Fyrhjuling till shettis?

Mli

Trådstartare
Jag har blivit riktigt taggad på körningen nu, och båda mina barn älskar att följa med! Tyvärr är vår rockard för liten för oss alla tre. Jag funderar på om det är lönt att köpa en fyrhjuling till ponnyn eller om det blir för tungt? Alternativet (som jag är väääldigt sugen på...) är att köpa en till och köra par.
Finns det bra fyrhjulingar för enbet, där man kan sitta 2 barn och en vuxen?

Sv: Fyrhjuling till shettis?

Jag tror inte det är några problem om ponnyn är körvan och vältränad med bra kondis. Man får kanske anpassa lite och ta lite pauser?
Ofta på tävling är man ju kusk + groom och vagnen brukar väl vara hyffsat tung ändå? Även med enbet.
Hur stor är din ponny?

I denna annons drar en minishettis en 4-hjulsvagn.
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=588901

Ponnyn är en 4-årig welsh/shettis, ser ut som en liten islänning på ca 104cm. Han är på väg upp i kondition, körs ett par dagar i veckan och promeneras också.
Vagnen jag har idag väger 60kg, och jag och barnen väger tillsammans ca 130kg.
Jag tittade på den som finns på http://www.jaboruder.se/ och har mailat och frågat om vikt. Sen har dem en annan på
http://www.mickesfyrhjulingar.com/fyrhjulsvagn-ponny.aspx men den tycker jag ser läskigt hög och smal ut.
Vad har ni för erfarenheter kring dessa? Vad ska man tänka på när det gäller mått och framförallt hjul?

En vanlig fyrhjulstrilla som man sätter lämpliga mindre hjul på och minskar skaklarna på kan bli en lämplig vagn till lågt pris ,kanske ngt stor till en shettis.

Jag har haft en sån trilla till större häst innan och jag upplevde att den var ganska tung, men det kan vara för att den hade bildäck.
Vad är ska man tänka på när du skriver "lämpliga mindre hjul"? Vart får man tag i såna?

Har hört mycket dåligt om rockarden från "mickes fyrhjulingar" men ingen aning om den andra vagnen är av samma kvalitet!

Som jag skrev kanske för tung för shettis enbet .Hjulrekomdation har jag inte men det tillverkas massor ,andra kanske vet .Jula vet jag att dom säljer både hjul o nav ,dom minsta till 8 hjuls skogsvagnar kanske.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 810
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar