Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Det här har ju varit uppe förr, och jag tror jag läste det även tidigare i tråden.
Försök släppa tankarna på att allt ska bli som förut, att du ska få en massa energi och orka driva stora projekt.

Försök istället träna dig på mindset:et "jag gör det jag kan i den situationen jag nu är".
Alltså om orken är begränsad, fundera på vad du realistiskt kommer att orka med och släpp resten av dina krav på dig själv.

En mer tillåtande och förstående syn på dig själv tror jag att kan minska din ångest också.

I lägenhet har du ingen kontroll på avloppet. Och man måste köpa allt vilket innebär transporter. Du har heller ingen kontroll över de material som använts för att bygga lägenheten.

Och jag skulle inte klara av att bara kunna röra mig 2 km hemifrån.
Hänger inte med nu? Avloppet?

Har du kontroll över vilka material som använts för att bygga ditt hus?

Nu var poängen att det är bättre för planeten att bo i lägenhet och inte köra bil. Du köper väl massa saker nu också? Hela sommaren köper jag grönsaker från en lokal gård, de levererar till byarna häromkring med elbil. Bättre för klimatet om jag och mina grannar bor i lägenheter och handlar av dessa, än att alla ska ha varsitt hus och varsin odling.

Vill du bo i hus och ha skogsträdgård för att det är ett intresse är det ju en sak, men tror du kan släppa tankarna på att det är viktigt för planeten.

En del sjukdomar är kroniska.

Planera inte en massa saker för "när jag blir frisk" om stressen inför framtiden bidrar till att hålla dig sjuk.

Den lägsta arbetsinsatsen men störst mängd mat i vårt klimat tror jag ärligt talat att en trädgård med mycket ätbara perenner plus kål och kaniner har.

Skogsträdgård är ett fint komplement men inte något att satsa alla korten på. Det framtida klimatet kan bli tufft för träd, det vet vi inte. Och att skörda, torka, och laka ut ekollon är jävulskt mycket jobb jämfört med att plocka kålblad.

Planera inte en massa saker för "när jag blir frisk" om stressen inför framtiden bidrar till att hålla dig sjuk.

Den lägsta arbetsinsatsen men störst mängd mat i vårt klimat tror jag ärligt talat att en trädgård med mycket ätbara perenner plus kål och kaniner har.

Skogsträdgård är ett fint komplement men inte något att satsa alla korten på. Det framtida klimatet kan bli tufft för träd, det vet vi inte. Och att skörda, torka, och laka ut ekollon är jävulskt mycket jobb jämfört med att plocka kålblad.
Nä, det där med att förbereda ekollon lät verkligen inte kul. Jag googlade för jag blev nyfiken.

Fast nyss var ju anledningen till att du måste ha skogsträdgård att det var det enda sättet du kunde försörja dig på när det kom till maten? Så att inte skörda lär inte vara något alternativ?
Det kan ju räcka att jag själv skördar 50% och säljer resten som självplock. Eller låter det vara. Vem har sagt att produktionen nätt och jämt täcker mitt eget behov och att jag måste skörda allt av den anledningen?

Det här har ju varit uppe förr, och jag tror jag läste det även tidigare i tråden.
Försök släppa tankarna på att allt ska bli som förut, att du ska få en massa energi och orka driva stora projekt.

Försök istället träna dig på mindset:et "jag gör det jag kan i den situationen jag nu är".
Alltså om orken är begränsad, fundera på vad du realistiskt kommer att orka med och släpp resten av dina krav på dig själv.

En mer tillåtande och förstående syn på dig själv tror jag att kan minska din ångest också.
Nej. Jag kommer att deppa ihop fullständigt. Ge upp. För inget är någon idé längre. Livet måste ha en mening om jag ska orka fortsätta kämpa.

Hänger inte med nu? Avloppet?

Har du kontroll över vilka material som använts för att bygga ditt hus?

Nu var poängen att det är bättre för planeten att bo i lägenhet och inte köra bil. Du köper väl massa saker nu också? Hela sommaren köper jag grönsaker från en lokal gård, de levererar till byarna häromkring med elbil. Bättre för klimatet om jag och mina grannar bor i lägenheter och handlar av dessa, än att alla ska ha varsitt hus och varsin odling.

Vill du bo i hus och ha skogsträdgård för att det är ett intresse är det ju en sak, men tror du kan släppa tankarna på att det är viktigt för planeten.
Ja. Exakt. Avloppet. Det är skillnad på avlopp och avlopp. Väldigt stor skillnad t.o.m. Här kan jag installera ett avlopp som fungerar som det ska och ta vara på de näringsämnen som hamnar där. I hyreshus spolas allt ner och försvinner utan att man tar vara på de resurser som avloppet innehåller.

Mitt hus har delvis renoverats sönder. Men i grunden är det ett sunt hus byggt av timmer. Jag har möjlighet att återställa.

Jag har liksom inte pengar att köpa mat för när jag blir gammal. Inte nu heller för den delen. Är fattig som en jävla kyrkråtta.

Undrar lite hur det kan vara svårt att hålla mer än en sak i huvudet samtidigt. Att ha skogsträdgård är inte för att uppnå EN sak, utan FLERA saker.

Måla inte fan på väggen. Jag är inte kroniskt sjuk.

Perenna grönsaker blir man inte så mätt på. Man behöver annat också.

Nej. Jag kommer att deppa ihop fullständigt. Ge upp. För inget är någon idé längre. Livet måste ha en mening om jag ska orka fortsätta kämpa.

--
Måla inte fan på väggen. Jag är inte kroniskt sjuk.
Fast det du skriver om din situation nu är att du mår skit, hela livet är en kamp och du orkar ingenting etc. Dvs du ÄR om det du skriver stämmer redan där du är rädd för ska hamna.

Och du har saknat ork och haft det motigt i många år. Det är kroniskt. Du var själv sagt att du inte kommer bli av med ångest eller med det eller det. Det är kroniskt.

Jag kanske får en varning nu men jag ogillar starkt ditt kappvändande när du inte får de svar du vill och då går till någon sorts motattack genom att påstå att allt du sagt är fel och däremot indirekt nedvärderar all energi användare lagt på att tro på det du sagt och försökt hjälpa dig med det!

Ja. Exakt. Avloppet. Det är skillnad på avlopp och avlopp. Väldigt stor skillnad t.o.m. Här kan jag installera ett avlopp som fungerar som det ska och ta vara på de näringsämnen som hamnar där. I hyreshus spolas allt ner och försvinner utan att man tar vara på de resurser som avloppet innehåller.
Har inte du ett avlopp som kommer underkännas och som du inte har råd att fixa? Tror kommunala avlopp är bättre då.
Jag har liksom inte pengar att köpa mat för när jag blir gammal. Inte nu heller för den delen. Är fattig som en jävla kyrkråtta.
Jag har svårt att förstå varför du inte skulle ha råd att köpa mat faktiskt, massor av människor lever på garantipension och har råd?
Undrar lite hur det kan vara svårt att hålla mer än en sak i huvudet samtidigt. Att ha skogsträdgård är inte för att uppnå EN sak, utan FLERA saker.
Det är inte svårt, jag förstår att det har flera syften för dig men bemötte delen om att det är bra för planeten.

Det kan ju räcka att jag själv skördar 50% och säljer resten som självplock. Eller låter det vara. Vem har sagt att produktionen nätt och jämt täcker mitt eget behov och att jag måste skörda allt av den anledningen?
Du har ju sagt att det måste täcka upp då du inte har råd att köpa mat, så otroligt mycket skörd kan man väl inte få att man ska täcka upp hela sitt årsbehov samt även kunna sälja av? I vilket fall som heslt innebär det ju ändå en himla massa jobb att ta tillvara på allt, ännu mer om man dessutom ska sälja. Och sedan ska allting lagas från grunden. Och detta då även i pensionsålder som du nämnde, när kroppen blir allt äldre och slitnare så ska detta göras år ut och år in?

Som sagt är inte det kanske att ta sig lite vatten över huvudet när du samtidigt säger att det är stört omöjligt, ja omöjligt för dig att idag gå ut och peta ner en (1) endaste liten potatis i jorden?

De är dock rätt skötselkrävande om man har dåligt med ork tyvärr (och man behöver om man inte kan det själv ha någon som kan nacka när det behövs osv)

Dock är det himla trevligt ha dem sprättandes
Orken kan dock hänga ihop med ND. Jag vet själv att jag har extremt lite ork, främst för att ta hand om mig själv. Men jag kan ta hand om djur hur mycket som helst nästan, utan att tappa orken. Så det är inte säkert att det blir samma sak med djur.

Som tex nu, sambon är iväg med jobbet, jag sitter här och är skithungrig. Men det finns inget i mig som orkar gå och fixa mat. Skulle jag däremot ha en kompis här som var hungrig så skulle jag fixa mat DIREKT, det skulle inte ens kännas jobbigt, tvärtom så skulle det ge mig energi.

Nu vet jag givetvis inte om det är samma för @Wille, men för mig är detta jättetydligt. Jag kan inte ta hand om mig själv på ett bra sätt. Men andra är jag mästare på.

Har du funderat på att ha höns? Du får ägg som ju är näringstätt och du har gott om mark att hålla dem på. @Wille
Ja, det har jag absolut gjort. I väldigt många år. Jag gillar höns och har funderat på var jag ska ha hönshuset och vem som kan hjälpa mig när någon måste nackas.

Men jag tror tyvärr att det där är en dröm som aldrig kommer att bli av. Jag kommer att bli än mer bunden än jag är av katterna. Och det finns ingen ekonomi i att hålla höns. Jag tänkte att jag i stället ska försöka hitta någon hönshållare som säljer ägg från höns som inte äter fiskmjöl och som har dem på ett hönsvänligt sätt.

Men när kommer produktionen vara uppe i den skalan?
Det kan jag inte svara på. Möjligen när jag blir pensionär. Sen kommer skördarna att öka från år till år.

Fast det du skriver om din situation nu är att du mår skit, hela livet är en kamp och du orkar ingenting etc. Dvs du ÄR om det du skriver stämmer redan där du är rädd för ska hamna.

Och du har saknat ork och haft det motigt i många år. Det är kroniskt. Du var själv sagt att du inte kommer bli av med ångest eller med det eller det. Det är kroniskt.

Jag kanske får en varning nu men jag ogillar starkt ditt kappvändande när du inte får de svar du vill och då går till någon sorts motattack genom att påstå att allt du sagt är fel och däremot indirekt nedvärderar all energi användare lagt på att tro på det du sagt och försökt hjälpa dig med det!
Man får hålla isär äpplen och päron. Jag har ett flertal OLIKA problem. Vissa av dem kommer inte gå över. Andra kan gå över. Och när det som kan gå över går över så kommer jag att fungera bättre.

Orken kan dock hänga ihop med ND. Jag vet själv att jag har extremt lite ork, främst för att ta hand om mig själv. Men jag kan ta hand om djur hur mycket som helst nästan, utan att tappa orken. Så det är inte säkert att det blir samma sak med djur.

Som tex nu, sambon är iväg med jobbet, jag sitter här och är skithungrig. Men det finns inget i mig som orkar gå och fixa mat. Skulle jag däremot ha en kompis här som var hungrig så skulle jag fixa mat DIREKT, det skulle inte ens kännas jobbigt, tvärtom så skulle det ge mig energi.

Nu vet jag givetvis inte om det är samma för @Wille, men för mig är detta jättetydligt. Jag kan inte ta hand om mig själv på ett bra sätt. Men andra är jag mästare på.
Bra poäng där! Absolut kan det vara annorlunda med djur

Man får hålla isär äpplen och päron. Jag har ett flertal OLIKA problem. Vissa av dem kommer inte gå över. Andra kan gå över. Och när det som kan gå över går över så kommer jag att fungera bättre.
Vilket är det du tänker som kan gå över? Alltså inte för att säga emot dig utan för att det jag sett är just att du tycker att saker inte kommer kunna ändras, och att det är därifrån din stress för tex pensionen kommer.

Har inte du ett avlopp som kommer underkännas och som du inte har råd att fixa? Tror kommunala avlopp är bättre då.

Jag har svårt att förstå varför du inte skulle ha råd att köpa mat faktiskt, massor av människor lever på garantipension och har råd?

Det är inte svårt, jag förstår att det har flera syften för dig men bemötte delen om att det är bra för planeten.
Jo, det stämmer. Jag kommer att behöva göra om mitt avlopp. Därför är jag jättestressad över att jag har fått ta av avloppspengarna för att överleva. Men det är inte så höga krav på ett avlopp om man kopplar bort toaletten. Har ju liksom ändå tänkt ha ett utedass som komplement.

Jag har läst om massor av pensionärer som inte har råd att leva bra. Det finns inte pengar till oförutsedda utgifter. De har inte råd med bil.

Vilket är det du tänker som kan gå över? Alltså inte för att säga emot dig utan för att det jag sett är just att du tycker att saker inte kommer kunna ändras, och att det är därifrån din stress för tex pensionen kommer.
Tröttheten!

Och depressionen.

Stressen för pensionen fanns långt innan jag blev trött och deprimerad. Mycket långt innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 149
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 790
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 926
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023