gå i form

D

DiscoveryGirl

när hästen går i form har jag för mig att den ska söka nedåt med huvud och hals och sätta bakbenen undersig..... men om man inte har tillgång till speglar eller någon som filmar en hur känner/ser man att det går i rätt form och inte svankar tex??? och vad menas med att hästen blir lång???? och om jag försöker lyfta upp huvudet med hjälp av tyglarna bara lite så blir hun sur och slänger med huvudet ska jag bara hålla kvar då???? frågor alla dessa frågor.....

Sv: gå i form

När hästen går i form så tuggar den då oftast lite lätt på bettet, och lättar en aning i tygeln, samtidigt som man ser att den kröker på nacken. Och för att veta att man får med bakbenen så kan man lyssna o höra om det inte dundrar när hästen sätter i frambenen, utan den dår får vikten från baken och det mera flyter på. Är inte så bra på o förklara, men så brukar jag känna iaf :D

HUr ska hasten kunna satta bakbenen under sig ordentligt nar den gar med huvuudet nedat?

Nar hasten gar i lag form ar bakbenen mera bakom och bukstodet okar,, fast det ar ju en sorts form oxa..

Vill man ha bakben under, och att de arbetar mer med rygg + bak, sa behover de hoja huvudet

En häst går alltid i någon slags form men huruvida formen lämpar sig i sammanhanget är en annan sak. :smirk: Det finns ingen form som är "den rätta formen" eller en form som alltid är rätt. Vad man rider hästen i för form beror på vilka rörelser man ska utföra, vilken samling du kräver av hästen osv.

När hästen arbetar med hela kroppen så känner du det. Man smälter samman med hästen och det blir jättelätt att kommunicera. Också kan det bli svårare att sitta ordentligt i traven :D

Svårt att förklara en känsla men jag gör så gott jag kan:
jag känner det mest på att ryggen rör sig (svänger fram och tillbaka) under sadeln, min häst blir "elastisk" i handen och påskjutet kommer bakifrån. Han blir också mer känslig för hjälperna och det känns som om vi smält ihop till en.

DiscoveryGirl skrev:
när hästen går i form har jag för mig att den ska söka nedåt med huvud och hals och sätta bakbenen undersig..... men om man inte har tillgång till speglar eller någon som filmar en hur känner/ser man att det går i rätt form och inte svankar tex??? och vad menas med att hästen blir lång???? och om jag försöker lyfta upp huvudet med hjälp av tyglarna bara lite så blir hun sur och slänger med huvudet ska jag bara hålla kvar då???? frågor alla dessa frågor.....

Jag gör en koppling till din andra tråd ang. längd på tygeln och att din häst vill "dra" tygeln från dig, och svarar såhär:
När hästen går i den "form" du pratar om, så är den mjuk och balanserad och framme för dina hjälper. Du har hästen mellan hand och skänkel, dvs hästen är mjuk och avslappnad och harmonisk och du behöver varken driva med skänkel eller dra i handen, allt är i "balans" som du kan bibehålla med mkt små och fina hjälper som verkar i balans med varandra (dvs framåt drivande och förhållande hjälper). Under dessa förhållanden så kan du dessutom KÄNNA hästens tramp med bakbenen under dig. takt, rytm, stegen, och du kan anpassa och manipulera dessa med samma fina hjälper, utan att det blir obalans eller disharmoni.

att hästen blir lång är när den inte är i den form du menar, den trampar inte under sig utan är öppen i formen. Ofta i samband med, men inte alltid, kan det vara som du beskriver att hästen dessutom är framtung. I ditt fall försöker hästen motverka tygel och övriga hjälper genom att dra sig undan med att dra mot tygeln (och i förlängningen även övriga hjälper). För att du ska lyckas "lyfta" huvudet så är det inte handgriplighet i form av tygel eller arm styrka som gäller, utan att du istället rider bakifrån och fram. det är BAKDELEN på hästen som ska styra framdelen, inte tvärtom.

har bett dig förrut om bilder för att kunna råda bättre. har du några som du kan visa? tränar du för någon? en tränare kan med all säkerhet hjälpa dig med detta!

Det ska du ha en duktig intruktör som lär dig känna, men det finns oxå ngr andra bra tecken på lösgjordhet:

- tuggar på bettet med stängd mun
- musklerna bakom sadeln rör på sig och "spelar"
- du ser halsmuskeln (bukta ut) hela vägen in i bogbladet
- svansen är lyft men avslappnad
- hästen spelar med öronen (ej spetsade framåt eller ligger konstat bakåt)

Dessa saker kan vara bra att kolla av om man är osäker, men en utbildad intruktör slår alla tips! eftersom ridning är KÄNSLA!!

Lycka till!
Jenny

Du har redan fått många bra svar dock har jag några tillägg, det jag brukar leta efter är (förutom en del av de saker som nämns);

*Hästen rör sig med jämn och taktmässig rytm
*Jag upplever det som om hästarna bli lättare att sitta på eftersom de swingar bättre.
*Hästens rygg rör sig tydligare uppåt/neråt
*Hästens rygg rör sig mer sida för sida (höger respektive vänster sida höjs växelvis)
*Hästens rygg rörs som en tunna, den "rullar" i sidled

Detta tar tid att lära sig känna, men när hästen verkligen bär sig och jobbar genom ryggen känns det!;)

EB_ skrev:
Också kan det bli svårare att sitta ordentligt i traven :D

Jag håller med dej om allt det andra du skriver i ditt inlägg, utom just detta med traven.
Det blir lättare att sitta ordentligt i traven när hästen arbetar rätt. :)

Immer

Jaa, fast det är ju olika från häst till häst. Min kompis häst travar större på något sätt.

Immer skrev:
Det blir lättare att sitta ordentligt i traven när hästen arbetar rätt. :)

Immer

Det är nog lite tvådelat tror jag och varierar mycket från häst till häst. Min häst blir svårare att sitta på när han arbetar rätt då det blir så våldsamt mycket swing i ryggen att jag inte klarar att "absorbera" allt med min egen kropp (om jag spänner mig, vilket är lätt att göra). När han inte arbetar rätt är han däremot mer obekväm och stötig, men är lättare att sitta ner på då jag inte behöver ta emot så mycket rörelse..

Men övning ger färdighet och det beror som sagt mest på att jag måste klara att "bara sitta med".. *kämpar på*

jag har börjat på ridskola nu och ska förhoppningsvis rida för tränare senare i vår när snön försvunnit...

och ska försöka ta kort i morgon.....förhoppningsvis om min lilla kille vill gå upp tidigare... :crazy:

Det blir lättare att sitta ordentligt i traven när hästen arbetar rätt.

Det där är helt olika från häst till häst. De flesta jag ridit blir mycket svårare att sitta på när de börjar arbeta. De får mer luft i steget = större svävmoment i traven och det blir större rörelser. De mjukaste hästar jag nånsin suttit på är de "helt utan" gång. De är stötiga innan de är i balans, men supermjuka när de slappnar av.

jag vågar mig på ett svar ;)

Vill först säga att du ser ut att vilja vara mjuk mot din häst och den ser ut att vara tillfreds. Det är BRA!!!

Dock är inte din häst på tygeln, den behöver jobba mer med rygg och bakdel och sedan söka stöd på bettet. Tänker inte göra ngn lång utläggning om detta. detta kommer du får hjälp med när du börjar rida för en intruktör!

Härliga bilder! :)

Jenny_K skrev:
jag vågar mig på ett svar ;)

Vill först säga att du ser ut att vilja vara mjuk mot din häst och den ser ut att vara tillfreds. Det är BRA!!!

Dock är inte din häst på tygeln, den behöver jobba mer med rygg och bakdel och sedan söka stöd på bettet. Tänker inte göra ngn lång utläggning om detta. detta kommer du får hjälp med när du börjar rida för en intruktör!

Härliga bilder! :)

hon verkar ju vara glad när vi är ute det är det om gör att jag orkar mig ut mina tre dagar i veckan! i och med att jag inte är så erfaren och hon inte är så väl riden kanske vi inte är det bästa paret men vi trivs ihop..... och det är det som räknas! du behöver inte göra några långa utläggningar men om du har lättare tips som jag kan tänka på så länge vore det tacksamt.....

Nejmen titta! Vad duktig du varit som fixat bilder!

Fint ekipage, och framför allt glad häst som ser harmonisk ut med dig. Visst är det en varmblods travare?

Bild 2 och bild 4 stärker det jag tror jag redan varit inne på i mina svar till dig, även i den andra tråden, dvs att hästen inte skjuter på bakifrån och fram. den får inte under sig bakdelen och därmed inte rygg aktiviteten. Du lutar dig framåt vilket förstärker den effekten. Försök sitta ner ordentligt med sittben, säte, slappna av i låren, använd underskänkel, ej överskänkel om du behöver driva på. Gör övergångar, tempo växlingar med sätet - inte skänkeln i första hand, och var noga att anpassa dina förhållningar och eftergiften därefter. du får inte vara motstridig i dina hjälper i det att du skänklar framåt, och drar bakåt med handen samtidigt, då motverkar du och ger hästen motstridiga signaler.

din tygel är glapp - var inte rädd för att korta den, kortare tygel är inte samma sak som att vara för stark/hård i hand. försök vara lika mjuk i handen fast med stadig kontakt med munnen. kom ihåg att alltid driva bakifrån och fram - hästen skall fram mot bettet, inte bakåt mot skänkeln.

det som är bra med dina bilder är att hästen är i relativt "normal" över tygeln vinkel, dvs den går inte med huvudet uppe i rymden och strävar extremt fel med ryggen. Du kommer att få ordning på det och att få hästen i bättre arbetsform med lite hjälp från framför allt en tränare.

varmt lycka till.
/Mackan

:smirk: japp en varblodstravare är det allt hur go som helst har lite speciell personlighet men det e bara kul...

jo tänkte öva på att sitta ner lite i traven nu nästa gång jag rider fick göra det på ridskolan å så ska jag tänka på att skjuta tillbaka axlarna mer jag tänkte inte ens på det föränn jag tog korten att jag trillar fram så MYCKET visste att jag hade en förmåga att trilla fram men där ser man.. bara en snabb kolla underskänkel är väl när man skänklar med hälarna neråt och inte böjer foten så att man skänklar uppåt??? och sen fick jag en kommenatr oxå att jag pekar utåt med tårna så det får la man jobba på oxå...blir svårt att vänja sig av med men men ....man skulle ha nåt som piper så fort man gör fel...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 897
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar