Fyrhjuling

Sv: Fyrhjuling

Vi har en 4-hjuling (4-hjulsdriven) med tillhörande vagn som används till en mängd saker. Först och främst till att köra ut hösilage i hagen, frakta fodertunnor, att ha staketmaterial på när man sätter staket m.m. Det finns även snöblad till den som vi visserligen inte använder eftersom vi har större maskiner till snöröjning, men kanske kan vara ett alternativ om man inte har traktor. Den har också dragit upp ett antal bilar åt sommargäster som har svårt att hålla sig på vägen...

Vår gamla traktor är inhandlad för 18 000 inklusive hytt, skopa och lite andra tillbehör. Det är visserligen en Massey Ferguson från 1963 men helt funktionsduglig :D . Mannen i mitt liv ska ju också ha lite leksaker...

För att transportera vattendunkar till hagen sommartid samt för att sladda ridbanan använder jag för det mesta gräsklipparen :angel: ! Den ser ut som en liten, liten traktor, märke vet jag inte... Vi har vagn, sladd (tillverkat av armeringsjärn) och snöblad till den. Samma sladd använder vi även när ridbanan sladdas med stooora traktorn.
//marti

vi har testat det här med gamla traktorer som gick sönder och vi kan inte meka. Funderade på 4-hjuling, men valde sen en liten beg. bil med 4WD. Det har vi aldrig ångrat. Det enda vi saknar är väl en lastare, men det hade ju 4hjulingen ändå inte haft.

För 25 lappar fick vi det här ekipaget, visserligen 10 år sedan men ändå...

Vi plogar, kör i hagarna med staketstolp, grus när vi lagar hål i uppfartsvägen osv. Dessutom fick vi en reservbil på köpet.

xBaUplogar7.jpg
xBaUplogar9.jpg

Det har ju kommit några olika små Kina-traktorer som är i lagom hästgårdsstorlek, med både lastare och 4WD. Har sett dem i DK och en sån skulle jag nog vara sugen på när vår t nuvarande ekipage ger upp en suck.

HÄR kan man kika på dem. Riktiga karlakarlar tycker nog det är rena leksaken, men jag tycker de är söta :love:

Tycker du ska satsa på en begagnad traktor istället, tycker priserna bonden gett dig verkar lite väl höga, man kan få en jätte bra traktor för under 30 000.
Kan man sen mecka själv så är det ännu billigare.
Är inte så svårt med delar till traktorer heller.
En äldre volvo traktor är väl att rekommendera tycker jag.
Till dom ändamål som du tänkt ha den´till så behövs inte en jätte traktor heller.

Lycka till med ditt val

/

Ann-Sofie

Varför en gammal Volvo?
Visst så länge det inte är veteranare så är de ju inte sämre än ngn annan kanske men äldre så är det näst intill omöjligt att hitta reservdelar till.

fyrhjulingar är väldigt starka och bra! vi har en stor fyrhjuling som kan dra relativt stora vagnar fulla med tjocka stockar. dessutom är det kul att köra! :rofl:

Jag har också läst om de nya "Kina-traktorerna" och de kan nog vara mycket intressanta för hästgårdar. Det finns behov a en budget-traktor helt klart då vanliga jordbrukstraktorer både är för dyra och onödigt stora.

Jag läste om de här kinesiska traktorerna i Land lantbruk nyligen och tror de har en framtid om kvaliten är hyfsad.

Jag tänkte inte på en veteranare, tänkte på en äldre men inte jätte gammal volvo.
Visst är inte ferguson eller john deer eller några andra sämre.
Var bara ett litet tips från min sida.

Jag tror faktiskt på dom där traktorerna.

Fick se en på riktigt i somras när vi var hos en som ska importera dessa och han ville först provköra själv och även se till att reservdelar finnes. Det kan bli en hit!

Den artikeln missade jag i Land. Tror också att det är något som kommer.

Jämfört med vår lilla jeep, så kan vi göra det mesta utom att lyfta och skall det vara någon vits att köpa "hästgårds"traktor skall den naturligtvis ha lastare. Att hitta en liten beg. traktor, i bra skick och med lastare är inte så lätt som en del tror.

Ytterligare en fördel med de här små Kinatraktorerna är ju att de har 4WD. Den billigare modellen finns det faktiskt en svensk åf till, men betydligt dyrare än att köpa i DK.

Har också kikat på den lilla nya minilastaren, Avant tror jag den hette, men då tror jag mer på Kinatraktorn, prisklassen blir ungefär densamma.

Avanten kostar ju från 80000 upp till 200000 exkl moms och redskap. Du får en rätt sjysst traktor för det priset. Kina traktorer. ska de överhuvudtaget bli ngt så måste det finns återförsäljarnät och service ställen. Kan bli olidligt lång väntan på reservdelar.

Vi har en fyrhjuling och den är verkligen jättebra att ha till allt ifrån sladda ridbanan, köra foder, ploga, köra ved och den är verkligen super när man ska stängsla. Den tar sig fram där inte traktorn kan. Vi byggde en vagn till den så att man kan lasta ännu mer. Sen är den ju rolig att köra... och det är nog mest till nöje den används numer när nyhetens behag har lagt sig. Vi använder hästarna till de flesta sysslorna, men den är helt klart bra att ha.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
338
Senast: warg
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka