Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Du skriver ju att grisen är sövd.
Alltså vet den inte om vad du håller på med.
Den lider inte.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Dum fråga kanske, men har du någonsin varit med under en operation av ett djur någon gång :)? Bara ett förslag, men du kunde kanske fråga en veterinär i närheten om du får lov till att vara med under en OP. För att avdramatisera det lite. Enda skillnaden är ju att grisen i ditt fall inte vaknar upp igen efteråt. Den märker ingenting annat än sticket när den bedövas (under förutsättningen att ni har bra anestesi såklart) och har antagligen levt ett betydligt bättre liv än gemene slaktsvin.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Å andra sidan - skulle jag bli tillräckligt bra som läkare om jag kan tänka mig att döda ett djur som jag anser har ungefär samma värde som en människa?

Jag tror du har mer problem med förväntad moralställning än vad du har med den här levande grisen, egentligen. Jag tror ju att man måste ta en genomtänkt och kristallklar ställning över var man står, som läkare.

Bara för att dra saken till sin spets, ett scenario en vän till mig faktiskt var med om för många år sedan när han läste till läkare. Han kom först till en trafikolycka mitt i natten på en ödslig landsväg, där en älg låg i knäet på föraren mitt bland allt glaskross och metalldelar från fönsterbågarna. Föraren badade i blod, var medvetslös men visade livstecken och älgen sparkade vilt, vilket var en uppenbar fara för den skadade föraren. Min vän avlivade älgen med hjälp av en spade, det var en handling han fortfarande pratar om som det värsta han gjort i sitt liv, det var inget snyggt jobb han gjorde brukar han säga. Föraren fick klippas loss, han hade svåra skador och låg länge på sjukhuset.
Om min vän hade tvekat, för älgens skull, hade utgången kanske varit dödlig för föraren. I den situationen ska det finnas i ryggraden att ta 'rätt' beslut, man ska inte tveka av moraliska ställningstaganden, man behöver vara säker. Jag kan ta en teoretisk ställning i just detta scenario, självklart skulle jag dra spaden i huvudet på älgen, men jag tror inte att jag skulle fixa det praktiskt. Men det är inte moralfrågan som är mitt problem där. Men det är ju en annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

kl

Om du, TS, inte kan värdera en människa högre än ett djur får du byta yrke. Jag vill inte träffa en läkare som inte klarar av att ställa sig över djurens värde och värdera mig som människa mer än en gris. Detta betyder inte att jag ser mig själv som värd något och djur som inget värda, det betyder bara att om det verkligen gäller så är det människor som kommer före djuren.

Jag älskar djur av hela mitt hjärta, men när det verkligen gäller kommer mina barn före min häst eller mina hundar eller min katt. Visar det sig en dag att en läkare måste operera min häst för att få erfarenhet att operera mitt dödssjuka barn så skulle läkaren få göra det för mig. Mitt barn är värd mer än min häst. Man behöver inte karva i djuren utan att bedöva och söva dem faktiskt.

Kan du slå ihjäl en mygga, men inte operera en gris som inget känner alls? Hur gör du med värderingen där? Där gör du precis samma som de flesta andra människor gör när de sätter människan före djuren.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Tja, om du vill ha en ärlig åsikt (som inte nödvändigtvis är bekväm att höra) så tycker jag att det är dels naivt att tro att man ska kunna gå igenom läkarutbildning utan något liknande.
Och jag tycker att det är lite omoget att inte kunna tänka sig att utföra en övningsoperation bra för att det är på ett levande djur som kommer avlivas (troligen innan den lämnar operationsbordet), ett djur som ändå skulle ha avlivats inom överskådlig framtid (kanske en gris som medicinerats och därför inte kan gå till livsmedel). Jag kan förstå att man känner ett visst obehag inför detta, men vad skulle alternativet vara? Att övningsoperera på levande människor?

VILL du bli läkare så stålsätter du dig och inser (förhoppningsvis) efteråt att det var värt det.

Återigen så är inte frågan om jag ska övningsoperera på levande människor, utan om jag alls är ok med att göra operationen på grisen. Det är inte en praktisk fråga, i så fall hade jag lagt den under utbildning och jobb, utan en etisk. Titta gärna på trådrubriken igen. Går det att utföra momentet på något annat sätt så gör jag det. Om inte, vilket risken är stor för, är det alternativen som står i rubriken som är min fråga.

I övrigt så får jag känslan av att vi har för olika syn på djur för att du alls ska förstå min frågeställning.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Vad är egentligen problemet, som du ser det, med att övningen görs?

Vad är det för värderingar som gör utförandet av övningen "omöjlig" för dig?


(och det här frågar jag för att jag tycker att det är jätteintressant med olika etiska ställningstaganden, hur man tänker osv :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag kan berätta när jag genom en kurs utförde hjärtmassage och lärde mig oerhört mycket om anestesi så användes just gris. Vi som gick kursen fick inte vara med på själva sövningen utan de låg redan kopplade till narkosmaskinen när vi kom. Det var deras egna skötare (försöksdjurstekniker) som sövt dem. De hade alltså varit med sina skötare som gav trygghet. Efter kursen avlivades grisarna utan att först väckas.
Jag lärde mig oerhört på kursen och det kändes som en bra trygghet när vi på jobbet faktiskt fick hjärtstopp på en patient under operation.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

För det första så torteras inte grisen eftersom den är nedsövd under operationsövningarna och får såvitt jag vet aldrig vakna upp efteråt. Dessutom används ofta grisarna fler gånger, i min utbildning har vi dissekerat grisar som opererats på under läkarutbildningen. Dessutom misstänker jag att de har använts för flera andra försök innan de går till er (långt ifrån alla djurförsök är plågsamma) det kanske kan hjälpa att veta att de kommer till dubbel nytta. Jag ser det som så att vi människor tar oss hela tiden friheten att leka gud med djuren, vi använder dem till mat, kläder och nöjen och beslutar sedan när de ska dö. Vi bestämmer alltid över djurens liv och död, det viktiga för mig är att vi ger dem ett bra liv.

Du har helt rätt i att vi bestämmer över djuren på många sätt. Och det är det jag, egentligen, är emot. Dock så tar jag upp frågan i min TS om jag hycklar när jag tänker att jag är emot det, eftersom jag är osäker på det.

*KL*

Det blir väldigt många reaktioner på det här om att jag läser till läkare. Och det är egentligen inte alls relevant för min frågeställning. Jag vill inte ha några råd om mitt yrkesval - jag vill ha svar på min etiska fundering som hade varit densamma oavsett vad jag pluggade till. Jag kommer naturligtvis inte att bli läkare om inte jag och kursledning/programledning osv anser att jag kommer att göra ett bra jobb, och tråden handlar inte om att jag vill fråga okända människor på buke om vad ni tycker om mitt yrkesval.

Däremot vill jag ha hjälp med att reda ut mina moraliska tankar.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Det är ju inte så att den här grisen skulle ge dig all kunskap du behöver för att sen kunna operera en människa på egen hand utan att det "går fel".

Känns det inte bra så låt bli; hör om det finns alternativ. Du är inte den första som mår dåligt av de moment som ingår i utbildningen.

Starka värderingar är beundransvärt. Håll i dem.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Du undrar om du är en hycklare eftersom du använder lädersadel till din häst.
I detta fallet skulle jag nog faktiskt svara ja.
Du vill inte skära i grisen, trots att den är sövd, kommer avlivas och den ändå kommer att utsättas för dissektionen.
Du är vegetarian och äter inte kött, här kan man dra samma parallell egentligen.
Du äter inte, men alla de djur du inte äter, slaktas och äts ändå.
Men ang sadeln som är gjord av ett djur som dödats för att göra en sadel av som du köpt och använder, VAD är skillnaden här???
Tänk vad det är för skillnad egentligen. Rent moraliskt, alltså.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Dessutom så ska du utöva ett yrke som byggt och bygger mycket av sina kunskaper på djurförsök. Då får allt ställa om din moraliska kompass eller byta yrke.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag ser ingen egentlig skillnad på en läkare som har tränat ingrepp på djur än på en läkare som förskriver läkemedel (alla läkemedel är ju testade på djur). Jag hoppas att alla läkare skriver ut nödvändig medicin och jag hoppas alla läkare har fått träna på de ingrepp som behövs. Om du säger nej till att träna på djur bör du också säga nej till läkemedel och då bör du nog inte heller jobba som läkare.

Och tänk på att det är viktigt att sådana som du gör djurförsök, för du tänker på djuret och skulle reagera när saker och ting inte går rätt till!
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Dessutom så ska du utöva ett yrke som byggt och bygger mycket av sina kunskaper på djurförsök. Då får allt ställa om din moraliska kompass eller byta yrke.

Jag kan bara hålla med. Många av de läkemedel vi har för att bota människor idag har krävt stora mängder offer i form av tamdjur i olika former. För att framställa vissa läkemedel krävs levande djur som slaktas.

Ska man bli läkare, måste det vara så att människors liv är det som ska räddas i första hand. Det får aldrig uppstå tvekan att använda ett visst läkemedel, en viss operationsmetiod eller en viss behandling för att det går åt djurliv för att genomföra dem. Det är oacceptabelt.

Se det som ett första steg att kunna ställa om den moraliska kompassen mot något som passar en praktiserande läkare. Dissekera grisen eller avstå utbildningen, helt enkelt. Sedan kan man lämna synpunkter på hur det hela sköts om man tycker att det finns brister, och om det finns bra alternativ för att uppnå samma kunskap.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

KL
Anordnarna av de utbildningar där sådana här moment ingår brukar försöka vara väldigt tydliga i sin information till sökanden. De vill att personerna som söker till dessa utbildningar ska ha gjort sina moraliska/ etiska val innan de blir antagna.

Som du beskriver denna situation, med dissektion av gris, verkar detta komma som en överraskning för dig! Vilket får mig att tro att du inte tagit till dig informationen du fått innan antagningen!

Så mitt svar på din fråga är att om du inte kan gå emot dina starka värderingar ska du hoppa av utbildningen!
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Bara nyfiken fråga - Hur har dina tankar gått när du valde den här utbildningen? Vad har fått dig att välja just läkarlinjen? Vad var det som uteslöt veterinäryrket tex, som ju är ett yrke i djurens tjänst? Eftersom du nu berättar var du står i värderingen människa vs djur, då undrar jag vad det var som avgjorde just detta valet? Liksom, det krävs en hel del för att ens välja yrket, det krävs en hel del för att komma in på utbildningen. Jag menar, det är ju inte så att du hamnat där av en slump, jag tror ju att du jobbat hårt för att komma dit du är idag? Och ändå, så är ju inte den moraliska frågeställningen en nyhet för dig, du har väl vetat om att detta skulle komma förr eller senare?
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag förstår ditt dilemma TS men jag tror det kan hjälpa dig om du flyttar ned några pinnhål på stegen. Människor och djur använder varandra hela tiden. Är det moraliskt fel av grisen att ta emot mat när alla människor inte får tillräckligt att äta? Grisen hade troligen inte levt alls om inte den hade en uppgift för människor som gör det berättigat att den förbrukar av jordens resurser. Inga tamdjur hade funnits. Grisen och människan har ett förhållande som båda vinner på. Ingen av oss har rätt att plåga den andre men det är inte det som sker här heller.

Är det mera rätt att en häst ger människan sin kropp och muskelkraft under en rad år, i utbyte mot mat och skötsel, än att grisen gör det här som livsinsats? Den skulle inte ha fötts annars. Du ger tillbaka din kropp och din kraft till jorden en dag. Medan du lever vårdar du de levande.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Jag tänker att du kanske kan ta reda på mer info om hur övningen går till innan du bestämmer dig?
Hur sövs grisen? Hur föds den upp? Hur lever den?
Kommer den vakna innan den avlivas?
Finns det någon risk att den känner smärta?

Det är ju bara du som kan bestämma hur du ska tänka i den här frågan. Men jag inbillar mig att du kanske tänker lika mycket på vad det skulle säga om dig som person som vad det innebär för grisen?

Jag kan känna igen mig. Om man är en person med starka värderingar och principer så kan det kännas som ett övertramp på sin egen person när man går emot sig själv. Även om det kanske egentligen inte gör så stor skillnad för djuret i fråga (i det här fallet).

Om jag själv försöker sätta mig in i din situation så kan jag tänka att det i detta kan vara ok att göra avkall på sina principer utan att straffa sig själv så mycket. Så länge du har all info och är helt säker på att djuret faktiskt inte kommer lida.

Ibland har man så starka principer att de sätter krokben för en själv. Och det är ju då man får fundera och försöka ta ställning till när undantagen kan vara ok och när de inte är det.

Jag tycker många i den här tråden är väldigt krassa och oförstående. Jag ser inte alls varför det skulle göra dig till en sämre läkare för att du har starka värderingar kring djurs liv?
Att användare här i tråden tar sig friheter att tycka att de vet något om din lämplighet baserat på en stark värdering är ju bara löjligt. Hoppas du kan bortse från dessa oförskämda kommentarer.

Lycka till!
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

En sak kan jag ha en synpunkt och det är att om du hoppar av utbildningen så har du:

1. Tagit en utbildningsplats som någon annan skulle gjort vad som helst för att få. Det är väl knappast obekant för någon att det är en vansinnigt hård konkurrens till läkarutbildningen och att många som drömmer om det aldrig får en chans.

2. Slösat med skattemedel, det är väl en av de dyraste utbildningarna vi har i form av vad det kostar att utbilda varje student. Du skriver själv att du har gått flera år. Det är en sak om man kommer på att utbildningen inte passar en längs vägen då har jag inga synpunkter på om man hoppar av.

Visst kan det vara omöjligt att ta reda på varje moment som ingår i en utbildning. Men om du har så starka värderingar emot detta att det i princip är otänkbart för dig att utföra någonting med döda eller levande djur som sedan ska avlivas så hade det varit mycket enkelt att ställa frågan till kursledningen direkt när du fick platsen om några såna moment kommer att ingå nån gång under utbildningen. Då kunde du gett bort din plats direkt. Då hade du glatt någon annan människa genom att ge platsen till någon annan som kanske hade slutfört hela utbildningen. Sen har jag inga synpunkter på huruvida du kommer att bli lämplig läkare eller inte, jag tror inte det står och faller med detta momentet på en så lång utbildning.
 
Sv: Gå emot mina starkaste värderingar eller hoppa av utbildningen?

Min frågeställning är om jag ska göra det och vad det i så fall säger om mig som människa, eller om jag hellre ska hoppa av utbildningen än att göra det.

I min värld är du mycket illa påläst om du vet med dig att du inte klarar av den här typen av övningar och hoppar av utbildningen. Det är ett himla resursslöseri och du har tagit platsen som någon annan kunde nyttjat. Det borde inte komma direkt som någon överaskning att liknade situationer kan uppstå mer än en gång under utbildningen.

Illa påläst är inget brott i sig alternativet är annars att det funnits dålig information och du sökt men inte hittat uppgifterna. Jag skulle mest sucka och rycka på axlarna, folk har gjort större missar. Däremot tycket jag det är lite hyckleri att ha lädersadel, kunna dissekera döda djur och liknade och inte kunna tänka sig att utföra laborationen.

Bad du ska göra är upp till dig och ditt samvete, det är ett dyrt pris att hoppa av.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp