Sv: fy f.. vad less jag blir.
Vad GÖR man med travare som bara bara bara galopperar?
3 år tränad sen 2 år ungefär. välmusklad, bra steg, ohalt,
hög framaktion, kan det vara så att han slår sig på armbågarna utan att jag ser det?
hur skor jag honom ner därifrån isåfall?
hur kan en så galoppvillig häst någonsin bli travsäker? det blir dom aldrig va?
Ärlig talat - jag är helt inne på Giffans linje.
Jag förutsätter att ni kollat ben, eftersom du säger han är ohalt. MEN, har ni kollat ryggen? Si-leden, dvs korset? Tycker det låter som ett solklart fall där nåt är fel iallafall.
Tycker inte du ska börja experimentera med olika balanser eller utrustning om ni inte kollat upp hela hästen först.
Jag har ett praktexempel själv här hemma nu. Han har galopperat i 14 av sina 21 starter. Men tydligen travat som de säger "klockrent" i alla jobb, kval etc. Proffstränaren säger till mig att det finns ingen anledning att kolla upp hästen för det finns inte ett fel på honom. Han säger oxå att han funkade fint sist, då de hade huvudstång på honom.
Jojo, pynta på hästen som en julgran så funkar han sen!:smirk:
Nu har han varit här en vecka, och jag kan tala om för idg att hästen - "som det inte var nåt fel på", var det värsta min kiropraktor sett på bra länge. Det var ett under att hästen överhuvudtaget kunnat springa!
Jösses....
Ja, nu vet ju inte jag om det är nåt mer fel, men NOG så mkt är hittat hittills...
Sen kan jag ju inte garantera att han slutar galoppera - jag har inte testat honom på bana än. + att han har div låsningar kvar som måste åtgärdas.
MEN - det kanske visar på att ryggen är en stor faktor i hur en häst ska funka oxå....?
Så har ni inte kollat ryggen, (och HAR kollat alla ben noggrant )- Gör det!