Gå av och leda hästen?

Sv: Gå av och leda hästen?

*Lånar lite*

Ni som inte tycker det är ok att hoppa av hästen och leda, om hästen som i mitt fall blir hysterisk tar man i tygeln ställer hon sig gör du tvärtom skenar hästen. Något förslag hur man löser det? Orsaken till att hon gör så är att hon är importerad och har aldrig varit ute i skogen innan. Har varit ute och gått med henne för att hon skall vänja sig och det funka bra men jag vågar inte sitta upp än.

Det där med att hästen inte får "vinna" tycker jag är förlegat och oflexibelt.
Hästar är som barn, man får ibland visa att saker inte är farligt, genom att "ta dom i handen" och gå framför och presentera och undersöka det nya föremålet eller vad det nu kan vara.
Det är väl inte konstigare än så.
Är det något dramatiskt, tex en hög med en massa slamrande takplåt på marken, kan ta ett par "visningar", innan man har kommit förbi normalt, sen kan man ta det uppsutten.
När man gått förbi själva stället antal gånger går det garanterat över.
Ibland får man göra det många många gånger. Man får visa sig lugn, prata roligt och vänligt om hur tjuuuusig, de nya höbalsrullarna med plast på är, i skogen. ;)

Jag håller helt med dig. "Att hästen vinner" är gammalt och förlegat, när jag var i tonåren för en herrans massa år sen:smirk: så fick man absolut inte låta hästen "vinna" med påföljd att jag tvingat ner min häst i sankmark och allt möjligt för att jag var så jävla envis med att hästen inte fick vinna. Där står min häst och talar om att här är det inte bra att gå. Vad gör jag? Jo jag driver på henne tills hon går och sjunker ner så bara sadeln och rumpan och hals och huvud sticker upp. Som tur var kom hon upp med hjälp av lite glada tillrop och ett och annat piskrapp. Tror ni att man kände sej stolt efter det:(

Jag kan ge många exempel på såna dumma saker som jag har gjort pga att "hästen aldrig får vinna".

I dag tycker jag att man har lärt sej så himla mycket om hur hästar fungerar att jag aldrig ens skulle drömma om att bete mej på det sättet. (hoppas min gamla häst kan förlåta mej där uppe i sin himmel, ty jag gjorde inget av elakhet bara av okunnighet, mina andra hästar är henne evigt tacksamma att jag fick öva mej på henne, stackarn. Men hon fick det bra på ålderns höst i allafall när jag hade lärt mej massa nytt :idea: )

Och jag hävdar fortfarande att hästar inte gör saker för att jävlas med oss. Sen finns det visst hästar som är istadiga det vet jag, har själv haft en men då är det på ett helt annat sätt än när en feg häst inte vill gå som den här tråden handlar om.

Och jag tror knappast att man stärker en hästs självförtroende genom att bråka med den när den blir ängslig för någonting. Tvärt om. Men om man visar att det här inte är farligt genom att hoppa av och gå före om inget annat hjälper så tror i allafall jag att det skapar tillit och förtroende mellan häst och människa.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17