gå i form

Sv: gå i form

DiscoveryGirl skrev:
:.. bara en snabb kolla underskänkel är väl när man skänklar med hälarna neråt och inte böjer foten så att man skänklar uppåt??? och sen fick jag en kommenatr oxå att jag pekar utåt med tårna så det får la man jobba på oxå...blir svårt att vänja sig av med men men ....man skulle ha nåt som piper så fort man gör fel...;)

Underskänkeln är din vad och nedåt - dvs vad och häl. Överskänkeln är benet ovanför vaden, dvs främst dina lår.

släpper du ner knäna ordentligt, dvs är du avslappnad i bäcken och lår och inte kniper, så kommer din underskänkel i rätt läge mer eller mindre automatiskt. det är när du spänner dig i överskänkel och säte som det blir fel även med underskänkeln.
Tänk såhär: du ska rida med sätet och underskänkeln. dina lår och knän får inte pressa ihop hästen, för dels hindrar det dig själv från att komma ner med sätet, och dels stoppar du då hästen från att höja sin rygg - vilket är det du strävar efter och ber den om att göra! med andra ord - då har du motstridiga hjälper redan på det stadiet, och hästen och du blir ännu mer spända som följd.

du kan träna på detta även med stigbyglar, även under lättridning. tänk igenom din kropp och rid lätt "nära" hästen - var avslappnad i över skänkeln och se till att underskänkeln bara mjukt ligger an mot hästen. det som kontrollerar ditt ben är ditt säte först och främst, avslappnad och följsam sits leder till en bra skänkel.

tack så mycket ska tänka på detta alltså slappna av mer när jag rider i stort sett???och "hålla om" med vaden och inte knipa med låren??? får jobba li te på detta och sen ta kort igen så får vi se om ni ser ngn ändring!!! mer tips är välkommna!!!

Tänkte på det du skrev lite högre upp om att du ska tänka på att skjuta tillbaka axlarna lite mer.. Gör hellre så att du sätter dig rakt över sadeln, o sedan så putar du upp bröstet lite, så kommer axlarna att komma tillbaka automatiskt. akta så du inte spänner dig bara :)

jo jag vet att jag spänner mig lätt och det är en svår sak att vänja sig av med men jag ska ta vara på dit tips :idea:

En tanke som brukar hjälpa mig i alla fall är att jag ska rida som att jag "sitter på pakethållaren", om du förstår vad jag menar... Bakifrån och fram... Tanken är att det ska bli mer kraft och påskjut bakifrån, att hästen jobbar ordentligt med bakdelen, då kommer ryggen automatiskt upp...

Jenny1 skrev:
En tanke som brukar hjälpa mig i alla fall är att jag ska rida som att jag "sitter på pakethållaren", om du förstår vad jag menar... Bakifrån och fram... Tanken är att det ska bli mer kraft och påskjut bakifrån, att hästen jobbar ordentligt med bakdelen, då kommer ryggen automatiskt upp...

Utmärkt liknelse!
En annan som hjälper tänket är att man svänger hästen som man svänger en kanot. dvs bakifrån och mjukt runt med sätet och vikt hjälperna - inte genom att hålla balansen i eller dra i tygeln.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 897
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar