Gå upp i klasserna?!

Donnatello

Trådstartare
När bestämde ni er för att ni var redo för en högre klass i fälttävlan? Var det efter att antal placeringar eller helt enkelt när ni hade haft bra känsla och resultat i terrängen? Upplevde ni skillnaden mellan debutant och lätt som stor? Berätta gärna om era erfarnheter! //Jennifer

Sv: Gå upp i klasserna?!

Jag går upp en klass när jag har en bra känsla i nuvarande klass. Resultaten bryr jag mig inte så mycket om. Hellre gå upp en klass och utvecklas än att stanna bara för att plocka rosetter.
Tycker jag iaf.

Med min rutinerade häst har jag gått upp en klass så fort jag varit kvalad dock inte nu längre när det är tvåstjärnigt som är nästa klass.

De andra hästarna/ponnyerna jag ridit som aldrig tidigare gått fälttävlan har jag tagit det mkt lugnare med där handlar det om att skaffa rutin och åter rutin. Tycker det skall kännas som man bara leker sig runt terrängen innan man går upp en klass.

Okej, kan ju erkänna på en gång att jag aldrig startat fälttävlan själv, men har nyligen tagit kortet och under teorigenomgången sa de att man kan räkna med ungefär ett år i varje klass, så att man inte bara kvalar vidare och missar en massa erfarenheter...

men som sagt, det är ju bara vad jag hört...

Det är nog en bra riktlinje i alla fall om både häst och ryttare skall debutera.

Har nu ridit hela förra säsongen med felfria starter i debutant dock med ngt tidsfel i ngn klass. Är nu i valet och kvalet om jag ska debutera lätt i tranemo vi kommer träna där nästa vecka så då kan man ju se hur det känns. Har ni andra kommit igång med terrängträningarna? //Jennifer

Jag tycker åxå att ett år i varje klass kan vara ganska lagom iaf om häst och ryttare är lika gröna.
Jag red 3 st debutant (stannade ut oss på vattnet i den första, allt annat flöt på till 100%) och sen startade jag lätt klass.
Red 1 höst (2 starter) + 1 vår (5 starter) i lätt klass. Debuterade CNC* vid midsommar. Red sen en lätt klass efter sommaruppehållet och sen * resten av hösten.
Förra året red jag * hela våren och startade en ** i början av sommaren. Sen blev det några internationella * + JEM resten av året.
Planen för i år är en * som uppvärmning sas och sen **.

Nu har jag iofs aldrig haft några problem med ngt särskilt - har man ngt problem kan det ju krävas längre tid i ngn klass.
Jag tycker att det är viktigast att stanna längre i lätt och * - det är väldigt utbildande klasser för både häst och ryttare.

När jag har känt mig hyfsat säker i en klass under en tid har jag gått upp en klass, oavsett om det har gällt fälttävlan eller hoppning. Att känna mig hyfsat säker innebär inte att jag alltid har fått placering, men att man kommer runt utan stopp eller diverse andra problem.

Tycker inte att man behöver låsa fast sig en viss tid i en klass, däremot kan det vara bra att ha som tumregel att man kanske stannar i en klass under en säsong.

När jag har känt mig hyfsat säker i en klass under en tid har jag gått upp en klass, oavsett om det har gällt fälttävlan eller hoppning. Att känna mig hyfsat säker innebär inte att jag alltid har fått placering, men att man kommer runt utan stopp eller diverse andra problem.

Tycker inte att man behöver låsa fast sig en viss tid i en klass, däremot kan det vara bra att ha som tumregel att man kanske stannar i en klass under en säsong.

Jag tycker inte att det räcker med hyfsat säker, utan jag vill känna att det är plättlätt nästan på gränsen till tråkigt enkelt, särskilt i terrängen.
Sen är placeringar osv oväsentliga - den dagen allt flyter på i alla tre grenar blir man placerad iaf.

Förstår vad du menar och tycker absolut att du har rätt, naturligtvis ska man ju egentligen inte gå upp en klass förrän man är stensäker.

Men under vissa perioder har man ju lite "tidspress", exempelvis junior eller YR-tiden som går väldigt fort, då kanske man inte väntar tills man är stensäker, utan gör en chansning och går upp en klass när det känns hyfsat säkert.

Jag tycker att det är viktigast att stanna längre i lätt och * - det är väldigt utbildande klasser för både häst och ryttare.

Håller med där! Lätt klass och enswtjärnig känns som de klasser man kanske stannar längst i. när det kommer upp mot 2-3* så är det ändå högt, och mest skillnad tekniskt. Som de andra också sagt - viktigast är att man verkligen är redo - STRESSA för guds skull inte. Rid en extra lätt klass, en extra debutant och HA KUL! det är ändå det vi är ute efter, hoppas jag ;) gör man nått man inte är redo för blir det ändå bara kajko! krääm

Men under vissa perioder har man ju lite "tidspress", exempelvis junior eller YR-tiden som går väldigt fort, då kanske man inte väntar tills man är stensäker, utan gör en chansning och går upp en klass när det känns hyfsat säkert.

Vilket innebär att man tar en onödig risk att få bakslag = korkat. Tycker jag iaf.

Jag har ju då en erfaren häst (Kanske är annorlunda med en unghäst)
Jag red en säsong med henne debutand. Andra tävlingssäsongen startade jag lätt klass. Detta var första gången jag red fälttävlan, kanske hade varit annorlunda om jag var en erfaren fälttävlansryttare själv....

Ja, med erfaren häst eller erfaren ryttare kan man gå lite snabbare upp i klasserna, om allt funkar såklart.

Jag la inte så mkt tid i lätt eller * klass för det kändes meningslöst för min häst som hade så lätt för sig däremot la vi flera år i ** klass eller Msv A som det då hette (och ja det var ju ett mellanting mellan * och **)

Jo, nu har ju inte jag varit med så länge, men våran * bana (ungefär, är väl lite ändrad iaf) var förut en Msv A - så förut kanske det var mer lämpligt så som du gjorde och red mer Msv A :idea:

Har nu efter 7 felfria debutanter i år och förra året med en 2:a plac i tranemo och en 10:e plats i mariestad bestämt mig för att ta steget upp i lätt klass. Har tänkt att debutera i falkenberg om det blir ngn tävling där. Ngn som vet hur den banan ser ut?

Men innan dess får det bli en deb till i trollhättan.

När jag red ponny gick jag upp i klasserna aldeles för fort, ville ju hinna "hela vägen" innan 18... Det var kanske inte så bra... Nu på storhäst känns det skönt att inte ha tidspress, utan kunna ta klasserna som de kommer. Har inte debuterat än, ska göra det till hösten, men jag vet ju hur osäkert det blir om man snabbar på så jag kommer rida massvis med deb innan jag går upp i lätt.:bump:

Ja jag kan sakna dom där Msv A faktiskt för det var lite svårare än * och inte så svårt ibland som ** mycket för att Msv A inte hade så lång bansträckning som ** har idag. Dom flesta som hade Msv A förr gjorde om sina banor till * mycket pga att dom inte hade tillräckligt långa banor för att kunna ha ** klass. Men saken var att man kunde få rida lite svåra saker i Msv A men inte på så långa banor

Jag minns att de CIC** som tex Baldersnäs och Duseborg hade gick på deras svårklassbanor med lite modifikationer

Jennifer och Cinna har valt att gå upp direkt. De gick tvåa Debutant med felfritt på hinder i båda. Sen red de visserligen en Debutant som inte var inplanerad men lagtävlingen flyttades och då gick de också nolla på hinder i terrängen.
Dock är det kanske skillnad när de har tävlat LA hopp tillsammans och ponnyn tidigare gått LA dressyr och Msv B hopp.
De ska iaf debutera Lätt på söndag :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 632
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024