Fyndiga tips för matfixerad...?

lady_vip

Trådstartare
Jo, Loka är och har alltid varit väldigt fixerad vid mat... Nu har det gått så långt att hon tar sig upp på diskbänken då ingen ser henne (ja, men sina 65 cm är det inte så svårt).

Och jag vet inte hur jag ska göra för att hon ska sluta. Som sagt är mat hennes passion och det är ju egentligen väldigt bra då rasen egentligen är kräsen och jag har en lättmotiverad hund. MEN hon är allergisk mot en hel del och eftersom hon konstant letar mat så hittar hon i bland sina skatter och sväljer dem direkt (förutom viltdelar som hon stolt visar matte). Självklart blir hon då sjuk...

Ex. på när hon klättrar upp på diskbänken eller snor käk är då lillsyrran passar henne, båda ligger i soffan och syrran somnar, vips är Loka i köket och snokar.... Eller, hon ser att något ställs på diskbänken, registrerar detta, 2 timmar senare då personen går på toa är hon där och letar....

Hon lämnas aldrig ensam hemma fri i huset, utan är då instängd. Dels för att hon snor allt (hon kan öppna skafferiet och kylskåpet), dels för att hon stressar upp sig på stora ytor och dels för att hon har lärt sig att öppna fönster :crazy:

Detta har vi ju löst med stor bur, men detta med diskbänken börjar hända oftare och det kvittar hur många gånger vi kommer på henne. Hon skäms och blir rädd för gången, men är senare smartare nästa gång.
Det behöver inte heller finnas nånting på diskbänken för att hon ska ta sig upp dit, hon klättrar upp ändå...

Min kära mor blir knäckt på jycken eftersom det gång på gång är stora tassavtryck på bänken och bord, och ärligt talat hunden ska baskemig inte vara PÅ diskbänken :mad:

Vad kan vi göra....???

//E

Sv: Fyndiga tips för matfixerad...?

Det där är rätt så intressant. Mina hundar är ju också matfixerade, men skulle ju aldrig ta till sådana saker för det. Så man undrar ju vad det är som driver henne? Eftersom att hon tar bannor, men fortsätter så känns det ju som något hon inte kan kontrollera. Tänker så där som att jag inte kan kontrollera mig vad gäller inköp av godis :angel:

Eftersom att hon nu är allergisk kan det inte vara så att något är fel någonstans? Eller uppenbarligen, allergi är ju ett symtom på att något inte är som det ska...

Ja ja svammel svammel. Men jag tror att det är fasiken så svårt att komma åt om det inte bara är olydnad som ligger bakom. Å andra sidan så är hon kanske bara speciell?

Hon är ju väldigt speciell... Egentligen hatar hon att bli bannad, men är ändå rätt hård i psyket då hon fortsätter. Hade det varit labben som hade blivit påkommen hade hon knappt vågat närma sig köket igen.

Har frågat allsköns experter, alla säger att det gäller att komma på henne, men det gör vi ju gång på gång...
Och hon VET att hon inte får, men mat är så spännande, speciellt eftersom hon inte får...

Grejen är ju att jag hade tagit det mer med ro om det inte hade varit för att hon blir så dålig om hon skulle råka få i sig något.

Har upplyst familjen om att inget får lämnas på diskbänken eller i diskhon, men hon går upp ändå och kollar. Och hon kan precis ha ätit själv, så av hunger är det inte.

Men hon är alltså farligt fixerad vid mat och kan stå och dregla framför folk om de äter något. Dock har hon lärt sig att slappna av och att hon ändå inte får nåt. Och ja, ALLT slinker ner, tillochmed rå lök...

Men om hon nu är speciell, så måste jag ju kunna ta bort det på nåt sätt...? Ska ju inte behöva bura in köket...

//E

Kan du avdramatisera maten genom att ge henne mer/oftare? Grönsaker och frukt går ju att stoppa i dem utan att de går upp i vikt, tex.

Går upp i vikt är jag inte så rädd för, hon är väldigt slank av sig.

Problemet är ju att hon är allergisk mot det mesta.. Funderar dock på att ge henne rivna morötter någon gång om dagen. Men som sagt, hon kan precis ha ätit och ska ändå kolla diskbänken....

//E

Har det pågått ett tag så är det kanske svårt att säga vad som är vana och vad som är olater. Efter att hon har ätit ska alltid min tik gå in och kolla diskbänken, och sen ut igen, men hon gör det bara en gång. Ungefär som om "jo, jag har ju fått, men det skulle kanske kunna finnas mera...bäst att kolla!"

Hon kan också sitta och dregla framför en, om man inte säger till henne att gå och lägga sig. Så de två grejerna gör min hund också, om det är till nån tröst... :smirk: När hon var dräktig gick hon också upp på bänkar och bord, och stal allt ätbart och lite till.

Hur länge har det pågått så att du uppfattar det som jobbigt?

loke var sån när han var yngre. han hade kunnat kliva över lik för en äppelskrutt. han lärde sig snabbt hur han skulle lyckas stjäla och att öppna dörrar/luckor. lösningen var stängda dörrar och ommontering av dörrhandtagen, samt att jag fick ögon i nacken och hängde över honom som en hök. bannor tog inte, viljan att få tag på mat var större. sedan ett par år tillbaka har han dock lugnat sig betydligt. dörren till köket stängs bara när jag inte är hemma och jag kan lämna en halväten tallrik utan att han rör den. kanske är det så, att det går över med åldern?

Har en dobermann som gör precis likadant, är så trött på det. Hon visar ju sitt dåliga beteende för valpen också och det är trist. Har inga tips alls, bannar själv Enya och Nadya och det verkar ha blivit lite bättre. Men inget kan man lämna framme för då äter de det!

Min hund är den matfixerade hunden som finns :smirk: Men så är han kastrerad också, var matfixerad redan innan det... Han fyller 8år nu i februari.. Och det verkar bara bli värre och värre.. Bor på landet och han går ibland omkring lös i trädgåren. Självklart ligger han så nära komposten som det bara går :rofl: Och om det inte duger så går han till en betåker och tar en av betorna (lämmnas ju kvar en massa på åkern som inte får följa med och bli socker).

Hon får kanske inte sitt tuggbehov tillfredsställt!? En del hundar har större tuggbehov än vad fodergivorna erbjuder.

Känner en mkt duktig etolog och h*n "knäcker" hundar som är matvrak. H*n erbjuder hunden fri tillgång på popcorn och fyller på och fyller på tills hunden lämnar kvar popcorn och går därifrån. Efter detta kan hundarna "hantera" mat. En del krävs repetion på, de flesta inte.

Men som de flesta skriver ovan, något beror det på och det gäller att hitta orsaken. Har Du alltid varit närvarande vid en korrigering? Du har inte lagt en fälla åt henne? För att hon ska lära sig att inte gå upp på diskbänken så behöver du arrangera en fälla. Det ska vara obehagligt att gå upp på diskbänken. Inte obehag OM matte kommer på henne. Detta fungerar på många hundar men inte alla.

Lägg fram en korvbit och bind en björntråd i korven. I andra änden av korven ska det finnas antingen en plasthink med kallt vatten eller en hel ihopbunden knippe kastrulllock. När hunden går upp och tar "bytet" kommer en rejäl överraskning. Du ska inte vara i närheten när hunden går inte i köket. Men när hunden far ut efter att ha blivit rädd så ömkar du den som bara den.

Den fällan kunde ju funkat, mamma har hotat med musfällor :angel:

Popcornen funkar inte, då hon inte tål majs, men jag tänkte prova ge henne morötter i stället. Får åka och köpa en hel hop tuggben idag, och se ifall det hjälper. Det jobbiga är att jag har 3 hundar och det blir lätt lite osämja om tuggben, oavsett om där är 1000 stycken så ska de ha det som den andra har. Det är därför tuggben bara är till för speciella tillfällen här hemma.
Dessutom får Loka bara äta de tråkiga som ser lite sådär gråa ut, typ är nån hud eller så, de är ju inte så himla stimulerande ;)

//E

Fast min senila familj har glömt stänga den, och Loka hoppar över det mesta... Men om inget annat funkar får det blir lösningen...

//E

Just det där "gå över lik för en äppelskrutt" känner jag igen, Loka är likadan men hon är inte ens labrador ;)

Jag hade ju kunnat låta det ta lite tid och låta henne mogna mer, men eftersom hon blir sjuk av en brödskalk och kliar hål på sig själv pga det så måste det ha ett slut nu...

//E

Intressant det där... PRECIS när jag läste rubriken på den här tråden hörde jag något som klirrade i köket. Mycket riktigt, där stod min 4-månaders tik på bakbenen med framtassarna strategiskt placerade på två tallrikar på diskbänken. Nosen letade febrilt efter rester från kycklingen vi åt igår kväll...

Jag ger min vovve popcorn ibland, när hon verkjar leta efter mat fast hon precis har ätit, eftersom mängden mat hon äter slukas så fort att hjärnan omöjligt hinner uppfatta att hon är mätt på en gång. Hon har ett flertal tuggleksaker och tuggben, och när hon tröttnar på dem hittar hon annat, som snuttefilten till exempel.

Så i hennes fall är det tveksamt om tuggbehovet var anledningen till äventyret på diskbänken, snarare bara allmän hunger eller nyfikenhet.

Vi hade 2 labbetikar, som gjorde så där, när jag var yngre och morsan löste problemet genom att ställa lämpligt stora plastskålar med vatten på diskbänken, så när dom kom upp med tassarna så själpte en skål med iskallt vatten över dom....

Behövdes inte många sånna ofrivilliga duschar innan dom lade av.
Kruxet kan ju vara att man inte har tillräckligt många plastskålar :crazy: och att det blir väääldigt blött på golvet.

Senast ändrad:

mimmipiggs alternativ till fälla för tjuvaktiga jyckar:
Öppna överskåpen och balansera ett par plåtbrickor fulllastade med tomma plåtburkar, tejpa fast snören i brickorna och agna andra änden av snöret med något ätbart som läggs på bänken under. Så fort hunden förflyttar det ätbara ska brickorna åka ner på jycken.
Har till och med botat en stövare som är bland det tjuvaktigaste som finns och dessutom ögontjänare i paritet med en katt.

Fast med vår lucklösning i köket så funkar inte det riktigt, men ska prova...

//E

Fast jag vet i tusan om hon hade blivit särskilt rädd för den...

//E

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 598
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 674
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar