Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur min pension blir har nog funnits med mig i kanske 15 år eller så. Jag tänker att allt kommer att gå åt helvete när jag blir pensionär för jag har inte jobbat så mycket och har knappt någon tjänstepension. Jag har ju levt på tidsbegränsad sjukersättning och bostadstillägg och pengarna räcker inte då. Så jag gör back-up planer. Tänker hela tiden på hur jag ska klara mig. Hur jag ska kunna tjäna extra och att jag ska odla för att kunna påverka min matkostnad. Idag har jag suttit och och googlat på garantipension, bostadstillägg m.m. För att se vad jag behöver klara mig på. Oron har inte minskat.

Det här går säkert i kategorin "råd du inte vill ha". Men jag tror att din energi räcker mycket längre om du släpper morgondagen ett tag. Du har ju utmaningar med din hälsa som är nu. När du får bukt med dem kan din tillvaro komma att se annorlunda ut. Ingen av oss vet hur världen och livet kommer se ut om 15 år, i vare sig det stora eller lilla.

Hur gynnar det dig att sitta och ha panik om huruvida du har råd med bil som pensionär? Jag vet att det är svårt att inte gå in i ångestsnurror, men det absolut bästa du kan göra för din hälsa och din ekonomi är att släppa det för nu.

Ditt fokus nu behöver vara på att du ska må bra nu. Inte sen. Nu. Du gillar trädgård och odling. Nu är absolut bästa tiden. Om 15 år finns inte. Du kan kalla det hur flummigt som helst, men så är det.
Fast jag har ju sett det gå åt helvete förut och jag vill inte hamna där igen. Jag vill vara förberedd. Om jag lämnar allt åt slumpen så går det åt helvete.

Fast jag har ju sett det gå åt helvete förut och jag vill inte hamna där igen. Jag vill vara förberedd. Om jag lämnar allt åt slumpen så går det åt helvete.
Men vad är den konkreta planen då? Jag menar det inte som ifrågasättande utan mer att du kanske borde sätta dig och planera och kanske komma fram till var svåra eller stora beslut behöver tas. Du vill ju bo kvar i huset och inte flytta till lägenhet så det måste väl vara det viktigaste, vad mer är viktigt och vad är mindre viktigt? Att ha bil? katterna? Något annat?

Det känns liksom lite genomgående genom alla dina trådar att du oavsett vilka råd du får, verkligen inte är villig att kompromissa med något. Du vet vad du vill ha och inget annat duger, att välja bort, ta ett sämre alternativ eller tänka om helt verkar otänkbart. Så vad är planen?

Om du har gjort en kalkyl, och ser att den inte går ihop utan att, som du säger, den personliga konkursen är nära, då måste ju en konkret förändring göras. Det i sig är kanske inte superrelaterat till ditt mående? Så vida inte provtagning och eventuellt medicinering kan göra dig så pass frisk att du kallt kan räkna med att få en stadig lön och bra inkomst innan pengarna är slut. Men du har ju flera gånger sagt att det är omöjligt så då är det ju något annat som måste ge vika i så fall.

Att vara förberedd betyder ju generellt att man agerar på ett sätt som får det väntade utfallet att slå så väl som möjligt. Att "förbereda sig" genom att bara sitta och vänta på apokalypsen är ju inte att egentligen vara förberedd utan det är bara att tvinga sig själv över att må dåligt redan innan det faktiskt blir aktuellt och det är ju fruktansvärt onödigt. Att inte göra något åt situationen är ju precis samma sak som att lämna det åt slumpen.

Men vad är den konkreta planen då? Jag menar det inte som ifrågasättande utan mer att du kanske borde sätta dig och planera och kanske komma fram till var svåra eller stora beslut behöver tas. Du vill ju bo kvar i huset och inte flytta till lägenhet så det måste väl vara det viktigaste, vad mer är viktigt och vad är mindre viktigt? Att ha bil? katterna? Något annat?

Det känns liksom lite genomgående genom alla dina trådar att du oavsett vilka råd du får, verkligen inte är villig att kompromissa med något. Du vet vad du vill ha och inget annat duger, att välja bort, ta ett sämre alternativ eller tänka om helt verkar otänkbart. Så vad är planen?

Om du har gjort en kalkyl, och ser att den inte går ihop utan att, som du säger, den personliga konkursen är nära, då måste ju en konkret förändring göras. Det i sig är kanske inte superrelaterat till ditt mående? Så vida inte provtagning och eventuellt medicinering kan göra dig så pass frisk att du kallt kan räkna med att få en stadig lön och bra inkomst innan pengarna är slut. Men du har ju flera gånger sagt att det är omöjligt så då är det ju något annat som måste ge vika i så fall.

Att vara förberedd betyder ju generellt att man agerar på ett sätt som får det väntade utfallet att slå så väl som möjligt. Att "förbereda sig" genom att bara sitta och vänta på apokalypsen är ju inte att egentligen vara förberedd utan det är bara att tvinga sig själv över att må dåligt redan innan det faktiskt blir aktuellt och det är ju fruktansvärt onödigt. Att inte göra något åt situationen är ju precis samma sak som att lämna det åt slumpen.
Planen är att odla och få mat från trädgården. Att hyra ut via airbnb. Har det inte framkommit?

Jag försöker också få till en provtagning. Läkare skulle skicka remiss för att jag ska få bli sövd inför provtagning.

Jobb med bra lön lär jag inte få så då faller jag tillbaka till planen att odla min mat och hyra ut via airbnb.

Tycker inte alls att jag bara sitter och väntar på kraschen. Men jag blir ju inte mindre orolig för det eftersom jag inte vet vilket helvete jag kommer att drabbas av. Nu har jag t.ex. fått bilkrångel på halsen igen.

Det viktiga i mitt liv är att få bo kvar, att kunna behålla katterna. Och jag måste ha bil här eftersom busstrafiken är så undermålig och jag kan inte köra moppe på vintern (och inte heller tror mig klara av att åka kommunalt). Trodde att även detta varit tydligt.

Jag måste också få ha något meningsfullt att göra. Att bara sitta mår jag inte bra av. Meningslösa hobbys som exempelvis broderi har jag heller ingen större glädje av. (Broderar när jag är uttråkad.)

Dåtiden är inte facit vare sig för nutid eller framtid.

Sannolikt skulle du må avsevärt bättre i kropp och knopp om du inte är i konstant läge av katastrofen-står-bakom-nästa-hörn.
Dåtiden ger kunskap inför framtiden. Och jag vet redan nu hur jag ligger till med pension och det är inget som är positivt direkt. Jag har små till inga möjligheter att påverka pensionen.

Du kan inte kontrollera allt. Det kommer att gå bättre med både planerna och det praktiska trädgårdsarbetet när du är fysiskt friskare. Du sätter krokben för dig själv om du ska försöka styra din framtid från den plats där du är nu. Jag kan inte veta, men utifrån ser det väldigt mycket ut som om en del av din energibrist i vardagen beror på den här framtidspaniken.

Har du hört metaforen att vissa människor är som bilar som har larmet inställt på att gå igång om så ett löv faller på motorhuven? Det är ju inte konstruktivt, men det är naturligt, särskilt om det hänt grejor förut. Om man inte vill att det ska äta upp all ens energi att vara så katastrofberedd hela tiden, måste man göra något åt det.

Du kan inte kontrollera allt. Det kommer att gå bättre med både planerna och det praktiska trädgårdsarbetet när du är fysiskt friskare. Du sätter krokben för dig själv om du ska försöka styra din framtid från den plats där du är nu. Jag kan inte veta, men utifrån ser det väldigt mycket ut som om en del av din energibrist i vardagen beror på den här framtidspaniken.

Har du hört metaforen att vissa människor är som bilar som har larmet inställt på att gå igång om så ett löv faller på motorhuven? Det är ju inte konstruktivt, men det är naturligt, särskilt om det hänt grejor förut. Om man inte vill att det ska äta upp all ens energi att vara så katastrofberedd hela tiden, måste man göra något åt det.
Fast jag kan ju inte göra något åt det.

Jag behöver en plan. Jag behöver veta att jag ska göra x om y händer. Att göra en plan när något redan hänt kommer göra att jag hamnar på sjukhus. Hjärtinfarkt, stresskollaps eller annat.

Fast jag kan ju inte göra något åt det.

Jag behöver en plan. Jag behöver veta att jag ska göra x om y händer. Att göra en plan när något redan hänt kommer göra att jag hamnar på sjukhus. Hjärtinfarkt, stresskollaps eller annat.
Det finns visst metoder för att få bukt med sin ångest. Att bestämma sig för att just du inte kan göra något åt det, verkar som en ganska dålig strategi.

Din strategi just nu verkar vara att när ångesten snurrar igång gör du en tråd här. Folk kommer då med välvilliga eller frustrerade råd, och du blir irriterad och trängd. Skulle du säga att det är rätt uppfattat?

Kan du tänka dig att försöka en annan metod, eller kombinera med en annan metod, som kan ge dig större makt över nuet? En sådan skulle väl kunna vara att gå ut och peta ner en potatis i jorden. Det är att ta kontroll över sin framtid.

Jag säger inte att du inte ska skriva här, jag tycker det är utmärkt att ventilera. Men som ångestlindring och metod för att fixa nuet och framtiden verkar det inte konstruktivt alls.

Det finns visst metoder för att få bukt med sin ångest. Att bestämma sig för att just du inte kan göra något åt det, verkar som en ganska dålig strategi.

Din strategi just nu verkar vara att när ångesten snurrar igång gör du en tråd här. Folk kommer då med välvilliga eller frustrerade råd, och du blir irriterad och trängd. Skulle du säga att det är rätt uppfattat?

Kan du tänka dig att försöka en annan metod, eller kombinera med en annan metod, som kan ge dig större makt över nuet? En sådan skulle väl kunna vara att gå ut och peta ner en potatis i jorden. Det är att ta kontroll över sin framtid.

Jag säger inte att du inte ska skriva här, jag tycker det är utmärkt att ventilera. Men som ångestlindring och metod för att fixa nuet och framtiden verkar det inte konstruktivt alls.
Fast de metoderna är ju inte tillgängliga för mig, vilka det nu är.

Jag har redan provat yoga och det funkade inte.

Men jesus, jag ska ju göra om avloppet för att det jag har inte är bra.
Det kostar i princip ingenting att redan i dag gå över till en lösning med urinseparering och kompostering av bajs.
Du behöver inte göra om hela avloppet för att låta bli att blanda kiss och bajs.
Då blir det varken kiss eller bajs i din trekammarbrunn, eller vad du nu har.
Då kan du också spara pengar på att tömma brunnen mer sällan.
Och så bidrar du inte till att hälla kiss och bajs i det kommunala avloppsreningsverket.

Nå, har du WC i ditt hus som du använder?

Men du blir ju inte mer förberedd för att du har ångest. Att du mår skit nu förändrar ju inget om 15 år. Det är liksom det som är poängen flera av oss envist försökt få fram. Att du måste arbeta med din ångest här och nu för den gör inget positivt för dig varken i kort eller långt lopp.

Att planera för något är bra. Att oroa sig, ha ångest, ta ut katastrofer i förskott, stressa över sånt man inte kan påverka osv är inte bra och inte att planera eller förbereda sig. Det är att övertänka och stressa.

Fast de metoderna är ju inte tillgängliga för mig, vilka det nu är.

Jag har redan provat yoga och det funkade inte.
En av metoderna är acceptans. En annan är det som kallas för självmedkänsla. Båda innebär att man måste träna på det, göra övningar. Det kommer inte av sig självt. Det finns jättebra böcker att låna på biblioteket, kostar inte ett öre.

Du inledde tråden med att du undrar om du har generaliserad ångest. Det kanske du har, jag vet inte. Men det spelar ingen roll om du inte tänker försöka göra något åt det. Att försöka göra något åt ångesten är en mycket bättre investering i framtiden än alla ekonomiska och praktiska planer i världen.

Planen är att odla och få mat från trädgården. Att hyra ut via airbnb. Har det inte framkommit?
I dagsläget där du beskriver hur du helt saknar ork är den planen bara snäppet bättre än att planera att vinna på lotto.

Dels för att du idag inte kan påverka det, och det är idag du behöver lösa din ekonomi som du beskriver det. Att du som du beskrivit är månader från att förlora huset är ju betydligt viktigare att planera för än hur du ska äta under pensionen.

Dels för att den planen förutsätter mer ork, vilket är en parameter du idag inte kan kontrollera eller påverka. Kanske får du mer ork i framtiden. Kanske inte. Kanske finns en fysisk orsak till orken. Kanske inte. Kanske kan den behandlas. Kanske inte.

Gör en realistisk plan som utgår från hur det är här och nu.

En av metoderna är acceptans. En annan är det som kallas för självmedkänsla. Båda innebär att man måste träna på det, göra övningar. Det kommer inte av sig självt. Det finns jättebra böcker att låna på biblioteket, kostar inte ett öre.

Du inledde tråden med att du undrar om du har generaliserad ångest. Det kanske du har, jag vet inte. Men det spelar ingen roll om du inte tänker försöka göra något åt det. Att försöka göra något åt ångesten är en mycket bättre investering i framtiden än alla ekonomiska och praktiska planer i världen.
Det är bl.a det jag tycker om med mindfulness, att man får träna på att öva upp sin självmedkänsla!

Det kostar i princip ingenting att redan i dag gå över till en lösning med urinseparering och kompostering av bajs.
Du behöver inte göra om hela avloppet för att låta bli att blanda kiss och bajs.
Och så bidrar du inte till att hälla kiss och bajs i det kommunala avloppsreningsverket.

Njae, det är möjligt att det inte kostar några jättepengar att sätta torrtoalett men det ska anmälas, handläggas osv så några tusenlappar och en liten väntan behövs ju. Och ork.

Njae, det är möjligt att det inte kostar några jättepengar att sätta torrtoalett men det ska anmälas, handläggas osv så några tusenlappar och en liten väntan behövs ju. Och ork.
Visserligen.
Men sedan så behöver inte @Wille oroa sig över avloppet något mera
Så det är en utmärkt investering.
Besparingen för minskat behov av slamtömning har snart betalat för det hela.

Ok. Jag vet inte hur jag skapar ett urinseparerande system nästan gratis. Det billigaste jag kan komma på är att bygga ett utedass. Och det har jag inte möjlighet till just nu.

Klart jag har WC. Vad skulle jag annars ha? Kan ju inte gå ut i trädgården och skita i en grop.

Men du blir ju inte mer förberedd för att du har ångest. Att du mår skit nu förändrar ju inget om 15 år. Det är liksom det som är poängen flera av oss envist försökt få fram. Att du måste arbeta med din ångest här och nu för den gör inget positivt för dig varken i kort eller långt lopp.

Att planera för något är bra. Att oroa sig, ha ångest, ta ut katastrofer i förskott, stressa över sånt man inte kan påverka osv är inte bra och inte att planera eller förbereda sig. Det är att övertänka och stressa.
Jag fattar men ser inte att det är möjligt.

Tror inte det går när hela jag skriker nej, nej, nej. Jag har liksom inte förmågan att lösa akuta problem när de uppstår och måste lösa dem i förväg. Tror att det är autismen som ställer till det.

Men om du inte ens vet vilka metoder det är hur vet du att de inte är tillgängliga för dig??
Säger sig självt. Var ska man ens söka efter dem när man inte vet vilka de är?

I dagsläget där du beskriver hur du helt saknar ork är den planen bara snäppet bättre än att planera att vinna på lotto.

Dels för att du idag inte kan påverka det, och det är idag du behöver lösa din ekonomi som du beskriver det. Att du som du beskrivit är månader från att förlora huset är ju betydligt viktigare att planera för än hur du ska äta under pensionen.

Dels för att den planen förutsätter mer ork, vilket är en parameter du idag inte kan kontrollera eller påverka. Kanske får du mer ork i framtiden. Kanske inte. Kanske finns en fysisk orsak till orken. Kanske inte. Kanske kan den behandlas. Kanske inte.

Gör en realistisk plan som utgår från hur det är här och nu.
Just därför potatisen måste sättas. Och så måste jag leva ännu snålare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 135
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama