Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Jo, det stämmer. Jag kommer att behöva göra om mitt avlopp. Därför är jag jättestressad över att jag har fått ta av avloppspengarna för att överleva. Men det är inte så höga krav på ett avlopp om man kopplar bort toaletten. Har ju liksom ändå tänkt ha ett utedass som komplement.

Jag har läst om massor av pensionärer som inte har råd att leva bra. Det finns inte pengar till oförutsedda utgifter. De har inte råd med bil.
Fast du vill väl ändå inte bo utan inomhustoalett som gammal?

Jag tror att du behöver läsa på litet mer om hur de kommunala reningsverken fungerar.
Det är ett miljömässigt mycket bra system utom om det behöver bredda för att något går fel.
Jag har varit på studiebesök på reningsverk och inte blivit imponerad. Kiss och bajs blandas ju och det är ju helt galet. Det är problem med att bli av med slammet.

Min mammas katter låter också bli hönsen. Möjligt att det kanske är intressant med de nykläckta men de stängslas in i bur tills de är lite större. Däremot råkade en tidigare schäfer ta en. Det var mest sannolikt att hon missbedömde hur sköra de var för schäferkäkar. Hon gömde hönan i stallet och brydde sig inte mer om den (och vågade aldrig mer röra hönsen).

Jag vet några där katterna komplett ignorerade hönsen under en längre tid, tills de inte gjorde det längre. Man kan inte komma ifrån att katter i grunden har stark jaktdrift
Jo men de flesta katter ger sig inte på djur som är större än dem själva. Särskilt inte djur inom familjen. Så aldrig nånsin hört om problem med katt och höns. Därav min förvåning.

Det kan ju räcka att jag själv skördar 50% och säljer resten som självplock. Eller låter det vara. Vem har sagt att produktionen nätt och jämt täcker mitt eget behov och att jag måste skörda allt av den anledningen?

Nej. Jag kommer att deppa ihop fullständigt. Ge upp. För inget är någon idé längre. Livet måste ha en mening om jag ska orka fortsätta kämpa.

Ja. Exakt. Avloppet. Det är skillnad på avlopp och avlopp. Väldigt stor skillnad t.o.m. Här kan jag installera ett avlopp som fungerar som det ska och ta vara på de näringsämnen som hamnar där. I hyreshus spolas allt ner och försvinner utan att man tar vara på de resurser som avloppet innehåller.

Mitt hus har delvis renoverats sönder. Men i grunden är det ett sunt hus byggt av timmer. Jag har möjlighet att återställa.

Jag har liksom inte pengar att köpa mat för när jag blir gammal. Inte nu heller för den delen. Är fattig som en jävla kyrkråtta.

Undrar lite hur det kan vara svårt att hålla mer än en sak i huvudet samtidigt. Att ha skogsträdgård är inte för att uppnå EN sak, utan FLERA saker.

Måla inte fan på väggen. Jag är inte kroniskt sjuk.

Perenna grönsaker blir man inte så mätt på. Man behöver annat också.
Kan du inte berätta vad skillnaden är (blir?) mellan ditt avlopp och ett kommunalt och varför enskilt är bättre än kommunala?

Men har du läst på om hur processen går till?

Och när var du på ett reningsverk?
Att kiss och bajs blandas är inte något problem eftersom att fosforn tas om hand.
Det är rätt länge sen jag var på ett reningsverk men processen lär ju inte ha ändrats så mycket. Fosfor är bara ett näringsämne. Det finns många fler som bara försvinner i ett stort reningsverk.

Slammet rötas ju och då blir det biogas. Det som blir kvar blir gödning, jord, täckmedel mm. Processen ger en del fjärrvärme med.
Hur blir det bättre i ett enskilt avlopp?
Slammet innehåller ämnen man inte vill ha på åkrarna eller i odlingar.

Kan du inte berätta vad skillnaden är (blir?) mellan ditt avlopp och ett kommunalt och varför enskilt är bättre än kommunala?
Det är länge sen jag läste om avlopp. Men jag tycker det är problem att kiss och bajs blandas. Kiss innehåller ju näringsämnen i bra koncentrationer för att göda växter med. Det gör inte fekalier. Fekalier behöver hanteras på ett annat sätt än kiss.

Det är rätt länge sen jag var på ett reningsverk men processen lär ju inte ha ändrats så mycket. Fosfor är bara ett näringsämne. Det finns många fler som bara försvinner i ett stort reningsverk.

Slammet innehåller ämnen man inte vill ha på åkrarna eller i odlingar.

Det är länge sen jag läste om avlopp. Men jag tycker det är problem att kiss och bajs blandas. Kiss innehåller ju näringsämnen i bra koncentrationer för att göda växter med.

Hmm, jag börjar ana något här.

Jag förstår vad du är inne på, vad grejen är med avloppet, varför du vill ha skogsträdgård och så vidare.

MEN: är det rimligt att du sätter kravet på sig själv att "rädda världen", när du inte är frisk nog, inte tillhör neuromajoriteten i ett alltmer majoritetsanpassat samhälle, och har ett riktigt stort psykologiskt bagage?

Varför FÅR inte du vara snäll mot dig själv, för dig själv? Vad är det inom dig som stoppar dig, som låser fast dig i de här situationerna, där du gör det alltmer omöjligt för dig själv?

Det är kanske inte just DU som ska fysiskt tillverka den där skogsträdgården och ha det mest miljövänliga avloppet? Även om du i en utopi vill vara den personen, så är du ju rent objektivt inte lämplig för att vara det.

Du kan inte. Och det ÄR OK. Det är ok att du inte har orken för ens en endaste potatis. Du behöver inte bära ansvaret för världen på dina axlar, det enda som händer är att du gör dig själv mer och mer olycklig.

Förstår du vad jag menar? Det kräver en total omställning av din identitet, jag förstår det. Men den här versionen, just den här egoberättelsen, håller dig olycklig. Varför ska du fortsätta göra så mot dig själv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 179
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka