Gå utan eksemtäcke nåra timmar?

Tibra

Trådstartare
Tjo!
Jag undrar om man skulle kunna låta sin eksemhäst få gå ute utan täcke på dagarna.. och ta på det sen då kvällen börja komma?'
Min islänning har eksem och hon har fått haft täcke på sig dygnet runt i sommar.. nu börjar hösten å det blir lite kallt..
igår blåste det och jag såg ingen skymt av knott.. därför lät jag henne gå ute på dagen utan täcke och tog på henne det senare..
idag var det väldigt varmt.. spola av henne med vatten.. tog på henne flughuvan och släppte ut henne i hagen igen, med täcket blir hon så varm och bara hänger i skuggan, utan går hon faktiskt ut och betar när solen är mitt på himlen.. såg heller inga spår av knott.. kan jag göra så? Eller gör jag fel..
åker dit före 6 tiden på kvällen för att ta på henne täcke..
snälla nån som kan säja om jag gör fel eller om man faktiskt skulle kunna göra så?
/L

Sv: Gå utan eksemtäcke nåra timmar?

Varför spola henne?
Jag låter min gå utan täcke nu då jag inte upptäckt några knott.Han betar lugnt o fint hela dagarna men också kvällarna o han är en eksem ponny med gravt eksem.Märker du att hon besväras så gör som du beskrev.

Shettisar skrev:
Varför spola henne?
Jag låter min gå utan täcke nu då jag inte upptäckt några knott.Han betar lugnt o fint hela dagarna men också kvällarna o han är en eksem ponny med gravt eksem.Märker du att hon besväras så gör som du beskrev.

hehe det där med spola menades inte nått med eksemen att göra.. det skrev jag bara ändå för att det var en sån varm dag..
ja på kvällarna kommer ju knotten fram så då vågar jag inte ha henne utan täcke.. dessutom har även hon grav eksem..
bor ju i västernorrland och här är det ju lite knott..vet du ungefär vilken tid de kommer fram?

Här är det värsta tiden för knott-allergiska hästar. Augusti och september är värst. Hästen har klarat sej hela sommaren och immunförsvaret har kämpat hela sommaren mot knotten. Det är NU vi ska skydda hästen så gott det går!! Immunförsvaret klarar inte mer o en ny knottsvärm kommer igen minst två ggr till.

Balderum skrev:
Här är det värsta tiden för knott-allergiska hästar. Augusti och september är värst. Hästen har klarat sej hela sommaren och immunförsvaret har kämpat hela sommaren mot knotten. Det är NU vi ska skydda hästen så gott det går!! Immunförsvaret klarar inte mer o en ny knottsvärm kommer igen minst två ggr till.

men jag märker ju inga knott fören sent på kvällen :eek:

En annan sak..
Min pålla har väldigt fettig man/svans och päls.. det beror väl på täcket?
Fast jag tvättade det så mycket jag kunde med både varmvatten och tvättmedel i badkaret och duschade hästen vart hon ändå skitig efter att hon fick ha på sig täcket sedan..
finns det något som verkligen gör rent täcket?
Och en sista sak.. kommer knotten till de rena eller smutsiga hästarna?

Tvättmaskin
Knotten biter på allt - men det är bara allergiska hästar du märker det på...

Jag har täcke på dygnet runt på min eksemhäst o jag smörjer med en jättebra salva som skyddar honom mot knotten o jag upplever inga problem med "fettig" häst.

Jag har flera täcken och byter två ggr vecka, tvättar dem i 40 gr maskin i såpa.

Knotten bryr sej inte om ifall hästen är ren el skitig.

Vill du ha tips på salvan får du kontakta mej.

hejzan skrev:
Tvättmaskin
Knotten biter på allt - men det är bara allergiska hästar du märker det på...

det täcket jag har får inte tvättas i tvättmanskin.. hööks eksemtäcke..

Balderum skrev:
Jag har täcke på dygnet runt på min eksemhäst o jag smörjer med en jättebra salva som skyddar honom mot knotten o jag upplever inga problem med "fettig" häst.

Jag har flera täcken och byter två ggr vecka, tvättar dem i 40 gr maskin i såpa.

Knotten bryr sej inte om ifall hästen är ren el skitig.

Vill du ha tips på salvan får du kontakta mej.

ja jag har ju tyvärr bara ett täcke.. hööks och det tävttas inte i tvättmaskin..:(sedan har inte min pålla sår, "så jag tror de medel jag använt är rätt bra"sår har hon bara kring mulen och lite uppåt "vilket jag inte fattar eftersom hon är skyddad där hela tiden" nått tips om det? hehe..
men jag tycker så synd om henne då det är kokhett om dagarna och hon måste bära täcke på sig.. så då tänkte jag hon fick vara fri från det nu när jag inte märker några knott..

Handtvätt med såpa som gäller eller galltvål ;)
Min vallack var väldigt smutsig denna sommaren så för första gången sen jag köpte honom (4 år sedan) så tvättade jag av honom med Hexocil(när såren läkt) o efter den tvätten har han hållt sig superfin.
Men han har givetvis fått ha täcke ändå.Knotten brukar vara som värst vid skymning o gryning.

Tibra skrev:
det täcket jag har får inte tvättas i tvättmanskin.. hööks eksemtäcke..

Jag ha tvättat mitt h**kstäcke i maskin många ggr...minst 7-8 ggr i år iallafall, 40 grader och tvättsåpa....inget knepigt har hänt med det alls...

martha skrev:
Jag ha tvättat mitt h**kstäcke i maskin många ggr...minst 7-8 ggr i år iallafall, 40 grader och tvättsåpa....inget knepigt har hänt med det alls...

är du helt säker att det går då? så att det inte förstörs! För jag menar jag vill inte förstöra ett sånt dyrt täcke som inte ens jag köpt sedan står det ju att det är handtvätt som gäller..

Shettisar skrev:
Handtvätt med såpa som gäller eller galltvål ;)
Min vallack var väldigt smutsig denna sommaren så för första gången sen jag köpte honom (4 år sedan) så tvättade jag av honom med Hexocil(när såren läkt) o efter den tvätten har han hållt sig superfin.
Men han har givetvis fått ha täcke ändå.Knotten brukar vara som värst vid skymning o gryning.

Vart kan man få tag i det där Hexocil? Är det ett slags hästschampo eller vad?

ja jag har då tvättat det i maskin och det har som sagt inte hänt nåt negativt med det....jag knäpper ihop benbanden och maggjordarna och det runt svansen..sen in i maskin...det blir ju superäckligt utan ordentlig tvätt och risken är väl att det kletet som blir kliar ÄNNU värre och då kliar dom sönder täcket...

martha skrev:
ja jag har då tvättat det i maskin och det har som sagt inte hänt nåt negativt med det....jag knäpper ihop benbanden och maggjordarna och det runt svansen..sen in i maskin...det blir ju superäckligt utan ordentlig tvätt och risken är väl att det kletet som blir kliar ÄNNU värre och då kliar dom sönder täcket...

jaha okej.. men då har man ett till problem.. man har ju föräldrar som inte låter en tvätta hästgrejor i tvättmaskinen :mad:

Jag skulle aldrig låta en exemhäst gå utan täcke, visserligen har de hästar jag stött på haft väldigt mycket exem. Men den vi har nu skulle aldrig kunna gå utan täcke ett par timmar, då skulle både man och svans och en del del päls vara borta!

Hon har gått med täcke konstant hela sommaren (inte inne alltså, och hon har stått inne på nätterna), och hon har lyckats få bort 2/3 av svansen, ½ manen och hela pannluggen.

Men hon har som sagt mycket problem med exem...

trazel skrev:
Jag skulle aldrig låta en exemhäst gå utan täcke, visserligen har de hästar jag stött på haft väldigt mycket exem. Men den vi har nu skulle aldrig kunna gå utan täcke ett par timmar, då skulle både man och svans och en del del päls vara borta!

Hon har gått med täcke konstant hela sommaren (inte inne alltså, och hon har stått inne på nätterna), och hon har lyckats få bort 2/3 av svansen, ½ manen och hela pannluggen.

Men hon har som sagt mycket problem med exem...

okej det där lät som Tibra förra sommaren "då hade hon inget täcke" I år har hon faktiskt lite man kvar, luggen och svans "fast det är ju inte sådär charmigt och fluffigt" som det ska vara.. hon har ingen möjlighet att klia sig någonstans! Det är viktigt.. kliar det sig så blir det ännu värre och det kliar ännu mer..har jag märkt på Tibran.. Dessutom fick hon stå in om nätterna då vi jobbat hårt och länge ute men annars kunde hon gå ute dygnet runt fast det var knott ute.. med täcke..men tillbaka inomhus.. stod hon inne stod hon i ett hörn i en stor box..fastbunden :crazy: låter hemskt men hon led inte av det och har varit spiltevan nåra år sen förr..där hade hon ingen möjlighet att kunna klia sig någonstans..mot väggen kliade hon svansen men den lindade jag in med en benlinda.. funkar kanon! se till att det sitter! Sedan, boxväggen..där la vi chabrak och vojlokar över "fast det var rätt högt upp" men för säkerhets skull..
I sommar stod hon inte hemma utan jag hade henne hos en kompis.. där vi kunde använda deras box som var större än den där hemma.. där hemma kunde hon klia sönder sig rejält om hon ville! Så låt inte hästen klia sig..!!!
*Heltäckande täcke
*Ta bort alla saker/skydda/ eller ringa om med hagband- som hon kan klia sig på
*Duscha en gång i veckan med ett miljövänligt schampo, typ mjällschampo men själv använder jag aloe som finns på h**ks, duschning brukar vara skönt.
*Smörj in hårbotten på både svans, man o lugg även om det inte är sår där, med kanske nylanders eller något annat medel..
* och kan du inte ha hästen fastbunden eller stå i en box där den kan nå för å klia sig så skulle jag låta den gå ute dygnet runt..för kliar hon/han är det kört! Visst vill man ta in den om de är knottsvärm ute.. men täckena brukar funka..

Men du gör säkert mycket av detta jag tipsat om..och funkar det bra som du gjort hitills så ska man väl fortsätta så..men jag tänkte mest på att hästen din inte hade någon man, svans eller lugg kvar.. det måste väl bero på att den kliat sig nånstans?

*hemskt när det kliar då man inte kan/får klia sig, testa själv, men vad ska man göra?*

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 083
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt