som pensionär, är det en överhängande risk att andra saker i ditt mående sätter krokben längs vägen. Varför är framtids-Wille så mycket viktigare än nutids-Wille?

Ett exempel: du kommer aldrig kunna kontrollera din Airbnb-uthyrning. Därför är det totalt poänglöst att ha ångest kring ev inkomst från den. Om den ger dig glädje, extrainkomst och en känsla av nöjdhet är den däremot toppenbra.
Fast jag kan inte göra något åt min hälsa just nu. Jag kan bara vänta på remissen som läkaren skulle skicka. Och jag har ingen att prata med om mitt psykiska mående.

Fick du ingen hjälp av habiliteringen? Jag fick min diagnos för några år sen och har gått nån typ autismkurs hos habiliteringen. Jag har redan gått i så mycket terapi så det var inte direkt några nyheter för mig, men den tog upp mycket om anpassningar man behöver göra för sig själv och hur man kan hantera olika saker. Du skriver ju ofta "kan inte" och argument till att saker inte funkar för dig, så det låter inte som du fått med dig nåt sånt alls.
Jag har bara gått hos habiliteringen i några månader. Psykologen och jag håller på att reda i på vilket sätt jag är autistisk. Inget annat. Med arbetsterapeuten kommer jag ingenstans. Jag är för trött och de tips jag provar fungerar inte. Vi ska göra ett uppehåll till augusti.

Jag har inget alternativ till min nuvarande toalett. Sa ju att jag inte har möjlighet att skaffa dass just nu.
Men då kan det ju inte vara så viktigt.
Släpp det i stället och sluta tänka på det tills att du antingen kan göra något åt det eller måste göra något åt det.

Om det verkligen hade varit en viktig sak för dig så hade du ju gjort det för flera år sedan.
För miljön och planeten spelar det nog ingen roll.

Det jag får dra in på är att köpa blommor. Inte köpa kläder alls. Inte köpa jord till odlingarna.
Inte köpa kläder alls är ingen plan. Helt enkelt för det är omöjligt. Förr eller senare behöver man kläder och skor.

Blir kostnad för blommor och jord tillräckligt för att du ska gå plus? Du undviker den frågan in absurdum? Du har påstått i flera trådar du inte kan dra ner mer. Men framför sen med en dåres envishet i den här tråden att allt löser sig om du bara odlar och drar ner. Det känns som du bara duckar för att behöva inse?

HEJA att du satt potatis!

Jag tror nog @Wille behöver ha toalett om hon ska fortsätta hyra ut via Airbnb. Svårt att tro att gästerna känner sig bekväma med att göra sina behov i en hink eller synnerligen portabel campingtoalett
Ja absolut.
Men om @Wille är så angelägen om att minska avtrycket på planeten så kan hon ju använda andra lösningar för egen del.
Gästerna på Airbnb kommer inte att fylla på särskilt mycket i avloppet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 135
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama