Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?
*kl*
Tack så mycket för all feedback jag har fått, i alla fall de relevanta delarna!
Det blev så väldigt mycket att fundera på att jag inte känner att jag kan börja svara individuellt nu, men jag har läst och tagit till mig av en hel del personers inlägg.
Jag har ägnat en ridtur åt att räta ut tankarna, och jag tror att mina inlägg egentligen kan sammanfattas till att jag ser det som att jag har tre alternativ:
1. Vägra att operera grisen och ta konsekvenserna av det, vilka de än blir.
2. Inse att jag är en hycklare, att jag inte alls ser en gris som särskilt mycket värd och därigenom släppa värderingar jag har hållit i under hela mitt liv.
3. Inse att jag är beredd att döda såväl djur som människor för att nå mina syften.
Nu har jag fått uppslag till ett par andra, mindre svartvita alternativ i tråden, och jag ska begrunda dem. Jag är fortfarande ung, och jag har en tendens att se i svartvitt som kanske kommer att försvinna med åren (på gott och ont). Tack och lov har jag i alla fall ett halvår på mig att bestämma mig för hur jag ska göra i den här situationen.
För övrigt:
*Nej, vi har tidigare inte fått någon information om det här momentet. Alla i klassen blev lika överraskade, åtminstone dem jag pratade med. Människodissektionerna fick vi info om, men den här delen såg de nog inte som så viktig (eller kanske att den inte fanns förr).
*Nej, jag anser inte att mitt ställningstagande på djurfronten kommer att påverka ett framtida liv som läkare negativt, bara jag tar mig igenom utbildningen. Den ENDA situationen som kan bli problematisk är utskrivning av läkemedel, men dels ser jag det då som att det hör till yrkesutövningen och dels har jag för flera år sedan fattat ett beslut angående djur och läkemedel som inte stöter sig mot mina värderingar.
*Att jag slår ihjäl myggor rättfärdigar jag med att de anfaller mig. Jag skulle också försvara mig om jag blev överfallen av en människa. Läkemedel testade på djur ser jag som ok av själviska skäl - jag ser mig och mina familjemedlemmar som viktigare än alla djur och människor i världen. Lädersadeln köpte jag (begagnad) när jag var tretton. Så jag vet inte om jag kan se det som att jag har fattat ett beslut i den frågan eller som om jag redan hycklar. Frågan är om jag kan hitta på någon sådan moralisk ursäkt för grisen ...