Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan - skulle jag bli tillräckligt bra som läkare om jag kan tänka mig att döda ett djur som jag anser har ungefär samma värde som en människa?
Tja, om du vill ha en ärlig åsikt (som inte nödvändigtvis är bekväm att höra) så tycker jag att det är dels naivt att tro att man ska kunna gå igenom läkarutbildning utan något liknande.
Och jag tycker att det är lite omoget att inte kunna tänka sig att utföra en övningsoperation bra för att det är på ett levande djur som kommer avlivas (troligen innan den lämnar operationsbordet), ett djur som ändå skulle ha avlivats inom överskådlig framtid (kanske en gris som medicinerats och därför inte kan gå till livsmedel). Jag kan förstå att man känner ett visst obehag inför detta, men vad skulle alternativet vara? Att övningsoperera på levande människor?
VILL du bli läkare så stålsätter du dig och inser (förhoppningsvis) efteråt att det var värt det.
För det första så torteras inte grisen eftersom den är nedsövd under operationsövningarna och får såvitt jag vet aldrig vakna upp efteråt. Dessutom används ofta grisarna fler gånger, i min utbildning har vi dissekerat grisar som opererats på under läkarutbildningen. Dessutom misstänker jag att de har använts för flera andra försök innan de går till er (långt ifrån alla djurförsök är plågsamma) det kanske kan hjälpa att veta att de kommer till dubbel nytta. Jag ser det som så att vi människor tar oss hela tiden friheten att leka gud med djuren, vi använder dem till mat, kläder och nöjen och beslutar sedan när de ska dö. Vi bestämmer alltid över djurens liv och död, det viktiga för mig är att vi ger dem ett bra liv.
Och tänk på att det är viktigt att sådana som du gör djurförsök, för du tänker på djuret och skulle reagera när saker och ting inte går rätt till!
Dessutom så ska du utöva ett yrke som byggt och bygger mycket av sina kunskaper på djurförsök. Då får allt ställa om din moraliska kompass eller byta yrke.
Min frågeställning är om jag ska göra det och vad det i så fall säger om mig som människa, eller om jag hellre ska hoppa av utbildningen än att göra det.