Sv: GA! hämta öl i kylen
Hur jag gjorde, var det.
Jag delade in hela momentet i 5 delar. Skriver ner dem, fast inte i någon ordning.
1. Lyfta försiktigt i öl/läskburken.
2. Öppna kylskåpet
3. Plocka ur kylskåpet
4. Apportera burken.
5. Gå tillbaka och stänga kylskåpet.
6. Lära in ordet kylskåpet.
Jag tränade först in hur man öppnar kylskåpet.
Detta gjorde jag genom att ta en boll med handtag. Denna la jag på golvet. Klickade när hon visade intresse och sedan vidare ända tills hon lyfte upp den och drog i den när jag höll emot.
Då hängde jag fast den på kylskåpet. (vill ju inte lära henne hur man öppnar kylskåpet när jag inte är hemma, om hon nu skulle få för sig det.) Sedan började jag om. Klick för att hon nosade el. om hon tog den direkt (kommer inte ihåg) men i alla fall så är det ju bara och se vad hunden bjuder på. Nosar den så klicka och gå vidare tills hunden drar i handtaget. När kylskåpdörren går upp så massor av beröm. Sedan gjorde jag detta några gånger tills det satt.
Lyfta burken
Klickade henne från att hon nosade till att hon lyfte upp burken. Detta moment går ju oftast snabbast. Har man en tuggande hund så får man börja jobba med det. Om man inte vill ha öl/läsk hela vägen från kök till vardagsrumsoffa.
Plocka ur kylskåpet
Här vill man ju inte att hunden ska stå så länge och fundera på vad den ska göra.
Då kylskåpet måste stå öppet så är det bäst att hjälpa hunden på traven. Jag gjorde som så att jag pekade på burken och sa apport. Hon tog den försiktigt som vi tränat på innan. Klick och beröm.
Apportera burken.
Jag tränade in genom att jag öppnade kylskåpet sa apport och sedan sa jag -Ge husse, vilket är ett kommando jag lärt in tidigare. När hon var vid husse klickade jag och husse gav belöning.
Träna in ordet kylskåpet
Här satt jag i köket och väntade på att hon skulle titta/nosa på kylskåpet. Hon är väl inklickad och vet att jag förväntar mig något av henne när jag sitter med klicker och godiskål, så hon börjat jobba snabbt. Sedan klickar jag tills hon vet att hon ska fram och nosa på kylskåpet. Jag kastar hela tiden godis iväg från kylskåpet. Då måste hon gå tillbaka till det för att kunna nosa. När hon förstått att det är dit hon ska lägger jag in ordet kylskåp när hon precis lägger nosen på. KLickar och belönar. Så fortsätter jag. Testar henne genom att gå bort till ett annat rum och säga kylskåp.
Sedan lägger jag ihop momenten. Husse sitter i soffan och säger till henne att gå till kylskåpet. Där står jag och belönar. Sedan ser hon bollen som hänger i handtaget. Jag pekar och hon tar bollen och drar i kylskåpet. Klick och beröm. Sedan säger jag apport och hon tar ölen i munnen. Klick och beröm. När hon står med ölen i munnen så säger jag -gå till husse. Där tar han emot ölen och belönar.
Detta kör vi, hon får hjälp, under en tid. Tillslut vet hon vad som väntas och man behöver inte längre påminna henne om vad som står på tur. Nu räcker det med att sitta i soffan och säga kylskåpet.
Så kommandot är kylskåpet. Och så gäller det att inte ha blandat med läst eller olika ölsorter, för än så har jag inte kunnat lära in att hon ska kunna se skillnaden på läsk och öl eller folköl och starköl.