fy f.. vad less jag blir.

cusan

Trådstartare
Vad GÖR man med travare som bara bara bara galopperar?
3 år tränad sen 2 år ungefär. välmusklad, bra steg, ohalt,
hög framaktion, kan det vara så att han slår sig på armbågarna utan att jag ser det?
hur skor jag honom ner därifrån isåfall?

hur kan en så galoppvillig häst någonsin bli travsäker? det blir dom aldrig va?

Sv: fy f.. vad less jag blir.

Otroligt svårt att råda så här och på så pass lite info om hästen.
Man måste nästan se hästen för att kunna ge vettiga tips.
Kan du inte skriva lite mera om hur den fungerar?? Och när den galopperar.

va glad jag blir att nån svarar! :love: svarar båda här.

på rakbanan galopperar han i tid och otid, inte i början när han drar iväg men så fort han slappnar av så kommer det.

på banan galopperar han inte som vanliga travhästar i svängarna utan precis när som helst.....och då går han inte fort alls.

mycket försiktigt tagen, inkörd som tvååring är 3 och ett halvt nu då . Ridtränad och körd mycket, MYCKET muskler och BRA kondis.

Hästen har aldrig varit under 1,30 tempo, har fantastisk trav enligt alla men det är som om det uppstår ett svävmoment när han försöker gå lite snabbare eftersom han inte snabbar på stegen utan bara länger ........hänger ni med?

boots gör det bara värre eftersom han då blir ännu högre i steget...han behöver bli lägre och längre fram tror jag....? ( jag är som ni förstår rätt ny inom travet)

har inte gått på sig bak alls innan har strukit sig lite nu på senaste tiden.

har släta skor runt om, har haft och skall byta till halvrunda fram och grepp bak, men det kommer inte göra några underverk eftersom han gått med det innan.
1,60 hög och grov hela han.

Har ni testat och plockat av allt, så han är ren på benen o fötterna?

gick barfota bak första gångerna på banan, = katastrof galopperade konstant. spände sig nog förstås också eftersom allt var nytt.

är förövrigt en lugn häst som inte stressar i onödan. han vill mycket men är mycket regerlig.

gick barfota bak första gångerna på banan, = katastrof galopperade konstant. spände sig nog förstås också eftersom allt var nytt.

är förövrigt en lugn häst som inte stressar i onödan. han vill mycket men är mycket regerlig.

Barfota fram oxå?

Han har gått barfota hemma nån gång ibland, dock inte på banan (fram) .

Aktionen har varit densamma hemma utan framskor, det är dock lättare att bedöma honom på banan...där han alltid varit skodd.
han har en naturligt stor och hög aktion.....dock inte hög bak ...bara lång.

han är ju väldigt lugnt tagen men har dock gårr intervaller i ca 7 månader två gånger i veckan + ridträning...borde han inte haja att galopp inte är önskvärt nu..jag saktar bara ner när han faller in i galopp..har dock tappat tålamodet och hoppet totalt nu....

Att en häst som inte gått så mycket fort felar när han slappnar av är inte så ovanligt. En del är farträdda i början och bromsar när de kommer upp i fart. Är du säker på att han är helt fräsch hade inte jag börjat balansera om. Jag har aldrig träffat på en fräsch häst som inte kan springa 25 med järn runt om, det finns säkert men de är få.

Du skriver att han inte felar så länge han tar i, har du provat att sätta på helstängt och köra upp honom på bettet ordentligt?

Vet många hästar som blir slappa och galopperar då de slappnar av för mkt. Kör han på bettet ordentligt hela tiden, så snart du känner att han slappnar av, smacka på å fånga upp det i handen. Vissa hästar måste man försöka få lite lagom "heta" så man kan ha mera i handen, ev ett mjukare bett... halv el helstängt huvudlag...
Använder han sig av cheken?? Har du pinne? Om han inte använder cheken, ta bort pinnen så han vill lägga sig i den och får ett bra stöd, ev springrem? (Om han kör upp huvudet när han galoperar)

Har du kollat upp hästen, mera än böjprov?`Kan sitta någon låsning i rygg el bogen.
Hoppas du får fason på din häst.

Vad e det för stam??

har inte provat något stängt huvudlag alls.....är dock nog en bra ide´.

han kollar gärna bakåt ibland.....

tycker han ligger på lagom på bettet, men han går faktiskt bättre när man pressar honom lite..har haft några olika kuskar som kört honom nu....alla gillar honom jättemycket men han galopperar för allihopa....

har varit lite försiktig med att köra upp honom eftersom han inte verkar klar för att gå fortare och då lär sig att galoppera men det har ju inte gått nåt vidare.....

han har snäll käk utan bett....är inte så glad att lägga sig i den....hemma har han en låg huvudhållning (kör utan käk) och galopperar då såklart efter ett tag....
på banan tycker jag vi har kort käk som bara den....ibland använder han den, ibland inte.....galopp blir det iallafall......

Du ska ju inte köra honom snabbare än vad han klarar. Klarar han 30 tempo så ska han hållas där ett tag tills du känner att han gör det lätt utan galopp. Men du ska smacka på han å se till att det enda han tänker på är framåt! Så varje smackning ska fångas i handen, inte ge ett snabbare tempo än vad du har valt att köra.
Galopperar han även då du kör intervaller, eller e det bara om du kör längre heat??

Skriver som de andra tidigare. Sådant här är jättesvårt att ge hjälp om man inte har sett hästen på riktigt.

Är han grov med stor aktion så orkar han kanske inte helt enkelt. Eller så slår han på sig i högre farter. Du skrev att han inte hade slagit sig förut men nu när det går mer undan så kanske han slår ihop.

Som ett generellt råd kan jag bara ge att fortsätta att köra i de hastigheter han klarar av att trava i. Sänkt tempot bara när du märker att han är travsäker. Oftast så brukar det behövas ett visst stöd i tömmarna för att det skall gå riktigt bra.

Men skynda långsamt och ge hästen tid. Vissa behöver mycket lång tid på sig speciellt när det handlar om styrka och muskler.

Nu förutsätter jag att hästen är frisk i övrigt.

Mvh

Tora

Vad GÖR man med travare som bara bara bara galopperar?
3 år tränad sen 2 år ungefär. välmusklad, bra steg, ohalt,
hög framaktion, kan det vara så att han slår sig på armbågarna utan att jag ser det?
hur skor jag honom ner därifrån isåfall?

hur kan en så galoppvillig häst någonsin bli travsäker? det blir dom aldrig va?

Ärlig talat - jag är helt inne på Giffans linje.
Jag förutsätter att ni kollat ben, eftersom du säger han är ohalt. MEN, har ni kollat ryggen? Si-leden, dvs korset? Tycker det låter som ett solklart fall där nåt är fel iallafall.
Tycker inte du ska börja experimentera med olika balanser eller utrustning om ni inte kollat upp hela hästen först.

Jag har ett praktexempel själv här hemma nu. Han har galopperat i 14 av sina 21 starter. Men tydligen travat som de säger "klockrent" i alla jobb, kval etc. Proffstränaren säger till mig att det finns ingen anledning att kolla upp hästen för det finns inte ett fel på honom. Han säger oxå att han funkade fint sist, då de hade huvudstång på honom.:eek: Jojo, pynta på hästen som en julgran så funkar han sen!:smirk:

Nu har han varit här en vecka, och jag kan tala om för idg att hästen - "som det inte var nåt fel på", var det värsta min kiropraktor sett på bra länge. Det var ett under att hästen överhuvudtaget kunnat springa!:( Jösses....
Ja, nu vet ju inte jag om det är nåt mer fel, men NOG så mkt är hittat hittills...
Sen kan jag ju inte garantera att han slutar galoppera - jag har inte testat honom på bana än. + att han har div låsningar kvar som måste åtgärdas.
MEN - det kanske visar på att ryggen är en stor faktor i hur en häst ska funka oxå....?
Så har ni inte kollat ryggen, (och HAR kollat alla ben noggrant )- Gör det!

hästen är frisk.
tekniken är fel. länger bara tills han hänger där i luften och galoppen kommer....
oerhört svårt att träna en som bara galopperar, det har ju blivit en ond cirkel..han kan galoppera även när man kör sakta...dock inte så ofta hemma som på banan.

jag är dock inne på att han slår sig på armbågarna...... finns det inget knep / skor som gör att man kan man sänka och länga och kvicka framaktionen?

han galopperar i intervallerna. längre heat har vi inte kört några på banan.

Jag hade hoppas hitta något fel. En fullt frisk treåring nu(som i praktiken snart är fyra) och inte kan bättre,ja då är risken stor att han helt enkelt saknar talang.

Det är inte så att han är hovöm? Vi hade en häst som inte tog ett steg på banan/rakbanan, men körde man på gräs gick hon 1.25 direkt. Hon visade sig vara extremt hovöm och travar som en klocka med sulor på.

Finns massor av möjliga orsaker. Det funkade på min häst, men det är inte alls säkert att det är din hästs problem.

Sen har vi en annan häst som galopperar i tid och otid. Men henne har vi satt på speedcopsgamascher och hon har inte tagit ett galoppsteg sedan dess. Antagligen var hon rädd för att slå sig eller också var det så att hon touchade sig där helt enkelt.

En tredje galopperade för att hon hade patellaupphakning i knät.

Som sagt - finns massor med orsaker.

Senast ändrad:

jag är dock inne på att han slår sig på armbågarna...... finns det inget knep / skor som gör att man kan man sänka och länga och kvicka framaktionen?

Jodå man kan sko för att förbättra aktionen. Men det finns ju skydd för armbågarna också som man kan använda. :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 108
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 282
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka