GA! hämta öl i kylen

Milosari

Trådstartare
var det inte du som lärt din hund det? jag har fått ett trick-ryck och när jag lärt dem städa hade det suttit fint med en servitör/servitris. hur gjorde du? låter de bli maten? (eller ska jag kanske satsa på att lära M det och inte L?)

Sv: GA! hämta öl i kylen

cillamuffins skrev:
var det inte du som lärt din hund det? jag har fått ett trick-ryck och när jag lärt dem städa hade det suttit fint med en servitör/servitris. hur gjorde du? låter de bli maten? (eller ska jag kanske satsa på att lära M det och inte L?)

Ha ha...tanken har inte ens slagit mig att de skulle ta något av maten som fanns i kylen. :D Sånt gör inte en schäfer! Så lär Du in M och inte L. :angel: :D

Igår städade jag ur hundarnas godisskåp. :D Ja, de har ett eget godisskåp innehållande bl.a ben, grisöron, minifrolic, vitlökskorvar för hund m.m Godis för träning och för lördagskvällen. :angel:

Hur som helst, så har jag allt uppdelat i gamla kakburkar. Men av någon anledning så städade jag inte klart, så allt godis låg i sina burkar utan lock på golvet utanför skåpet.

Tror Du att de snor? Nopp, inte ens under natten har de varit och snott. Man får bara gå till godisskåpet och ta något när matte/husse har sagt så. :D

Åh, vad jag aldrig ska köpa labbe! :o :angel: :angel: ;)

äh en labbe skärper sinnet. du tvingas hålla reda på att dörrar ska vara stängda, att godiset ska plockas ur träninsväskan, att plocka undan tallrikar efter dig, hålla reda på andra ätanden så de inte använder semlor som pekpinnar rakt över labbens näsa (min kära mors briljanta idé) etc etc. nästan som att lösa korsord. jag lovar dig att labbeägare är smartare och har bättre simultanförmåga än övriga hundägare.

cillamuffins skrev:
äh en labbe skärper sinnet. du tvingas hålla reda på att dörrar ska vara stängda, att godiset ska plockas ur träninsväskan, att plocka undan tallrikar efter dig, hålla reda på andra ätanden så de inte använder semlor som pekpinnar rakt över labbens näsa (min kära mors briljanta idé) etc etc. nästan som att lösa korsord. jag lovar dig att labbeägare är smartare och har bättre simultanförmåga än övriga hundägare.

:bow:
Jag ser att jag inte är ensam :D

Hur jag gjorde, var det.

Jag delade in hela momentet i 5 delar. Skriver ner dem, fast inte i någon ordning.

1. Lyfta försiktigt i öl/läskburken.
2. Öppna kylskåpet
3. Plocka ur kylskåpet
4. Apportera burken.
5. Gå tillbaka och stänga kylskåpet.
6. Lära in ordet kylskåpet.

Jag tränade först in hur man öppnar kylskåpet.

Detta gjorde jag genom att ta en boll med handtag. Denna la jag på golvet. Klickade när hon visade intresse och sedan vidare ända tills hon lyfte upp den och drog i den när jag höll emot.

Då hängde jag fast den på kylskåpet. (vill ju inte lära henne hur man öppnar kylskåpet när jag inte är hemma, om hon nu skulle få för sig det.) Sedan började jag om. Klick för att hon nosade el. om hon tog den direkt (kommer inte ihåg) men i alla fall så är det ju bara och se vad hunden bjuder på. Nosar den så klicka och gå vidare tills hunden drar i handtaget. När kylskåpdörren går upp så massor av beröm. Sedan gjorde jag detta några gånger tills det satt.

Lyfta burken

Klickade henne från att hon nosade till att hon lyfte upp burken. Detta moment går ju oftast snabbast. Har man en tuggande hund så får man börja jobba med det. Om man inte vill ha öl/läsk hela vägen från kök till vardagsrumsoffa. :p

Plocka ur kylskåpet

Här vill man ju inte att hunden ska stå så länge och fundera på vad den ska göra. :d Då kylskåpet måste stå öppet så är det bäst att hjälpa hunden på traven. Jag gjorde som så att jag pekade på burken och sa apport. Hon tog den försiktigt som vi tränat på innan. Klick och beröm.

Apportera burken.

Jag tränade in genom att jag öppnade kylskåpet sa apport och sedan sa jag -Ge husse, vilket är ett kommando jag lärt in tidigare. När hon var vid husse klickade jag och husse gav belöning.

Träna in ordet kylskåpet

Här satt jag i köket och väntade på att hon skulle titta/nosa på kylskåpet. Hon är väl inklickad och vet att jag förväntar mig något av henne när jag sitter med klicker och godiskål, så hon börjat jobba snabbt. Sedan klickar jag tills hon vet att hon ska fram och nosa på kylskåpet. Jag kastar hela tiden godis iväg från kylskåpet. Då måste hon gå tillbaka till det för att kunna nosa. När hon förstått att det är dit hon ska lägger jag in ordet kylskåp när hon precis lägger nosen på. KLickar och belönar. Så fortsätter jag. Testar henne genom att gå bort till ett annat rum och säga kylskåp.

Sedan lägger jag ihop momenten. Husse sitter i soffan och säger till henne att gå till kylskåpet. Där står jag och belönar. Sedan ser hon bollen som hänger i handtaget. Jag pekar och hon tar bollen och drar i kylskåpet. Klick och beröm. Sedan säger jag apport och hon tar ölen i munnen. Klick och beröm. När hon står med ölen i munnen så säger jag -gå till husse. Där tar han emot ölen och belönar.

Detta kör vi, hon får hjälp, under en tid. Tillslut vet hon vad som väntas och man behöver inte längre påminna henne om vad som står på tur. Nu räcker det med att sitta i soffan och säga kylskåpet.

Så kommandot är kylskåpet. Och så gäller det att inte ha blandat med läst eller olika ölsorter, för än så har jag inte kunnat lära in att hon ska kunna se skillnaden på läsk och öl eller folköl och starköl. :D

Ha ha...ja man kan ju se det så också! :D :D

Phu, jobbigt och snabbt skrivet. Men Du förstår nog ungefär hur jag gjorde.

Men nu är hon fruktansvärt lätt att träna in just tricks på.

aaaa gracias!

M gillar verkligen trickträning. idag stod hon och ylade utanför köksdörren när jag tränade med L (hade någon annan hund gjort så hade jag blivit vansinnig, men att hon visar sån träningslust är värt allt ylande i världen). men hon orkar inte så länge. 4 intensiva men korta pass, promenad och ett kort pass till var t ex allt hon orkade idag. hon har lärt sig lyfta upp föremålet och lägga det nära mig. till skillnad från L som redan hunnit lära sig att lägga föremålet i lådan som står en bit bort. men när poletten trillat ner så går det undan. mattan och targetsticken går som en dans och hon blir så mallig när hon klurat ut hur det ska gå till ;). det ska gärna överdrivas också, yviga rörelser och smack ner på mattan eller trycka ner targetsticken i marken.

en fråga bara, tog du en full burk direkt? hon har aldrig apporterat metallföremål innan, kanske lite tejp runt kan vara bra i början?

Nä, jag tog en tom burk från början. Men ja, hon fick ta i burken med tänderna utan någon tejp eller liknande emellan. Hon apporterar det mesta. Men visst, dra en silvertejp eller nåt runt burken om hon tycker det är äckligt att ta i aluminium.

Men jag gick över ganska snabbt till en oöppnad burk.

Ja, även en vuxen hund som ändå är relativt van med att använda hjärnan blir mycket fort trött. När jag gick en kurs för Hallgren så visade han på en vuxen hund hur snabbt de egentligen blir trötta. Han tog en vuxen hund som kunde tass. Han använde inte klicker, men sträckte ut handen mot hunden som genast slängde dit tassen. Hunden fick belöning. Sedan la den tassen i Hallgrens hand igen så fort den kom fram .Det tog nog mellan 6-9 gånger innan hunden självmant tog en paus.
När hunden var redo fortsatte Hallgren med handen fram. Denna gång orkade hunde slänga dit tassen ca 5 ggr. Sedan tog den återigen paus.

Och detta på något som den redan kan.

Idag körde jag jyckarna mkt intensivt på lydnadsplan. Tio minuter var och med varierade moment. Några som de kan mycket väl och några lite nyare. Båda kom hem och snarkade i soffan. :D

Så egentligen, det är inte såå svårt att aktivera en hund hjärnmässigt. Man behöver faktiskt bara några minuter här och där under dagen. Reklampauserna på tv är utmärkta. Då hinner vovven vila emellan och man själv slipper missa sin favoritfilm. :D

Senast ändrad av en moderator:

ja M visar väldigt tydligt när hon inte orkar mer. L däremot går och går och går som ett duracellbatteri. och börjar han tröttna så visar jag att jag har en boll eller korv i fickan och så går han en stund till. ibland är det svårt att veta om han fortfarande fattar något eller om han går på autopilot.

jag tror det finns mer tankeverksamhet hos M. hon grunnar länge och väl på vad det är hon ska göra innan hon provar. blir det fel upprepas hela proceduren. L provar allt han kan och springer samtidigt runt och gör allt möjligt annat. hon behöver få klick för att fatta, han behöver fler, men ändå går det fortare med honom.

intressant nog blir hon fysiskt trött av tankeverksamhet men det blir inte han. hur kan det komma sig tro?

ang vilan så har jag numera helt gått över till att träna korta pass (5-10 min) för att sedan byta hund. jag tycker det är klart effektivast. dessutom får man en gratis förstärkning i att den andra hunden tittar på och det blir fest när det är den hundens tur.

Hur går det med städandet? Får du Loke till att plocka upp alla märgben och slänga i lådan? Själva är vi fortfarande på stadiet att H säger att ok då, jag kan väl slänga i den gröna fisken eller tuppskrället eller Miss Piggy i lådan - men alla tre?! Vad är du för en rabiat städgalning, matte? :eek:

Men det där med ölhämtande var ju smart. Undrar om man kan få honom att brygga espresso, skumma mjölk och fixa en caffe latte? :idea:

oh... när du lyckats att lära dom det, kan du väl berätta hur du gjorde? :D Jag har hårtussar precis överallt känns d som, å kunde va smidigt om hunden kunde städa upp dom själv :angel:

Jag vet. Helst när jag är på jobbet också... Den andra får diska...

Aha, frågan om vilken hundras som passar en bäst har alltså att göra med om man vill ha en väldresserad hund som gör det man säger, eller en hund som dresserar en väl...eller en katt som dresserar en väl så man gör det den säger :P

Det hade oxå vart smidigt om man kunde lära dom.. .tyvärr kan mulle bara sätta på kranen.. å det enbart när han e törstig :crazy:

vi ska fortsätta idag. Loke har hunnit lära sig att benet ska ligga i lådan när den står en bir bort, idag ökar vi avståndet och lägger kanske till en strumpa också. Minina behöver lära sig att lägga den i lådan utan att använda tassarna.

aaahhh... jag ser det framför mig. inga ömma fötter mer... inga strumpor som ligger och dräller... man kanske skulle binda fast en dammsugare i lokes svans och sedan fråga var knuten är (den har man såklart gömt väl så han får leta länge). minina får springa efter med moppar fastsurrade kring tassarna. och voilá! mitt hem kommer bli skinande rent!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 816
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar