Gå lös ute

W

whyme

Min hund (chihuahua 6 år) går lös ute med mig överallt, och är jätteduktig på det.

Men när jag ropar på honom "kom hit" så kommer han nästan aldrig på en gång, han liksom segar sig i sin takt, och om jag först säger Nej och sen kom hit, så liksom trippar han mot mig ...låååångsamt.
Ibland ställer han sig och bara tittar på mig som att han tänker att jag är ju här.. knäppboll..

Hur får man sin hund såpass lyhörd att de kommer direkt när man ropar hit och inte fortsätter med sitt eget?

Att tillägga är att han är väldigt duktig och lyssnar på alla andra kommandon direkt, som tex "stanna"

Sv: Gå lös ute

Ni får4 träna på det mer även när ni inte promenerar. Du verkar helt enkelt inte vara rolig nog att komma till när man har andra saker för sig. Prova att ha med dig någon form av godis ibland och glöm inte att låta glad när han väl börjar gå åt ditt håll. Träna även hemma på hit. Du kan även försöka springa bort från hunden ett par steg medan du ropar. Övning ger färdighet!

Tack för svaret

Det verkar precis så.. som att han bara nonchalerar mig.. han vet precis vad ordet hit betyder.. om man ryter till lite då kommer han.. men aldrig farandes.

Om man har skinka i handen så kanske hehe.. men det kan man ju inte ha jämt :smirk:

Hunden är uppfostrad av två katter och har vissa ibland inte så positiva egenskaper från dem.

Jag har en ganska självständig hund som segar ibland om jag inte har legat i med träningen, han vänder och kommer alltid..men inte alltid med samma fart utan lite lunk sådär. Jag brukar göra så att jag har med godis kanske en gång i veckan när man är på promenad. På så vis vet de aldrig om det kan finnas något gott. Men självklart ska din glada röst och bara du väga tyngst i beslutet att komma. Du kanske påskiner något du inte vet om? Du kanske ser lite för hotfull ut för din hund? En chihuahua är ju väldigt liten och det kanske är lite småjobbigt att komma till jätten på det där viset. Prova att huka dig när du ropar hit,och backa eller springa några steg därifrån.

Tränar du hemma kan du använda ditt vanliga koppel (eller ute också för den delen). Ha hunden kopplad och be den stanna. Backa ut i kopplets fulla längd och ropa hit och ge ett litet pytteryck i kopplet och backa själv ett steg (du ska ha glad röst) och beröm mycket när hunden gör anspråk på att komma åt ditt håll!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 902
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 830
Senast: Bapelsin
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 926
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist