Fyrhjuling

fejko

Trådstartare
Är det bra att ha? Fungerar det som traktorsubstitut? Jag har inte råd att köpa en traktor.

Sv: Fyrhjuling

Vad ska du ha den till? En fyrhjuling är ju inte gratis direkt heller.

en fyrhjuling kan ju i många fall vara billigare än en traktor...

men frågan är ju vad har du för behov?

Vad ska du göra med traktorn/4hjulingen?

Det finns ju vagnar, skopor,harvar och snöstyror etc. även till fyrhjulingar men frågan är ju om man tex. vill skotta snö i snöstorm på en fyrhjuling utan att kunna sitta i en hytt som skydd mot vädret...

Man bör nog även tänka på att välja en tillräckligt kubikstark så den orkar med det jobb den ska utföra.

Sök ordentligt på nätet efter fyrhjulingar, på tex google och genom mc-butiker på nätet och även direkt-importörer som kanske kan erbjuda ett billigare alternativ (ofta lite okändare märken)
jämfört med kanske en utan speciellt mycket mer funktioner som kostar det tredubbla från kända märken som suzuki osv...

Jag har ingen fyrhjuling så jag vet faktisk inte som sagt, men har funderat på frågan.. så hör av dig när du köpt, vad det än blir, så jag får veta varför du bestämde dig som du gjorde och om du blev nöjd osv...

Vi har det på ridskolan.
Perfekt för mindre transporter som tex fodring i hagen.

För större transporter har ridskolan 2 traktorer.

Jo visst med tillbehör och så funkar det bra som traktor substitut.
Men, man kan få en traktor billigare än vad det är att köpa en fyrhjuling med dessa tillbehör, och att sen köpa skopor osv till traktor kan man göra väldigt billigt....

Det handlar ju mycket om vad du ska ha den till.
En lastare på traktorn så är den oslagbar.
Tänk på att man ska hitta folk som kan laga dessa okända märken med :cool:

En 4-hjuling är ju betydligt mycket dyrare än en traktor, både att köpa och att ha i drift med tanke på hur mycket du kan lasta med en traktor.

För traktor behöver du körkort eller traktorkort som är ett teori-prov (som du får göra som 16 åring), för att få köra 4-hjuling behöver du terrängförar bevis om du INTE tog ditt körkort före 2000.

Jag säger som flera andra. vad skall du använda fyrhjulingen till?

Sen jag köpte min fyrhjuling så har jag knappt använt traktorn. Vissa saker klarar dock traktorn bäst tex köra storbalar, betesputsning harvning av beten osv.

Fyrhjulingar är inte billiga om man ska ha ett känt märke. Begagnade fyrhjulingar kostar också en slant om det ska vara ett kändare märke och så beror det givetvis på årsmodell

Okända märken som är billigare vid inköp brukar reservdelar kosta mycket eller väldigt svåra att få tag i. Och sen ska det finnas personer som kan laga maskinen

Mycket beror ju på vad du ska använda den till! :)

Själv tycker jag fyrhjuling är toppen! Det är smidigt att ta sig fram i skog och mark!

Vad kostar en fyrhjuling? En ny traktor kostar väl en 500 000 har jag hört och begagnad ska man inte köpa billigare än 70 000 har jag hört av grannbonden. Billigare är bara skräp säger han.

Jag ska ha den till att sladda banan, skyffla snö och gödsel, transportera hinder osv.

Fraggel_Tess skrev:
Fyrhjulingar är inte billiga om man ska ha ett känt märke. Begagnade fyrhjulingar kostar också en slant om det ska vara ett kändare märke och så beror det givetvis på årsmodell

Okända märken som är billigare vid inköp brukar reservdelar kosta mycket eller väldigt svåra att få tag i. Och sen ska det finnas personer som kan laga maskinen

Mycket beror ju på vad du ska använda den till! :)

Själv tycker jag fyrhjuling är toppen! Det är smidigt att ta sig fram i skog och mark!
Jag håller med. De billiga fyrhjulingar som säljs är oftast 2-wd och det är helt värdelöst om man skall köra i terräng. Lite enklare uppgifter som att harva en padock klarar väl en 2-wd maskin dock.

Jag har en rikitg 4wd fyrhjuling med diffspärr och det kommer väl till pass nu när alla vindfällor skall släpas fram.

DOck är en fyrhjuling inte billig. :smirk:

4-hjulsdrift är viktigt om man ska ha den till gårdsarbete!

En 350 bör vara lagom storlek eller större. En begagnad runt år 96-98 bör ligga runt 50 000:- Men mycket varierar ju beroende skick så givetvis finns det både billigare och dyrare!

En ny fyrhjuling kan kanske kosta från ca 50 000 kr + moms men kolla med en handlare för korrekt svar.

Det är rätt ont om bra begagnade fyrhjulingar men sök på blocket så får du en uppfattning. Jag tycker du skall ha från ca 400 kubik och med fyrhjulsdrift.

lasta gödsel tex är dock något som är svårt med fyrhjuling. Det låter som ett jobb för traktor med lastare.

Fraggel_Tess skrev:
Nä dom är inte det. Du har inte griplastarkärra till fyrhjuling med då ;) Där kan man snacka om priser!
Nej jag har ingen griplastarvagn de är ju nästan orimligt dyra! Jag tror inte riktigt på griplastare till fyrhjuling faktiskt. Ekipaget är så lätt så man kan knappt lasta en stor stock med griplastare utan att välta. Små stockar lastar jag snabbare för hand! När det börjar krävas griplastare så är det nog bättre med traktor.

Det är mycket pengar! Går väl an om man ska köra ved men inte stock! Konstigt nog så finns det rätt stort intresse för dessa!

Fast drömmen när det gäller att köra fram vindfällor och ved osv är ju att köra häst egentligen. Det är ett framtida projekt och kräver nog en del träning. Det finns ju griplastare till hästvagn också!

fejko skrev:
Vad kostar en fyrhjuling? En ny traktor kostar väl en 500 000 har jag hört och begagnad ska man inte köpa billigare än 70 000 har jag hört av grannbonden. Billigare är bara skräp säger han.

Jag ska ha den till att sladda banan, skyffla snö och gödsel, transportera hinder osv.

Till de arbetena går det utmärkt med en betydligt billigare traktor.
Han lär ju använda sin traktor i ngt tyngre arbeten.
Du får en traktor betydligt billigare än 500 000 ny också.

De fungerar perfekt som "traktorsubstitut".
Men billigare är de tyvärr inte!

En äldre, begagnad traktor går att få mkt billigare än en fyrhjuling. De kostar visst rejält även begagnade dessa fyrhjulingar.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
338
Senast: warg
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka