Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Det är rätt länge sen jag var på ett reningsverk men processen lär ju inte ha ändrats så mycket. Fosfor är bara ett näringsämne. Det finns många fler som bara försvinner i ett stort reningsverk.

Slammet innehåller ämnen man inte vill ha på åkrarna eller i odlingar.

Det är länge sen jag läste om avlopp. Men jag tycker det är problem att kiss och bajs blandas. Kiss innehåller ju näringsämnen i bra koncentrationer för att göda växter med. Det gör inte fekalier. Fekalier behöver hanteras på ett annat sätt än kiss.
Nej, men det här måste du släppa.
Reningsverk fungerar inte som du tänker dig numera.

Jag citerar, steg 4 i processen:

"Slambehandling
Slammet från avloppsreningen går till rötkammare. Där bryts slammet ned med hjälp av bakterier och biogas (också kallad rötgas) bildas. Gasen består till två tredjedelar av metan och en tredjedel koldioxid. Efter rening av biogasen kan den användas som fordonsbränsle.

Rötslammet som blir kvar efter rötning innehåller kväve och fosfor och används som jordförbättringsmedel."

Ja, det har jag absolut gjort. I väldigt många år. Jag gillar höns och har funderat på var jag ska ha hönshuset och vem som kan hjälpa mig när någon måste nackas.

Men jag tror tyvärr att det där är en dröm som aldrig kommer att bli av. Jag kommer att bli än mer bunden än jag är av katterna. Och det finns ingen ekonomi i att hålla höns. Jag tänkte att jag i stället ska försöka hitta någon hönshållare som säljer ägg från höns som inte äter fiskmjöl och som har dem på ett hönsvänligt sätt.

Det kan jag inte svara på. Möjligen när jag blir pensionär. Sen kommer skördarna att öka från år till år.

Man får hålla isär äpplen och päron. Jag har ett flertal OLIKA problem. Vissa av dem kommer inte gå över. Andra kan gå över. Och när det som kan gå över går över så kommer jag att fungera bättre.
Fast en sak är helt säker, du kommer inte bli friskare ju äldre du blir. Det kommer komma andra krämpor. Hur ska du med din kropp som redan nu trilskas (för att du inte kan/vill/orkar) träna vara så i trim att du med 65 år ska orka allt som det innebär med en skogsträdgård. Om du ska leva på vad den ger är det en massa extra jobb pga det som odlas. Är ju inte som att skörda lite grönsaker som du kan stoppa i munnen direkt från plantan. Alltså jag jobbar med gamla (men så friska de kan bo hemma) och ingen, inte ens de som levt så förr pga kriget i detta land hade fixat detta jobb när åldern närmar sig 70.

För mig låter det inte realistiskt alls utan verkar mer vara en fix idé faktiskt.

Det är rätt länge sen jag var på ett reningsverk men processen lär ju inte ha ändrats så mycket. Fosfor är bara ett näringsämne. Det finns många fler som bara försvinner i ett stort reningsverk.

Det är länge sen jag läste om avlopp. Men jag tycker det är problem att kiss och bajs blandas. Kiss innehåller ju näringsämnen i bra koncentrationer för att göda växter med. Det gör inte fekalier. Fekalier behöver hanteras på ett annat sätt än kiss.
Jag undrar fortfarande vad du tänker att skillnaden ska bli mellan ditt och det kommunala?

Men blandas det inte i ett utedass? Iaf de jag har varit på.

Jag undrar fortfarande vad du tänker att skillnaden ska bli mellan ditt och det kommunala?
Skillnaden är att kommunen strutar i hur bra avlopp någon har hemma och drar in ändå och skickar räkningen som kan ansökas om att få på avbetalning om det inte går att lösa på annat sätt. Flera har överklagat men inte fått rätt.

Kommunens vatten kan du slippa om det anses tillräckligt bra.

Men blandas det inte i ett utedass? Iaf de jag har varit på.
Nej på utedass är det enkelt att skilja på kiss och bajs, man lägger i en insats och leder antingen iväg kisset eller samlar upp det separat om man vill använda det. Det gör "bajshinken" torrare och går snabbare att kompostera, vilket går att använda till jordförbättring efter två år i lagring.

Skillnaden är att kommunen strutar i hur bra avlopp någon har hemma och drar in ändå och skickar räkningen som kan ansökas om att få på avbetalning om det inte går att lösa på annat sätt. Flera har överklagat men inte fått rätt.

Kommunens vatten kan du slippa om det anses tillräckligt bra.
I det här fallet har ju @Wille sagt många gånger att avloppet är under all kritik.

Vilket i slutändan inte spelar någon roll vad någon tycker.
Näeva? Om willes enskilda avlopp inte uppfyller kraven behöver det ju bytas så småningom. Helst igår om det är så illa som Wille påstår. Antingen genom att kommunala ledningar dras dit eller ett nytt enskilt. Min fundering var vad som skulle göra det enskilda bättre än det kommunala, eftersom att det tydligen är bättre med enskilt avlopp.

Nej på utedass är det enkelt att skilja på kiss och bajs, man lägger i en insats och leder antingen iväg kisset eller samlar upp det separat om man vill använda det. Det gör "bajshinken" torrare och går snabbare att kompostera, vilket går att använda till jordförbättring efter två år i lagring.
Men får man inte samma ämnen i jorden via bajset då som man får via det slam från reningsverken som blir jordförbättring?

Jag förstår inte hur inte rena kan bli bättre än att rena bort medicin mm?

Men får man inte samma ämnen i jorden via bajset då som man får via det slam från reningsverken som blir jordförbättring?

Jag förstår inte hur inte rena kan bli bättre än att rena bort medicin mm?
:confused: Nu svarade jag bara på frågan om man kunde separera kiss och bajs på ett dass utan att det blev svårt. Smidigt i vår tidigare sommarstugan där det inte fanns vatten och avlopp.

För att svara på trådstarten så är det ju bara sjukvården som kan svara för vilka eventuella diagnoser du har/inte har.
Men din oro är ju väl befogad om du varje månad lever över dina tillgångar, pengarna kommer ju såklart att ta slut om det fortsätter så utan några förändringar.

Men det enda jag ser som du kan göra åt saken just nu är att vänta och se, om det kanske genom provtagning går att hitta en orsak till din trötthet. Går ju liksom inte att trolla med knäna och göra en massa grejer om det inte finns ork till det pga sjukdom.

Efter det och om du återfår energi så kan du börja planera för vad som är realistiskt att kunna genomföra för att förbättra din situation.

Jo det har ändrats massor.
T.ex. så gör man ju biogas numera och det är riktigt bra.

Så läs på igen om det senaste.

Det där har man fått mycket mer bukt med idag jmf med förr.

Hur är ett enskilt avlopp bättre?
Det är inte alls vad jag har kunnat läsa mig till.
Hmm, jag börjar ana något här.

Jag förstår vad du är inne på, vad grejen är med avloppet, varför du vill ha skogsträdgård och så vidare.

MEN: är det rimligt att du sätter kravet på sig själv att "rädda världen", när du inte är frisk nog, inte tillhör neuromajoriteten i ett alltmer majoritetsanpassat samhälle, och har ett riktigt stort psykologiskt bagage?

Varför FÅR inte du vara snäll mot dig själv, för dig själv? Vad är det inom dig som stoppar dig, som låser fast dig i de här situationerna, där du gör det alltmer omöjligt för dig själv?

Det är kanske inte just DU som ska fysiskt tillverka den där skogsträdgården och ha det mest miljövänliga avloppet? Även om du i en utopi vill vara den personen, så är du ju rent objektivt inte lämplig för att vara det.

Du kan inte. Och det ÄR OK. Det är ok att du inte har orken för ens en endaste potatis. Du behöver inte bära ansvaret för världen på dina axlar, det enda som händer är att du gör dig själv mer och mer olycklig.

Förstår du vad jag menar? Det kräver en total omställning av din identitet, jag förstår det. Men den här versionen, just den här egoberättelsen, håller dig olycklig. Varför ska du fortsätta göra så mot dig själv?
Men ska jag bara sitta och lalla då och inte göra något vettigt av mitt liv? Vad är då poängen med att leva?
Något reningsverken kan göra som ett enskilt inte kan är att rena kiss från läkemedelsrester, som inte alls är bra att det kommer ut i naturen i de mängderna det gör nu, framförallt hormoner.
De gör de väl inte alls.
Fast en sak är helt säker, du kommer inte bli friskare ju äldre du blir. Det kommer komma andra krämpor. Hur ska du med din kropp som redan nu trilskas (för att du inte kan/vill/orkar) träna vara så i trim att du med 65 år ska orka allt som det innebär med en skogsträdgård. Om du ska leva på vad den ger är det en massa extra jobb pga det som odlas. Är ju inte som att skörda lite grönsaker som du kan stoppa i munnen direkt från plantan. Alltså jag jobbar med gamla (men så friska de kan bo hemma) och ingen, inte ens de som levt så förr pga kriget i detta land hade fixat detta jobb när åldern närmar sig 70.

För mig låter det inte realistiskt alls utan verkar mer vara en fix idé faktiskt.
Du verkar tro att en skogsträdgård kräver en massa jobb (när den är etablerad). Det gör den inte.

Jag har panik för att pengarna inte kommer att räcka när jag är pensionär. Måste ju ha råd med mer än bara vad som håller mig vid liv, t.ex. en bil för att kunna ta mig till och från affären.

Jaha, och hur gör du i ditt avlopp i dag då?

Slambilen som tömmer trekammarbrunnen häller sedan ut innehållet i det kommunala avloppsreningsverket.
Så om du har WC blir det inte bättre med enskilt avlopp.
Med stora lastbilar som bokstavligen skall köra runt på skiten.

Så läs på igen.
Men jesus, jag ska ju göra om avloppet för att det jag har inte är bra.

Men alltså, nu är det total rundgång i tråden. Den började med GAD, tog en engagerad sväng över sättpotatis och har nu landat i avloppsrening - tills den kommer tillbaka till det vanliga: dina pengar kommer inte räcka om 15 år och utan odling har du inget liv. Vinner du något annat än ännu sämre mående på att dra det igen?

Det här går säkert i kategorin "råd du inte vill ha". Men jag tror att din energi räcker mycket längre om du släpper morgondagen ett tag. Du har ju utmaningar med din hälsa som är nu. När du får bukt med dem kan din tillvaro komma att se annorlunda ut. Ingen av oss vet hur världen och livet kommer se ut om 15 år, i vare sig det stora eller lilla.

Hur gynnar det dig att sitta och ha panik om huruvida du har råd med bil som pensionär? Jag vet att det är svårt att inte gå in i ångestsnurror, men det absolut bästa du kan göra för din hälsa och din ekonomi är att släppa det för nu.

Ditt fokus nu behöver vara på att du ska må bra nu. Inte sen. Nu. Du gillar trädgård och odling. Nu är absolut bästa tiden. Om 15 år finns inte. Du kan kalla det hur flummigt som helst, men så är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 175
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 942
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V