Gå på tygeln?

R

Rebecca-M

Hejsan!
Nu är jag snart inne på mitt 8.e år inom ridningen, och jag möter ofta personer som är så fixerade vid att få sina hästar att "gå på tygeln " att dem sågar ner hästarna för att det ser bra ut.

Tål kritk om detta, men när jag ser min kompis som nyss fått en häst, sitta på hästen och lägga sig på manken och liksom dra tyglarna ner mot marken så hästens huvud dras ner, tycker jag hon , och dem som sågar hästarna har fått fel uppfattning om vad "gå på tygeln " är.

Gå på tygeln, är väl enligt mig , ett omskrivet ord för att gå i form, och det arbetar man ju fram efter hand under ridningen, och hur ärligt känns det egentligen ifall man gör som min kompis då?

Tål somsagt kritik lämna ett inlägg här innan du går:devil:

Sv: Gå på tygeln?

Så som din kompis gör är ju ingen äkta bra arbetsform. Men hon anser nog att det är lika vackert ändå bara för att hon drar ner huvudet=den krökta(avknäppta?!) halsen. Och för ett otränat öga så ser det kanske också ut som en välriden arbetande häst, det tar ju ett tag innan man fattar att det är hela kroppen som ska "gå på tygeln" och inte att det är en böjd nacke. (Jag strävade efter en böjd nacke när jag gick på ridskola) Men jag tycker oftast att den hopknycklade formen kommer av stressade hästar som bara springer med hårda/slitande ryttare.

Okunskap skulle jag säga är anledningen.. Det finns de som lyssnar och lär sig sen finns det de som tycker att dom är bäst och inte tar in någonting... Tyvärr vet jag alltförmånga av den senare kategorin, och då vet jag ändå bara en.

Sen är det ju svårt att rida en häst rätt, man måste få misslyckas. Men att göra som din kompis är ingen väg till att lyckas.

Senast ändrad:

Joo, håller med absolut..

Det är synd, och det funkar ju liksom, om man tvingar ned hästen på tygeln kan det både för ett ovant öga ( som du säger) , men även för ryttaren kännas bättre och kontrollerat om hästen går prydligt, men det är ju långt ifrån en fulländad form...

Jag håller med dig. Man ser väldigt ofta folk som sitter och sågar sina hästar i munen så att huvudet vajar fram och tillbaka och måste böja på huvet för att det upplever sågningen som obehag...
När jag var på läger en gång så skulle våra ledare rida och alla satt och sågade sina hästar och tyckte det var "fint" med en häst som böjde på halsen...
Form för mig är när hästen trampar under sig och sänker huvudet så att det blir mer rörelse frihet i bäkenet och ryggen höjs så att hästen bör ryttaren med sina muskler. Det bästa sättet att lära sig rätt att ta hjälp av en BRA intruktör!!! ;)
24033293.jpg

Hittade en någolunda bra bild.

Ha det gött och ursäkta alla stavfel!! :D:D

Senast ändrad av en moderator:

Bra skrivet, beröm ^^

Joo, det är ju tyvärr så att folk fastnar för mycket på nacken att de glömmer att det viktigaste är ju att arbeta fram formen ärligt och få bakbenen att jobba, och efterhand kan jag lova att om man gör rätt och låter det ta sin tid kommer hästen förr eller senare släppa efter och säna nacken självmant.:bump:

Rebecca-M

Om man fokuserar på grundridningen, har en bra sits och rider på ett ärligt sätt kommer hästen att slappna av och då kommer formen komma till dig.
Det är många ridskolebarn som frågar ridläraren "går han på tygeln" om läraren svarar nej då blir det j*kligt konstiga metoder för att hästen ska böja på nacken (som "knäpps av*)..:crazy:

Jaa, har träffat många som gör mycket konstiga saker för att hästen ska böja ( eller knäppa av(?) ) i nacken...

Men det som jag vill understryka är att det ofta inträffar på ridskolor, å då tycker man väl ridläraren ska säga ifrån innan det blir en vana...:bump:

Jag skulle vilja säga tvärt om. På ridskolor är det sällan man ser sån ridning.

Det inträffat mycket mer med oerfarna nyblivna hästägare och gärna på pessoabett eftersom det är ett hävstångsbett.

Jag håller med dig om mycket, men jag tänker inte att "gå på tygeln" är samma som en bra arbetsform. Att den går på tygeln innebär för mig att huvudets position gör att den hamnar mellan hand och skänkel på ett harmoniskt och avslappnat sätt. När jag tänker på en bra form tänker jag nog främst på ryggens aktivitet och bakhasernas vinkling.

Jag tycker dock att båda är väsentliga för att grundformen ska vara god :idea:.

Nu menade du säkert inte att skriva att det är samma sak men jag ville ändå påpeka att det inte är så jag ser det :).

I övrigt håller jag med dig :).

Jag tycker man ser det på varenda ridskola...

Joo du har helt rätt, men det jag menade var att om hästen villigt sänker ner nacken och är avslappnad , så brukar hästen bära upp ryggen ganska bra när den har sänkt nacken. :):banana:

Jag säger fortfarande ridskolor, men det är vad jag tycker.
Det känns alltid lite extra kul om hästen går fint, men alla kan inte alltid avgöra om hästen har blivit tvingad ner på tygeln, så det är lätt att fastna i en vana, eller ett sätt som man själv tycker är enkelt att få hästen att böja på nacken istället för att den arbetar avspänt och bakbenen jobbar på.. :)

Och nu säger jag inte att ALLA på en ridskola gör det, jag själv går på ridskola, så ni får inte missuppfatta mig :D:angel:

Bra skrivet, beröm ^^
Tack, om det var mig du menade.. :)

Jag rider en 19 årig varmblods vallack som jag började träna dressyr med nu i höstas för intsruktör. Då jobbar vi väldigt mycket med att få honom mjuk eftersom han är väldigt stel i från travet och typ aldrig gått dressyr förut. Vi ställer och böjer i volter. Mycket lösgörande arbete.

I skritt går det väldigt bra och har vågat slappna av men i traven har han inte hittat sin balans "där nere" utan går med huvudet upp för där uppe har han "sin balans" (trav hästar spänner man ju fats huvudet på för att de ska kunna röra frambenen mer) eftersom han inte vågar slappna av. Då sänker han ryggen och får inte så mycket rörelse frihet ...
Så vi övar mycket på balansen. Jag brukar även göra myket strechövningar (stavas) med honom eftersom han är så pass stel.

Hoppas det går att läsa med alla stavfel :D:D

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tre hästar, och alla är lite olika typ. Två av dem skulle kanske gå att fuska till en liten krök på nacken om man ville det, medan den tredje skulle fara i luften om man försökte sitta och såga och spjärna för att få ner huvudet, varför man nu skulle volja göra det. Hästen har gått som fölsto tills den var sex år gammal så den är inte riden länge, och hade svårt för att bära sig i balans från början, som unghästar har från början. Det är bara det senaste halvåret som vi (främst syrran) jobbat som en galning med att verkligen lossa bogen på hästen och få in den under hästen så att den inte faller inåt på volterna, jobbat med att flytta bakdelen och framdelen för skänklarna och sätet för att få den ett gå i balans. Då plötsligt kommer eftergiften och hästen söker sig till handen på riktigt. Jättecoolt att se hur den plötsligt när styrkan och balansen kommer rör sig som en helt annan häst. :)

Jaa, det är så härligt när man känner att hästen ger med sig utan att man har behövt gjort något annat än att bara ridit den kontrollerat. Det känns ju bäst om man vet att man gjort rätt...

Kan ju själv erkänna om man sitter på stallets bråkigaste fjording, att jag liksom bestämt men inte överdrivet tagit tag i henne och gjort ett försök att få henne att alla fall bära upp ryggen lite, vilket inte gick så bra då, men jag fick väl göra det bästa av situationen, hon är så söt, sanny. :rofl:

Jag håller med alla talare i denna tråd. Man kan inte såga ner en häst till en ärlig och bra arbetsform. Den RIDER man sig till.

Jag strävar efter att ha så stilla händer som möjligt (men jag är inte världens bästa ryttare så ibland går de för mkt bakåt, nedåt eller på tvären :angel: )
Den enda gången jag medvetet plockar med bettet är när pållen blir nervös av sig på uteritt och med giraffhals håller huvudet uppe i stjärnorna. Då upplever jag att det är enklast att återfå kontakten och får honom att slappna av genom att plocka med bettet så att han sänker huvudet.

Jag har för övrigt läst att en häst inte bara höjer huvudet när den är spänd och sänker det när den är avslappnad. Det funkar tvärtom också.
Enligt den teorin blir en uppcheckad travhäst automatiskt spänd eftersom den inte kan sänka sitt huvud utan springer med det i luften - adrenalinhalten höjs då.
Om en däremot är spänd/nervös/rädd kan man lugna den genom att sänka huvudet på den. Därför är det, enligt artikelförfattaren, bra att lära hästen att sänka huvudet på kommando.

jag rider själv på ridskola där väldigt många sågar ner sina hästar det konstiga är att ridläraren tom berömmer dem!
Men efter som jag inte är så diktig ryttare så undrar jag hur rider man en häst i riktig form då? Jag vet att man ska rida den bakifrån så den höjer ryggen och arbetar under sig men hur hur gör man i prakttiken ?

Mycket av felet men focusen på "böjd hals" kommer ju från ridskole ridningen. jag undervissar sj. och många på min ridskola tycker att jag har ett underligt sätt att undervissa... jag lär mina tjejer om arbete bakifrån och kontroll och balans...

*warning för SKRYT* men sedan har mina tjejer ridit i ca 3,5 år och jobbar till och från ridskole ponnierna i en acceptabel arbets form. inte stadit ..bara ett steg eller två ...men det går ;D

Ridskolorna behöver se på HUR dom lär ut ridning. ibland stressas det med dom där viktiga första åren.. jag veta tt MYCKET av det är föräldrar, barnen med mera..

"När får vi galloppera?" tillslut ger man med sig.

Jag vet att man ska rida den bakifrån så den höjer ryggen och arbetar under sig men hur hur gör man i prakttiken ?

framårbjudning i hästen, stadig tygel , få hästen att bjuda fram i ett lagomt tempo och hitta balansen och bära sig själv och automatist öven dej. när han/hon hittar balansen och jobbar med ryggen kommer arbetsformen av sig sj. man får inte focusera så mycker på huvudet utan det måste komma...

bakbenen - ryggen - hals

eller rätta mig om jag har fel? :)

Senast ändrad:

"gå på tygeln" är ett otroligt missbrukat uttryck. Undrar hur många som vet vad det innebär egentligen.
Citat från Ridhandboken:

"Vara på tygeln, då han (hästen) bjudande framåt och med eftergift i nacken , såväl på stället som under rörelse bibehåller en jämn lätt och mjuk förbindelse med ryttarens hand."

Det borde alla ryttare lära sig. (enligt mig)

*kl*
jag har ridit i 8 år snart men jag har aldrig riktigt fått en häst att gå på tygeln på "stört". jag brukar bara rida på och så kommer det efter ett par minuter. men det håller sig inte länge, men hästen går ner på tygeln lite då och då. försöker aldrig såga ner en häst på tygeln! särskillt inte efter att ha sett denna videon!

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related

grafiken är usel, men man förstår budskapet!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve